Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Держава в політичній системі суспільства




1. Сутність держави, її походження та функції.

2. Типологія держав.

3. Правова держава; основні принципи та риси.

Основні поняття і терміни: держава, походження держави, сутність держави, соціально-кла­сова теорія держави, теорія держави як "суспільного договору", функції держави, ознаки держави, типологія держав, форма прав­ління, монархія, республіка, державний устрій, унітарна держава, федеративна держава, конфедеративна держава, правова держава, нуліфікація, сецесія.

 

З'ясування сутності, організаційної структури і механізму функціонування держави відноситься до ряду "вічних" та най­складніших проблем. В державі сконцентрований комплекс еко­номічних, соціальних, політичних інтересів різних суспільних груп, суперечностей, що виникають між ними, шляхів та способів їх подолання, які певною мірою завжди хвилюють більшу части­ну суспільства. Сам факт широкого застосування понять "держа­ва" і "державність" засвідчує те, що держава як специфічний політичний інститут проникла у всі пори сучасного суспільства, стала невід'ємним його елементом. І це не випадково, адже вона виступає основним, а історично — першим органом політичного управління суспільством, концентруючи в собі левову частку владних повноважень.

Особливого значення набули проблеми державного будів­ництва для сучасного українського суспільства. Це пов'язано, на­самперед, з необхідністю ствердження реальної незалежності Ук­раїни після розпаду СРСР. Складність питання полягає в тому, Що процеси відновлення державності нашого народу ідуть пара­лельно з реалізацією доктрини правової держави. Тому ця тема в курсі політології має неабияку вагу як в теоретичному, так і в практичному плані.

Ключове питання, що дає змогу зрозуміти феномен держа­ви — про її походження та сутність. Із безлічі думок з цього при­воду визнається наступне. Держава виникла як результат про­цесів, які відбувалися в структурі людських суспільств. Тому ди

наміка змін в державі була і залишається похідною від суспільних змін. Але така думка прийшла до вчених не відразу. Зрозуміти цей зв'язок (держави з історичним розвитком) вдалося лише тоді, коли людська історія накопичила достатній досвід для цього, а наука навчилася систематизувати знання про державу.

В древній Греції в IV столітті до н.е. з'явились одні з перших політичних творів ("Держава", "Політика"), автором яких був відомий філософ Платон. Він розглядає питання про походження держави у взаємозв'язку з тими змінами, які відбулися в розвит­ку людського суспільства. А саме, з таким ускладненням людсь­ких потреб і життя суспільного організму, при якому задовольни­ти різноманітні запити громадянина простіше за умов поділу здібностей, ніж тоді, коли б кожний вирощував хліб, виготовляв одяг, взуття і т.д. Бо краще працює той, хто володіє певним мис­тецтвом і не відволікається на інші роботи. Саме такі умови ство­рює суспільний поділ праці, в результаті якого поряд з найрізно­манітнішими сферами людської діяльності виникає і уп­равлінська. Державна організація і з'являється для того, щоб ре­алізувати функцію управління суспільством. Таким чином, дер­жава виникає в результаті поділу праці і сама уособлює такий поділ. Змальовуючи ідеальну державу, Платон порівнює її струк­туру з частинами людської душі. Розумній частині душі відповідає правитель — філософ, афективній — розряд воїнів-за-хисників суспільства. Нарешті, жадану частину людської душі відтворює в державі розряд ремісників, які вміють досконало ви­конувати свою роботу. При цьому всі розряди мають свої межі повноваження та обов'язків і не можуть їх порушувати. Таким чином, Платон не лише показав історичний характер держави, але й один з перших висловився за поділ влади.

З древності бере свій відлік і так звана "патріархальна" те­орія держави, яка говорить про те, що держава — це не що інше, як механічне з'єднання первіснообщинних спільностей людей (сім'ї, родини, племені). Одним з перших таку думку висловив Арістотель. У XVII столітті англійський філософ Р. Філмер вка­зував, що держава виникла тоді, коли при зростанні населення народів, племен вони стали об'єднуватися один з одним, але при цьому зберегли всі суттєві риси управління від родового укладу. Насамперед, це — принцип опікунської влади, що будується на патріархальних відносинах в суспільстві. Тому і держава є роз­ширеною формою такої влади, яка здійснюється від імені всіх та для загального блага.

З давніх давен існувала "теорія підкорення", яка пояснювала процес виникнення держави фактором насильства. Прихильни­ками такої доктрини держави були, наприклад, такі відомі істо­ричні постаті, як Тіт Лівій, Нікколо Макіавеллі, Людвиг Гумпло-вич тощо. Відповідно з поглядами Н. Макіавеллі, людська при­рода — незмінна та недосконала. Невикорінний егоїзм цієї при­роди ("всезагальна корупція") вимагає створення держави — спеціального органу управління суспільством, вищої сили, яка здатна визначати і встановлювати такі регулятори поведінки лю­дей, щоб утримувати їх природу в певних, прийнятих для всього суспільства межах. Враховуючи ж недосконалість людини як істоти, такий орган створюється шляхом насильства, шляхом підкорення одних груп людей іншими. Однак кінцевою метою та­кого насильства, боротьби за владу виступає національний інте­рес. Тому кожна суспільна група чи партія застосовує насильст­во, підкорення виключно заради реалізації державного інтересу, інтересів нації. В епоху Макіавеллі такою державою могла бути лише національна держава, яка мала виникнути на руїнах фео­дальної роздробленості, подолавши приватні партикулярні інте­реси різних суспільних груп, насамперед, дворянства.

Ідею про боротьбу за владу як зміст історії поділяв і Л. Гумп-лович, відомий польський соціолог. На його думку, в основі по­ходження держави лежить насильство, боротьба рас та племен. Історія, підкреслює вчений, не дає нам жодного зразка, де б дер­жава виникла не завдяки акту насильства, а як-небудь інакше. Це було насильством одного племені над іншим, що знаходило свій вияв у завоюванні і підкоренні більш сильним чужим племенем більш слабкого. В подальшому ця боротьба проявлялась на рівні соціальних груп, класів, станів і політичних партій.

Л. Гумплович вносить в "теорію підкорення" нове звучання, якщо порівняти його погляди з вченням Н. Макіавеллі. Кінце­вою метою створення держави, на його думку, є реалізація групо­вого, приватного інтересу. Державний ж інтерес лише тоді стає значущим для певної політичної сили, коли вона володіє держав­ною владою. Таким чином, Гумплович уявляє державу в одному ряду з іншими суб'єктами універсальної боротьби за владу, де інтереси учасників соціального конфлікту мають зверхність над іншими, включаючи і державними. На думку ж Н. Макіавеллі, який жив в епоху роздробленості Італії на велику кількість міст-держав і віддав більшу частину свого життя на вівтар сильної централізованої держави, універсальна боротьба за владу має на меті посилення держави і першочергове задоволення її інтересів. Виникненню держави може сприяти і вплив чужих зразків. Останні можуть проявитися шляхом:

1) поневолення іноземною силою, яка реорганізовує суспільний лад на захопленій території;

2) стихійного засвоєння концепції нової моделі державного ладу;

3) використання досвіду сусідів. Так Єжи Вятр, польський політо­лог, стверджує, що перша слов'янська держава Карантія (на тери­торії сучасної Словенії) так рано виникла не завдяки внутрішнім чинникам, а тому, що мала добрий зовнішній зразок древнього Риму і одна з перших познайомилася з досвідом свого сусіди.

Досить поширеними теоріями походження та сутності держа­ви є теологічні. Згідно з ними держава — це інститут, який даро­ваний людям богом, існує вічно і не змінюється за своєю сутністю. Певні ж зміни, які відбуваються з державою, є результатом волі надприродних сил, які не залежать від конкретних людей і всього суспільства. Звідси випливає, що люди мають вихваляти державу як дарунок божий, визнавати її вічність, недоторканність, а також підкорятися їй. Існує багато напрямків теологічного обґрунтуван­ня держави, які розроблялися релігіями стародавнього Сходу, західноєвропейського середньовіччя, католицькою церквою, ісла­мом тощо. Серед визначних теоретиків — Августин Блажений, Фома Аквінський, Жан Кальвін, Аятолла Хомейні.

М. Вебер, відомий німецький соціолог, філософ та історик, був прихильником психологічної теорії держави. Остання ґрун­тується на тому, що люди за своєю природою різні: одні здатні до управління, керування, інші звикли виконувати вказівки. Тому держава як уособлення керуючої сили в суспільстві, існує вічно і є органом, який вбирає активну частину здатних до керування членів суспільства. Останні добровільно чи ні підкоряються владі перших.

Звернемо увагу і на те, що в дуже великій палітрі теорій про походження та сутність держави є і такі, які шукають певною мірою нестандартні, іраціональні чинники держави. Серед них — іспанський філософ XX століття Ортега і Гассет Хосе. Древнє суспільство він поділяє на три основні групи людей, серед яких молоді чоловіки є найорганізованими. Бо їм, прагнучи до само-реалізації та задоволення статевих потреб, доводиться викрадати дівчат з інших родів, племен. Такі зухвалі вчинки вима-

гають постійного як фізичного, так і військового тренування. Ад­же себе та наречену потрібно захищати від помсти. А це вимагає авторитарної організації серед юнаків; жорсткої дисципліни, підпорядкованості тощо. І саме ієрархічність, структурованість, створення воєнізованої дисципліни характеризують виникнення інституту держави.

Як бачимо, спектр думок щодо виникнення держави нема­лий. Та все ж найвпливовіші місця в науковій літературі останніх двох століть зайняли, на нашу думку, дві, внутрішньо протилежні теорії: класова теорія держави, яка бере свій початок ще з давни­ни і найбільш системно подана в марксизмі, і теорія "суспільного договору". Зародки останньої проглядаються ще в поглядах древнього філософа Епікура, а визнаними її засновниками вва­жаються такі відомі мислителі, як Дж. Локк і Т. Гоббс.

Найбільш відомі роботи, в яких розкривається соціально-класове походження та сутність держави, це такі як "Походження сім'ї, приватної власності та держави" (Ф. Енгельс), "Держава і революція" (В. Ленін). Заради справедливості потрібно відзначи­ти, що вказана робота Ф. Енгельса фактично є конспектом робо­ти видатного американського етнографа та історика Л, Моргана "Древнє суспільство", в якій він на величезному фактичному ма­теріалі показав особливості життя первісних родів та племен.

Згідно з соціально-класовою теорією суспільного розвитку економічні процеси стали основним фактором виникнення дер­жави як політичного інституту в суспільстві. Логічними вузлови­ми пунктами такого процесу виступали суспільний поділ праці, формування приватної власності, зародження класової структу­ри суспільства з явною (антагоністичною) протилежністю корінних інтересів. З розвитком класів конфлікт вказаних інте­ресів набував таких масштабів, що закономірно вимагав втру­чання певної сили задля відвернення соціальних потрясінь в суспільстві. Певна річ, в цій силі найбільше була зацікавлена та частина суспільства, яка боялася втрачати існуючий стан речей, а саме власники засобів виробництва та робочої сили. Тому вона і створила спеціальний орган, який би не лише захищав її від по­грабування, але й гарантував як фактично, так і юридично ек­сплуатацію інших. Таким органом, згідно з поглядами Ф. Ен­гельса, формується держава, основне завдання якої полягає в пригнобленні, придушенні одного класу іншим. Держава за за­гальним правилом є держава найбільш могутнього, економічно

пануючого класу, який за допомогою держави стає також класом політично пануючим і набуває, таким чином, нових засобів для придушення та експлуатації пригнобленого класу.

Разом з тим, необхідно зазначити, що основоположники марксизму визнавали також і загальносоціальну сутність держа­ви. "Держава одночасно і класовий феномен, і форма організації всього суспільства... держава охоплює два моменти: 1) виконан­ня загальних справ, які випливають з природи будь-якого суспільства і 2) специфічні функції, що випливають із протилеж­ності між урядом і народними масами" (Див.: Маркс К., Энгельс Ф. Соч. — 2-е. изд. — Т. 25. 4.1. — С. 422). Однак в полеміці із своїми опонентами їм часто доводилось відстоювати тезу про зу­мовленість держави як політичного інституту соціально-еко­номічним розвитком суспільства, що і призвело, на нашу думку, до фактичного ігнорування загальносоціальної сутності держа­ви. Цьому також сприяла орієнтація на революцію як універсаль­ний метод перетворення суспільства, що логічно формувала од­нобоке розуміння сутності держави.

Не менш популярним та логічним, а сьогодні, очевидно, більш ефективним фактично обґрунтуванням сутності та виник­нення держави є теорія "суспільного договору". Ще древні греки та римляни започаткували її деякі елементи, але найбільш доско­нало та всебічно теорію "суспільного договору" розробив у XVII столітті англійський вчений Томас Гоббс (1588-1679). Основна його робота з цього питання — "Левіафан або матерія, форма і влада держави церковної та громадянської". На думку англійсь­кого вченого людська історія в своєму розвиткові має два етапи: природний, звичайний та громадянський. В звичайному, додер-жавному стані всі люди рівні між собою фізично і розумово, але їх природний егоїзм і рівна здатність до оволодіння та захоплен­ня одних і тих же речей призводить до безперервної боротьби між ними. Тому природний стан людського суспільства є вар­варським, де панують принципи "людина людині — вовк", "війна всіх проти всіх" (Левіафан, гл. XIII). В основі такого спо­собу життя, за Гоббсом, лежить природне право, згідно з яким індивід має повну свободу робити все для самозбереження, навіть якщо це обмежує свободу іншого. В цьому випадку кінцевим інструментом в стосунках між людьми служить сила. Але в цьо­му — серйозний недолік суспільного способу життя — він не га­рантує нікому, навіть найсильнішому, стабільної свободи дій.

Подальший розвиток суспільства, на думку Т. Гоббса, при­зводить до необхідності нової, ефективнішої організації життя людей. Найсуттєвішою об'єктивною причиною даного процесу є необхідність не лише самозбереження людської цивілізації, але і її розвитку. До того ж, виростають економічний, етичний, військо­вий та інші аспекти вартості людського життя. Суспільство пере­ходить до громадянського стану, сутність якого полягає в тому, що він гарантує певні рамки свободи всім членам суспільства, але не дозволяє повної свободи нікому. На місце природного права приходять норми природного розуму, природного закону, зміст якого полягає в тому, що "кожна людина повинна домагатися ми­ру, оскільки в неї є надія досягнути його, якщо ж вона не може йо­го досягнути, то може використати будь-які засоби, що дають пе­ревагу на війні" (Левіафан, гл. XIV). Як бачимо, перша умова гро­мадянського стану суспільства — це прагнення всіх людей до ми­ру. Але як? Адже за своєю природою всі прагнуть до володіння. Тут англійський вчений висуває другу умову — всі мають згоди­тися на обмеження своєї свободи заради загального блага. Кожен індивід має добровільно відмовитись від частини своєї волі, сво­боди, прав, щоби врешті мати гарантію тієї частини прав та сво­бод, які він залишає собі. Таким чином, люди вступають в угоду, договір і добровільно делегують частину своїх прав спеціальному органові, який від імені всіх буде встановлювати природні закони і стежити за їх дотриманням кожним членом суспільства. Таким органом і є держава, яка виникає зі спроби закінчити війну всіх проти всіх, позбавитись страху незахищеності та загрози насиль­ницької смерті. Держава — це суспільно-політичний інститут для примирення інтересів всіх членів суспільства заради гарантії прав та свобод як громадянина, так і всього народу.

Серед найновіших сучасних теорій держави на Заході досить впливовими є ті, які визначають державу як одномасштабну сучас­ному суспільстві колективність, асоціацію, яка інтегрує владні відносини та інститути в суспільстві. Таке розуміння держави відповідає і новітнім поглядам на демократію, а саме теорії плю­ралістичної демократії, яка передбачає відображення в державі волі та інтересів всіх класів, груп, прошарків суспільства. Це, як здається, є логічним продовженням теорії "суспільного договору".

Виникаючи, держава зразу ж почала набувати певних ознак, що характеризують її як орган політичного управління суспільством. Перша з них — створення публічної влади, яка не тотожна всьому суспільству. Ця влада формується вже не стільки за рахунок авторитету лідерів (як в часи первісного співжиття людей), як за допомогою політичних, економічних, військових та інших факторів. Друга — формування державного апарату для реалізації державної влади. Це досягається створенням ор­ганізаційних груп озброєних людей, які професійно займаються військовою справою на відміну від того, як було при родовому устрої, коли цим займалася вся чоловіча частина роду; утворен­ням груп людей, професія яких — управління, таким чином, ви­никненням управлінського апарату; створенням інших елементів державного апарату — суду, прокуратури, поліції тощо. Логіч­ним продовженням цього процесу виступає система податків, що необхідні для утримання державної влади. І нарешті, ознакою держави стає об'єднання її за територіальним, а не кровнородин-ним принципом, як було в умовах первісного суспільства.

Сформувавшись як політичний інститут, як орган уп­равління суспільством, держава починає виконувати цілий ряд функцій. Як правило, їх поділяють на внутрішні та зовнішні. Очевидно, найважливішою внутрішньою функцією держави є охорона існуючого політичного режиму, тієї системи політичної влади, яка існує в суспільстві. За концепцією Ф. Енгельса основ­ним методом реалізації цієї функції є придушення, пригноблення, за теорією ж Т. Гоббса — примирення та згоди в суспільстві. Са­ме ці способи є ведучими в зусиллях держави як специфічного ор­гану суспільства охороняти в ньому той політичний режим, який є. Важливою функцією держави є також організаційна, яка поля­гає в потугах держави згуртовувати, консолідовувати всі полі­тичні сили з метою досягати тих цілей, що стоять перед суспільством. І тут різне розуміння сутності держави (класової або як суспільного договору), спонукає розрізняти переважання різних методів організації суспільством. Для цього держава вико­ристовує як власне свої елементи (авторитет, силу, закон тощо), так і інші — засоби масової інформації, громадську думку і т.д.

Особливою є соціальна функція держави. Зміст цієї функції полягає у захисті прав та свобод громадян. За Гоббсом, як ми пам'ятаємо, держава і створюється врешті для контролю за ре­алізацією прав кожним членом суспільства. Ця функція держави особливо розвинута в сучасному суспільстві, адже державі дово­диться не просто декларувати права людей, а реально і повсякден­но їх гарантувати. Це і природні, невідчуджувані права людей — на життя, свободу, працю, а також набуті права — ті, що залежать від рівня розвитку даного суспільства. В залежності від типу полі­тичного режиму держава може виконувати ряд інших функцій.

До зовнішніх функцій держави, як правило, відносять дві. Це гарантування зовнішньої безпеки країни. Сюди входить за­хист своєї території, нерідко і завоювання чужої, військова, еко­номічна, політична безпека. Друга — комунікативна функція, яка передбачає налагодження та розвиток різноманітних сто­сунків з іншими державами (в науці, техніці, спорті тощо).

Звертаючись до питання про класифікацію держав, не­обхідно зробити одне застереження: абсолютизувати такий поділ не варто (особливо за формами державного устрою), бо в прак­тиці часто існують перехідні системи. В даному ж випадку це не­обхідно для певної систематизації знань про державу, враховую­чи те, що в історії спостерігаються найрізноманітніші її форми. Це і монархії, і республіки, і військові форми держави, і прості, і складні тощо. Безумовно, що є цілий ряд причин, які сприяли такій різноманітності. Важливим фактором є рівень, якість соціально-економічного розвитку певного суспільства, який дуже пов'язаний з історичними традиціями народу, культурою (як еко­номічною, так і політичною). Не менш важливим також виступає і розклад політичних сил в суспільстві, співвідношення між ними, те, яку роль вони відіграють в суспільстві та якою силою (політич­ною, військовою за певних обставин) володіють. Серйозним чин­ником різноманітності державних формувань в сучасному світі та в історії виступає геополітичне становище певного народу, його місце в світовому співтоваристві. Суттєвим є також і те, з ким ме­жує держава, який політичний клімат в регіоні. Не випадково раніше, в умовах протистояння США і СРСР політична карта світу відповідала зонам впливу між супердержавами. Нарешті, не можна забувати про роль лідера в суспільстві, політиці, державі. Історія не раз доводила той факт, що сильна особистість в конст­руюванні держави відіграє далеко не останню роль.

Політологія класифікує держави за формами правління та державним устроєм. Форма правління — це організація верховної влади, яка характеризується її формальним носієм. Історія дає приклад двох загальних форм державного правління: монархії та республіки. В першому випадку формальним носієм державної влади є одна особа, в другому — народ. Монархія може бути не­обмежена і конституційна тобто обмежена парламентом. Перша форма монархи існувала вкрай до XIX століття (Росія,.Японія та іи.), обмежені монархії є зараз, в сучасному світі (Великобританія, Іспанія, Швеція тощо). Республіканська форма правління також буває кількох варіантів: аристократичного (древні Спарта, Рим), демократичного (древні Афіни, Новгород, італійські міста-держа-ви, сучасні США, Франція), теократичного (Іран).

Форма державного устрою — це територіально-організа­ційна структура держави, яка встановлює порядок поділу її на частини та відносини між центральною і місцевою владами. За таким критерієм держави бувають унітарні, федеративні, конфе­деративні. Останні, власне кажучи, не є державами в класичному розумінні, що буде показано нижче. Однак, в практиці та політичній теорії такий поділ панує, тому не будемо відходити від нього.

Унітарна держава — це така, яка як територіальне, так і адміністративне є єдиною, без відносно самостійних державно-адміністративних одиниць (автономій). Унітарна держава не має всередині себе інших державних утворень. Однак така держава може мати в своїй структурі адміністративно-територіальні утво­рення (області, райони, тощо). Для неї важливим є те, шо на всій території країни існують: єдина верховна влада, єдине законо­давство, єдина система органів влади. Як правило, унітарні дер­жави є мононаціональними, а тому не потребують поділу на відповідні територіальні одиниці (Польща, Болгарія, Японія).

Сьогодні в світі спостерігається процес переходу від унітар­них форм державного устрою до федеративних і навіть конфеде­ративних. При цьому дві останні ототожнюються, тому зупини­мось докладніше на їх особливостях. Федерація — єдина союзна держава, яка володіє державним суверенітетом, виступаючи суб'єктом міжнародного права. Вона передбачає центральну вла­ду, повноваження якої поширюються по всій території федерації. При цьому відносна самостійність суб'єктів федерації дуже варіантна: від повного підкорення центральній владі (СРСР) до максимальних повноважень на рівні законодавства (США, Німеччина). Однак ця самостійність не дає права виводу зі скла­ду держави. Кожний штат США, до прикладу, і діючі і практич­но необмежені законодавчі і виконавчі повноваження в багатьох галузях суспільного життя на своїй території, за конституцією не має права виходу із складу держави. Федеративна держава утво­рює єдиний уряд (що не заважає існуванню, скажимо, земельних урядів), єдину армію, федеральні органи влади та контролю, які функціонують за єдиною конституцією.

Конфедерація — союз суверенних держав, які, зберігаючи аб­солютну державну незалежність, об'єднуються з певними цілями. Вона не є суб'єктом міжнародного права, бо їй не передається навіть частка державного суверенітету її суб'єктів. Таким чином, конфедерація не є державою у власному розумінні, а лише держав­ним утворенням для союзу кількох держав. Втім, воно може мати центральну владу; яка, однак, не має примусового та правового характеру, а лише працює як влада уповноважених. Конфедерації не мають єдиної конституції, а основним документом їх діяльності є угода, договір. Рішення, які зачіпають життя всієї конфедерації приймаються тільки консенсусом, при цьому може застосовува­тись право нуліфікації, тобто необов'язковості певного рішення на території якогось суб'єкта конфедерації в разі, якщо його пред­ставники від верховної влади не підтримали відповідний доку­мент. В умовах конфедерації не існує єдиної податкової системи, яка практично узгоджена в рамках федерації. Конфедерація дає право сецесії, тобто вільного виходу зі складу держави.

Прикладів конфедерації в історії небагато. Історично пер­шою вважається Республіка Сполучних Провінцій (1579-1795 pp.). Ця форма виникла в результаті буржуазної революції в Нідерландах. Довгий час конфедерацією була Швейцарія (1291-1798 pp.), аж поки не стала фактично федерацією, хоч назва Швейцарська Конфедерація залишилась з часів прийняття кон­ституції середини XIX ст. В XX столітті в Африці були об'єднанні в конфедерацію Сенегал та Гамбія, однак такий союз існував всього десятиріччя. Формально сьогодні існує Британська Кон­федерація. Але найбільш яскравим прикладом руху до конфеде­рації є нині Західна Європа, що прямує до об'єднання. Вже зараз там існують зв'язки в економіці, фінансах, культурі, гуманітарній сфері. Зовсім недавно були підписані Маахстріхтські угоди про створення Європейського Союзу, діяльність якого почалася офіційно з 1 листопада 1993 року.

Питання для самообдумування:

1. Яка з наведених вище теорій походження держави відповідає вашим уявленням про її сутність?

2. Чи можливе, на ваш погляд, існування людського суспільства без держави в близькому (далекому) майбутньому? Обґрунтуйте.

3. Як фактично можна кваліфікувати державу колишнього СРСР за формою державного устрою? Чому?

 

Література:

Берман X. Дж. Верховенство права и правовое государство // Кентавр. — 1992. — №9, 10.

Голубева Г.А. Понятие правового государства: социально-философский аспект// Философские науки. — 1989. — № 1.

Ильин М.В., Коваль Б.И. Две стороны одной медали: граж­данское общество и государство // Полис. — 1992. — № 1-2.

Метут Л.С. Наука о государстве и праве: необходимость ра­дикального обновления // Философские науки. — 1989. — №11.

Муляр В.І. Загальна політологія. Курс лекцій. — Житомир: Полісся, 1994.

Нерсесянц В.С. Правовое государство: история и современ­ность // Вопросы философии. — 1989. — № 2.

Політологія / За редакцією 0.1. Семківа. — Львів: Світ, 1993.

Энгельс Ф. Происхождение семьи, частной собственности и государства // Маркс К., Энгельс Ф. Соч. — 2-е. изд. — Т. 21.


Погорілий

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-21; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 749 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Логика может привести Вас от пункта А к пункту Б, а воображение — куда угодно © Альберт Эйнштейн
==> читать все изречения...

2227 - | 2156 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.