Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Давньокитайська філософія




Перші давньокитайські філософські ідеї, які дійшли до нас, датуються VII ст. до н. е. Робити такі припущення дозволяють давньокитайські трактати «І-цзін» («Книга змін»), «Ші-цзін» («Книга пісень»), «Шу-цзін» («Книга історії») тощо. Відносної зрілості й виразності філософські вчення набувають у VI-V ст. до н. є.

У Давньому Китаї УІІ-УІ ст. до н.е. як в ідеології, так і в і політиці чітко вбачалися дві тенденції - консервативна і прогресивна, містична і атеістична. У процесі боротьби цих двох тенденцій поширювалися наївно-матеріалістпчні думки про п’ять першоелементів і речей (метал, дерево, вода, вогонь, земля), про протилежні сили (інь і янь), про природний шлях (дао) та інші, що виникли ще на початку ІІ-І тисячочоліття до нашої ери внаслідок узагальнення першопочаткових знань того часу. Проте формування філософських течій відноситься до VI-Vст. до н.е. Між цими течіями велась напружена боротьба на протязі трьох століть, яка була пов’язана зі зламом в історії давньокитайського суспільства.

У У-Ш ст. до н.е. утворюються основні філософські школи: 1) конфуціанство; 2) моїзм; 3) школа закону фа-цзя; 4) даосизм;5) школа інь-ян (натурфілософія); 6) школа імен шін-цзя та інші.

Основна ідея давньокитайської філософії — ідея Дао. Дао — це спосіб функціонування Всесвіту як живого організму, що приходить на зміну первісному Хаосу. У цьому Всесвіті можна виділити:

Небо як ідеальний образ чотирьох великих цінностей світу — жень, синь, і та лі, що вкривають кожну людину, подібно до того, як небо вкриває землю;

землю — власне матеріальну підвалину світу, що також складається з чотирьох елементів, але вже матеріальних: дерева, води, металу і вогню;

Піднебесну — серединний світ, у якому живе людина,соціальне середовище її буття. Причому для китайців Під­небесну уособлювала виключно їхня рідна країна, тоді як
усі інші народи світу сприймалися як дикуни. Вічний енергетичний потік Ян-Інь — відповідно чолові­че і жіноче начала — пронизує Всесвіт, оживляє його, на­дає йому руху. Ян-Інь — немовби два полюси магніту, між якими утворюється поле Дао. Однак само по собі Дао не гармонізує Всесвіту — воно тільки спричиняє нескінчен­ні взаємні перетворення речей, нескінченні черги подій у житті окремих людей і цивілізації в цілому. У кінцевому результаті світ постає незавершеним і дисгармонійним. Тож головне призначення китайської філософії — її «рес­тавраційний» характер: ідеться про прагнення зрозуміти, осмислити розмаїття світу і людських доль, щоб свідомими зусиллями привнести у світ порядок, примусити кожну лю­дину і кожну річ виконувати належну їй партію у великій симфонії космічної музики. Роль «диригента» покликаний грати філософ.

Однак згоди щодо шляхів досягнення цієї мети у китай­ській філософії не було. Два основні її напрями — даосизм і конфуціанство.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-01; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 445 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Велико ли, мало ли дело, его надо делать. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2523 - | 2183 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.