Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Раціоналізм Р. Декарта і Б. Спінози




• Якщо Ф. Бекон знаменує початок формування філософського мис­лення Нового часу, то Рене Декарт (1596-1650 pp.) був мислителем цього часу. На формування його поглядів вплинули досягнення в розвитку при­родничих наук. Освіту Декарт здобув у єзуїтському коледжі Ла-Флеш. Як військовий побував у багатьох країнах Європи. Свої праці писав переважно у Голландії. Проте з 1643 р. в Утрехті, з 1647 р. у Лейдені поширення по­глядів Декарта було заборонено, його книги спалено. Декарт змушений був прийняти запрошення шведської королеви Христини і переїхав у Сток­гольм, де невдовзі помер від застуди. Найвидатніші філософські праці Де­карта - «Роздуми про метод» і «Начала філософії», в яких викладено ме­тодологію наукового пізнання. Крім цього, Декарт є автором багатьох до­сліджень, які стосуються найрізноманітніших сфер людського пізнання, зо­крема є творцем аналітичної геометрії; математика теж завдячує йому своїм розвитком

Р. Декарт - виходець зі стародавнього аристократичного роду. Роз­чарований у світському житті, він веде переважно усамітнене життя, зай­мається науками. Звідси його життєві принципи: «Хто жив у самотності, жив добре»; «Тяжка смерть чекає того, хто вмирає відомим багатьом, але невідомим собі». В центр своєї філософської системи Р. Декарт ставить мислячого суб'єкта. Не погоджуючись із твердженням Ф. Бекона про достовірну силу експерименту, він переносить акцент на людський інтелект, розум Звідси - раціоналізм (від лат. rationalis - розумний), який стає домінантною лінією в подальшому розвиткові філософії. Філософія Декарта є новим, цілісним і раціонально обґрунтованим образом світу, вона визначає напрям розвитку природознавства, а також вносить осно­воположні зміни в розвиток самого філософського мислення, створює нову світоглядну орієнтацію.

Першою умовою філософії є заперечення всіх визначень. Тому Декарт починає з сумніву як необхідної передумови і способу досягнення пізнання певних і міцних принципів. Уже сам сумнів є універсальним принципом. Завдяки йому передбачається результат, але для філософа він не передує сумніву, а виникає лише з нього і разом з ним Проголошуючи сумнів як метод - «Я мислю, отже, існую», - Декарт обґрунтовує його так «Вагаю­чись у всьому до певної міри сумнівному, заперечуючи його і вважаючи нереальним, я можу легко уявити собі, що не існує ні Бога, ні неба, ні тіл, що я сам не маю тіла, але не в тому, що я як мислитель не існую, адже не може не існувати те, що в цю мить мислить, і тому пізнання, мислен­ня— найперше і найдостовірніше». Отже, існування мислення є принципом філософії, оскільки «я мислю, я існую» - неподільні, становлять одне ціле. Сумнів - це заперечення, відокремлення духу від усього, особливо від чуттєво-предметного.

Роздумуючи над буттям, Де­карт підкреслює, що відмінність між «моїм» мисленням і буттям неможлива; «моє» мислення є «моє» буття, воно повністю єди­не з ним. Мислення — це суб­станція людини, яка завжди є мислячою сутністю. Впевненість у тому, що людина є мислячою істотою, дає правильне і чітке пізнання. Істинне те, що розу­міється ясно і чітко.

Переходячи до характеристики духу, Декарт показує його відмінність від тіла Його неможливо сприйняти чуттєвим уявленням, дух сприймає себе ли­ше чистим інтелектом, і ми все розуміємо через нього; він дійсний, живий, сві­домий, самодостовірний, на противагу тілу, яке підлягає сумніву і є нереальним.

Показуючи відмінність духу від тіла, Декарт займає позицію дуаліз­му. Дух («мисляча субстанція») і матерія («субстанція протяжності») не­залежні одне від одного, існують немовби паралельно. Метафізика (філо­софія) вивчає першу духовну субстанцію, пов'язані з нею принципи пізнан­ня і буття. Друга репрезентує філософію природи (вчення про виникнення світу, розвиток життя тощо).

Виходячи зі свого раціоналізму, Декарт створює теорію вроджених ідей. За Декартом, ідеї або образ предмета знаходяться в нас, чим більше вони містять у собі реальності, тим досконалішою повинна бути їх причина. Найбільшою величиною є ідея безмежної субстанції — Бога; вона не мо­же виходити від мене, оскільки я смертний. У безмежній субстанції є більше реальності, ніж в обмеженості, тому ідея Бога в мені є первиннішою від ідеї мене самого. Ідея Бога — найбільш істинна, бо не взята з по­чуттів, з інших ідей, адже величність Бога в них не вміщується, я не можу її вигадати, тому вона вроджена в мені, як вроджена ідея про мене самого. Сутність Бога ясна і чітка, тому його існування, єдине з його сутністю, таке ж ясне, чітке, як і його сутність. Те, що існує, люди пізнають завдяки чуттям, чуттєвому спо­гляданню; тільки сутність пізна­ється розумом У Бога немає тако­го розриву, він сам є буття і сприй­мається «оком розуму». Понят­тя Бога є доказом його буття.

З проблематикою пізнання в філософії Декарта тісно пов'я­зується питання про метод до­сягнення найбільш істинного, достовірного знання. Цим мето­дом є раціональна дедукція, цін­ність якої обґрунтовується таки­ми правилами: достовірність, очевидність пізнання; аналітичність; висновки з думок; систе­матизація як пізнаного, так і того, що пізнається. В цілому дедукція - це визначення невідомого через раніше пізнане і відоме. Ці правила, які мали виняткове значення для розвитку філософії і науки Нового часу, стали також основними характеристиками наукового пізнання в нашу епоху.

• Дуалізм Декарта (тіло і дух за своїми поняттями - самостійні, незалежні одне від одного) зробив можливим подвійне, взаємовиключне тлумачення його вчення, одне з яких - картезіанство. Раціоналізм Декарта знайшов багато продовжувачів, серед яких найвидатніші - Б. Спіноза і Г. В. Лейбніц.

Бенедикт (Барух) Спіноза (1632-1677 pp.) народився в Амстердамі у багатій єврейській сім'ї. Освіту почав здобувати в єврейській школі, де вивчав тексти Талмуду, Каббали, Старого заповіту. Головну працю Спінози «Етика» викладено за допомогою картезіанського раціоналізму і «геометричного (математичного) методу». За свої погляди жорстоко переслідувався єврейськими, протестантськими і католицькими колами, тому що його праця «Теологічно-політичний трактат» є, по суті, першою критикою Старого заповіту. У 1656 р. Спінозу було вигнано з єврейської общини, тож він прожив життя у бідності, в провінції, заробляючи на хліб шліфуванням скла. Разом з тим підтримував жваві контакти з Р. Бойлем, X. Гюйгенсом, Г. Аейбніцом. Основні ідеї філософії Спінози викладено в його праці «Етика». Кожна її частина починається з дефініцій, потім ідуть аксіоми, далі твердження, кожне з яких має доказ.

Основу філософської системи Спінози складає вчення про єдину суб­станцію, якою є Бог. Субстанція і Бог зливаються у нього в одне по­няття. Але Бог не стоїть над природою, він знаходиться в ній як її іма­нентна причина. Тобто Спіноза заперечує особистого Бога і розуміє його як універсальну причину світу.

Як і Декарт, Спіноза згодний з тим, що пізнання світу може спира­тися на науковий (математичний) метод. Але математика не виводить, а виявляє істину. / якщо математичні роздуми починаються з певного очев­идного твердження (аксіоми), то й основою буття повинна бути самоочевидна аксіома, яка є суб­станцією. Оскільки вона - поча­ток «буття», то не може визна­чатися чимось іншим, крім самої себе, тобто вона є «причиною са­мої себе». Будучи «першопричи­ною», вона є нічим іншим, як Богом, оскільки Бог - першопри­чина всіх речей і причина самого себе. Бог - не надприродна істо­та, бо він зливається з природою, тому є творчим виявленням самого буття. Отже, сила і могутність природи є силою і могутністю Бога, а закони і правила природи є рішенням самого Бога. Природа як фундаментальна цілісність буття є субстанцією, а першо­причиною і самопричиною є Бог. Така позиція називається пантеїзмом.

Субстанція має універсальні характеристики (атрибути), протяж­ності та мислення, які є нескінченними і не підлягають змінам. Для опису одиничних речей, які є кінцевими, Спіноза використовує поняття модуса. Модуси - це індивідуальні конкретні речі і явища, причому єдність усієї множинності модусів забезпечує особливий «модус-рух».

Теорія субстанції Спінози є чітко вираженим раціоналізмом. Завдяки цьому в теорії пізнання виділяються три рівні: найвищий - істина, яка досягається безпосе­редньо розумом, інтуїтивно зрима і не залежить ні від якого досвіду, другий — судження розуму, що та­кож є засобом досягнення істини, хоча менш досконалим; третій - знання ґрунтується на уявленні та чуттєвому сприйнятті, при цьо­му пізнання не вважається досто­вірним

У центрі етичної проблема­тики знаходиться питання свободи. В субстанції зливаються необ­хідність і свобода: оскільки Бог (субстанція) вільний, то й усе, що він здійснює, виходить з його власної необхідності. У природі (до неї на­лежить і людина) панує детермінізм (необхідність). Проте людина - модус особливого виду, їй властиве мислення, тобто розум. Свобода полягає в єдності розуму і волі, а розміри реальної свободи визначаються сту­пенем розумного пізнання. Свобода і необхідність - не протилежні по­няття, вони обумовлюють одне одного. Протилежністю необхідності є не свобода, а сваволя. В цілому вирішення проблеми свободи передбачає ясне і точне пізнання, і тому свобода - це пізнана необхідність.

Історичне значення філософських ідей Спінози полягає в їх пан­теїзмі та раціоналізмі. Соціально-політичні погляди згодом прояви­лися в теорії «нового суспільного договору» Ж.-Ж. Руссо. Своїм пан­теїзмом ця філософія підготувала філософський ґрунт для філософії Шеллінга і Гегеля.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-12-04; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 717 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студент может не знать в двух случаях: не знал, или забыл. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2806 - | 2366 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.