Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Моністичні концепції розвитку людства




Ці концепції базуються на визнанні лінійності, єдності та прогресу в світовій історії. Оптимізм послідовного розвитку історії має ідеалістичне та матеріалістичне трактування.

Перше представлено з позиції Георга Гегеля, що об'єднує в собі провіденціалізм і есхатологізм, історичний натуралізм (у поясненні регіональних відмінностей єдиного людства), світські ознаки: співучасть людини в історії, наслухування традиції, нова­торство тощо. Основа історичного розвитку - "світовий дух", який послідовно втілюється в дух різних народів. Саме ці народи є "всесвітньо-історичними "; інші народи немовби виключені з історії (не мають сенсу в логіці розвитку "Світового духу").

Історичний прогрес пов'язується Гегелем із прогресом в усві­домленні свободи: у давньосхідньому світі знали, що вільною може бути тільки одна людина, в античності - певна група людей; "сучасні германські" народи усвідомили, що всі люди вільні. Форма розвитку "світового духу" вичерпується, коли приходить розуміння - подолання чинного духу епохи, що відбу­вається через активність історичних героїв, народної маси. Держава є формою об'єктивізації свободи, розвиток держав­ності виступає як зовнішній бік логіки історичного духу.

У гегелівському розумінні давньосхідні народи неісторичні, оскільки нерозвинена індивідуальність (індивід безпосередньо належить спільності, відсутня здатність автономного раціо­нального мислення); людина тут вільна тільки в можливості.

Античний поліс - єдність індивіда та громади, людина щиро довіряє закону (радісне самовідчуття історичної неспокушеності, оскільки людина покладає свою сутність назовні від себе -у спільність). Моральність є безпосередньою, натуральною; не вистачає моральної й інтелектуальної автономії (Сократа страчують за оригінальність думок; воля стародавнього грека не визначається ним самотужки).

Римська держава - політична спільність абстрактно вільних громадян, держава є фатумом і одночасно дарує незалежність громадянину як правовій особі у відносинам власності. У Римі долається почуття безпосередньої належності до спільності, що має два наслідки:

1) людина відчуває тягар власного рішення, пізнає власне єство

2) життя бачить нещасливим (стоїцизм, скептицизм, епіку­реїзм).

Германська епоха починається з проголошення християн­ством абстрактної свободи та ствердження свободи в протес­тантській релігійній формі. Свобода є універсально людським початком політична свобода - історична необхідність. Сучасна Гегелю держава стає посередником реалізації вільних гро­мадян через інститути й закони. Французька революція є не­обхідним кроком світового духу - кроком до усвідомлення свободи. Послідовне втілення світового духу є історією.

У матеріалістичній концепції розуміння історії вирішаль­ним чинником розвитку суспільства визначається рівень роз­витку продуктивності суспільної праці. Її зростання детермі­новане прогресом знання, удосконаленням засобів виробниц­тва розвитком продуктивних сил (і самої людини як голов­ної продуктивної сили). Старі виробничі відносини поступово стають гальмом цього зростання, наступає революція як засіб встановлення відповідальності між ними; співвідношення нових виробничих відносин пов'язане з трансформацією всіх суспільних відносин взагалі.

Сенс історії за Карлом Марксом- у максимальному розвит­ку людини як суспільної істоти, потреби якої задовольняються матеріальним і духовним виробництвом.Саме матеріальне ви­робництво визначає суспільство та вектор його розвитку. Суспільно-економічна формація - історичний тип суспільства з певним способом виробництва, надбудовою та формами сус­пільної свідомості (правом, релігією й ін.)

Закономірність історії - у заміщенні послідовно етапів роз­витку: первісного, рабовласницького, феодального,капіталі­стичного, комуністичного (так звана "п'ятичленка" формацій). За часів сталінізму формаційний підхід перейшов у вульгарну, схематичну редукцію, яка примітизувала розуміння історично­го розвитку.

Значення марксистського підходу до структурування світо­вої історії полягає в тому, що постає генеральна лінія основних етапів становлення кожної цивілізації. Цей підхід не про­тистоїть теоріям історико-культурних типів, навпаки, дана логіка реалізується цілком чи скорочено в історії реальної цивілізації. Але абсолютизація ролі матеріального виробництва в розгор­танні історії сьогодні вже не є достатнім способом адекватно­го пізнання сучасних суспільних процесів. Філософія XX ст. про­понує альтернативні підходи.

Моністичний підхід до історії ґрунтується на визнанні одного вирішального початку: у Гегеля - це світовий дух, у Маркса - матеріальне виробництво.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 345 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Сложнее всего начать действовать, все остальное зависит только от упорства. © Амелия Эрхарт
==> читать все изречения...

2217 - | 2091 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.