Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Цивілізаційний підхід до розгляду історії людства




Ідея унікальності історичних явищ пов’язана з теорією культурно-історичних типів М. Данилевського, О.Шпенглера, А. Тойнбі. Значення даної теорії в тому, що була подолана одно­бічність абстрактної формаційної моделі, виявлена критичність в оцінюванні європейської культури як найдосконалішої, ви­знана самоцінність людського буття в будь-яких історичних формам. Відмова від європоцентризму мала практичні наслідки у сфері політики, державотворення, культури.

На початок XX ст. етнографи, культурні антропологи нако­пичили величезну кількість знань про побут, традиції вироб­ництво, ставлення до природи тощо нечисленних народів,які перебували в повній чи відносній ізольованості від потужних розвинутих культур. Це дозволило дати нову відповідь на за­питання щодо унікального й універсального (одиночного та загального) в історія. Цивілізаційна концепція наголошує на різноманітності суспільств, нелінійності історії. Ця концеп­ція не спростовує формаційну, а доповнює, синтезуючись у су­часну монадологічну концепцію.

Спільним для Данилевського, Шпенглера, Тойнбі було ба­чення цивілізації як унікального культурно-історичного органі­зму, одиниці історичного дослідження, цілісної системи, що проходить певні стадії свого розвитку. Історичний процес полягає "не в тому, щоб іти весь час в одному напрямку, а в тому, щоб пройти все історичне поле у всіх напрямках" (за Данилевським). Багатоваріантне самовизначення, збагачення структур і цінностей загальнолюдського характеру, рівень самореалізації (його визначає і ніша природного середовища, і взаємодія з іншими народами, і власний історичний досвід тощо) виступає критерієм історичного прогресу.

Миколі Данилевському належить першість тлумачення історії як множини цивілізацій. У праці "Росія і Європа" автор цивіліза­цією називає пік розвитку культури - період "квітування і плодо­ношення", який назавжди виснажує життєву силу. Виділяє 10 типів цивілізації (єгипетська, китайська, халдейська, індійська, іранська, європейська, грецька,римська, новосемітична, германо-романська). Термін розвитку культурно-історичного типу тривалий, а ось час "зрілості", тобто цивілізації, короткий - 200-600 років. Данилевський виділяє слов'янський тип культу­ри як молодий, що тільки починає "квітувати". Кількість і назва виділених типів у Данилевського(пізніше Шпенглера й Тойнбі) дещо змінюється. Це пояснюється відсутністю чітких критеріїв поділу, надзвичайною складністю матеріалу.

Освальд Шпенглер ("Захід Європи") виділяє вісім культур; китайська, вавілонська, єгипетська, антична, арабська, західна, майя, російська. Цивілізація, за даним автором, є періодом занепаду, "омертвіння" культури. Життя культурного органі­зму триває близько 1 тис. років, потім починається агонія (ци­вілізація): творчість заміщується безпліддям, душа - інтелек­том, становлення - закостенінням, мистецтво-спортом, філо­софська рефлексія - скептицизмом і нігілізмом.

Арнольд Тойнбі (12-томне "Дослідження історії") виділяє 30 цивілізації.

Із-поміж них розвинутими є 21-а, пізніше цю кількість автор зводить до

13-ти. У сучасному світі співіснують п’ять цивілізацій: візантійсько-ортодоксальна, російсько-орто­доксальна, арабська, індійська, далекосхідна. Термін "цивілі­зація" у Тойнбі має доволі рухливі межі; автор не протистав­ляє культуру та цивілізацію. Філософ вважає, що кожне суспіль­ство проходить у своєму розвитку стадії становлення, росту, зламу, розкладу й загибелі.

Історія за Тойнбі персоналістична: історичне буття творить людина. Це творіння є відповіддю на зовнішній виклик Боже­ственного логосу. Чим вища культура, тим менше зовнішніх викликів (важливість таких чинників, як географічне середови­ще, мінімізується), тим більше чинників - викликів внутрішньої природи (які походять власне із культури). Сенс історії в реа­лізації людської гідності, творчого потенціалу у відповідь на виклики; загальна історія одночасно є особистою.

На сучасному етапі світова історія розглядається як співвідношення традиційних цивілізацій із техногенною, постіндустріальною й інформаційною. Слово "цивілізація" вживається в різних значеннях, наприклад, "африканська цивіліза­ція", "християнська цивілізація", "глобальна", "локальна". Анах­ронізмом є розуміння цивілізації як стану суспільства після ета­пу варварства (як це розглядалося в лінійній філософії історії). Застарілими є певні моменти моделей історії Данилевського, Шпенглера, Тойнбі, але основні ідеї виявилися продуктивними і пріоритетними.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 375 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинать всегда стоит с того, что сеет сомнения. © Борис Стругацкий
==> читать все изречения...

2298 - | 2049 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.