Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Діалектика одиничного і загального.




Ще від елеатів постала проблема єдиного і множинного буття. Зв’язок категорій одиничне і загальне характеризує буття будь-яких окремих речей і явищ. Особливе цеміра висвітлення загального в одиничному виразі, перетину множини загального в окремішності та навпаки. Буття і небуття окремого – взаємно перехідні категорії. Буття як становлення (“все тече”) не суперечить абсолютності, “непорушності” його.

“Буття лише мислиме” – ця теза Парменіда вірна у тому відношенні, що лише сенсова модель у вигляді динамічних сенсоворотів навколо будь-якої окремішності, освоєної до багатства актуалізації асоціацій, а не сам по собі чуттєвий образ, здібна відтворювати загальне й одиничне (особливість) в окремих речах, явищах чи подіях.

Загальний зв’язок явищ – це найбільш універсальна закономірність існування навколишнього світу. Взаємозв'язок предметів і процесів дійсності існує і виявляється тільки в процесі їхньої взаємодії на всіх структурних рівнях – від ядерного до метагалактичного, тобто має універсальний характер. Універсальна взаємодія тіл обумовлює саме існування конкретних матеріальних об'єктів і їхні специфічні властивості. Вона має нескінченно різноманітні вияви. Отже буття кожного окремого предмету не є забезпеченим самим цим предметом: воно у ньому й поза ним (у зв'язках з іншими, подібними й відмінними). Тож зовсім не без підстав Парменід уважав, що множинне не має буття, його має Єдине.

Особливий вид представляють так звані інформаційні зв'язки, що не обмежуються рамками виду і популяції, біоценозу, біосфери і живої природи в цілому, а мають місце у всій доцільно організованій природі, де функціонують кібернетичні системи (тварина, рослина, ЕОМ, суспільство на всіх рівнях його структурної організації тощо). Загальний зв’язок явищ не можна розуміти спрощено – як постійний зв'язок і взаємодію будь-якої частки у Всесвіті з будь-якою іншою. Поряд зі стійким (відносно) зв'язком кожного об'єкта з іншим, існує також перетворення в інше навіть відносно автономних і незалежних та надзвичайно розділених у просторі й часі об'єктів.

„ОКРЕМЕ” „ЗАГАЛЬНЕ”

”ОДИНИЧНЕ”.

Визначеність окремих речей, явищ, властивостей дається лише через взаємодію з Єдиним. Буття має й множинне, але тільки через єдність, через „вир зв’язків”, сенс якого схоплює мислення в логіці зв’язку понять „окреме”, „одиничне”, „загальне”, „особливе”.

Окреме – це умовна мислена зупинка (виокремлення) процесу розвитку й функціонування, взаємодії (виривання з часу й простору буття). При такій зупинці ми й фіксуємо протилежні тенденції рівності собі (+утвердження самості) й відмінності від себе (–заперечення самості). Протиріччя між двома цими протилежностями в окремому дозволяє мислено відтворити зв'язок його з усім світом (універсумом). Реальний стан відносної відокремленості є дискретне. Щось і Ніщо мають дуже відносну межу в окремому. ”Якщо Ніщо і Щось тотожні, Чи справді щось було, чи ні”? (Гете).

Загальне – характеристика окремого з боку різниці його з самим собою і тотожності з іншим, що забезпечується моментом включення в універсальну взаємодію системи „Світ”, у якій ніщо нікуди не дівається й ніщо з нічого не з’являється, все лише перетворюється. Буття загального надійніше від „одиничного”, бо тут знаходить вираз більш стійка тенденція буття. Проте й тут ми маємо єдність буття й небуття: „дім взагалі”, „людина як така”, „дерево” – вони й є і їх нема водночас. Лише перетворення дійсного буття в буття понять дає вираз конкретно-загальному: отже проблема загального – це проблема рухомості буття (заперечень, перетворень, розвитку), де в рух дійсності входить і рух понять, мислення. Кожна річ, заперечуючи себе як даність, знищує себе у цій даності, стверджуючи цим рухом заперечень загальність. Загальне й існує на цьому запереченні, щезанні, безперервному скиданні форм (безперервності перервності).

Одиничне – характеристика окремого з боку його самототожності, різниці з іншим: забезпечується моментом самодостатності, унікальності, якісної відмінності від іншого. Але звідки індивідуальні риси? Кожна з них, взята окремо, – загальна для багатьох явищ і речей. Лише фокус їх перетину в точці окремого – своєрідність. „Холодне взагалі” – мірка кожної холодності зокрема, „велике взагалі” – мірка кожного порівняння на велич і т.д.

Особливе – міра буття окремого через суперечливу єдність протилежностей загального й одиничного. Тотожність тотожного й відмінного, кількісних і якісних показників і можливостей. Висвітлює загальне всьому, яке знайшло вираз в одиничному. Особливою є, наприклад, соціальна якість відносно природної: „власність”, „вартість”, „владність”, „гроші”. Легко бачити особливість товару – єдності протилежностей мінової і споживчої вартості. При обміні не споживаєш, при споживанні – не обміняєш: але лише при наявності обох цих протилежностей природна річ отримує особливу якість – буття товару. Формально логічно за звичай особливе розуміють як середній термін між „загальним” і „одиничним”. Наприклад: людина-українець-Петренко – Петренко є одиничним, людина – загальним, а українець – особливим. Це зовнішній зв’язок, але й він об’єднує в ціле. Справжня проблема відношення одиничного та загального – це проблема внутрішнього відношення кожної окремої речі до себе самої, різних її боків один до одного; внутрішнього розрізнення предметної конкретності у ній самій. Конкретність – це присутність в „окремому” повноти визначеності зв’язків з загальним, мислено схоплена у понятті.

Лише як зовнішня подібність ознак речей і явищ загальне досяжне спогляданню, для мислення доступне абстрактно загальне (єдине у множинному). Чуттєвому („одиничному”), здобутому органами чуття, ще тільки належить стати рухом форм мислення. Одиничне не існує саме по собі, тому наше чуттєве „схоплювання” не тотожне реальному існуванню одиничного. Вириваючи діяльністю і пізнанням річ із єдності загальних зв’язків ми й отримуємо її як певне „окреме”: вона постає перед нами як те, що вона є, тобто однобічно, приховуючи в безкінечних зв’язках те, що й чим вона не є. Універсалізація практичних і пізнавальних дій, застосованих до неї, відтворює все більше й різних зв’язків, але не вони, а недостатність повноти відображення їх – підстава змісту категорії загальне. Ця категорія має сенс лише стосовно одиничного. Але чуттєво загального поруч з одиничним не існує.

В перетвореннях світу, надзвичайно форсованих людською діяльністю, вловлюється блиск загального в одиничному, осмислений вираз якому надає процес пізнання, абстрактного мислення. Без розуміння діалектики протиріччя буття й небуття ми приречені „бачити” навіть теоретично щось одне: так Геракліт у єдності вогню побачив процес, безперервне становлення, а Парменід у Єдиному бутті – загальну нерухомість, сталість. „Реалісти” вбачали реальне існування загальних понять (універсалій), „номіналісти” – лише одиничні речі й явища. Загальні ознаки не дають „загального”. І сенсуалізм не знає загального. Зовсім не випадково Декарт уважав загальне апріорною „вродженою” ідеєю (друга крайність).

Те ж саме стосується й крайнощів „індивідуалістів” та „соціалістів”.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 477 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Наука — это организованные знания, мудрость — это организованная жизнь. © Иммануил Кант
==> читать все изречения...

2308 - | 2101 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.