Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Держава і православна церква




Значну роль у суспільно-політичному житті українського народу відігравала релігія і християнська церква. Після перемоги Жовтневого повстання в Петрограді й проголошення радянської влади більшовики, вважаючи релігію “опіумом” народу, повели проти церкви жорстку політику. 23 січня 1918 р. був опублікований декрет Раднаркому РСФРР “Про відокремлення церкви від держави і школи від церкви”. За цим декретом було проголошено відокремлення церкви від держави, право кожного громадянина сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої. Хоча формально Раднарком і проголосив свободу совісті та право громадян на сповідування будь-якої релігії, а патріарх Тихон і православне духівництво у своїй масі тримали курс на аполітичність та нейтралітет у справах земних, державні органи, керовані більшовиками, які вважали, що релігія і комунізм не сумісні, втручалися у внутрішнє життя церкви і вдавалися до репресій щодо священнослужителів. Особливо ця репресивна політика посилилась у час голоду в 1921-1922 р. 26 лютого 1922 р. ВЦВК прийняв постанову, в якій пропонував місцевим радам у місячний термін вилучити із церковного майна всі дорогоцінні предмети із золота, срібла і коштовного каміння. Духівництво зустріло цю постанову з незадоволенням, але в основній масі не чинило серйозного опору вилученню церковних цінностей. Трапилось лише кілька ексцесів, а найбільш серйозна сутичка між натовпом віруючих і міліцією та викликаними частинами Червоної Армії сталася в місті Шуї Ярославської губернії РСФРР. Троцький запропонував використати цей інцидент і перейти в наступ проти “церковних мракобісів”, його підтримав Ленін. Було вирішено дати “вирішальний бій” “чорносотенному духівництву”. У таємному листі Молотову для членів Політбюро ЦК РКП(б) 19 березня 1922 р. Ленін писав: “Ми повинні саме тепер дати найрішучішу і нещадну битву чорносотенному духівництву і придушити його опір з такою жорстокістю, щоб вони не забули цього протягом кількох десятиліть... Чим більше число представників реакційного духівництва і реакційної буржуазії вийде нам з цього приводу розстріляти, тим краще”. Виконуючи директиви ЦК РКП(б), державні органи й більшовицькі партійні організації України розгорнули широку діяльність з вилучення церковних коштовностей і дискредитації церкви та її священнослужителів. 8 березня 1922 р. ВУЦВК прийняв про це постанову, яка повторювала відповідну постанову ВЦВК. При ВУЦВК була створена Центральна комісія з вилучення церковних коштовностей, по всій країні була розгорнута широка агітаційна кампанія проти церкви й духівництва взагалі. Оскільки практика показала, що лише вилученням церковних коштовностей та репресіями щодо духівництва неможливо було розв’язати “релігійне питання”, причому ці методи викликали незадоволення у великій масі віруючих, особливо на селі, у ЦК РКП(б) і Раднаркомі визріла думка провести кампанію з розколу православного духівництва, усунути патріарха Тихона і домогтися передачі керівництва церквою духівництву, абсолютно лояльному до радянської влади. У ході цієї кампанії, що почалася у березні 1922 р., у православній церкві склалися два напрямки – тихонівський (або староцерковний) та обновленський. Вважали, що патріарх Тихон та його прихильники ненавидять радянську владу і виступають проти будь-яких реформ у церковному житті. Обновленці ж закликали перейти на позицію лояльності до радянської влади, усунути з поста патріарха Тихона і провести внутрішньоцерковні реформи з метою “оновлення”, пристосування церкви до нових суспільно-політичних умов. Організацією антитихонівської кампанії займалися співробітники ОДПУ. Вони налагодили контакти зі священнослужителями Москви й Петрограда О. Введенським, О. Боярським, В. Красницьким, єпископом Антоніном та деякими іншими, з виступів яких у березні 1922 р. в “Известиях” і почалась атака на патріарха Тихона та його прихильників. За найактивнішого сприяння органів влади, зокрема ДПУ, обновленці скликали у Москві 22 квітня 1923 р. Помісний собор, який, обговоривши питання “Ставлення Церкви до Жовтневої революції, до Радянської влади і патріарха Тихона”, у своїй резолюції записав: “... Собор вважає Тихона відступником від справжніх завітів Христа та зрадником Церкви і на підставі церковних канонів оголошує його позбавленим сану та чернецтва і поверненим його у первісний мирянський стан...”. Керівним органом обновленців було Вище Церковне Управління, яке користувалось підтримкою органів державної влади. В Україні обновленський рух став поширюватися з літа 1922 р. і з перших днів дістав підтримку від партійно-державного керівництва. Органи влади підтримували діяльність керованого органу обновленців – Всеукраїнське Вище Церковне Управління (ВУВЦУ), сприяли передачі обновленцям православних храмів. ДПУ направляло “своїх” людей до керівних органів обновленців і виділяло для них необхідні грошові кошти. Саме завдяки субсидіям ДПУ у жовтні 1923 р. у Харкові було проведено Собор обновленців, який проголосив утворення Української синодальної церкви, яку очолив митрополит Пимен. Синод складався з п’яти чоловік. Найбільш активною частиною обновленців була так звана “Жива церква”. Підтримуючи обновленців, власті репресували тих священнослужителів, які залишалися відданими патріархові Тихону. Але ніякі заходи властей і обновленців з повної дискредитації тихонівців не змогли розвалити патріаршу церкву. На початок 1925 р. її підтримували майже 6 тис. парафій, а обновленців – менш 2,9 тис. “Тихонівський”, або ортодоксальний, напрямок у Російській православній церкві залишався пануючим, користувався підтримкою переважної більшості віруючих. У 20-ті роки в Україні, поряд з Руською православною церквою, діяла й Українська автокефальна православна церква (УАПЦ), яка виникла на ґрунті українського національно-визвольного руху. У 1917-1920 рр., у ході боротьби за українську державність, висувалися вимоги створення української національної церкви, яка була б незалежною (автокефалія – самоуправління, незалежність церкви) від Російської православної церкви, з богослужінням рідною українською мовою, з українськими духовними навчальними закладами, з відновленням соборної і виборчої засад у церкві. Ще 1 січня 1919 р. Директорія УНР оприлюднила “Закон про автокефалію Української Православної Церкви та її вищий уряд”, проголосила українську церкву автокефальною, яка “ні в якій залежності від всеросійського патріарха не стоїть”. Але через короткочасність перебування Директорії при владі і продовження Громадянської війни практично здійснити автокефалію української церкви тоді не вдалося. 14 жовтня 1921 р. у Храмі Святої Софії в Києві відкрився Всеукраїнський православний церковний собор – перший собор УАПЦ. На ньому зібралися близько 500 делегатів від духівництва і мирян. У своїй ухвалі собор проголосив, що Українська православна церква “є автокефальна, ніякому духовному урядові інших православних Церков не підлегла і сама порядкує своїм церковним життям за провідництвом Святого Духа”. Собор висвятив перших ієрархів. Василь Липківський дістав титул і посаду архієпископа, митрополита Київського і всієї України, Нестор Шамраївський – єпископа Київського, заступника митрополита Київського і всієї України. Митрополит В. Липківський та інші керівники УАПЦ неодноразово заявляли, що їхня церква вважає своїм завданням відокремитися від держави, бути цілком аполітичною. Автокефальна церква не була ворожою держави – вона цілком лояльно ставилася до радянської влади. Вплив УАПЦ серед населення зростав, збільшувалась кількість її парафій і чисельність віруючих. Особливо приваблювало віруючих те, що пастирі зверталися до них рідною українською мовою. На середину 20-х років парафій автокефальної церкви стало 1300, парафіян налічувалось близько 3 млн. Найбільший вплив УАПЦ мала на Київщині, Поділлі, Полтавщині, Волині. У 1923 р. ЦК КП(б)У, місцеві парторганізації та державні органи взяли лінію на дискредитацію й ліквідацію не тільки тихонівської, а й автокефальної церкви. Автокефалістам приклеювали ярлики “націонал-шовіністів”, “людей з петлюрівською фізіономією”, підозрювали їх в контрреволюційності тощо. Особливо атмосфера підозрілості і курс на репресії проти церкви посилився з приходом у квітні 1925 р. на пост генерального секретаря ЦК КП(б)У Кагановича, який оцінював автокефальну церкву як буржуазно-націоналістичну і контрреволюційну. Наприкінці квітня 1925 р. Всеукраїнська нарада агітаційно-пропагандистських працівників поставила завдання “виявити контрреволюційну роботу церковних організацій, їхній зв’язок з закордонною еміграцією тощо.” Розгорнулася широка кампанія цькування керівництва церкви, відбирання церков, спалювання ікон, арештів священнослужителів. Особливо вона посилилася після перевірки спеціальною комісією у 1926 р. складу священиків УАПЦ. Серед перевірених 577 осіб було виявлено: колишніх солдат армії УНР – 214, членів українських політичних партій – 55, офіцерів царської армії – 46, денікінців – 22, жандармів та поліцейських – 17, членів “Союзу руського народу” – 3. Саме ці дані, незалежно від поведінки перевірених священиків, були основним доказом контрреволюційності УАПЦ. Почалися арешти. З 30 липня до середини вересня 1926 р. перебував під арештом митрополит В. Липківський, деякий час були ув’язнені також єпископи К. Малюшкевич, Ю. Жевченко, І. Павловський та ін. У жовтні 1927 р. під час роботи другого Всеукраїнського церковного собору власті зажадали усунути митрополита. Собор змушений був з В. Липківського зняти “тягар митрополичого служіння”. Після цього В. Липківський бідував від нестатків під Києвом. А в лютому 1938 р. 74-річний митрополит був заарештований і розстріляний. Митрополитом з 1927 по 1930 р. був Борецький, у 1930 р. він теж був заарештований і загинув у психіатричній лікарні. Після усунення В. Липківського кампанія проти автокефальної церкви, у якій найактивнішу участь брали органи влади, ДПУ, Спілка войовничих безвірників, зростала, поки в 1929-1930 рр. УАПЦ не включили в справу “Спілки визволення України”. У час судового процесу над СВУ обвинувачі намагалися довести, що автокефальна церква була однією із ланок антирадянського підпілля, яке готувала повалення радянської влади в Україні. Під час кампанії, пов’язаної з процесом СВУ, було знищено 32 єпископи і близько 10 тис. священиків УАПЦ. За таких умов, щоб уникнути подальших репресій і під тиском ДПУ, керівництво УАПЦ 28-29 січня 1930 р. скликало у Києві Надзвичайний церковний собор, що прийняв рішення вважати дальше існування УАПЦ за недоцільне. У лютому 1930 р. керівні органи УАПЦ припинили своє функціонування. Миряни, що не зреклися віри, змушені були відвідувати інші православні храми.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 329 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Велико ли, мало ли дело, его надо делать. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2525 - | 2183 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.