Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософсько-політичні та правові ідеї християнського соціалізму С. М. Булгакова




У своїй творчості С. М. Булгаков пройшов шлях від марксизму через неокантіанство до ідеалізму, а потім – до богослов’я. В період останнього перелому свого світогляду він активно розробляв тему християнського соціалізму, яка багато в чому і слугувала приводом для переоцінки власної системи цінностей. На думку багатьох сучасних дослідників, це був час найбільш інтенсивної творчої діяльності С. М. Булгакова.

Слід відразу ж відмітити, що наприкінці цього недовгого періоду сам мислитель дійшов висновку про неможливість втілення в життя своєї соціально-політичної концепції християнського соціалізму. Проте надалі він неодноразово повертався до її переосмислення вже у межах релігійно-філософських і богословських побудов. При цьому, переставши грати роль ключової ідеї в його уявленнях, вона отримує нове тлумачення, заломлюючись крізь призму світогляду філософа.

Вперше соціалістичні ідеї зацікавили С. М. Булгакова в період його відходу від марксизму у бік ідеалістичних цінностей. У збірнику статей «Від марксизму до ідеалізму», що вийшов у 1903 році, автор осмислив ідею О. І. Герцена про «російський громадський соціалізм», а також тезу Ф. М. Достоєвського про «всесвітнє єднання в ім’я Христове» як про «російський соціалізм». Теорія К. Маркса, для якого люди були лише носіями певних суспільних стосунків, перестала влаштовувати мислителя. Спочатку С. М. Булгаков долучився до критичного раціоналізму І. Канта, але в подальшому процесі філософських шукань його особливо гостро стало хвилювати питання про «теорію прогресу», що змусило мислителя піти далі за чисте кантіанство. Мислитель постав перед питанням: чи «можлива засобами однієї експериментальної науки побудова такого світогляду, який давав би теоретичне обґрунтування активній соціальній поведінці й ідеалам суспільного прогресу, чи можлива наукова теорія прогресу?», що коротко було висловлене ним як проблема «активної соціальної поведінки в ім’я ідеалу». Сучасна філософія зобов’язана, на переконання С. М. Булгакова, засвоїти й переробити всі висновки сучасної позитивної науки, з’ясувати свій зв’язок з реальними завданнями часу та встановити до них певне відношення, виробивши, таким чином, загальну програму практичної політики.

З того часу відкривається новий етап творчості С. М. Булгакова, присвячений ідеї «християнського соціалізму». У 1905 р. він веде літературно-філософський журнал «Питання життя», де йому вдалося викласти своє розуміння «християнської політики» у зв’язку з актуальними проблемами економічного та громадського життя Росії, що переживала, на його думку, «глибоку і всебічну» кризу.

С. М. Булгаков швидко здобув вагоме літературне ім’я, його публіцистична діяльність стала значним внеском в те, що ми сьогодні називаємо «російським релігійно-філософським відродженням». На думку американського історика Джоуля Патнема, роботи С. М. Булгакова про християнський соціалізм, вкорінені як у російському релігійному досвіді, так і в сучасній йому політичній філософії і соціології, стали однією з найбільш характерних форм цього явища суспільно-політичного життя Росії початку XX століття.

Разом з активною публіцистичною діяльністю у С. М. Булгакова назріває думка про втілення своїх ідей на практиці, як це можна бачити з його листування з О. С. Глинкою-Волжським: «У мене назріває ще один план, пов’язаний з літературними надіями, – заснування «Союзу християнської політики».

У своїй першій роботі, присвяченій проекту «Союзу християнської політики», надрукованій у «Питаннях життя» навесні 1905 р., С. М. Булгаков у правовому відношенні розглядає державу як необхідність для продовження історії, а не як вищу мету. Це наводить автора на думку про те, що людина повинна вважати себе частиною держави, і той, хто вважає себе членом християнського світу, має бути громадянином-християнином, а отже, повинен, як християнин, виконувати свій громадянський обов’язок, що полягає в здійсненні «християнської політики».

Що стосується Церкви, то втілення її справжньої ідеї можливо лише в умовах свободи. Церква повинна внутрішньо і зовні звільнитися від держави. Отже, попередньою умовою забезпечення християнської політики в Росії є відокремлення Церкви від держави, православ’я від самодержавства. Церква не пов’язана з державним або політичним ідеалом. Вона повинна мати можливість вижити та зберегти свій священний характер у будь-якій державі.

У правовому та соціальному аспектах С. М. Булгаков пояснює свою відданість перевазі соціалізму над капіталізмом тим, що, на його думку, соціалізм відповідає християнству і тому має бути включений до «християнської політики». Він розділяє позицію С. Ерна, спрямовану проти приватної власності, але на відміну від останнього, рішуче відкидає тотальний зв’язок економіки з християнською общиною або Церквою («церковне господарство»), для позначення якого використовує зневажливий термін «соціалістичні фаланстери». На думку С. М. Булгакова, всілякі «релігійно-економічні скити» – будь то Толстовські колонії, «Неплюєвські братства», соціалістичні громади північноамериканських сект або просто багаті російські монастирі, – мали в самих собі передумови до розпаду, в них запанував зв’язок набожності з рентабельністю.

Поводитися по-християнськи – це означає допомагати не лише християнам, але й усім людям без виключення. Тому християни повинні піклуватися про покращання соціального ладу в інтересах усіх, а не про «створення привілеїв для обраних», що і є «церковним соціалізмом». Він же, навпаки, закликав до здійснення «економічного соціалізму» – однакового для всіх членів суспільства незалежно від того, християни вони чи ні. Для його досягнення християнству треба «йти в стрункій армії прогресу», треба залучити християнську етику та філософію, соціалізм, що розуміється як господарська організація – це ідея, надзвичайно християнська, це «організуюче начало соціальної любові».

Одна з найбільш позитивних «високоморальних сторін» соціалізму полягала, на думку С. М. Булгакова, у введенні загального обов’язку праці й оголошенні війни «неробству та дармоїдству».

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 529 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2268 - | 2092 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.