Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Західно­українські землів 20—30-ті роки 23 страница





Українська культура в другій половині XIX ст. 273

падной России». Така потужна джерельна база дала змогу розширити проблематику історичних студій, посилити ар-гументованість тверджень та концепцій, збільшити кіль­кість наукових праць з історії.

Історична наука не існувала ізольовано від суспільних процесів, і тому народницька ідеологія, що була досить популярною в пореформений період, знайшла відобра­ження в працях вітчизняних істориків. М. Костомаров та В. Антонович стали основоположниками народницького напряму в українській історіографії. На відміну від своїх попередників, які основну увагу приділяли державі та ко­ронованій еліті, вони зосереджувалися на вивченні історії народу, його ідеалів, вірувань, устремлінь, досліджували рух народу в просторі й часі, тенденції його економічного, політичного, культурного життя, боротьбу за свої права. Представниками народницької школи в українській істо­ріографії були також М. Грушевський, В. Іконніков, О. Єфименко, Д. Яворницький, Д. Багалій, М. Довнар-За-польський та ін.

Оригінальним філософом цієї доби став П. Юркевич, науковий доробок якого є своєрідним підсумком україн­ської класичної філософії XVIII—XIX ст.

Вагомим був внесок у розвиток вітчизняної філології видатного мовознавця О. Потебні. У своїх працях «Из за­писок по русской грамматике», «Мьісль и речь», «Заметки о малорусском наречии» та інших він започаткував психо­логічний напрям у вітчизняному мовознавстві, активно розвивав філософію мови, розв'язував конкретні проблеми загального мовознавства, діалектології тощо.

Друга половина XIX ст. подарувала Україні плеяду ви­датних письменників. Перлинами першої величини сяють у цей час таланти І. Франка, П. Куліша, Л. Глібова, Лесі Українки, Панаса Мирного, М. Коцюбинського, І. Нечуя-Левицького, Б. Грінченка, П. Грабовського та ін. Харак­терними ознаками розвитку української літератури в дру­гій половині XIX ст. були:

1. Різноманітність художніх напрямів. У 70—90-ті роки водночас існували і взаємно збагачувалися роман­тизм (Я. Щоголів), натуралізм (Г. Барвінок, М. Кононен-ко), просвітницький реалізм (І. Нечуй-Левицький). Тво­ри цього періоду мали синтезний характер, органічно по­єднували елементи реалізму і романтизму. У тогочасній українській літературі, як і у всій європейській, ще не іс­нувало чітко визначеного розмежування між «реаліз­мом» і «натуралізмом».



Україна в другій половині XIX ст.


2. Наявність Індивідуальних стилів письменства.
Особливо яскраво це виявилося в провідному художньому
напрямі тієї доби — реалізмі. Завдяки самобутності укра­
їнських письменників принцип реалізму сприймався під
різними кутами зору. На цій базі сформувалися оригіналь­
ні підходи та способи творчого самовираження, своєрідні
стилі: етнографічно-побутовий (Л. Глібов, С. Руданський,
І. Нечуй-Левицький, М. Старицький), аналітично-психо­
логічний (Марко Вовчок, Панас Мирний, А. Свидниць-
кий), соціально-філософський (І. Франко, М. Павлик,
П. Грабовський).

3. Поява нових тем і проблематики. У фокусі уваги ук­
раїнських письменників другої половини XIX ст. опиня­
ються реалії пореформеного періоду: болюче класове роз­
шарування селянства, життєві проблеми нового суспільно­
го класу — пролетаріату; революційна боротьба народних
мас проти соціального та національного гніту новітньої
буржуазної доби; пошуки інтелігенцією свого місця в но­
вій системі координат. Особливо яскраво ця тенденція ви­
являється у творах І. Франка «Борислав сміється», І. Не-
чуя-Левицького «Микола Джеря», Панаса Мирного «Лихі
люди».

4. Демократизація і гуманізація літератури. Відкрит­
тям та здобутком української літератури пореформеної до­
би стало зображення центральною фігурою художніх тво­
рів людини з народу. Письменники розкривають процес
духовного розкріпачення народних мас, зростання їхньої
свідомості. На сторінках романів та повістей з'являється
новий позитивний герой — Чіпка («Хіба ревуть воли, як
ясла повні?»), Жук («Лихі люди»), Бенедьо Синиця («Бо­
рислав сміється») та ін.

Реалістичне мистецтво другої половини XIX ст. спри­ймає людину як найвищу цінність і при цьому намагаєть­ся не тільки просвітити народ щодо широкого спектра його прав, а й виступає на захист цих прав, закликає не миритися з насиллям та сваволею пануючих класів, про­буджує до боротьби за вільне життя.

5. Ускладнення художніх форм. У пореформений пері­
од письменники активно використовують у своїй творчос­
ті весь жанровий арсенал — від панорамних, епічних ро­
манів та повістей до новел, фейлетонів, оповідань тощо.
Поступово описовість та натуралізм поступаються місцем
аналізу та типізації; напруженішими та гострішими ста­
ють сюжети; починається відхід від традиційного схема­
тизму та прямолінійності у побудові конфліктів та образів;


Українська культура в другій половині XIX ст.



розповідь від першої особи, характерна для раннього етапу розвитку прози, поступово витісняється об'єктивною опо­віддю тощо.

6. Політизація літературної творчості. Література завжди перебувала в тісному зв'язку з політикою, проте в другій половині XIX ст. цей зв'язок стає особливо відчут­ним. Свою роль у цьому відіграли суперечності пореформе-них суспільних змін та зрушень; процес завершення фор­мування української нації; спрямовані проти української мови та народу Валуєвський (1863) та Емський (1876) ука­зи тощо. Активно висвітлювалися на сторінках творів бо­лючі суспільні проблеми, аналізувалися суперечності кла­сової боротьби, посилилося публіцистичне спрямування художніх творів. Характерно, що значна частина україн­ських письменників цієї доби вела активну політичну ді­яльність — була членами політичних організацій, як «гро-мадівці» О. Кониський, М. Старицький, Б. Грінченко; енергійно пропагувала політичні ідеї, як І. Франко, П. Грабовський, Леся Українка; брала участь у літератур­них дискусіях, що, як правило, переростали в гостру поле­міку з актуальних соціальних та національних проблем.

У другій половині XIX ст., незважаючи на об'єктивні труднощі (відсутність спеціалізованих приміщень, не-сформованість шкіл режисури та акторської гри, заборони та протидію офіційних властей тощо), значних успіхів досягає українське професійне театральне мистецтво. Значною мірою це пов'язано з появою високохудожніх драматичних творів. Йдеться насамперед про п'єси, ство­рені відомими реформаторами та фундаторами україн­ського театру — М. Кропивницьким (понад 40 п'єс — «Дай серцю волю, заведе в неволю», «Доки сонце зійде, роса очі виїсть», «Глитай, або ж Павук» та ін.), М. Старицьким (25 п'єс — «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», «У темря­ві», «Талан» таін.), І. Карпенком-Карим (понад 20 п'єс — «Мартин Боруля», «Сто тисяч», «Хазяїн» та ін.). У цих творах реалістично зображені становище пореформеного села, майнова диференціація, деспотизм та самодурство панівних верств, суспільні антагонізми та соціальні про­тистояння. Водночас для драматургії 70—90-х років були характерними вузькість тематики (головна дійова особа — як правило, селянство), певна повторюваність мотивів; по-бутовізм, етнографізм тощо. Це пояснюється, по-перше, бажанням авторів під впливом піднесення національного руху показати зі сцени широкому глядацькому загалу ідейно-естетичне багатство народних обрядів, звичаїв і



Україна в другій половині XIX ст.


 


ІЗ


фольклору. По-друге, після Емського указу 1876 р. та цир­куляра 1881 р. категорично заборонялися українські вис­тави історичного та соціального змісту. Під тиском гро­мадськості цензура дозволяла лише драматичні твори, що висвітлювали сільське життя.

Пореформений період — це час розквіту любительсько­го театру. Аматорські театральні вистави ставили у Києві, Харкові, Одесі, Ніжині, Полтаві та інших містах і навіть селах України. У 1882 р. у Єлисаветграді М. Кропивниць-кий з акторів-любителів та акторів-професіоналів створив першу українську професійну трупу, до складу якої увій­шли талановиті актори М. Заньковецька, М. Садовський, І. Бурлака, О. Маркова та ін. Після гастролей у Києві 1883 р. до трупи М. Кропивницького приєдналася аматорська група М. Старицького. Внаслідок цього утворився потужний осе­редок театрального мистецтва, який сприяв формуванню шкіл режисури та акторської гри, стимулював розвиток драматургії. Високо оцінював майстерність українських ак­торів корифей російського театру К. Станіславський, який зазначав: «Такі українські актори, як Кропивницький, Заньковецька, Саксаганський, Садовський — блискуча пле­яда майстрів української сцени, які ввійшли золотими літе­рами на скрижалі світового мистецтва й нічим не поступа­ються знаменитим — Щепкіним, Мочаловим, Соловцовим, Недєліним. Той, хто бачив гру українських акторів, зберіг світлу пам'ять про них на все життя».

Незважаючи на визнання глядачів та театральних фа­хівців, життя українського театру цієї доби було склад­ним. У 1883 р. київський генерал-губернатор заборонив гастролі трупи М. Кропивницького на Київщині, Полтав­щині, Чернігівщині, Волині та Поділлі (заборона діяла аж до 1893 р.). На резонне запитання, чому українському театрові дозволяється виступати в Петербурзі та Москві, але заборонено в Києві, відповів: «Там театр — мистец­тво, тут — політика».

Проте зупинити розвиток українського театру вже було неможливо. У 80—90-ті роки на теренах України ак­тивно функціонували поряд з провідними театральними колективами М. Кропивницького, М. Старицького, М. Са-довського майже ЗО невеликих «російсько-малоросій­ських» груп. У 1891 р. в Києві М. Соловцов заснував пер­ший постійний російський театр.

У західноукраїнських землях перший український те­атр виник 1864 р. у Львові при культурно-освітньому това­ристві «Руська бесіда». Його засновником став режисер та


Українська культура в другій половині XIX ст.



актор О. Бачинський. Невдовзі 1869 р. при чернівецькій «Руській бесіді» утворюються любительські драматичні гуртки на Буковині. Виникнення 1884 р. «Руського літе­ратурно-драматичного товариства», заснованого С. Вороб-кевичем, сприяло піднесенню театрального життя в захід­ноукраїнських землях.

Розвиток літератури та театру в другій половині XIX ст. надав потужного імпульсу процесу творення національ­ної музики. У 1862 р. С. Гулак-Артемовський створює першу національну українську оперу «Запорожець за Ду­наєм», в основу якої покладено сюжет, підказаний М. Ко­стомаровим.

Гулак-Артемовський Семен Степанович (1813—-1873) — компо­зитор, співак, драматичний артист, драматург. Народився в м. Го­родище (тепер Черкаської обл.) в сім'ї священика. Закінчив Київ­ське повітове духовне училище, Київську духовну семінарію. Вокальної майстерності навчався в Петербурзі, Парижі та Італії (1839—1842). Співав у флорентійській опері (1841—1842). З 1842 р. до 1864 р. — соліст Російської імператорської опери в Петербурзі, в 1864 —1865 рр.Великого театру в Москві. Широку популярність Гулаку-Артемовському як композиторові принесла опера «Запорожець за Дунаєм», яка стала українською музичною класикою. Помітне місце в творчій спадщині Гулака-Ар-темовського посідають українські пісні, зокрема «Стоїть явір над водою» (присвячена Т. Шевченку, з яким автор дружив з 1838 р.), «Спать мені не хочеться» та ін. В Україні Гулак-Артемовський побу­вав у 1843 р. з метою добору співаків та в 1850 р., коли гастро­лював з італійською оперною трупою. Захоплювався народною медициною, статистикою, уклав «Статистично-географічні таблиці міст Російської імперії» (1854).

У фонд української класичної музики увійшли музич­на картина з народного життя «Вечорниці» П. Ніщинсько-го, опери «Мазепа», «Майськаніч», «Облога Дубна», «Бог­дан Хмельницький» П. Сокальського, «Українська симфо­нія» М. Калачевського.

Найпомітнішою постаттю в музичному житті України цієї доби був М. Лисенко. Намагаючись привернути увагу широкого загалу до життєдайних джерел фольклору, він обробив та опублікував понад 600 народних пісень, свої­ми теоретичними працями заклав підвалини української музичної фольклористики. Розуміючи масштаби і зна­чення творчості Т. Шевченка для процесу становлення української нації, композитор створив музичний цикл «Музика до "Кобзаря" Т. Шевченка», до якого увійшло понад 80 творів різних жанрів та форм. Скарбницю віт­чизняної музики збагатили опери М. Лисенка «Різдвяна



Україна в другій половині XIX ст.


ніч», «Утоплена», «Наталка Полтавка», «Тарас Бульба», «Енеїда» та ін.

У західноукраїнських землях на ниві музичної твор­чості плідно працювали М. Вербицький, І. Лавровський, В. Матюк, А. Вахнянин, Д. Січинський та ін. У 1862 р. на слова П. Чубинського композитор М. Вербицький написав національний український гімн «Ще не вмерла Україна».

У другій половині XIX ст. в українському образотвор­чому мистецтві поширились принципи реалізму та на­родності, їх утвердженню та посиленню демократичних тенденцій у живописі сприяло виникнення 1870 р. у Пе­тербурзі Товариства пересувних художніх виставок, до складу якого, крім блискучих живописців Росії (В. Перо­ва, В. Васнецова, І. Шишкіна та ін.), входили і таланови­ті українські художники (М. Пимоненко, О. Мурашко, К. Костанді та ін.).

Український живопис цієї доби представлений різни­ми жанрами. Пореформена демократизація суспільства сприяла активному розвитку побутового жанру, представ­никами якого були Л. Жемчужніков, І. Соколов, К. Тру-товський, М. Кузнецов, К. Костанді та ін. Вони не тільки збагатили цей жанр новою тематикою та сюжетами, а, пе­редаючи глибину наростаючих соціальних контрастів, на­дали йому більшого соціального звучання. Видатним майстром побутового жанру був М. Пимоненко, пензлю якого належать «Святочне ворожіння», «Весілля в Київ­ській губернії», «Свати», ■«Проводи рекрутів», «Жертва фанатизму» та ін.

У пейзажному жанрі плідно працювали С. Світослав-ський, Г. Світлицький, І. Похитонов, Г. Ладиженський та ін. «Шукачем сонця», майстром сонячного пейзажу на­зивали В. Орловського, автора неповторних своєю вираз­ністю картин — «Сінокіс», «Жнива», «Хати в літній день». Цими творами художник заявив про себе як витон­ченого майстра колориту та світлотіньових ефектів. На­йяскравішою зіркою пейзажного жанру в цей час був С. Васильківський, творча спадщина якого налічує майже 3,5 тис. полотен. Його пензлю належать «Козача левада», «Залишки віковічного лісу», «Ранок. Отара в степу», «Степ на Україні», «Перед грозою» та ін. Ці картини — не просто данина красі рідної природи. їх непересічне значен­ня полягає не стільки у фантастичній віртуозності майс-тра-живописця, скільки в глибині закодованого в них фі­лософського змісту. Після знайомства з творами С. Ва­сильківського відомий письменник М. Вороний написав у


Українська культура в другій половині XIX ст. 279

своїх спогадах: «І враз мене прошибла думка: чи може бу­ти ліпша символізація сучасного стану України? І чабан-проводир у безпорадній задумі, і вівці-народ, що лагодять­ся спати, і німий, повитий смерковим сумом степ — усе на­гадувало гірку дійсність і, мов тужлива пісня, хапало за серце...»1

Менш поширеним був портретний живопис, хоча в цьо­му жанрі працювали відомі майстри М. Пимоненко, К. Костанді, Є. Буковецький, С. Васильківський. У захід­ноукраїнських землях у побутовому жанрі творили Є. Максимович, Е. Бучевський, у пейзажному — Т. Роман-чук, А. Монастирський, А. Кохановська, жанром портрету оволодівали К. Устиянович, Т. Копистецький, Ю. Пигу-ляк, у історичному жанрі вагомим був творчий доробок М. Івасюка.

Характерними для розвитку архітектури в другій по­ловині XIX ст. були великі масштаби забудови; застосу­вання нових технологій та матеріалів (бетон, залізо, залі­зобетон тощо); втрата єдиного архітектурного стилю, пану­вання еклектики — механічного поєднання елементів різ­них архітектурних стилів.

У західноукраїнських землях панує «віденське баро­ко». Саме в цьому стилі споруджено Будинок Галицького сейму (архітектор І. Гохбергер), Музей етнографії та ху­дожніх промислів (архітектор Ю. Захаревич), будинок за­лізничного вокзалу у Львові (архітектор В. Садлівський). У Києві архітектори працюють у стилі «французького від­родження». Саме цей архітектурний стиль покладено в основу побудови будинку Купецького зібрання (нині фі­лармонія — архітектор В. Ніколаєв), Український драма­тичний театр ім. І. Франка (архітектори Г. Шлейфер, Е. Братман), оперного театру (архітектор В. Шретер). Ти­повою архітектурною будовою цієї доби є Музей західного і східного мистецтва, інтер'єри якого органічно поєднали елементи класики, готики, рококо та ін.

Отже, українська культура в другій половині XIX ст. розвивалася в умовах розгортання буржуазних реформ, те­риторіальної роз'єднаності українських земель, завершен­ня формування української нації, ускладнення соціальної структури, політизації суспільного життя, посилення тис­ку державних структур. Всі ці та інші чинники залишили помітний відбиток у культурній сфері цієї доби, зумовив­ши появу та розгортання суперечливих тенденцій та явищ. Певні позитивні зрушення відбулися у галузі освіти (збіль-

^ороний М. Твори. — К., 1989. — С. 663.


Г""



Україна в другій половині XIX ст.


шилася кількість навчальних закладів, освіта набула більш світського характеру, створилася єдина система ос­віти тощо). Проте відсоток неписьменного населення в ук­раїнських землях залишався ще досить високим, до того ж надто відчутними в освітній галузі були асиміляційні про­цеси — русифікація, полонізація, румунізація тощо.

У сфері науки позитивні зрушення йдуть по лінії кон­центрації інтелектуального потенціалу в наукових цен­трах і товариствах, координації досліджень, ефективного обміну інформацією, що дало можливість вченим, які пра­цювали в Україні у багатьох галузях науки, досягти світо­вого рівня.

Розвиток літератури характеризується різноманітніс­тю художніх напрямів, індивідуальних стилів письмен­ства, появою нових тем і проблематики, демократизацією та гуманізацією літературного процесу, ускладненням художніх форм, політизацією літературної творчості. В українському театрі цієї доби уживаються тенденції побу-товізму, романтизму, сентименталізму, реалізму тощо. Формується школа режисури та акторської гри, виника­ють театральні аматорські колективи, з'являються висо­кохудожні драматичні твори. У музиці та живописі ствер­джуються принципи реалізму та народності, а в архітекту­рі набуває поширення еклектизм.

Загалом розвиток української культури в другій поло­вині XIX ст. став логічним продовженням духовних пошу­ків народу попередньої доби, спробою врахувати здобутки світового досвіду, своєрідною предтечею культурного оновлення XX ст.

 


                       
   
     
   
     
 
 
 
     
 
 


10.

Україна на початку XX ст.

10.1. Соціально-економічний розвиток на початку XX ст.

Рубіж XIX і XX ст. характеризується в Україні завер­шенням промислового перевороту і переходом до індустрі­алізації, суть якої полягала в розбудові великої машинної індустрії, якісній зміні структури господарства (промис­ловість мала переважати над сільським господарством, а важка промисловість над легкою). Ці широкомасштабні суттєві зміни відбувалися в надзвичайно складних умо­вах, адже Російська імперія, як і більшість країн світу, у 1900—1903 рр. пережила економічну кризу. 1904—1908 рр. позначені депресією, і лише в 1909—1913 рр. почалося промислове піднесення.

Українська промисловість формувалася як частина за-гальноімперського економічного комплексу. Проте через певні обставини (вигідне географічне розташування, при­родні багатства, дешева, але кваліфікована робоча сила то­що) вона мала свої особливості, які суттєво вплинули на структуру та розвиток промислового потенціалу краю. Своєрідним каталізатором реалізації потенційних можли­востей регіону стала економічна криза, яка, загостривши конкуренцію та посиливши поляризацію підприємств, змусила буржуазію максимально сконцентрувати і об'єд­нати сили. Тому вже на початку XX ст. Україна за рівнем концентрації промислового виробництва в основних галу­зях не тільки домінувала в Російській імперії, а й посідала



Україна на початку XX ст.


 


Я


одне з перших місць у світі. П'ять найбільших південних металургійних заводів (Юзівський, Дніпровський, Олек­сандрійський, Петровський, Донецько-Юр'євський) про­дукували майже 25% загальноросійського чавуну. Заводи Бродського, Терещенка, Харитоненка, Ярошинського та Бобринського виробляли 60% цукру-рафінаду Російської імперії. На великих підприємствах в Україні працювало понад 44% усіх робітників, тоді як у США — лише 33%.

Концентрація промислового виробництва сприяла про­цесу монополізації, і тому утворення монополій почалося спочатку саме у найбільш «концентрованих» галузях — металургійній, кам'яновугільній, залізорудній тощо. На початку сторіччя виростають могутні синдикати: «Продва-гон» (1901), «Продамет» (1902), «Трубопродажа» (1902), «Гвоздь» (1903). Це були досить могутні об'єднання. На­приклад, утворений 1904 р. синдикат «Продуголь», до якого входило 18 окремих акціонерних товариств, контро­лював 75% видобутку кам'яного вугілля в Донецькому ба­сейні. Однак, приносячи буржуазії надприбутки навіть у кризових умовах, монополії водночас гальмували госпо­дарський розвиток, заважали технічному прогресу, зву­жували сферу регулюючої дії ринкових відносин.

Монополістичні об'єднання України були тісно пов'язані не тільки з російською буржуазією, а й з інозем­ним капіталом. Західну буржуазію приваблювали вели­чезні природні багатства, дешева робоча сила, висока нор­ма прибутку, широкий ринок. Показово, що понад 25% іноземних інвестицій у промисловість Російської імперії припадає саме на Україну. Через це у вугільній промисло­вості 63% основного капіталу перебувало у володінні іно­земних компаній, а в металургії — 90%. Могутній синдикат «Продуголь» фактично цілком контролювався французьки­ми інвесторами. Це гальмувало і деформувало економічний розвиток не тільки Наддніпрянської України, а й усієї Ро­сійської імперії, адже місцевий виробник витіснявся з ринку, а більша частина прибутків, одержаних за рахунок монопольних цін та державних військових замовлень, ви­возилася за кордон.

Важливою особливістю промислового розвитку Украї­ни був нерівномірний розвиток її регіонів. Якщо Південь України досить швидко перейшов на капіталістичні методи господарювання і бурхливо розвивав промислове виробництво, то південно-західний регіон орієнтувався го­ловним чином на аграрний сектор, і тут домінував дрібно­буржуазний уклад. Лівобережжя, де зберігалися залишки кріпацтва, помітно відставало від інших регіонів України.


Соціально-економічний розвиток на початку XX от.



Поступово в українських землях склалася певна спеці­алізація промислових районів. Донбас став центром ву­гільної промисловості, Нікопольський басейн — марганце­вої, Кривий Ріг — залізорудної, Правобережжя і певною мірою Лівобережжя — цукрової. Характерно, що ці осе­редки промислового виробництва з часом набули загально-російського значення. Цьому процесові сприяли значно швидші, порівняно із загальноімперськими, темпи розвит­ку важливих галузей промисловості. Протягом першого десятиріччя XX ст. в Україні частка промисловості в за­гальному обсязі продукції усього народного господарства сягнула 48,2%, тоді як еквівалентний загальноімпер-ський показник становив лише 40%. Українські землі наприкінці XIX — на початку XX ст. стали одним з голов­них промислових районів Російської імперії. Саме тут 1913 р. вироблялося 69% загальноросійської продукції ча­вуну, 57% сталі та 58% прокату. На Україну в цей час при­падало 20,2% усієї продукції машинобудування та метало­обробної промисловості Росії.

Особливістю розвитку української промисловості була її підпорядкованість імперському центру, який вбачав в Україні насамперед потужну сировинну базу. Тому зако­номірно, що 1913 р. на українську промисловість припада­ло майже 70% видобутку сировини та виготовлення напів­фабрикатів Російської імперії. Така державна політика суттєво деформувала структуру економіки України. Не­зважаючи на те що на її території був зосереджений вели­чезний промисловий потенціал, вона все ж залишалася сільськогосподарським районом імперії, у якому в селах проживало 80% населення.

В аграрному секторі України на початку XX ст. налічу­валося понад 32 тис. поміщицьких господарств. Частина з них, переважно великі земельні латифундії, перейшла на капіталістичні рейки, створивши ефективні, багатогалузе­ві господарства. Органічно вписалися в нові умови гос­подарювання маєтки Кочубея, Терещенка, Харитоненка та ін. Решта ж поміщиків, не пристосувавшись до буржу­азних відносин, була змушена продавати свої землі. Про масштаби цього процесу свідчить хоча б той факт, що про­тягом 1877—1905 рр. дворяни Півдня України продали майже половину своїх володінь (у цілому в українських землях поміщики до початку першої російської революції спродали понад 1/3 своїх земель).

Перетворення землі на товар суттєво змінило життя не тільки дворянства, а й селянства. У пореформений період



Україна на початку XX ст.


інтенсивно розгорнувся процес його майнової диференціа­ції. Характерним для цього процесу було не рівномірне розшарування, а катастрофічна поляризація: 1917 р. част­ка заможних господарств (понад 15 десятин) становила 5,1%, а відсоток безземельних та малоземельних селян в Україні сягнув 80,5%. Якщо врахувати, що селянин спла­чував викупні платежі, численні податки та виконував на­туральні повинності, то цілком зрозуміло, що на початку XX ст. соціальне напруження зросло в аграрному секторі. Не кращими були умови і в робітників України, адже робо­чий день офіційно тривав майже 11 год. на добу (часто перевищуючи цю норму), 1904 р. майже 32% робітників Російської імперії було оштрафовано. Низька заробітна плата, жахливі умови праці, погане медичне обслугову­вання, відсутність політичних прав і свобод поглиблювали катастрофічне становище трудящих мас в Україні. Вибух народного гніву назрівав.

Отже, промисловому розвитку Наддніпрянської Украї­ни на початку XX ст. були притаманні концентрація виробництва, утворення монополій, спеціалізація районів, значний вплив іноземного капіталу, нерівномірний розви­ток українських регіонів, вищі від загальноімперських тем­пи розвитку, перетворення України на один з головних про­мислових районів Російської імперії тощо. Ці процеси, з одного боку, відображали розвиток української промисло­вості у контексті загальноросійських тенденцій, з іншого — були своєрідним підсумком впливу місцевих чинників.

В аграрному секторі України зберігали свої позиції великі поміщицькі латифундії; перетворення землі на товар спричинило посилення майнової диференціації селянства; зросла експлуатація народних мас; назріла проблема аграр­ного перенаселення тощо. Всі ці чинники призвели до значної напруженості в суспільстві, загострення соціальних протиріч.

10.2. Національний рух на початку XX ст.

Наприкінці XIX — на початку XX ст. активізувався національний рух в Україні. Посилилася активність полі­тичних сил, набрала сили тенденція до їх згуртування, розгорнувся процес самовизначення утворених політич­них осередків.


Національний рух на початку XX ст.



У 1897 р. на нелегальному з'їзді представників громад у Києві виникла Всеукраїнська загальна організація. її почесними членами стали діячі «старої громади» В. Анто­нович, П. Житецький, М. Лисенко, дійсними членами — В. Беренштам, М. Кононенко, О. Лотоцький, Є. Чикален-ко та ін. До складу цієї організації увійшло майже 20 укра­їнських громад і чимало студентських груп. Поява та функ­ціонування Всеукраїнської загальної організації була сво­єрідним завершальним акордом громадівського руху, спробою організаційного згуртування патріотично настро­єних національних сил. Проте її ставка на культурницьку діяльність вже не відповідала ні потребам часу, ні настро­ям значної частини діячів національного руху, особливо молоді. Саме тому вже 1900 р. група представників сту­дентських українофільських гуртків у Харкові створила першу на східноукраїнських землях українську політичну організацію — Революційну українську партію (РУП), до якої увійшли Д. Антонович, Б. Камінський, Л. Мацієвич, М. Русов. РУП органічно об'єднала «вільні громади», що функціонували у Києві, Харкові, Чернігові, Полтаві, Луб­нах, Ніжині та інших містах.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-12; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 291 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Наука — это организованные знания, мудрость — это организованная жизнь. © Иммануил Кант
==> читать все изречения...

2310 - | 2104 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.013 с.