Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософія техніки і технології




 

Як видно з перших розділів, філософія техніки в силу специфіки свого предмета відрізняється від класичних епістемологічних концепцій, заснованих на жорсткій демаркації суб'єкта та об'єкта в теорії пізнання; світоглядному розділенні світу існуючого та світу належного в філософському знанні, і, як наслідок, соціополітичному розмежуванні етико-ціннісного (публічного) та професійно-дослідного (описового) дискурсів.

У техніко-технологічних науках, це виявляється неможливим і в організації наукового знання від самого початку присутні елементи різної природи - від буденного і до чисто філософського.

Ймовірно, ця особливість технічного знання інтуїтивно відчувалася античною культурою, що знайшло своє відображення в поділі двох форм знання: практично орієнтованого (технічного), яке вважалося участю «низьких» соціальних верств та «високого» теретичного знання, яке вважалося участю благородних класів.

Внаслідок дії обох цих факторів, як самостійна дисципліна філософія техніки виникла лише в останній чверті XIX століття (Ернст Капп, «Основні напрямки філософії техніки. До історії виникнення культури з нової точки зору», 1877 р,; Фред Бон, 1898 г.). Погляди Каппа поділяв і французький соціальний філософ Альфред Еспінас. Обидва вони розвивали концепцію органопроекціі, згідно з якою технічні пристрої (на думку Каппа і артефакти взагалі) є ні чим іншим, як проекціями на об'єктивну реальність органів людського тіла, їх продовження і механічне імітування їх функцій. (Цит. За аль-ани, с. 32).

Справжнім її засновником все ж слід вважати російського інженера-філософа П. К. Енгельмейер, який опубліковав в 1898 р. нарис «Технічний підсумок ХІХ-го століття», а в 1912 р свою 4х-томну «Філософію техніки», в якій послідовно проаналізував загальний зміст предмета і основних проблем філософії техніки і значення техніки в житті людини і людської цивілізації, сформулював концепцію «техніцизм (створення людиною штучного світу як основу власного буття).

В цілому, виникнення філософії техніки було пов'язано причинним зв'язком з еволюцією типу наукової раціональності і предтечею її переходу в фазу постнеокласичної (постакадемічної науки (див. вище).

У філософії техніки сформувалися два напрямки. Перший - технократичний - поширений серед фахівців в галузі природничих та технічних наук і постулює оптимістичну оцінку перспектив сучасного технічного розвитку.

Другий напрямок - технокритицизм - домінує серед гуманітаріїв і аргументує критичне ставлення до наслідків науково-технологічного прогресу сучасної цивілізації, висловлює в ряді випадків досить розумні підстави сумніватися в здатності вирішення виникаючих соціогуманітарних проблем цим шляхом.

У сучасному розумінні, предметом філософія техніки є осмислення феномена техніки в цілому (1), його значення як фактора соціальної та культурної еволюції (2), перспективи еволюції соціокультурного статусу техніки і її значення для майбутнього людини як космічного феномена.

Атрибутами техніки і технічної (інженерної) діяльності є цілеспрямованість і знання основних засобів її (мети) досягнення, оформлені у вигляді системи керуючих принципів.

Як і наука зміст категорій техніка/технологія є багатовимірним. Їх інтерпретація може бути здійснена принаймні в трьох аспектах:

1) як сукупність артефактів - штучно створених людиною (на відміну від спонтанно існуючих фактів) з метою задоволення власних потреб та інтересів об'єктів реальності і їх узгоджено функціонуючих технічних систем;

2) як технічна діяльність по створенню цих пристроїв, включаючи всі стадії цього процесу (наукове дослідження об'єктивних можливостей, проектування/конструювання, виробництво та експлуатація, розробка окремих елементів технічних систем, системне дослідження можливостей їх системної інтеграції, проектування та експлуатація;

3) як систематизоване технічне знання, необхідне для технічної діяльності.

Очевидна на даний час взаємний причинний зв'язок і взаємозумовленість техніки/технології та науки пройшли кілька стадій свого формування. Рушійною силою цього процесу була раціоналізація технічної діяльності?

1) Самовідтворення (навчання нових поколінь) професійних спільнот ремісників;

2) Раціоналізація технічної діяльності в результаті проникнення в нього елементів наукового знання;

3) Загальна систематизація та узагальнення наявних технічних знань (відправна точка - створення у Франції XVIII століття «Енциклопедії», що об'єднала в єдину систему накопичені на той час знання з усіх галузей науки та ремесла);

4) Виникнення «симбіозу» наукової методології й прийомів створення та експлуатації технічних пристроїв і їх систем, сполученого зі створенням наукових теорій функціонування технічних пристроїв, а, отже, виникненням особливої сфери науково-дослідницької діяльності інженерних (техніко-технологічних) наук.

У сучасній філософії техніки можна виділити кілька напрямків, перш за все, соціологічний і антропологічний. Основою для віднесення до того чи іншого напрямку служить основний принцип, відповідно до якого розглядається походження цього феномена.

 

Тема 7. Онтологія науки





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-02; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 671 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студент всегда отчаянный романтик! Хоть может сдать на двойку романтизм. © Эдуард А. Асадов
==> читать все изречения...

2464 - | 2202 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.