Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Специфіка та цінність наукової раціональності. Наука у системі духовної культури




Для подальшого розумiння природи й значення науки в сучасному суспiльствi необхiдно піддати порівняльному дослідженню її та інші форми людської пiзнавальної дiяльностi, такими як мiф, релiгiя, філософія та мистецтво.

Наука не є єдиним способом пiзнавальної дiяльностi людини. Крiм науки серед таких способiв називають мiф, мистецтво, релiгiю. Усi вони також по-своєму вiдображають дiйснiсть у вiдповiдностi з власною логiкою та специфiкою. Сучасний захiдний свiтогляд спирається, насамперед, на науку, яка не тiльки дає картину зовнiшнього свiту, але й претендує на пояснення самого процесу пiзнання і рiзних його способiв. Iншi форми визнаються невдалими й другорядними порiвняно з наукою, оскiльки не вiдповiдають тим пiзнавальним критерiям, яким вiдповiдає наука. Однак, можна також висунути й iнше припущення, а саме, що вони просто вiдображають iншi областi чи рiвнi буття, до яких неможливо застосувати науковi критерiї. Такої думки дотримується, наприклад, Пол Фейєрабенд, який вважає, що наука є мiфом ХХ столiття, що вона не має жодних переваг перед iншими мiфами.

Незаперечним фактом є те, що в сучасному суспiльствi наука, мистецтво, релiгiя й мiф подiлили помiж собою «сфери впливу»: науцi дiсталися вивчення зовнiшнього матерiального свiту й побудова природничої картини Всесвiту, релiгiї – сфера iдеалiв i духовних запитiв, мистецтву – область творчостi та людської фантазiї, й нарештi деякi мiфоподiбнi уявлення мiцно зайняли мiсце якої природньої iєрархiї способiв пiзнання дiйсностi? У певному сенсi – так; однак навряд чи варто прямо пов'язувати подiбну iєрархiю з сучасним розподiлом сфер впливу. Основою для такої iєрархiї може слугувати тiльки внутрiшня (далеко не така очевидна, як може видатися) природа науки, мiфа, мистецтва й релiгiї.

Наука є досить пiзнiм винаходом людини, бiльш раннiми є мiф i мистецтво, причому мiфу, ймовірно, слiд надати прiоритет перед мистецтвом. Найдавнiшою формою людського мислення було мiфiчне мислення, з нього беруть початок мистецтво і релiгiя, а пiзнiше – наука. У рамках наукового пiдходу мiф звичайно визначається як «оповiдь, що виникає на раннiх етапах розвитку свідомості, фантастичнi образи якої (боги, легендарнi герої, подiї тощо) були спробою узагальнити й пояснити рiзнi явища природи i суспiльства» [52, с. 286]. У цьому зв'язку можна згадати про релiгiйну стадiю розвитку людського мислення згiдно з уявленнями О. Конта. Однак, вважати мiфiчне мислення лише примiтивною формою розуму, що зароджується, було б невиправданим спрощенням. Усе набагато складнiше. Мiфiчне складає невiд'ємну частку iнтелектуального освоєння людиною зовнiшнього свiту (в тому числi й на сучасному етапi розвитку). У деяких випадках воно асимiлюється аналiтичним мисленням, в iнших – по мiрi розвитку витiсняється на периферiю людської дiяльностi. Мiф нi в якому разi не є просто вигадкою. Iснує багато рiзних iнтерпретацiй природи мiфу. Сучасний дослiдник Курт Хюбнер видiляє з них дев'ять основних груп. Це групи таких iнтерпретацiй: 1) алегорична чи евгемерична (по iменi давньогрецького фiлософа Евгемера), згiдно з якою мiф є алегоричною оповiддю про якiсь реальнi подiї чи явища; 2) мiф як хвороба мови, згiдно з якою мiфiчнi оповiдки – прямий наслiдок багатозначностi слiв i неправильного їх розумiння; 3) мiф як поезiя (тобто мiф як прототип лiтератури, театру, художньої культури в цiлому); 4) ритуально-соцiологiчна, що виходить з вiдповiдних функцiй мiфiчного в первiсних суспiльствах; 5) психологiчна, згiдно з якою у мiфi знаходять своє вiдображення фундаментальнi, властивi всьому людству психологiчнi архетипи (яскравим прикладом таких iнтерпретацiй можуть служити теорiя сублiмацiї й едіпового комплексу З. Фрейда); 6) трансцендентальна ( вона полягає у тому, що мiфiчне є вираженням трансцендентального, тобто такого, що переступає межi звичайного, досвiду); 7) структуралiстська, що цiкавиться, насамперед, структурними паралелями мiж мiфом, мовою, звичаями й ритуалами первiсного сусiльства; 8) символiчна й романтична, згiдно з якою мiфiчнi образи є символами якоїсь iншої (вищої, божественої, трансцендентної чи психiчної) реальностi; 9) мiф як нумінозний досвiд (тобто досвiд божественої реальностi чи мова самої природи) [52]. Кожна з наведених iнтерпретацiй вiдбиває лише частину справжньої природи мiфу, але не всю її ураз. Тому для розумiння цiєї природи слiд ураховувати всi наведенi iнтерпретацiї.

Не вдаючись до докладного розгляду, зазначимо, що в основi мiфiчного мислення й свiтосприйняття полягає ототожнення одного об'єкта з iншим, у результатi якого перший стає символом другого й набуває незалежного iснування. Сам мiф iнодi розширено тлумачать як символ чогось iншого, що набув незалежного iснування. Наприклад, первiсний тотем, що спочатку був зображенням (символом) якихось природнiх сил, з часом стає незалежним елементом життя первiсної людини й надiляється вже суто своїми власними властивостями. Сучасними аналогами тотему є державний прапор, герб тощо. Подiбнi елементи вiдiграють роль понять у мiфiчному мисленнi. Це мислення: 1) передує досвiду, виступаючи як вища iстина, вiдносно якої оцiнюється решта знання; 2) є непроникним (байдужим) щодо експерименту, а також iзольованим i замкненим щодо iнших систем; 3) є полiсемантичним (багатозначним), оскiльки набуває незалежного iснування, що визначається з нього самого. Прикладами ототожнень, що лежать в основi мiфiчного мислення й свiтосприйняття, можуть служити єднiсть слова i його значення в заклинаннi, нерозрiзнення сну та реальностi єднiсть предмета культу та його сенсу.

1. Єднiсть слова й значення в заклинаннi проявляється як вiра в те, що вимовлене слово за силою дорiвнює самому явищу й здатне викликати його. Такого роду єднiсть здатна створити вiдповiдний настрiй у свiдомостi людини, яка живе в рамках мiфiчної системи, що буде тотожнiм відображенню у свідомості самого явища чи буде приводити до нього. Iлюстрацiєю цього може служити те, як пiсля виконання вiдповiдних ритуалiв первiсний мисливець приходить у вiдповiдний душевний стан, що дозволяє йому досягати успiхів на полюваннi, вiйнi тощо. Iншим прикладом цього може бути молитва, що викликає почуття причетностi до божественого.

2. Нерозрiзнення сну й реальностi (або фантазiї й реальностi) проявляється в тому, що коли людинi, яка живе в межах вiдповiдної культури, сниться який-небудь бог чи померлий пращур, людина думає, що бог чи пращур справдi з'являлися до неї. У мовi первiсних народiв часто навiть вiдсутнi слова, якi могли б вказувати на подiбне розрiзнення. Нерозрiзнення сну й реальностi знаходить, зокрема, свiй прояв у гомерівських «Iлiадi» й «Одiссеї», а давньогрецьке слово «Оneires» (сон) спорiднене «oneiren» (провiщати iстину). Давнi греки зовсiм не вважали, що всi сни провiщають iстину, згiдно з їх мiфологiєю iстину провiщають лише сни, що виходять через ворота з рогової кiстки (можливо, що слово «Keras» (рiг) спорiднене «krainein» (приносити iстину)), сни ж, якi виходять через ворота зi слонової кiстки несуть обман («Elephas» – слонова кiстка, «elephairesthai» – обман) [52, 112]. У принципi, тут також можна вбачати вiдповiдний душевний стан: сон у символiчнiй формi вiдображає внутрiшнiй змiст пiдсвiдомостi, що реалiзує «провiщену» увi снi ситуацiю. Коли щось не вдається, люди кажуть, що вони не у формi, не в ударi тощо. Давнi греки ж пов'язували це з допомогою чи протидiєю богiв, якi направляли полiт стрiли чи списа, або, навпаки, вiдбирали силу. Тобто в даному випадку має мiсце нерозривний зв'язок внутрiшнього й зовнiшнього, який i визначає подiї об'єктивної реальностi. З цього приводу К. Г. Юнг наводить аналогiю з комплексними числами Z = X + iY, де дiйсна частина вiдповiдає об'єктивнiй, а уявна - суб'єктивнiй реальностi.

3. Єднiсть предмета культу та його значення знаходить своє втiлення у первiсних тотемах та iдолах, у сучасних iконах, церковних релiквiях i храмах, а також у суто «свiтських» атрибутах, як вiйськовi знамена, символи влади, герби тощо. Подiбно до того, як для первiсної людини тотем чи iдол є не просто шматком дерева, а чимось бiльшим, надiленим реальною силою, так i для солдата вiйськовий прапор є уособленням справжньої бойової сили й честi, що здатне надавати йому сили й мужностi пiд час бою. Механiзм пояснення той самий, що й у попереднiх випадках. Висновок, що витiкає з наведених прикладiв, полягає у тому, що в основi таких випадкiв лежить єднiсть матерiального й iдеального. Вона приводить до того, що елементи, якi закладають її основу, є одночасно й iстинним знанням (що задовольняє вiдповiдним критерiям), i буттям (тобто iснуванням, яке витiкає з самого себе). Вони власне не верифiкуються й не фальсифiкуються, їх буття є самостiйним, i в той же час воно є знаком чогось iншого. Тобто воно переступає через себе, породжуючи новi значення, яких не було на початку.

Наведенi приклади не вичерпують собою всього рiзноманiття елементiв мiфу (мiфем); у принципi, це рiзноманiття може бути значно розширене за рахунок вiдповiдних елементiв, що закладають основи науки, мови й сучасного свiтогляду в цiлому. Тобто в мiфi знаходять своє вiдображення деякi фундаментальнi властивостi людського мислення, без розумiння яких неможливо зрозумiти, що таке мислення, пiзнання й дiйснiсть, яка пiзнається. Як уже було зазначено, в основi первiсних мiфiв лежить ототожнення символу й об'єкта, який вiн позначає. Первiснi мiфи дуже тiсно пов'язанi з ритуалами й обрядами, в яких закодовано все знання первiсної людини про навколишнiй свiт. Їх не переказують, їх розiгрують – слова виконують лише допомiжну роль, виступаючи додатковими позначками ритуалiзованих дiй. Первiсна людина живе всерединi своїх мiфiв, вони й будуть для неї всiєю реальнiстю. За їх межами для первiсної людини немає нiчого.

Виникнення мiфiчного мислення (як першої форми мислення взагалi) сучасний росiйський фiлософ О. М. Лобок пов'язує з так званою гальковою культурою, яка характеризується наявнiстю величезної кiлькостi оббитих з одного боку камiнцiв-гальок, що зазвичай трактуються як примiтивнi камiннi (может кам’яні) знаряддя-рубила, виготовленi ще не умілою рукою первiсної мавполюдини. При цьому, однак, виявляється, що таких камiнцiв набагато бiльше, нiж могло б знадобитися первiснiй мавполюдинi, й, крiм того, їх використання як знарядь є досить проблематичним. Олександр Лобок доходить висновку, що цi камiнцi нiколи не були знаряддями, а являли собою позначки, якi первiсна людина залишала з приводу тих чи iнших подiй у своєму життi. Тобто цi камiнцi фактично є протословами людської мови [24, с. 190]. Спочатку це були суто iндивiдуальнi позначки, тобто культура й мова на початковому етапi були засобами iндивiдуального самовираження, а не суспiльної комунiкацiї. Комунiкацiя була вже наступним етапом, перехiд до якого, очевидно, слiд пов'язувати з анiмiстичним свiтосприйняттям, завдяки якому первiсна людина змогла вижити й заселити всю планету [24].

Якщо камiнцi були просто позначками чи елементарними мiфемами, то виникнення мови пов'язане вже зi справжнiми мiфами, що знаходять своє вираження у ритуальнiй грi. Ритуали – вислови, слова, камiнцi чи iншi предмети – це позначки елементiв. Однi й тi ж самi камiнцi, однi й тi ж самi позначки можуть використовуватися в рiзних iграх та ритуалах, звiдси полiсемантизм елементiв мiфу та слiв у природних мовах. Умовнi об'єкти є полiсемантичними позначками об'єктiв оточуючого свiту, змiст яких задається ритуалом, що розігрується. Спочатку зв'язок мiж одними й iншими об'єктами суто асоцiативний, уявлення про структурну впорядкованiсть та прородню причиннiсть майже вiдсутнi, вони ще не винайденi. Усерединi таких систем i живе первiсна людина, накопичуючи й передаючи з їхньою допомогою всю необхiдну їй iнформацiю. Звiдси можна вивести бiльшу частину зi згаданих iнтерпретацiй природи мiфу та його iстини.

Як було зазначено, первiсна людина не знає мiфи, а живе ними, приймаючи участь у вiдповiдних ритуалах. Словеснi мiфи є вже наступною стадiєю, на якiй мiф вiдчужується вiд самого себе, й людина дiстає змогу вийти за межi своїх мiфiчних уявлень i подивитися на них нiби з боку. Мiф стає мiфологiєю, яка в подальшому або (якщо додається елемент вiри) переростає в релiгiю, або (якщо мiсце вiри займає рацiональне, не пов'язане з традицiєю мiркування) дає висхiдний матерiал для науки й фiлософiї. Усi подальшi форми пiзнавальної (чи iншої) дiяльностi людини, що виникли на основі міфу, повторюють у своїй структурi тi чи iншi особливостi мiфу. Це, насамперед, первиннi ототожнення й асоцiацiя, полiсемантизм, опора на ту чи iншу ритуалiзовану (чи iншим шляхом легiтимовану) дiю тощо. Кожна із зазначених форм пiзнавальної дiяльностi людини по-своєму вiдображає дiйснiсть, наука вiдрiзняється вiд iнших додатковими рацiоналiстичними постулатами, такими, як причиннiсть, структурна регулярнiсть та одноманiтнiсть, і пристосованою до цих постулатiв методологiєю.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-02; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 433 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Надо любить жизнь больше, чем смысл жизни. © Федор Достоевский
==> читать все изречения...

2355 - | 2037 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.