Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Теоретичні засади визначення статусу науки у системі соціальних інститутів сучасного суспільства




 

Розвиток науки визначається не тiльки внутрiшнiми рацiональними аспектами наукового знання (це питання буде розглянуто у наступних розділах), а й не меншою мірою також зовнiшнiми, не пов'язаними безпосередньо з самим знанням, чинниками. Соцiально-iсторичнi та культурнi чинники обумовлюють не тiльки швидкiсть чи напрямок розвитку науки, але й її змiст та концептуальну основу. Остаточно дана особливiсть розвитку наукового знання була визнана тiльки у другiй половинi ХХ столiття, до того ж часу наука мислилась як щось цiлком об'єктивне й рацiональне. Вважалося, що наукова дiяльнiсть цiлком позбавлена будь-яких особистих упереджень та суб'єктивних уподобань, що вона є незалежною (принаймнi у своїй змiстовнiй формi) вiд полiтичних, релiгiйних, культурних та iнших факторiв, наявних у суспiльствi. Тобто наука вважалась чимось цiлком самодостатнiм i автономним.

Як вже говорилось у першому розділі, наука – це не тiльки знання самі по собi, але і також дiяльнiсть, люди та суспiльнi iнститути, що здiйснюють цю дiяльнiсть. Тобто наука вже за своїм визначенням є соцiальним феноменом.

Це чудово розумiли ще в XIX столiттi. Так, один із класикiв соцiологiї того часу, Емiль Дюркгейм заклав основи для подальшого розвитку так званої соцiологiї знання. У своїх працях вiн намагався побудувати соцiологiчне поясненя генези основних категорiй i логiчних структур людського мислення. Вiн зазначав, що iдеї сили, протирiччя, часу i простору неоднаковi у рiзних людских груп i здатнi змiнюватися на протязi часу. Це вказує на те, вважав вiн, що категорiї й закони логiки в якiйсь мiрi залежать вiд iсторичних, а також, тим самим, вiд соцiальних факторiв [25, с. 9]. Разом з тим вiн усiляко намагався уникнути релятивiзму в оцiнцi наукового пiзнання, оскiльки виходив iз постулату єдностi фiзичного свiту. Наявнiсть же концептуального рiзноманiття Дюркгейм пов'язував з умовами життя тих чи iнших людських груп. Так, уявлення про час у таких груп є похiдними вiд соцiальних ритмiв коллективного життя групи. Однак, цi ритми так чи iнакше пов'язанi з певними фундаментальними перiодичними процесами фiзичного свiту. Фiзичний i соцiальний свiти разом утворюють одну загальну область природних явищ. Таким чином, усi соцiально обумовленi категорiї будуть певною мiрою «об'єктивними». Об'єктивнiсть стає все бiльш визначальною по мiрi розвитку процесу соцiальної еволюцiї, в ходi якої наука замiнює релiгiю в якостi основи людської думки. Тобто по мiрi розвитку людських суспiльств iнтелектуальна дiяльнiсть усе бiльше звiльнюється вiд соцiальних обмежень. Наукове мислення є результатом подiбної лiбералiзацiї, його продукти мають вiдносний iмунiтет щодо прямих соцiальних впливiв [25, с. 10 – 11]. Соцiологiчний аналiз науки, згiдно з Дюркгеймом, можливий, але в бiльш обмеженiй формi порiвняно з iншими формами людської дiяльностi.

На соцiальну обумовленiсть наукового знання вказував також Маркс. Його погляди на науку випливають з його загальнофiлософських i економiчних пiдходiв, згiдно з якими iсторiя людства є iсторiєю постiйного перетворення (олюднення) людством природи чи зовнiшнього об'єктивного свiту. В ходi такого перетворення людство створює знання про зовнiшнiй свiт. Знання завжди є вiдповiддю на економiчнi чи iншi потреби рiзних соцiальних груп, воно завжди обмежується iдеологiчними передумовами, властивими тим чи iшим способам виробництва. Виникнення капiталiстичного суспiльства дало сильний поштовх розробцi й зростанню наукових знань про природу. Це було зумовлено економiчними iнтересами буржуазiї. Природознавство було покликане створювати практичнi ефективнi науковi знання, що використовувалися в ролi безпосереднiх економiчних засобiв. Тобто, починаючи з XIX столiття, наука тiсно пов'язана з капiталiстичною економiкою та технологiчним оновленням, якого вимагає капiталiзм. Спочатку як сам капiталiзм, так i природознавство були однiєю з тих сил, що покликанi звiльнити людство з-пiд влади марновiрства та помилок релiгiйного мислення. Разом з тим, наука з часом перетворюється для буржуазiї в один iз засобiв експлуатацiї. У сферi промислового виробництва наука сприяє «дегуманiзацiї людини» [25, с. 14 – 15]. Про жодну об'єктивнiсть чи автономiю наукового знання говорити не можна, оскiльки, як зазначалося в попередньому роздiлi, сама iстина згiдно з марксистською фiлософiєю має iнструментальний характер (критерiй iстини – практика).

На початку ХХ столiття тему соцiологiї знання розробляли Й. Штарк, К. Мангейм, М. Вебер та iнш. Так, Карл Мангейм у своєму соцiологiчному аналiзi поєднує здобутки марксистської фiлософiї знання з iдеями неокантiанства з його чiткими розмежуванням природничих i гуманiтарних наук. Це робить його аналiз дещо суперечливим i непослiдовним. З одного боку, вiн зазначає цiлком об'єктивний i статичний характер природничого знання. Джерелом такого характеру є незмiннiсть явищ матерiального свiту та зв'язкiв мiж ними. Через це природниче знання розвивається бiльш-менш лiнiйно й послiдовно шляхом поступового накопичення незмiнно достеменних висновкiв щодо стабiльного матерiального свiту. Зовсiм iнша рiч – продукти культури чи соцiальнi явища, щодо яких неможливi неупереджений аналiз та безстороння об'єктивнiсть. Будь-який дослiдник починає свiй аналiз культурних явищ, вiдштовхуючись вiд структури значень, властивої його власнiй культурi. Природниче знання є особливим випадком, який знаходиться за межами соцiологiчного аналiзу. Бажаним є лише такий тип знання, який є вiльним вiд усiх впливiв свiтогляду суб'єкта [25, с. 23 – 26].

Виходячи з ототожнення об'єктивностi й iнтелектуальної згоди, Мангейм придiляє велику увагу також проблемi релятивностi знання. Згода можлива лише за умови вiльного переводу результатiв однiєї системи поглядiв в iншу. Якщо такого немає, то слiд чекати на появу нової бiльш широкої системи, в якiй попереднi будуть виконувати роль поодиноких випадкiв. Стара статична епiстемологiчна концепцiя, в основi якої лежала iдея iстинностi як вiдповiдностi фактам, доступним безпосередньому спостереженню, є неадекватною бiльшостi сфер мислення. Мангейм намагався створити нову реляцiйну епiстемологiю, що дозволила б проводити аналiз наявного знання на бiльш прийнятнiй основi, а також проводив паралелi мiж ситуацiєю в епiстемологiї й фiзицi того часу, коли старi методи спостереження й вимiрювання класичної фiзики виявились недостатнiми для квантової фiзики й були вiдкинутi [256, с. 29 – 30].

Подальший соцiологiчний аналiз наукового знання, що спирався на роботи Р. Мертона, протягом приблизно 30-ти рокiв намагався не торкатися змiстовної сторони наукового пiзнання, обмежуючись переважно вивченням впливу нормативних настанов на розвиток науки. Так, сам Мертон вивчав розподiл винагород у науцi, економiчнi, технiчнi, вiйськовi фактори, що сприяли зародженню й зростанню сучасної науки. Вiн також уперше окреслив таку категорiю, як «науковий етос » − тобто сукупнiсть етичних настанов та цiннiсних орiєнтирiв, що їх санкцiонують i пiдтримують. Вiн, як i М. Вебер, стверджував, що пуританський комплекс цiнностей в Англiї призводив до стимулювання сучасної науки, оскiльки пуритани надавали особливої ваги таким культурним цiнностям як кориснiсть, рацiональнiсть, iндивiдуалiзм, антитрадицiоналiзм та земний аскетизм, якi є паралельними аналогiчним цiнностям науки. Разом з цим, слiд зазначити, що Мертон нiколи не намагався зафiксувати будь-який прямий зв'язок мiж пуританськими цiнностями й iнтелектуальними здобутками наукової дiяльностi. Однак, саме пуританськi цiнностi є найбiльш сприятливими для розвитку науки.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-02; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 355 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Люди избавились бы от половины своих неприятностей, если бы договорились о значении слов. © Рене Декарт
==> читать все изречения...

2514 - | 2315 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.