Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Сартр Ж.-П. Екзистенціалізм - це гуманізм (християнських і атеїстичних екзистенціалістів об'єднує лише переконання в тому, що існування передує сутності)




Сутнiсть i явище - фiлософ. категорii, що вiдобра-жають загальнiформи об'ективного свiту, його пiзнання та практичноi дiяльностi людей.

Сутнiсть - це внутрiшнiй змiст предмету, що вира-жаеться в едностi всiх можливих i протирiчливих форм його буття. Явище - те чи iнше знаходження (вираження) предмета. В мисленнi категорii С. та Я. виражають пе-рехiд вiд багатогранностi наявних форм предмета до його внутрiшнього змiсту та едностi - до поняття. Розумiння сутностi предмету i е завданням науки.

В античнiй фiлос. С- як начало" розумiння речей i разом з тим, як джерело генезису, а Я - як те, що iснуе лише "на погляд" (як видимий образ речей). В Демократа сутнiсть речi навiд'емна вiд самоi речi. В Платона сутнiсть "iдея", яка мае надчуттевий нематерiальний характер, вiчна та нескiнченна. В Арiстотеля С. не виво-диться з тiеi "матерii", з якоi будуеться рiч.

В середньовiччi С. розглядаеться, як бог носiя, а земне iснуавання як iлюзорне. В новий час С. знаходить свое вираження в концепцii первинних та вторинних якос-тей. Кант признавав об'ективнiсть сутностi (рiч в собi). Вiн вважав, що С. не може бути пiзнаною людиною в ii самобутному iснуваннi. Гегель зтверджував, що сутнiсть е, а явище - це явище сутностi. Неопозитивiзм вiдкидае об'ективнiсть С..

Екзiстенцiалiзм - (лат. iснуваня) або фiлос. iсну-вання виник перед I-ою Свiт. вiйною в Росii (Шестов, Бердяев). Пiсля I-оi Свiт. вiйни в Нiмеччинi (Хайдагер, Ясперс, Бубер). Пiсля II-оi Свiт. вiйни в Францii (Сартр, Марсель). Попередники - Паскаль, Достоевський, Нiцше.

Екзiстенцiалiзм хоче зрозумiти буття. Воно повинно бути зрозумiлим iнтуiтивно. Екз-зм прагне перебороти психологiзм i розкрити онтологiчний змiст переживання. Основне означення буття, як воно вiдкрите нам, тобто нашого власного буття (так званоi екзiстенцii) е не-замкненiсть, вiдкритiсть.

Для учения Т. Де Шардена характерным есть панпсихизм, то есть признание присутствия духовного начала. Для доказательства использует понятие “енергия”. Духовный балласт бытия рассматривался как особая енергия - радиальная. Она трактовалась как неотделимое свойство самой материи, которая одновременно есть и духовной движущей силой, что задает импульс еволюции космосу. Радиальная енергия проводит к усложнению материальных явлений, а сама является природной формой божественной благодати. Процесс эволюции заключен в конечной цели - достижения “наджизни”, а в ней точки “Омеги”. В точке “Омега” содсумируется и собирается в своей совершенности та целостности большое количество сознания, которая постепенно преобразуется на Земле на ноогинез. “Наджизнь” знаменует состояние соединения души людей после завершения истории в космическом Христе. “Точка Омега” - центр Вселенной и символизирует собой Христа, причасного к Вселенной и одновременно трансцендентной к нему. Христос благодоря механизму втеления владеет универсальными космическими атрабутами. Именно потому он сть особенный центр всего универсуму, от которого начинаются и к которому сходятся все поти еволюции. Космогинез у Шардена отождествляется с “христогинезом”.

Учение Фромма - это синтез экзистенциональных (внутреннее бытие переходит во внешнее), марксистских идей (идея абсолютной уникальности человеческого бытия). Понятие "социальный характер" Фромм вводит как связь индивидуальной психической сферы и социоэкономической структуры. Предлагает рассматривать социальный характер как активный психологический фактор социального програсса. Человеческая природа представляется как совокупность потребностей, которая реализуется разными способами в зависимости от разных социальных условий. Человеческая природа и сохраняется и реализуется, модифицируется под воздействием социума. Социальный характер есть результат адаптации человеческой природы к структуре общества. Фромм выделил типы: рецептивный, эксплуататорский, накопительный, рыночный. В основе каждого типа характера лежит механизм, посредством которого индивид решает свои проблемы существования: мазохизм, садизм, деструктивизм и конформизм (как отказ от личного Я). Единственным правильным способом решения проблем есть любовь. Она и является критерием бытия как способа жизнедеятельности. В процессе овладения искусством любви происходит изменение структуры характера - переход к гумманизму и т.д.

Идея Фромма - создание идеального общества - в которой ориентация на владение сменяется ориентацией на бытие. Функцией нового общества является создание нового человека, характер которого определяется отказом от владения ради бытия, высшая цель жизни - всестороннее развитие и отказ от эксплуатации и т.д.

Связь с концепцией исторического развития: непрерывность исторических событий, изменений Фромм связывает с концепцией человеческой природы и "социального характера". Исторические изменения - это результат противоречия между потребностями человеческой природы и возможностями их удовлетворения в конкретном обществе. Социальную перспективы открывают люди продуктивного типа, с идиями гумманизма, их функция - просвещение.

Онтолог. передпосилкою трансцендування е скiнченнiсть екзiстенцii, ii смертнiсть. Екзiстенцiя е тимчасовою.

1. Тимчасовiсть, iсторичнiсть тиа "ситуацiйнiсть".

2. Екзiстенцiя е трансцендування (вихiд за своi межi).

Рiзнi поняття - бог (глибоченна таемниця екзiстенцii Сартр, камю). В Францii та Росii екз., а також у Ясперса в центрi розумiння стоiть проблема людськоi свободи. Свобода, згiдно екз. повинна бути зрозумiлою виходячи з екзiстенцii. Марсель, Ясперс ба-чать свободу в боговi. Згiдно Сартра свобода е проти-лежнiсть буття, яке вiн трактуе як емпiрично суще. Лю-дина "вiльна" коли вона сама "прекретуе" себе, зтворюе, вибирае себе, не визначаючись нiчим, окрiм власноi суб'ективностi, сутнiсть якоi полягае в повнiй незалеж-ностi вiд чого б то не було. В Хайцдагера (людина по вiдношенi до самоi себе е "iншою"). В Бердяева цей свiт - названо "свiтом об'ективiзацii" - поглинання iндивiдуального, особистого загальним, владарюванням необхiдностi. В Камю - перед лицем де-чого - де-яке ро-бить людське життя безсмертним. Вихiд в еднiсть iндивiдiв в Бунте проти "абсурдного" свiту (проти скiнченностi, смертностi, недосконалостi, безсмислен-ностi людського буття). В Марселя предметне буття прий-маеться за единоможливе буття. Але справжне буття - трансценденцiя - е не предменим, а особистiсним, тому iстинневiдношення до буття це дiалог. Буття за Марселем, не "воно", а "ти". Вiдношення людини до буття е особисте вiдношення до iншоi людини, яке здiйснюеться перед лицем бога. Любов, згiдно Марселя, е порив до iншого, будь то людина чи бог. Оскiльки такий порив за допомогою розуму зрозумiти не можна, то марсель вiдно-сить його до сфери "таiни".

Екз. розглядае порив, не лише як дiйсно людське спiлкування, але й сферу худож. фiлос., релiг. твор-чостi. Яспер прийшов до твердження, що все в свiтi в кiнцевому результатi терпить крах в силу самоi скiнчен-ностi екзiстенцii.

 






Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-07; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 376 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Стремитесь не к успеху, а к ценностям, которые он дает © Альберт Эйнштейн
==> читать все изречения...

2206 - | 2159 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.