Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Сковорода Г.С. Наркісс (вчення про світ, що складається з двох натур); Потоп зміїн (вчення про три світи)




Робота „Наркис" була написана в 18 ст. в формі діалогу. Вона одна з перших філософських діалогів Сковороди Г.С. В основу філософ взяв легенду про юнака Нарциса, який дивлячись у воду закохався в себе. Сковорода підкреслює," що хто в водах тільки свою красу побачив, той не в зовнішність якусь, не в тління своє, а в самого себе закохався „. Кожен, по Сковороді, є тим, яке серце в ньому. Кожен є тим де, його серце. В „Наркисі" показана людина, яка містить в собі два начала - тлінне і нетлінне, які поєднуються: в тлінному відображається нетлінне. Все у світі складається з двох протилежних натур: видимої і невидимої, зовнішньої і внутрішньої, обману та істини, тварі та Бога, матерії і форми. Бачити гаманець і не знати, що в ньому, пояснює Сковорода значить дивитися і не бачити. Значення цих двох натур - неоднакове. Основою всіх речей, їх діяльністю і рушійною силою є саме невидима натура - Бог. Питання про бога, що складає першооснову всього сущого - "вищу всіх причин причину", є одним з основних питань у філософській системі Сковороди. Його бог -вічний початок - невловимий і невидимий, тому що він, присутній у всьому, не є частиною, ні цілим, не має міри, тимчасової і'просторової характеристики. Поняттям, протилежним за своїм змістом поняттю Бог, виступає видима натура або тварь. Видима натура - це «лжа», вона обманює нас, приховуючи справжню основу всього існуючого -невидиму натуру або істину. Існуючи в одному сутому, невидима і видима натури перебувають у постійній взаємній боротьбі. Тіло воює з духом, дух — з тілом.

Вчення про дві натури органічно пов'язане з наступним основоположним для філософії Сковороди вченням про

 

ретельність наукового дослідження. Д.був переконаний, що наукове знання утворює єдину логічну с-му і все, що ми можемо пізнати, закономірно випливає одне з одного. Проте вірогідність с-ми наукового пізнання залежить в кінцевому підсумку від тих вихідних принципів, на які спирається мислення у своїх логічних висновках і доказах. Пошуки першопочатків своєї ф-ї Д. Починає з вимоги піддати сумніву всі без винятку знання. Це вихідний пункт його ф-ї. За доп.сумніву Д.прагне звільнитися від тих самих примар. З якими вів боротьбу Бекон. Концепція попереднього очищення важлива тим, що розум у своїй діяльності не має зовнішніх критеріїв і може спиратися лише на самого себе. Для нього важливо не схибити з самого початку, не взяти за основу помилкове судження інакше уся с-ма втрачає вірогідність. Сумніву підлягає все, що має для цього щонайменший привід, насамперед це стосується чуттєвого досвіду, сумнівним є навіть існування чуттєвих речей. Безсумнівним є лише сам факт сумніву та буття того, хто сумнівається, не можна сумніватися, не існуючи:” Я мислю, отже я існую”. Обєктивного значення мислення досягає лише завдяки своїй причетності до Бога – найвищої духовної субстанції. Правдивість Бога розглядається як гарант достовірносі результатів діяльності інтелекту. Визнавши достовірність існування як духовного, так і матеріального світу, Д.розглядає їх як незалежні, цілком відмінні одна від одної субстанції. Дуалістичний світогляд Д.призводив до теоретичних вад, до однобічного бачення світу. Намагаючись максимально розвести духовну і матеріальну субстанції, він перетворив матерію на щось пасивне, бездіяльне, саме по собі позбавлене руху і життя. Такою ж абстракцією виявляється і душа, що існує без тіла. Головним атрибутом духовної субстанції вважав мислення., яке є її сутністю. Для свого існування вона не потребує якогось місця у просторі, не залежить від інших природних речей і м.б.створена лише надприродною силою – Богом. Модусами мислення є розум і воля. Головна функція мислення в пізнанні через ідеї. Д.розрізняв 3 види ідей: чуттєві (спричинені ззовні), створені нами самими; вроджені (вони найважливіші, бо даються Богом).

 

прямій відносяться до самої прямої. Прир. Існує сама по собі, незалежно від розуму і поза розумом. Нескінченний розум міг би осягати безконечну субстанцію у всіх її видах і аспектах. Але наш розум не безконечний. Тому він осягає субстанцію як нескінченну лише в 2 аспектах: як протяжність і як мислення. (атрибути субстанції). Людина як предмет пізнання, не складає ніякого виключення. Людина є істота, в якій модусові протяжності - тілу, відповідає модус мислення - душа. У будь-якому випадку людина - частина природи.

Свобода є центральною проблемою етики Спінози. Він не протиставляє її з необхідністю, а розглядає у діалектичній єдності з нею. Вільною називається лише така річ, яка існує лише ч-з необхідність своєї природи. Ототожнивши свободу і необхідність, він ввів поняття „вільної необхідності”, тобто внутрішньої на противагу зовнішньому примусові. З цієї точки зору річ буде вільною, якщо діятиме, виходячи з необхідності власної природи, а такою річчю м.б.лише Бог, або субстанція.. остання є причиною самої себе, вона не знає зовнішнього примусу. Усі інші речі є вимушеними і залежать від зовнішніх обставин.

Так само детермінована у своїй поведінці і людина. Всі уявлення про її свободу Спіноза визначає як суб’єктивні ілюзії. Індивід, керований афектами, виявляє цілковиту залежність від зовнішньої природи, обставин життя. Єдине, на що здатна люлина – це пізнання природної необхідності і примирення з нею. Тому свобода полягає у здатності підпорядковувати свої емоції велінням розуму, знанню цієї необхідності. Отже свобода людини – це панування її над собою, але не над зовнішньою природою.

 

три світи. Сковорода розкриває думку про наявність трьох світів. Все існуюче, на думку Сковороди, розподіляється на три специфічні види буття ("світи") - великий (макрокосм), малий (мікрокосм) і символічний (Біблія). Першим і головним світом у Сковороди є увесь Всесвіт -макрокосм. У цьому світі немає ні початку, ні кінця - він вічний і безмежний. Людина, мікрокосм для Сковороди - це центр, в якому сходяться і набувають свого значення усі символи макрокосму і Біблії. Вчення про малий світ, або людину, є стрижнем усієї філософської системи Г.С.Сковороди. Але він не пов'язує збільшення людиною своїх пізнань із зростанням матеріальних потреб, задоволення яких розуміється як досягнення людського щастя. Скоріше навпаки: чим краще людина пізнає самого себе і навколишній його світ, тим розумніші і скромніші повинні бути його потреби. Третім - з існуючих "трьох світів" - є символічний світ. Він ототожнюється Сковородою з Біблією. Основна філософська ідея Г. Сковороди сконцентрована навколо поняття "серце" людини. Слово "серце" це слово-першоджерело. Сковорода порівнює серце з вітром: підіймаючись нечутно й тихо, він потім ламає дерева, руйнує будівлі, здіймає хвилі і жене кораблі, розносить і гасить вогонь. Сковорода звертає нашу увагу на те, що серце це точка, центр, середовище, орієнтир людської душі. Серце - це першоджерело знання, воно дає нам це знання відразу і без роздумів. Іншою характерною рисою серця є рух. Серце - це динамічний центр, єдність, що постійно перебуває в стані становлення. Серце як єдність перебуває в русі, в безкінечній погоні за ідеальною формою аж до самознищення. Серце, за Сковородою, перебуває в доцентровому русі. Людина серця повинна наблизитися до свого центру, до свого суб'єкта-таємниці, до єдиного руху свого велетенського "я". За Сковородою, гармонія людського буття залежить від дотримання кожним принципу спорідненої (сродної) праці. У кожної людини є нахил до спорідненої собі справи. Ця спорідненість є виявом в людині вічного, "Іскри Божої". Принцип спорідненості є принципом відповідності тому вищому, розумному і справедливому началу, що визначає сенс людського буття.






Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-07; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 606 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Своим успехом я обязана тому, что никогда не оправдывалась и не принимала оправданий от других. © Флоренс Найтингейл
==> читать все изречения...

2396 - | 2209 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.