Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософська системи і метод Г. В. Ф. Гегеля




Вчення Гегеля (1770—1831) є вищим досягненням німецької класичної філософії. Написав “Науку логіки”, яка складається з 3–х розділів: 1) вчення про буття; 2) вчення про сутність; 3) вчення про поняття. Також написав “Феноменологія духу”, “Енциклопедія філософських наук”. Гегель найбільш глибоко і всебічно розробив діалектичний метод мислення і світорозуміння. Гегель створив цей метод в рамках ідеалістичної системи об’єктивного ідеалізму. В основі світу лежить ідеальне начало — абсолютна ідея, тобто система категорій, що саморозвиваються, яка є творцем природи і людського суспільства. Абсолютна ідея мислить і пізнає себе, проходячи в цьому розвитку 3 етапи: 1) до виникнення природи і людини, коли абсолютна ідея перебуває поза часом і простором у стихії “чистого мислення” і виступає системою логічних понять і категорій як система логіки; 2) це духовне начало з самого себе породжує природу, яку Гегель називає “інобуттям” абсолютної ідеї; 3) третій етап розвитку абсолютної ідеї — це абсолютний дух. На цьому етапі абсолютна ідея залишає створену природу і повертається до самої себе, але вже на основі людського мислення (самопізнання ідеї). Людське мислення є однією з форм проявлення абсолютного духу. Цитата: “Усе дійсне розумне, усе розумне дійсне”.

Логіка є найважливішою частиною гегелівської системи, оскільки тотожність буття і мислення означає, що закони мислення, які й досліджує логіка, є дійсними законами буття. Логіка, на думку Гегеля, є вченням про сутність усіх речей. Гегель виділяє 3 сходинки діалектичного методу. Першою сходинкою є розсуд. Другою сходинкою діалектичного методу є негативний розум як проміжний етап між розсудом і розумом. Третя сходинка — спекулятивний розум, якого не заперечення; 3) “Я покладає і Я, і не–Я”. Отже, діяльність “Я”, що розвивається, Фіхте розуміє як рух від початкового покладання “Я” до протилежності “не–Я”, а від нього до покладання, що є синтезом, єдністю перших двох “Я” і “не–Я”. У процесі своєї взаємодії індивідуальне і абсолютне „Я” то співпадають і ототожнюються, то розпадаються і розрізняються. Ця пульсація співпадань –розходжень складає основне ядро діалектики Фіхте. Ідеал всього руху, розвитку є досягнення співпадання індивідуального і абсолютного „Я”. Однак досягнення цього ідеалу повністю неможливе, тому що привело б до припинення діяльності, яка, за Фіхте, є абсолютною. Тому вся людська історія — це лише наближення до ідеалу.

Таким чином, Фіхте пояснює діалектичну тріаду: теза (“Я”), антитеза (“не–Я”) та синтез (“Я” покладає “Я” і “не–Я”). Рух від тези до антитези та синтезу складає основу діалектичного методу Фіхте, який сприймається ним як метод пізнання і метод істинного філософствування. Через призму цих основоположень він трактує і 3 закони логіки: закон тотожності, закон суперечності, закон виключного третього. Фіхте спробував обґрунтувати також принцип універсальності розвитку через боротьбу протилежностей. Історія є діалектичною, і при цьому є активною взаємодією абсолютного та індивідуального “Я”. Людська воля і розум — нероздільні. Людина — це образ усього людства, а людство — це образ окремих людей.

свідомої і несвідомої діяльності. Така інтуїція доступна особливо обдарованим людям (крутим поетам, письменникам, філософам і т. д.). Інтелектуальна інтуїція являється формою найвищої філософської творчості і слугує засобом саморозвернення тотожності. За Шеллінгом, діалектика і логіка несумісні. Наука і логіка — недіалектичні. Тому діалектика Шеллінга є ірраціоналістичною.

Основним принципом натурфілософії Шеллінга є єдність мислення і буття. Він вважав, що найвищим результатом емпіричного пізнання є закон. Натурфілософія вища емпірії і передує теоретичному мисленню. Натурфілософія — необхідна сходинка розвитку знань. Натурфілософія Шеллінга має діалектичний характер. Основні її принципи: 1) Принцип полярності. Цей принцип вивчення природи полягає у зведенні природи до протилежностей, двоякості; 2) Принцип історизму: всі форми природи є тільки сходинками її розвитку; 3) Принцип системності, що випливає із поняття натурфілософії як знання, яке систематизує. 4) Принцип єдності сил природи. Шеллінг висунув цей важливий принцип, який у XIX—XX ст. втілився у природничонаукових законах (закон збереження і перетворення енергії).

спроможне досягти мислення, спрямоване на кінечні природні речі. Завдання логіки полягає в аналізі наукового методу мислення. Значним досягненням Гегеля було дослідження і виклад логіки як цілісної системи принципів і категорій. Ця система є відображенням процесу розвитку, що відбувається за певною схемою: твердження (теза), заперечення цього твердження (антитеза), та заперечення заперечення (синтез). Кожна наступна сходинка зберігає суттєві результати попереднього розвитку. Система логічних категорій Гегеля розпадається на 3 підгрупи відповідно до тріади: буття–сутність–поняття. Буття включає в себе категорії: якість, кількість, міра; сутність — видимість, тотожність, відмінність, суперечність, основа, явище, дійсність і т. д. Поняття включає в себе 2 моменти: 1) перехід від суб’єктивного поняття до об’єктивного; 2) перехід до ідеї (життя, пізнання, абсолютна ідея).

Гегель сформулював також основні принципи діалектики: принцип переходу кількісних змін у якісні і, навпаки; принцип боротьби і тотожності протилежностей; принцип заперечення заперечення.

Є протиріччя між системою і методом Гегеля. Система — метафізична, метод — діалектичний.

Історія, по Гегелю, є розвиток світового духу в часі. Про це він пише у “Феномені духу”. Історія має своєю ціль. Її ціль — це розвиток совбоди. Гегель розрізняє 3 етапи світової історії: 1) Древні східні народи (вони були всі невільні, окрім одного — деспота); 2) Античний світ (були вільні лише деякі); 3) Сучасні западні народи (Гегель називає їх германськими) — повністю усвідомили, що усі люди вільні.


25. Соціокультурні передумови і джерела виникнення і становлення марксистської філософії. Історична доля марксизму.

Философия, созданная К Марксом при участии Ф.Энгельса, являеться наследницей многих высших достижений европейской философской мысли начиная с мудрецов Ст.Греции и кончая мыслителями конца 18-начала 19 века.Однако, созданная Марксом философия существенно отличается от традиционных доктрин, систем и учений.

Этим отличием является теснейшее содержательное единство философских идей с политико-экономической и научно-социальной сторонами марксистского мировозрения.

Целостность, многосторонняя взаимообоснованность составных частей", универсальность марксизма во многом объясняют широту распространения и влияния этого учения в быстро меняющемся мире 19-20 веков.

Историческое значение марксизма было и остается связаным с деятельностью огромных масс людей-пролетариев, интересы которых защищает и выражает эта общественная тееория. Вместе со всемирной индустриализацией, следуя за появлением и развитием пролетариата в разных странах, распространялся и марксизм. В наше время наемные работники составляют большинство человечества.

Следовательно,социальная база марксизма гигантски возросла вместе с ходом истории развивается и марксизм в целом, и философия ка его составная часть.

Высшая цель марксизма - разработка и теоретическое обоснование освобождения порабощенного человечества. Марксизм доказывает неизбежность уничтожения всякого рабства, уничтожение, отчуждения и несвободы людей. Как






Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-07; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 701 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Надо любить жизнь больше, чем смысл жизни. © Федор Достоевский
==> читать все изречения...

2374 - | 2051 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.