Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Є повний переклад «Листів» на російську мову, зроблений проф. Н.А. Куном; вид. 1-е, Москва, 1906, 2-ге – «Academia», 1935




Генріх Шафсмуліус гале палкий привіт магістрові Ортуїну Грацію 1

Оскільки ви сказали мені, щоб я, раніше ніж виїду до рим­ської курії, писав вам і звертався до вас з різними богословськими питаннями і що ви готові розв’язати їх мені краще, ніж римські куртизани2, то я й звертаюсь тепер до вас з таким питанням. Що, коли хто-небудь у п’ятницю або інший пісний день з’їв яйце, в якому був зародок курчати? Річ у тому, що недавно ми сиділи. в одному трактирі на Квітковій площі3, замовили собі сніданок і їли яйця. Розбивши одно яйце, я побачив в ньому курча. Пока­зав своєму товаришеві. Він сказав: «їжте швидше, поки не по­бачив трактирник, бо коли він побачить, то доведеться йому заплатити карлин або юлій за курку»4. Тут такий звичай, що коли трактирник подав що-небудь на стіл, то треба платити, бо подані страви назад не приймаються. І коли він бачить в яйці курча, то каже: «Заплатіть мені також за курку», записуючи в рахунок курча за курку. Тоді я миттю випив яйце, а разом з ним проковтнув і курча. Після цього я схаменувся, бо була п’ятниця, і сказав моєму товаришеві: «Через вас я вчинив смер­тельний гріх, поївши м’ясного в шостий день тижня». Він від­повів, що ніякого гріха немає не тільки смертельного, але й зви­чайного, бо поки курча не вилупилося з яйця, його можна вва­жати за яйце. І сказав мені, що це все одно, як бувають іноді черви в сирі або у вишнях, зелених бобах і горосі, і все ж їх їдять і в шостий день тижня і навіть у переддень пам’яті апостолів. А трактирники, щоб здерти більше грошей, кажуть, що це – м’ясо. Після цього я пішов і міркував про це. І ради бога, ма­гістре Ортуїн, я дуже занепокоєний і не знаю, що мені тепер робити. Я був би готовий звернутися за порадою до кого-небудь з папських придворних, але знаю, що вони самі не дуже тямлять. Я особисто вважаю, що курчата в яйцях – м’ясо, бо в них уже цілком сформовані члени і тіло живої істоти, і в ній є вже тва­ринна душа. Щодо червів у сирі та іншому, то це справа інша, оскільки черви вважаються рибами, як я чув від одного медика, який – дуже хороший фізик. Сердечно прошу вас відповісти на це питання. Якщо, на вашу думку, це – смертельний гріх, то я куплю тут індульгенцію, перш ніж поїхати до Німеччини. Знайте також, що доктор богослов’я Яків Гохстратен5 одержав з банку тисячу флоринів, і я думаю, що він виграє справу і ди­явол посоромить цього Иоанна Рейхліна та інших поетів і юри­стів, оскільки вони хочуть бути проти церкви божої, тобто проти богословів, на яких грунтується церква, як сказав Христос: «Ти – Петро, і на цьому камені я утверджу церкву мою». Отже, хай благословить вас Господь бог. Будьте здорові. Написано в місті Римі.

1 Ортуїн Грацій (1481 – 1542) – противник гуманістів, учився в Кельнському університеті, де став професором філософії.

2 «Curtisani» від «Curia» – папський двір – папські придворні.

3 «Campo di Fiori» в Римі.

4 Монети: карлин – дванадцята частина дуката, юлій – десята.

5 Лава кельнських домініканців, противників Рейхліна.

 


15. УЛЬРІХ ФОН-ГУТТЕН (1488 – 1523 pp.)

Син дрібного франконського рицаря, сам рицар, мандрівний поет, а часом і розбійник, Ульріх фон-Гуттен належав до молодшого покоління німецьких гуманістів, які відзначалися войовничим настроєм у боротьбі з суспільними непорядками, в нападах на римську курію і католицьку церк­ву. Як представник зубожілого дрібного дворянства, він гостро виступив проти князів і вельмож, проти великої буржуазії і особливо купців, яких він вважав гіршими за розбійників на великому шляху. Пильний спосте­режник, він передбачав неминучість селянського повстання. Його думка не раз звертається до народу. «Чи знаєте ви, – питає він князів в одному із своїх памфлетів, – що народ думає про вас? Він, правда, хоче, щоб ви ним управляли, але він не хоче, щоб ви його губили, і багато хто в його середовищі уже думає, як би насильствено зарадити своєму горю». В од­ному із своїх діалогів він славить гусита Жижку за те, що той врятував свою вітчизну від гніту лінивих монахів і Риму і помстився за загибель Яна Гуса. Його політичний ідеал – рицарська феодальна вольниця. Він пропагував союз повсталих рицарів з містами заради здійснення реформації і утвердження так званої «свободи».

Після розгрому рицарського повстання в 1522 р. він утік в Цюріх, де й помер в 1523 р.

 

ВАДІСК, АБО РИМСЬКА ТРІАДА (1520 р.)

Три речі можуть виправити Рим: суворість німецьких кня­зів, нетерпіння християн і військо турків під стінами Міста1. Три речі не дали порозумнішати Німеччині: безтурботність кня­зів, незнання наук і забобони народу. Трьома речами підкоряє собі Рим усе: насильством, хитрощами і лицемірством. Три речі винайдені, щоб викачувати золото з чужих країн: торгівля ін­дульгенціями, неіснуюча війна з турками і влада папських ле­гатів у варварських землях. Трьома речами завжди заклопотані в Римі, хоч ніколи не доводять їх до кінця: спасінням душ, ре­ставрацією зруйнованих храмів і турецьким походом. Про три речі не можна говорити правду: про папу, про індульгенції і про безбожність. Три речі, як говорять самі римляни, захищають Рим: неглибокі рови, зруйновані стіни і низькі башти... Три речі неохоче роблять у Римі: додержують свого слова, допомагають іншому і дають дорогу... Трьох речей бажає кожен у Римі: ко­ротких обідень, старого золота і життя, повного втіх. Три речі становлять відмітну рису Рима: папа, старі будинки і користолюбність. Трьома речами відрізняється Рим від інших міст: людь­ми з усіх міст, всілякими грішми і вживанням усіх мов. Три речі ненавидять в Римі: право патронату, вільні вибори на священицькі і єпископські місця і тверезість німців, особливо останнє... Три речі заборонено вивозити з Рима: мощі святих (походження яких сумнівне), великі камені (які важко вивезти) і благочестя (якого там немає зовсім). У три речі вірить мало хто в Римі: в безсмертя душі, в стосунки святих і в пекельні муки. Три речі зовсім не ціняться в Римі: благочестя, віра і невинність, хоч їх і виставляють напоказ, як ніде...

Три речі вважаються найдорожчими в Римі: заслуга, справед­ливість і дружба, бо трапляються дуже рідко.

1 Рима.

 

 


РЕФОРМАЦІЯ В НІМЕЧЧИНІ





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 452 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

80% успеха - это появиться в нужном месте в нужное время. © Вуди Аллен
==> читать все изречения...

2307 - | 2164 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.