a) загальне існує окремо від одиничного, воно є причиною і суттю одиничного;
b) світ є сукупністю одиничних речей, а загальне існує тільки в мові і свідомості людей;
c) одні явища в світі є одиничними, інші - загальними;
d) загальне і одиничне існують реально, але в нерозривній єдності одне з ним: загальне існує в одиничному і виявляється через одиничне.
2. Вкажіть позицію середньовічного реалізму:
a) реально існують лише конкретні речі, а загальні поняття - це тільки назви цих речей, звукові оболонки думок;
b) загальні поняття існують реально, а одиничні речі є їх втіленням;
c) реально існує як одиничне, так і загальне; вони пов'язані одне з одним: загальне виявляється через одиничне;
d) не існує реально ні одиничного, ні загального, вони є лише результатом розумової діяльності людей.
У який період історії філософії виникла проблема «подвійної істини»?
a) в античній філософії;
b) у середньовічній філософії;
c) у німецькій класичній філософії;
d) у філософії епохи Просвітництва.
4. Одним з двох основних напрямів схоластичної філософії є:
a) емпіризм;
b) номіналізм;
c) матеріалізм;
d) пантеїзм.
5. Назвіть головну рису середньовічного мислення:
a) реалізм;
b) космоцентризм;
c) теоцентризм;
d) антропоморфізм;
e) антропоцентризм.
Хто з перерахованих мислителів не є філософом Середньовіччя?
a) П. Абеляр;
b) У. Оккам;
c) Дж. Бруно;
d) Ансельм Кентерберійський;
e) Т. Аквінський;
Кого з названих філософів Середньовіччя називали «батьком середньовічної схоластики»?
a) Августина Блаженного;
b) Квінта Тертулліана;
c) Тому Аквінського;
d) Василя Великого.
Яка з названих проблем стала причиною суперечок між номіналістами та реалістами в середньовічній філософії?
a) проблема співвідношення віри і розуму;
b) проблема душі і тіла;
c) проблема загальних понять (універсалій);
d) проблема часу і вічності.
9. Визначте позицію теоцентризму в розумінні людини:
a) людина - частинка космосу;
b) людина - частинка природи;
c) людина створена за образом і подобою Бога;
d) людина - вінець природної еволюції;
Хто розглядав людство як «град Божий» і «град земний»?
a) П. Абеляр;
b) С. Боецій;
c) А. Августин;
d) У. Оккам.
11. Номіналізм - це:
a) вчення про методи наукового пізнання;
b) мистецтво ведення теологічних диспутів;
c) філософське вчення, яке заперечує реальне існування універсалій (загальних понять);
d) філософське вчення, яке визнає об'єктивне існування універсалій.
Тема: ФІЛОСОФІЯ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1. Головна риса філософії епохи Відродження:
a) теоцентризм;
b) дуалізм;
c) космоцентризм;
d) антропоцентризм;
e) кордоцентризм.
2. Про острів Утопія розповів:
a) М. Монтень;
b) Н. Макіавеллі;
c) М. Лютер;
d) Т. Мор.
Кому належать слова: «Спалити - не означає спростувати»?
a) М. Кузанському;
b) Леонардо да Вінчі;
c) Роттердамському;
d) Д. Бруно.
4. Ідея пантеїзму - це:
a) релігійно-філософське розуміння, згідно з яким Бог, створивши світ, надалі не втручається є закономірний хід розвитку цього світу;
b) ототожнення Бога із світом;
c) визнання Бога як джерела буття і зміни всіх речей, сили, яка керує цим світом, але відрізняється від нього;
d) уявлення про створення Богом світу з нічого.
5. Ідеологами протестантизму в період північного Відродження були:
a) К. Маркс і Ф. Енгельс;
b) М. Лютер і Ж. Кальвін;
c) Конфуцій і Лао-цзи;
d) Й. Фіхте і Ф. Шеллінг;
e) Ф. Вольтер і Ж.Ж. Руссо.
6.Уявлення про Бога як про безособове начало, яке злите зі всім Всесвітом, має назву:
a) політеїзм;
b) пантеїзм;
c) деїзм;
d) атеїзм;
e) аскетизм.
7. «Мета виправдовує засоби» - теза, яка належить:
a) М. Монтеню;
b) Н. Кузанському;
c) Дж. Бруно;
d) Н. Макіавеллі;
e) Е.Роттердамському;.
f) Т. Мору.
8. Автор твору «Похвала глупоті»:
a) Н. Макіавеллі;
b) Ж. Кальвін;
c) Е. Роттердамський;
d) Ф. Вольтер.
Тема: ЄВРОПЕЙСЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ ТА ЕПОХИ ПРОСВІТНИЦТВА
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1. Визначте, засновником якої методології пізнання є Ф. Бекон:
a) гіпотетико-дедуктивної;
b) синергетичної;
c) досвідно-індуктивної;
d) раціоналістичної;
e) інтерактивної.
2. Виділіть основне твердження емпіризму:
a) світ у принципі непізнаваний;
b) все знання людини ґрунтується на вірі;
c) розум грає визначальну роль у пізнанні;
d) пізнання дійсності повинно спиратися на досвід;
e) джерелом дійсного знання є містичне осяяння.
3. Вчення про природу в новоєвропейській філософії ХVІ-ХVIII ст. спиралося на принцип:
a) еволюціонізму;
b) символізму;
c) механіцизму;
d) релятивізму.