a) М. Кузанському;
b) Леонардо да Вінчі;
c) Роттердамському;
d) Д. Бруно.
4. Ідея пантеїзму - це:
a) релігійно-філософське розуміння, згідно з яким Бог, створивши світ, надалі не втручається є закономірний хід розвитку цього світу;
b) ототожнення Бога із світом;
c) визнання Бога як джерела буття і зміни всіх речей, сили, яка керує цим світом, але відрізняється від нього;
d) уявлення про створення Богом світу з нічого.
5. Ідеологами протестантизму в період північного Відродження були:
a) К. Маркс і Ф. Енгельс;
b) М. Лютер і Ж. Кальвін;
c) Конфуцій і Лао-цзи;
d) Й. Фіхте і Ф. Шеллінг;
e) Ф. Вольтер і Ж.Ж. Руссо.
6.Уявлення про Бога як про безособове начало, яке злите зі всім Всесвітом, має назву:
a) політеїзм;
b) пантеїзм;
c) деїзм;
d) атеїзм;
e) аскетизм.
7. «Мета виправдовує засоби» - теза, яка належить:
a) М. Монтеню;
b) Н. Кузанському;
c) Дж. Бруно;
d) Н. Макіавеллі;
e) Е.Роттердамському;.
f) Т. Мору.
8. Автор твору «Похвала глупоті»:
a) Н. Макіавеллі;
b) Ж. Кальвін;
c) Е. Роттердамський;
d) Ф. Вольтер.
Тема: ЄВРОПЕЙСЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ ТА ЕПОХИ ПРОСВІТНИЦТВА
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1. Визначте, засновником якої методології пізнання є Ф. Бекон:
a) гіпотетико-дедуктивної;
b) синергетичної;
c) досвідно-індуктивної;
d) раціоналістичної;
e) інтерактивної.
2. Виділіть основне твердження емпіризму:
a) світ у принципі непізнаваний;
b) все знання людини ґрунтується на вірі;
c) розум грає визначальну роль у пізнанні;
d) пізнання дійсності повинно спиратися на досвід;
e) джерелом дійсного знання є містичне осяяння.
3. Вчення про природу в новоєвропейській філософії ХVІ-ХVIII ст. спиралося на принцип:
a) еволюціонізму;
b) символізму;
c) механіцизму;
d) релятивізму.
Хто з даних мислителів не належить до напряму раціоналізму у філософії?
a) Р. Декарт;
b) Дж. Локк;
c) Б. Спіноза;
d) Г. Ляйбніц.
Хто з філософів ототожнював людину з машиною і навіть написав твір під такою назвою?
a) Т. Гоббс;
b) Спіноза;
c) Ж. Ламетрі;
d) Ж.Ж. Руссо;
e) Ф. Вольтер;
Хто з мислителів Нового часу є засновником раціоналістичного напряму у філософії?
a) Р. Декарт;
b) Ф. Бекон;
c) Дж. Локк;
d) Дж. Берклі.
7. Не був філософом європейського Просвітництва:
a) Ж.Ж. Руссо;
b) Ф. Вольтер;
c) Д. Дідро;
d) М. Кузанський;
e) Ж. Ламетрі.
8. Основою теорії пізнання Рене Декарта є теза:
a) «Я мислю, отже - існую»;
b) «Бути - означає бути сприйнятим»;
c) «На все воля Божа»;
d) «Я знаю, що нічого не знаю».
9. Назвіть логічний метод, який був розроблений Р. Декартом:
a) аналіз;
b) дедукція;
c) синтез;
d) індукція.
10. Яку відповідь на питання про джерело пізнання дає емпіризм?
a) єдиним джерелом пізнання є інтуїція;
b) джерелом пізнання є чуттєвий досвід;
c) джерелом пізнання є розум;
d) джерелом пізнання є вроджені ідеї;
e) джерелом пізнання є розум і чуттєве сприйняття.
11. Назвіть метод, який Ф. Бекон вважав головним у науковому пізнанні:
a) синтез;
b) експеримент;
c) аналіз;
d) дедукція.
Хто з філософів у своїй праці «Левіафан», обґрунтовуючи необхідність держави, назвав «війну всіх проти всіх» природним станом існування людей?
a) Дж. Локк;
b) Т. Гоббс;
c) Ф. Вольтер;
d) Ж.Ж. Руссо;
e) Ф. Бекон.
13. Яку відповідь на питання про джерело пізнання дає раціоналізм?
a) єдиним джерелом пізнання є інтуїція;
b) джерелом пізнання є досвід;
c) джерелом пізнання є розум;
d) джерелом пізнання є відчуття;
e) джерелом пізнання є розум і чуттєвий досвід.
14. Позицію емпіризму відображає теза:
a) чуттєве пізнання - головне джерело знань;
b) раціональне пізнання не може виходити за межі чуттєвого досвіду;
c) раціональне пізнання здатне виходити за межі досвіду;
d) раціональне і чуттєве нерозривно зв'язані між собою і в однаковій мірі сприяють наближенню людини до істини.
15. Твір «Новий Органон», у якому висувається ідея нового методу
пізнання, був написаний:
a) Ф. Беконом;
b) Сократом;
c) Ф. Ніцше;
d) Т. Гоббсом;
e) Б. Спінозою.
Війна всіх проти всіх» і «Людина людині - вовк». Кому належать ці тези?
a) Р. Декарту;
b) Дж. Локку;
c) Т. Гоббсу;
d) І. Канту.
17. Не був представником емпіризму XVII століття…
а) Д. Юм;
b) Дж. Локк;
c) Ф. Бекон;
d) Г. Ляйбніц;
e) Дж. Берклі.