САГАЧ ГАЛИНА МИХАЙЛІВНА
Доктор педагогічних наук, професор Київського національного університету імені Тараса Шевченка, академік Академії наук вищої школи України, академік 2-х Міжнародних академій, перший в демократичній Україні професор-ритор, засновниця школи українського красномовства, лауреат премії Т. Г. Шевченка по лінії КНУ імені Тараса Шевченка (1994 p.), премії Тараса Шевченка Всеукраїнського благодійного культурно-наукового фонду Тараса Шевченка (1998 p.), лауреат премії «Малиновий дзвін душі», відома громадська діячка, краща освітянка року (1999).
Г. М. Сагач — переможниця конкурсів ораторського мистецтва в колишньому СРСР, в Україні; стажувалася в Англії, Польщі, де її називають українським Златоустом. Вона автор 10 одноосібних книжок, 15 колективних видань, має понад 150 публікацій з проблем риторики, педагогіки, педагогічної риторики на християнських засадах.
Творче кредо Г. М. Сагач найкраще ілюструють слова Тараса Шевченка:
Ну що б, здавалося, слова... Слова та голос — більш нічого. А серце б'ється — ожива, Як їх почує! Знать, од Бога І голос той, і ті слова Ідуть між люди!..
Рецензенти:
доктор філософських наук, професор, академік АПН України
І. А. Зязюн;
доктор педагогічних наук, професор, академік АН ВШ України
В. К. Майборода.
ББК 83.7я7
ISBN 966-7752-22-4
© Сагач Г. М., 1993
© Сагач Г. М. Вид. 2-ге, перероб. і доп., 2000
© Видавничий Дім «Ін Юре», 2000
Зміст
Вступне слово автора, або похвала Слову............,.................................................. 11
Передмова................................................................................................................................................ 16
Частина І. ЗОЛОТОУСТ
Глава І. Історія риторики і красномовства..................................................................................... 22
1.1. Історичні традиції. Герої й боги красномовства..................................................... 22
1.2. Деякі етапи історії розвитку риторики........................................................................ 28
1.3. Народний золотослів....................................................................................................... 46
Глава II. Теоретичні засади риторики............................................................................................. 59
2.1. Статус сучасної риторики та її зв'язки з іншими науками.................................... 59
2.2. Специфіка публічного мовлення у риторичному аспектi...................................... 73
2.3. Закони риторики............................................................................................................... 79
2.4. Основні жанри (роди й види) ораторського мистецтва....................................... 1І7
2.5. Похвальне красномовство: традиції та сучасність............................................. 128
2.5.1. Похвала особам.................................................................................................. 141
2.5.2. Похвала речам.................................................................................................... 142
2.5.3. Офіційні промови, або промови з певної нагоди........................................ 143
2.5.3.1. Промова до дня народження............................................................ 143
2ЛчЗ,2, Євхаристична промова — промова
при складанні подяки......................................................................... 146
2.5.3.3. Промова при привітанні гостей....................................................... 147
2.5.3.4. Промова при прощанні...................................................................... 148
2.5.3.5. Похоронна промова........................................................................... 145
2.5.3.6. Надмогильні написи (епітафії)......................................................... 15С
2.6. риторика любові й риторика влади у логосфері сучасної культури. 151
Глава III. Педагогічна риторика............................. 165
3.1. Імідж вчителя крізь призму риторики...................................................................... 168
3.2. формування риторичної культури особистості в школі нового типу. 174 3.3. формування риторичної культури особистості
б умовах вищої освіти................................................................................................... 185
3.4. Красне слово Т. Г. Шевченка і відродження національної
ніколи красномовства................................................................................................... 195
3.5. Б- О. Сухомлинський про мистецтво слова педагога.......................................... 20І
Глава IV. Формування духовної культури особистості на порозі XXI ст.. 210
4.1. Проблеми духовності людини.................................................................................... 210
4.2. Слово животворяще, або про духовну природу................................................... 225
4.3. Формування духовної культури особистості засобами благодатного слова 233
4.4. Іоанн Златоуст — світильник гомілетичного мистецтва.................................... 238
4.5. Формування духовної культури особистості засобами гомілетики
у творчій спадщині Івана Огієнка (митрополита Іларіона)........ 245
Частина II. ХРЕСТОМАТІЯ
I. Золотоуст.......................................................................................................................................... 252
Молитви.................................................................................................................................... 253
Т. Г. Шевченко............................................................:................................................... 254
Г. С Сковорода........................................................................................................................ 259
Леся Українка........................................................................................................................ 263
II. Діамант............................................................................................................................................ 264
Давньослов'янські легенди про роль слова.............................................................. 265
Українські прислів'я та приказки про думку і мову....................................................... 269
Українські прислів'я та приказки про силу й красу слова........................................... 270
Українські прислів'я та приказки про правила риторичної комунікації.. 270
Скоромовки.............................................................................................................................. 276
Дитячі заклички, примовки, заклинання........................................................................... 277
Веснянки, пастуші ладканки, русальні пісні.......................................................... 279
Колядки, щедрівки........................................................................................................... 280
Дитячі віршики......................................................................................................................... 281
Небилиці............................................................................................................................. 283
Звуконаслідування........................................................................................................ 284
III. Добротословіє............................................................................................................................... 286
Іоанн Златоуст. Слово п'яте................................................................................................ 288
Іларіон. Исповедание веры.................................................................................................. 295
Преподобний Нестор. Чтение о жизни и о погублений блаженных
страстотерпцев Бориса и Глеба......................................................................................... 296
Володимир Мономах. Поучение........................................................................................ 296
Кирило Туровський. Притча про людську душу й тіло............................................... 297
Іоанн Екзарх. Опис людського тіла................................................................................... 298
Пресвітер Козьма. Слово про користь книг..................................................................... 299
IV. Златоструй..................................................................................................................................... 300
Горгій. Похвала Олені........................................................................................................... 301
Арістотель. Риторика............................................................................................................. 301
Марк Туллій Цицерон. Три трактати про ораторське мистецтво................... 307
Плутарх. Про Демосфена і Цицерона............................................................................... 314
Платон. Діалог «Горгій»................................................................................................ 319
V. Маргарит......................................................................................................................................... 406
Сказання про сім вільних мудрощів.................................................................................. 408
Риторика.................................................................................................................................... 409
Києво-Печерський патерик........................................................................................... 411
Феофан Прокопович.............................................................................................................. 414
VI. Ізмарагд......................................................................................................................................... 424
Михайло Ломоносов. Коротке керівництво до красномовства (1748 р.). 425
Михайло Сперанський. Правила вищого красномовства................................. 429
Про вигляд оратора.............................................................. 431
Олексій Мерзляков. Коротка риторика................................................................... 433
Констянтин Зеленецький. Дослідження про риторику в її
наукоподібному змісті та у відносинах, які має вона
до загальної теорії слова та до логіки..................................................... 435
А. П. Чехов. Хороша новина......................................................................................... 436
А. В. Луначарський. Промова, виголошена при відкритті
Інституту Живого Слова в Петрограді
15 листопада 1918 року............................................................. 438
VII. Афористичний золотослів.................................................................................................... 447
Про якості оратора................................................................................................................... 448
Сила й краса красномовства........................................................................................ 452
Про ораторське слово. Гармонія думки й слова, етосу й пафосу.
Переваги живого слова............................................................................................... 455
Про побудову промови. Композиція виступу.................................................................. 464
Оратор і аудиторія. Контакт оратора з аудиторією........................................... 468
Пpo голос, жести, міміку, рухи тіла оратора...................................................................... 474
Про емоційність, ясність, стислість, простоту мовлення.................................... 476
Слово і музика. Музика слова............................................................................................. 480
Крилаті латинські вислови про слово............................................................................... 484
VIII. Хвалоспів........................................................................................................................... 491
Похвала богам
Гомер. Гімн «До Афродіти».................................................................................................. 492
Орфей. Гімн «Музам»............................................................................................................. 493
Іоанн Златоуст. Похвала Богу............................................................................................ 493
Григорій Назіанзін. Про народження Христа.......................................................... 494
Іларіон. Слово про закон і благодать............................................................................... 494
Кирило Транквіліон-Ставровецький. Похвала Премудрості.............................. 495
Молитва до Бога......................................... 496
Похвала особам
Сократ про природу людини....................................................................................... 498
Феофан Прокопович. Коротеньке слово про Великого Помпея
на основі «Промови на захист Мілона».............................. 498
Похвала Златоустові............................................................. 500
Марк Туллій Цицерон. Похвала Куріону з отримання посади трибуна.. 500 Анонімний автор. Вітальна промова, складена мною благородному пану Томашу Замойському, коли він, завершивши війну проти татарів, повернувся додому після першої битви
за свій маєток у Шаргороді..................................................... 501
Климентій Зіновіїв. Із книги «Вірші. Приповісті посполиті».............................. 503
Лукіан. Похвала мусі............................................................................................................. 512
Священноінок Єпіфаній. Слово похвальне преподобному отцю нашому
Сергію Радонезькому.................................................. 514
Похвала речам
Лукіан. Похвала Батьківщині.............................................................................................. 515
К. Паустовський. Золота троянда............................................................................. 516
Феофан Прокопович. Про похвалу красномовству і, передусім,
про його переваги............................................................ 517
Похвала Дніпру.................................................................. 522
Георгій Кониський. Похвала логіці................................................................................... 523
Павло Русин. Похвала поезії............................................................................................... 524
Марк Туллій Цицерон. Похвала філософії............................................................... 528
Анонімний автор. Похвала мудрості................................................................................. 529
Еразм Роттердамський. Похвала глупоті............................................................... 530
Промови при одруженні
Касіян Сакович. Дякування по шлюбі.............................................................................. 534
Слово нареченого про подружнє життя....................................... 536
Євхаристичні промови
Кирило Транквіліон-Ставровецький. Передмова до читача (присвята)
до книги «Зеркало богословія».......................................... 537
Прощальні, надмогильні промови, плачі
Мелетій Смотрицький. Тренос..................................................................................... 538
Анонімний автор. Прощальне слово, складене шляхетному панову Томашу Замойському, коли він на другу битву
відходив із Шаргорода.................................................................... 545
Іоанн Златоуст. Прощальне слово до блаженного Філогенія................................... 546
Касіян Сакович. Промова молодого чоловіка на похороні шляхтича... 547
Протоієрей Павловський. Надмогильна промова, виголошена ним при прощанні з тілом К. Д. Ушинського по дорозі
з Одеси до Києва..................................................................................... 548
Надмогильні написи (епітафії), виражені словами священних книг
Мелетій Смотрицький. Епітафіон....................................................................................... 549
Приклади епітафій (елогій)........................................................................................... 550
IX. Золотий гомін............................................................................................................................... 551
А. Прянішніков. Рекомендації щодо техніки мовлення вголос............................ 552
Умови правильного дихання оратора....................................................................... 553
Вправи на оволодіння технікою мовлення...................................................................... 554
Вправи з дикції........................................................................................................................ 555
Адаптація і розвиток професійного дихання................................................................... 557
Вправи для розвитку дихання...................................................................................... 557
Скоромовки........................................................................................................................ 558
Післямова.............................................................................................................................................. 561
Література...................................................................................................................................... 562
2000-літтю Різдва Христового присвячується.
Автор
ВСТУПНЕ СЛОВО АВТОРА, Або ПОХВАЛА СЛОВУ
...ДАР ПЕРЕКОНЛИВОГО МОВЛЕННЯ Є ТОЙ САМИЙ, ЩО І Дар Лікування,
бо ЛІКуВАННЯ ДОПОМОГАЄ ТІЛОВІ, А ПЕРЕКОНЛИВА МОВА ЛІКуЄ ДУШІ,
В НЕЩАСТІ Є ЗАХИСТОМ, у ЩАСТІ - Найбільшою ПрИфАСОЮ.
Фєофлн Прокопович
С |
еред чудес світу, якими надихається людина, є таке, яке з повним правом можна назвати «божественним даром» — СЛОВО! Йому присвячували похвалу серця прославлені поети й мислителі всіх часів і народів. Духовний велет українського народу Тарас Григорович Шевченко писав про слово як «кадило істини».
Поет палко вірив у духовно-інтелектуальну силу й красу рідного народу, який своїм милозвучним, мудрим, одухотвореним словом правди і любові увійшов до світової скарбниці духу: «Возвеличу малих отих рабів німих. Я на сторожі коло їх поставлю слово».
Людська душа за своєю природою здатна чутливо відгукуватися на високе, благородне, величне. Високе — відгук величі душі. А сприяє цьому органічному зв'язку душі з високим шляхетне красномовство, яке має давні корені у світовій культурі.
У давніх філософських, етичних, риторичних трактатах знаходимо цікаві й корисні роздуми про роль величної думки, животворящего, медоточивого, солодкого слова, які пробуджують і вивищують душу людини, творять дивосвіт добра й краси, незнищенних цінностей людства. Платон у діалозі «Горгій» наводить слова Сократа про «божественно велику силу красномовства»1.
У давньому трактаті Псевдо-Лонгіна «Про величне» йдеться про те, що велична думка завдяки своїй глибині й художній виразності проникає в серце людини, подібно до звуків музики. Але слово має більшу силу, оскільки,
1 Див.: Платон. Собр. соч. в 4 т.— М., 1990.— С. 488.
виражаючи великі людські думки, воно крім емоційного впливу, властивого музиці, пробуджує душу1.
Суспільство незалежної, демократичної України живе й оновлюється, яскраво підтверджуючи світлоносні слова геніальної Лесі Українки: «Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає...».
Цілісність гармонійної людини характеризується поступовим духовно-інтелектуальним зростанням в ім'я величної ідеї розбудови державності, національного відродження, інтеграції у світову цивілізацію. Зростає культурно-просвітницька активність, риторична творчість українського народу, актуалізуються проблеми духовно-інтелектуального потенціалу творчої особистості, яка прагне до органічної соціалізації в складних соціально-економічних умовах, до реалізації своїх потенцій на благо суспільства, в ім'я торжества «людського в людині». «Красне слово — золотий ключ»,— так говорить український народ, даючи найвищу оцінку дару володіння словом.
Давня гуманітарна наука риторика ще з античних часів служила високим ідеалам добра. У «Риториці» 1620 року вона визначалася як така, що навчає «шляху праведного й життя корисного добрими словами». Професор риторики Києво-Могилянської академії Феофан Прокопович на початку XVIII ст. визначав риторику як «царицю душ», «княгиню мистецтв», а невідомий автор давньої книги «Сказання про сім вільних мудрощів» визначав риторику як «чесну й велику», «вільну мудрість», «джерело красномовства», «світлу славу й розумну силу», яка «молодих навчає й старих умудряє».
Ораторське мистецтво в античному світі вважали «божественним», а на людину, яка володіла даром красномовства, дивилися як на Бога. Великий Цицерон вважав, що істинний оратор своїм мудрим словом і впливом на людей не лише собі пошукує почет, а й багатьом громадянам та й усій державі загалом приносить щастя й добробут.
У трактаті Горгія «Похвала Олені» автор стверджує: «Славою служить місту сміливість, тілу — краса, духу — розумність, мовленню наведеному — правдивість; все протилежне цьому — лише безславність».
Слово — найвеличніший володар: видом мале й непомітне, а справи творить чудові — може страх припинити і печаль відвернути, викликати радість, посилити жалість2.
Феофан Прокопович у роботі «Про ораторське мистецтво» стверджував, що силами красномовства ми допомагаємо друзям, засуджуємо нечесних,
1 Див.: О возвышенном.— М.— Л., 1966.— С. 105.
2 Див.: Ораторы Греции.— М., 1985.— С. 27—28.
викриваємо засідки, перешкоджаємо розрухам безпутників, відвертаємо шкоди і небезпеки. Потім цим шляхом зав'язуємо і зберігаємо дружбу, ним же потішаємо гноблених у нещасті, даємо розраду в дуже важких становищах, викорчовуємо ненависть, здобуваємо прихильність, втихомирюємо сварки і незгоди. Він вважав, що дар переконливого мовлення є такий самий, що і дар лікування, адже лікування допомагає тілові, а переконливе мовлення лікує душі1.
Отже, риторика — це наука й мистецтво усної переконуючої комунікації, що становить фундамент професіоналізму вчителя, політика, юриста, менеджера та багатьох інших фахівців. Нині вона відроджується з попелу, як птах Фенікс, оскільки є духовним дітищем демократії. І. В. Пешков пише: «Потрібна нова система риторичного виховання..., де слово є «одиницею вчинка», де «слово — кільце у безкінечному і безперервному ланцюгу, який сягає одним кінцем у минуле, а другим — у майбутнє...»2.
Не застаріли вступні слова похвальної лекції з риторики професора Києво-Могилянської академії Феофана Прокоповича, який у 1706 р. так звернувся до студентів, які прийшли на першу зустріч з «княгинею мистецтв» — риторикою: «Молоді оратори! Поступивши до школи красномовства, знайте, що ви прагнете до такої почесної справи, яка сама по собі справді настільки корисна, що її належить викладати не лише для вашого добра, а й на благо релігії і Батьківщини. Вважаю, що при цьому не менш треба мені думати про мою галузь навчання, ніж вам про ваші здобутки. Бо це є та цариця душ, княгиня мистецтв, яку всі обирають з уваги на достоїнство, численні бажають з огляду на користь, а лише деякі осягають, як внаслідок нерівних сил таланту, так і через обсяг самого предмета, а про власні похвали цього останнього поговоримо ширше в самій праці.
Про навчання, завдяки якому хтось може оволодіти риторичним мистецтвом, я тверджу: потрібно, щоб ми намагалися вкласти працю і зусилля, рівні тому подиву, котрий кожний має перед красномовством. А цього ми слушно не можемо дозволити і довірити талантові. Якщо його не вдосконалювати, вправляючись наполегливо у наслідуванні (кращих зразків), то талантові нічим не допоможе щастя. Але ви, кандидати красномовства, подаєте мені міцну надію, бо ви так своєчасно зійшлися тут такою громадою, що здається, наче ви не зійшлися, а злетілися. А це, гадаю, треба приписувати 1 Див.: Феофан Прокопович. Філософські твори.— Т. І.— К., 1979.
Див.: Бахтина М. Риторика поступка: Серия «Наука убеждать: риторика».— М.: Знание, 1991, № 9.— С. 35—40.
не якимось веслам чи вітрилам, не прудкості та швидкості коней, а палкому вашому бажанню.
Я вітаю себе з таким початком, з якого можна зробити висновок, що я привітав вас і себе з добрим успіхом.
Отже, якщо ви почали, старайтеся з кожним днем бути наполегливішими: а щоб вам кінець був кращий, ніж початок, то до цих перших зусиль ви додавайте ще більші, принаймні, рівні (з попередніми).
Адже ясно, що кожний має віддаватися такій справі з великою ретельністю. Вас закликає на громадські наради Батьківщина, що так часто зазнавала спустошень; церква, яка не раз вела боротьбу з єрессю, благає вас узяти участь у полемічних дискусіях; сама слава кличе кожного з вас передати своє ім'я нащадкам, а цього успіху можна добитися тільки за допомогою красномовства.
Я теж докладу всіх зусиль, щоб стати вам провідником на цьому прекрасному шляху, або, принаймні, постараюсь бути побратимом і товаришем у праці»1.
Отже, дорогі шанувальники красномовства, ми вирушаємо у путь з метою доторкнутися серцем, душею до таїнств однієї із семи «вільних мудрощів» — риторики, яка може «краще рослинних квіток і благовонних ароматів здивувати ваш розум своїм ученням». А тому ми даруємо Вам на пам'ять чудовий фрагмент із давнього трактату «Сказання про сім вільних мудрощів», який присвячений РИТОРИЦІ:
«Бачать мене багато хто, та не слухають мене, але я, як благий і мудрий друг, усіх з добротою люблю і всіх у красу бажання мого закликаю. Але ви мене, чесної науки, віддаляєтесь і звикнути не бажаєте...
Всюди й завжди, коли пишете або говорите, то все це мною здійснюєте й прикрашаєте...
...Коли що у письменах або у віршах чи в посланнях, або в якихось бесідах і розмовах без моєї риторичної пристрасті створюється, тоді ви і самі не можете зрозуміти сказаного, оскільки зневажаєте мене, свою мудрість — риторику, яка може вас краще єлею умастити й краще червлениці прикрасити, і краще рослинних квіток і благовонних ароматів здивувати ваш розум моїм ученням. Адже мною Демостен, давньогрецький чесний філософ, прославився, оскільки перший мене знайшов і здобув, а після нього — й інші ритори, які з'явилися людям чудовим розумом і були, главами «хитромовленню» (красномовству), — вони ж мене риторикою і назвали, оскільки «ри
1 Феофан Прокопович. Філософські твори.— Т. L— К., 1979.— С 103.
си» — значить мовлення, або говоріння, а той, хто у мені вправляється, називається ритор.
...Бо я є чесна і велика вільна мудрість, риторикою прозиваюсь, тобто джерело красномовства. А тому прийміть мене з любовним бажанням. Я ж дамся вам із швидким світомовленням, бо я — мудрість солодкомовного говоріння, я — велемовність, яка не обтяжує слух, я — від людей ворогування темне відгоню і замість нього світлу любов у них вселю. Я гнів відганяю й лайку відкидаю, благостиню ж ввожу й пораду складаю, я нещирі слова відсікаю й неправду викриваю; лестощі відсікаю, а чесноту стверджую. Я — світла слава й розумна сила.
Хто шукає мене, не стомиться, а хто знайшов, скоро без печалі буде. Адже я молодих навчаю й старих умудряю... оскільки в усі думки порядок слова виливаю, щоб знали й уміли у всіх практичних і духовних справах і на судах — за звичаями й законами держави, де хто народився, ясно розповідати й до всякої промови світлості словесної додавати, наповнити промову солодощами й здивувати всіх слухачів жвавістю суджень...»1.