Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Періоди в розвитку Ренесансного філософствування




1. Гуманістичний (антропоцентричний) період: середина XIV– середина XV ст..

2. Платонічний (онтологічний та пантеїстичний) період: XV – перша третина XVI ст..

3. Натурфілософський період: друга половинаXVI – початок XVIIст..

 

Характерними ознаками культури періоду були:

1. Світський, нецерковний характер культури Відродження, що було наслідком секуляризації суспільного життя загалом.

2. Відродження інтересу до античної культурної спадщини, яка була майже повністю забута у середні віки.

3. Ствердження людської естетично-художньої спрямованості культури в противагу релігійній домінанті в культурі середніх віків.

4. Повернення у власне філософських дослідженнях до античної філософії і пов'язана з цим антисхоластична спрямованість філософських вчень Відродження.

5. Широке використання теорії «подвійної дійсності» для обґрунтування права науки і розуму на незалежне від релігії і церкви існування.

6. Переміщення людини, як основної цінності, в центр світу і в центр філософії.

II. Характерною особливістю філософського осмислення буття світу і людини в епоху Відродження стають:

1. Антропоцентризм і гуманізм – людина наділена свободою вибору і тому необмежена в своїх спробах вдосконалювати і пізнавати себе і світ, в якому живе індивід – творець свого життя;

2. Пантеїзм та натурфілософія – світ включений в сутність Бога, а Бог – це і є світ в цілому; тому пізнання природи, її законів має стати джерелом могутності людини та її пізнання.

III. Спільними рисами натурфілософських концепцій Ренесансу були:

1. Всі вони є пантеїстичними вченнями, згідно з якими Бог є іманентним природі та її законом;

2. В цих системах світ розуміється як жива істота, в певній мірі наділена душею (гілозоїзм);

3. В цих концепціях світ осягається як цілісність, як єдність, спів падання протилежностей.

4. Людина (мікрокосм) тлумачиться як частина природи (макрокосму) і має ідентичні їй властивості.

IV. Найбільш відомими представниками Західноєвропейського гуманізму епохи Відродження були: Ф. Петрарка, Данте Аліг'єрі, Піко делла Мірандола, Микола Кузанський (1401–1464), Джордано Бруно (1548–1600), Галілео Галілей, Н. Коперник, Леонардо да Вінчі, Еразм Роттердамський, Ніколо Макіавеллі, Мішель де Монтень та ін..

В кінці ХIV–XV ст. серед освічених людей Західної Європи посилюється інтерес до античної культури, особливо до філософської та наукової спадщини давньогрецьких мислителів, ідеї яких починають розумітися в іншому ракурсі ніж вони розглядалися середньовічними теологами. Якщо середньовічна схоластика найчастіше зверталася до ідей Аристотеля, то тепер все більший інтерес викликає творчість Платона та неоплатоніків. Одним з перших платоніків Відродження був кардинал римської церкви Микола Кузанський (1401–1464), син селянина з м. Кузи біля Трира, який вважав Бога єдиним початком всього сущого, а виявленням сутності Бога є символічні поняття, які в своїй протилежності завжди сходяться. Інший мислитель епохи Відродження, якого більшість дослідників вважає справжнім зачинателем ренесансного платонізму Марсіліо Фічіно (1433–1499), засновує нову Флорентійську платонівську Академію у 1467р. (через 1200 років після того, як Порфирій покинув Рим). Він здійснює переклад Кодексу праць Платона латинською мовою, додавши до нього ще й праці грецьких, візантійських та олександрійських неоплатоніків. За його вченням Бог як буття пронизує всю світову ієрархію, вбирає у себе все («не Бог у речах, а все у Богові»), тому світ є ієрархією форм буття; у центрі світової динаміки душа яка є єдністю єдиного і множинного; любов постає як найбільша сила світу, а людина потенційно здатна до дії, що можуть прирівнювати її до Бога. Уславленим учнем Фічіно був Піко делла Мірандола (1463–1494), який вбачаючи сутність людини в її свободі, вважав, що Бог дав можливість людині за допомогою розуму самій визначати своє місце у всесвіті, підносячись над іншими живими істотами. Загалом платоніки додали до гуманістичних поглядів добро осмислену вписаність людини у світове ціле, акцентуючи пронизаність усієї світобудови єдиним зв’язком і в цьому аспекті наблизились до позиції панпсихізму (все існуюче, як створене Богом, є одухотворене) і навіть гілозоїзму (вся природа є живою).

V. Наука спрямована на пізнання природи (тому в буквальному розумінні наука – це природознавство), а теологія – на пізнання Бога та божественної сутності світу. Відповідно, найважливіші для людини істини отримуються нами завдяки теології (буквально – богопізнання), але й істини науки теж важливі, бо людина пізнає природу, яка є вираженням творчої енергії Бога. Отже істини науки так само важливі, як істини теології. На основі таких міркувань складається «концепція подвійної істини» – все це відкривало шлях до Реформації XVI–XVII ст. в Західній Європі, а також до виникнення та розвитку експериментальної науки Нового часу.

Висновки

Перегляд провідних філософських ідей доби Відродження дає можливість виразно побачити перехідний характер епохи, яка була суперечливою, неоднозначною: новації тут переплітались із середньовічною містикою, оптимізм і підне­сення людини – з трагізмом і визнанням несумісності пев­них людських якостей.

Загалом філософська думка Відродження еволюціонувала від етичного гуманістичного антропологізму – через платоністські синтези й одухотворення космосу – до натур­філософії, яка дедалі більше ставала аскетичною, суворою, максимально наближеною до класичної науки та досить віддаленою від живої різновимірної людини.

Характерними парадигмами філософського мислення Відродження були антропоцентризм, пантеїзм, панпсихізм, гілозоїзм, залучення геометрично-математичного апарату до розв 'язання натурфілософських проблем.

Водночас слід підкреслити, що доба Відродження мас своє привабливе і світле обличчя; її образ неможна звести лише до містка між певними епохами; еста має свою принад­ливість, свою неповторність.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 481 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Слабые люди всю жизнь стараются быть не хуже других. Сильным во что бы то ни стало нужно стать лучше всех. © Борис Акунин
==> читать все изречения...

2254 - | 2180 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.