Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Демократизація і виховання: нова ідеологічна ситуація




Прямий зв'язок виховання особи з реформами, що відбуваються в Україні, обумовлює особливі завдання, тому що людина має навчитися жити і працювати в нових для неї умовах. Значно зростає роль цілеспрямованого вихо­вання (особливо в межах загальноосвітньої школи, інституту), що враховує об'єктивну ситуацію і суб'єктивні фактори, які впливають на формування особи. Сучасні установи освіти та культури поклика­ні не лише розвивати та удосконалювати закладені в індивіді приро­дою нахили і здібності, але й формувати у людей потребу в постійно­му саморозвитку. Отже, процес виховання значно ускладнюється, бо мова йде вже про те, щоб прищепити новому поколінню який-небудь мінімум навиків, надати не тільки освіту і професію, а й сфор­мувати нову психологію і свідомість, високу духовну культуру як передумову вирішення нових завдань, що стають перед суспільством. Існуюча дотепер система виховання зжила себе і не здатна на позитив­ний внесок в виховання особистісних якостей. Основні хиби системи тради­ційного виховання полягають в тому, що, по-перше, не враховувалось, що такі риси культури, як авторитарність та патріархальність, стали визначати систему виховання. По-друге, впровадження ідеології технократизму в сис­тему виховання привело до того, що виховання особи стало розглядатися не як самомета, а лише як інструмент вирішення інших, насамперед виробни­чих, завдань. По-третє, інтерес особи перестав використовуватись як засіб виховання, а проблеми виховання вирішувались шляхом перспективних ідей досягнення ідеального соціального устрою. По-четверте, одним з основних принципів виховання став принцип протиставлення суспільного особисто­му. Рецидиви віджилої системи виховання не подоланні і в умовах демокра­тизації України. Нерідко доводиться читати, що оздоровлення економіки має автоматично привести до вирішення проблем виховання, бо економіку мож­ливо перебудувати і без зміни системи виховання.

Цілеспрямоване формування суспільно необхідних якостей особи зумовлює відповідну організацію виховного процесу. Доцільно виділити три основні напрямки демократизації системи виховання. Перший напрямок зв'язаний з участю широкої громадськості у ви­хованні і навчанні молодого покоління. Своєрідна «педагогізація» сус­пільства сприяє формуванню такого клімату в соціальній дійсності, за якого виростає фізично здорове і духовно збагачене молоде по­коління, створюється цілісна система вимог до молоді з боку нав­чальних закладів, суспільних організації і інститутів, сім'ї. Другий напрямок зв'язаний з державним керівництвом системою вихован­ня, глибокими структурними змінами у механізмі її керування. За­безпечення стабільності у розвитку виховного процесу, утверджен­ня колективізму і демократизму при вирішенні основних проблем виховання є важливе завдання сучасності. Третій напрямок потре­бує удосконалення та перебудови внутрішнього механізму самого виховного процесу в усіх його ланках.

Виховання завжди комплексне за метою, завданнями і самим про­цесом. В минулому захоплення диференціацією виховання вело до того, що виділяли до 30 напрямків виховання В сучасних умовах змінюються традиційні уявлення про суть виховання як про пере­важно ідеологічний процес, акцентується увага на формуванні здіб­ностей, потреб, інтересів і суспільно значущих якостей особи, на відповідності соціально-економічних умов завданням виховання. Ви­ховна діяльність дедалі набуває характеру суспільного виховання, розвиваючись на основі тісної взаємодії усіх типів навчальних закла­дів, суспільних організації, виробничих колективів. Сучасний етап суспільного розвитку потребує нового концептуального підходу до суті, мети, завдань та змісту виховання, Визначальним в розумінні суті виховання стає усвідомлення особи насамперед як суб'єкта діяль­ності і спілкування, а розвиток особи розглядається як процес безпе­рервного надбання нових соціальних якостей. Ось чому метою вихо­вання стає розвиток особи, безперервне формування та задоволення її потреб, інтересів, збагачення ціннісних орієнтацій, запитів, розкриття задатків і здібностей, духовного потенціалу при зростанні соціальної ролі самої особи в процесі виховання і навчання на основі її вільного самовизначення і саморегуляції. Специфічна сфера суспільної прак­тики, яким є виховання, покликана грати активну роль у створенні середовища розвитку особи, в демократизації суспільства, брати участь в утвердженні гуманістичних ідеалів в житті, в розвитку культури.

 

Політичне виховання

Людина живе в суспільстві. У своїх відносинах з іншими людьми особистість ке­рується законами і нормами, правилами і звичками, традиціями і звичаями свого часу, свого народу. Частина з них зафіксована в юри­дичних законах і рекомендаціях, всіляких статутах і вказівках. На них посилаються при визначенні заходів заохочення або покарання, тобто заходів офіційного впливу, чітко зафіксованих в правових і адміністративних документах. Та дуже часто люди в повсякденних взаємовідносинах і оцінках керуються моральними вимогами сус­пільства, визначаючи той чи інший вчинок особи — як добро або зло, а якість і властивості людини — як доброта, порядність, чесність, а також вади. Це йде від переконань в справедливості оцінок, посила­ючись на загальноприйняту думку: «Так принято», «Порядна, чесна людина так себе не поводить», «Справедливо саме це». В моральних оцінках виражається певне ставлення людей, які регулюються прос­тими нормами моральності і справедливості виробленими людством.

Духовне багатство, моральна чистота, фізична досконалість — все це має гармонічно поєднуватися в людині. Звичність виконання ряду простих норм в умовах збільшення обсягу інформації, ускладнення і зміни професійних навиків, знань, великого морального психологіч­ного навантаження дає людині запас певної моральної міцності в деяких конфліктних міжособових ситуаціях, виступаючи звично пра­вильною опорою в моральній поведінці. В процесі морального вихо­вання важлива роль належить провідним моральним принципам сус­пільства, чіткості світогляду соціальної орієнтації особи.

Виховання політичне — процес систематичного і цілеспрямова­ного впливу на політичну свідомість і поведінку населення, включаючи формування свідомості і самосвідомості окремої особи, групової по­літичної свідомості і суспільної свідомості. Мета, зміст і організація політичного виховання визначаються характером політичної систе­ми суспільства і служать інтересам її збереження і розвитку. Основ­не завдання політичного виховання — масове вкорінення і додер­жання панівних в існуючій політичній системі політичних цінностей, норм і нормативних зразків політичної поведінки. Це зв'язано з по­ширенням прийнятого в системі типу політичної культури. Політич­на культура — історичний досвід, пам'ять соціальних спільностей і окремих людей в сфері політики, їх орієнтація, навики, що вплива­ють на політичну поведінку. Досвід містить в узагальненому перет­вореному вигляді враження і переваги в сфері міжнародних відно­син і внутрішньої політики. Політична культура, за визначенням соціолога Габріеля Алмонда, особливий тип орієнтації на політичні дії, що відображають специфіку кожної політичної системи.

Політичне ж виховання включає два основних компонента: раці­ональний, що складається з поширення необхідної політичної інфор­мації, і емоціональний, що передбачає формування сукупності полі­тичних відносин. Політичні відносини — взаємодія суб'єктів політики і влади, за яких відбувається їх об'єднання або роз'єднання, переда­ча ідей, поглядів, обмін ресурсами (впливом, інформацією, знаннями тощо), передача вольових спонукань, спонукань від одного суб'єкта до іншого. Політичні відносини відіграють в суспільстві таку ж знач­ну роль, що і соціальні і економічні відносини. Політичні відносини характеризують тип суспільної організації, відносини експлуатації, панування і підкорення або співробітництва, взаємодії і політичної єдності.

Раціональний компонент політичного виховання — система полі­тичної освіти, що забезпечує необхідний для політичної системи мінімум політичних знань громадян держави. Така система може бути більш (тоталітарний варіант) або менш (демократичний ва­ріант) жорстокою. Якщо в Україні раніше до 90-х років система політичної освіти мала широку сітку політичного навчання, що виз­началось як один з основних напрямків формування у людей мате­ріалістичного світогляду, то в США і тепер система політичної осві­ти знайомить громадян з основними положеннями Конституції держави і Білля про права людини в межах шкільної освіти. Відпо­відно, відрізняється і обсяг політичної освіти.

Емоціональний компонент політичного виховання визначається політичною системою і політичним режимом і зв'язаний з форму­ванням стійких емоціональних переваг людей в політичній сфері, часом діючих незалежно від свідомості. Якщо в Україні раніше ос­новний акцент традиційно ставився на вербальному навчанні, то в США в період «холодної війни» уже діти шкільного віку вибирали серед сприятливіших картинок прапорів всіх держав світу прапори США та країн-союзників, відкидаючи як менш привабливі прапори країн «східного блоку». Тепер же дещо змінилась картина. Проте, теоретично політичне виховання спрямовано на формування єд­ності знань і уявлень, всебічної переконаності, що характеризує всю поведінку «політичної людини».

Політичне виховання здійснюється певними методами, що поді­ляються на прямі і непрямі.

Прямі методи політичного виховання, по-перше, переконання, що підкріплюється необхідною інформацією і відповідною аргу­ментацією; по-друге, примушення, що підкріплюється репресивни­ми санкціями; по-третє, повчання, основане на некритичному сприйнятті людьми канонів політичної системи; по-четверте, наслідування, основане на зараженні яскравими зразками нормативної поведінки.

Непрямі методи політичного виховання включають: по-перше, ви­користання політичних символів і ритуалів; по-друге, організоване стимулювання, що підкріплює нормативну політичну поведінку по­зитивними стимулами (від оцінки за поведінку до характеристик, почесних грамот тощо); по-третє, конструювання системою спеціа­лізованих орієнтуючих ситуацій типу періодичних співбесід, суспіль­но-політичних атестацій та ін.

Засоби політичного виховання мають різноманітний характер. На рівні індивідуального політичного виховання членів суспільства важ­ливу роль відіграє особистий вплив спеціально виділених системою людей (пропагандистів, агітаторів та ін.), які створюють спеціальні ситуації, що забезпечують вербальний, тобто словесний вплив і по­казують особистий приклад. На рівні соціальних спільностей, груп виробляються колективні форми політичного виховання членів спіль­ності, групи у вигляді зборів та інших групових акцій. На рівні вели­ких соціальних спільностей, засобами політичного виховання висту­пають масові дії: мітинги, демонстрації, пікети та ін. На всіх рівнях найефективнішим інструментом політичного виховання служать за­соби масової інформації: преса, радіо, телебачення та ін.

Основним мірилом ефективності всіх засобів та методів політич­ного виховання виступає адекватна система поведінки окремого ін­дивіда. Тому одним з найпродуктивніших способів політичного вихо­вання вважається самовиховання особи, засноване на бажанні, умінні, наполегливості і волі людини одержати необхідні, на її думку, знан­ня і переконання. Самовиховання — процес і результат формуван­ня відносно стійкої усвідомленої системи уявлень суб'єкта політич­них відносин самого себе в соціально-політичній сфері, на основі яких суб'єкт цілеспрямовано будує свої взаємовідносини з іншими суб'єктами політики всередині соціально-політичної системи і за її межами. Самовиховання спирається на політику самоосвіти як на метод надбання знань про світ і суспільство, закономірностях їх розвитку та ін. В сучасних умовах в більшості країн світу система виховання, що охоплює і політичне виховання, має державний ха­рактер або контролюється державою, є невід'ємною складовою по­літичного життя і діяльності суспільства.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 492 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студент может не знать в двух случаях: не знал, или забыл. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2806 - | 2372 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.