Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Помилки в аргументації та критиці




 

1. Помилка, яка полягає в навмисній заміні того положення, яке оратор обґрунтовує у промові – це:

 

а) підміна тези;

б) втрата тези;

в) хибний аргумент.

 

2. Якщо оратор не може довести висловлену тезу, а пропонує положення, які ніби схожі з початком, але мають інший смисл, – це:

 

а) втрата тези;

б) підміна тези:

в) хибний аргумент.

 

3. Намагання оратора обґрунтувати помилкове твердження – це:

 

а) розширення тези;

б) звуження тези.

 

4. Доведення лише частини положення, що потребує обґрунтування, – це:

 

а) розширення тези;

б) звуження тези,

 

5. Намагання оратора звузити тему, щоб краще аргументувати її, – це:

 

а) аргументація;

б) критика.

 

6. Намагання оратора розширити тезу, щоб краще аргументувати її, – це:

 

а) аргументація;

б) критика.

 

7. Помилка, яка полягає в ненавмисній заміні того положення, яке обґрунтовують у промові, – це:

 

а) втрата тези;

б) підміна тези;

в) хибний аргумент.

 

8. Помилка, коли оратор не усвідомлює, що обґрунтовує не заявлене у промові положення, а подібне до нього, – це:

 

а) хибний аргумент;

б) підміна тези;

в) втрата тези.

 

9. «Втрата тези», «підміна тези» – помилки, які виникають при:

 

а) критиці;

б) аргументації.

 

10. «Хибний аргумент», «випередження основи», «коло в обґрунтуванні» –помилки, які виникають при:

 

а) критиці;

б) аргументації.

 

11. Помилка, коли як аргумент використовують хибне твердження, – це:

 

а) хибний аргумент;

б) випередження основи;

в) коло в обґрунтуванні.

 

12. Помилка, коли як аргумент використовують твердження, яке наперед є хибним, але саме потребує обґрунтування, – це:

 

а) хибний аргумент;

б) випередження основи;

в) коло в обґрунтуванні.

 

13. Помилка, коли для обґрунтування тези використовують аргумент, який, у свою чергу, випливає з цієї тези, – це:

 

а) хибний аргумент;

б) випередження основи;

в) коло в обґрунтуванні.

 

14. Вислів «Цього не може бути, тому що не може бути ніколи» – це приклад:

 

а) хибного аргументу;

б) випередження основи;

в) кола в обґрунтуванні.

 

15. Помилка, коли людина, намагаючись навести якомога більше аргументів на користь своєї тези, непомітно для себе починає використовувати необґрунтовані, суперечливі аргументи, – це:

 

а) надмірне обґрунтування;

б) безпідставний аргумент.

 

16. Помилка, коли людина на підтримку своєї тези наводить довільні, непідтверджені твердження, – це:

 

а) надмірне обґрунтування;

б) безпідставний аргумент.

 

17. Помилка, коли аргументами, прийнятими або за певних умов, або в певний час, або в певному місці, обґрунтовують тезу безумовного характеру, – це:

 

а) від сказаного умовно до сказаного безумовно;

б) після того, отже, з цієї причини;

в) хибна аналогія.

 

18. Помилка, коли послідовність у часі сприймають як таку, що містить причинний зв'язок, – це:

 

а) від сказаного умовно до сказаного безумовно;

б) після того, отже, з цієї причини;

в) хибна аналогія.

 

19. Помилка, коли наявні обставини, що роблять порівняння недійсними, – це:

 

а) від сказаного умовно до сказаного безумовно;

б) після того, отже, з цієї причини;

в) хибна аналогія.

 

 

Література:

 

1. Колотілова Н. А. Риторика. – К., 2007. – С. 30-53, С. 64-71.

2. Мацько Л.І., Мацько О.М. Риторика. – К., 2003. – С. 110-133.

 


 

 

ДЕМОНСТРАЦІЯ

1. Процес виведення тез із аргументів у риториці – це:

 

а) демонстрація;

б) аргументація;

в) диспозиція.

 

2. Назвіть розділ риторики, у якому показано, наскільки вдало побудована вся аргументація:

 

а) аргументація;

б) демонстрація;

в) диспозиція

 

3. У якому розділі риторики важливою є мовна практика, вміння вибудовувати мовні конструкції та їх лексико-граматичне наповнення?

 

а) демонстрація;

б) аргументація;

в) диспозиція.

 

4. Демонстрація буває:

 

а) фізична і метафізична;

б) пряма і опосередкована;

в) логічна і паралогічна.

 

5. Аналогійна аргументація буває:

 

а) фізична і метафізична;

б) пряма і опосередкована;

в) логічна і паралогічна.

 

6. Аргументи бувають:

 

а) фізичні і метафізичні;

б) прямі і опосередковані;

в) логічні і паралогічні.

 

7. Демонстрація, яка потребує від промовця дотримання правил виведення умовисновків, – це:

а) паралогічна;

б) логічна;

в) фізична.

 

8. Демонстрація, яка допускає неврахування правил і навіть використання їх від супротивного, – це:

а) паралогічна;

б) логічна;

в) фізична.

 

9. Некоректна демонстрація в риториці – це:

а) логічні помилки;

б) аналогійна аргументація;

в) типові висновки.

 

10. Помилки, які навмисне використовували, щоб збити з пантелику адресата, заплутати його, – це:

 

а) логічні;

б) типологічні;

в) апелювальні.

 

11. Назвіть риторичний прийом, який часто використовували софісти, щоб заплутати адресата:

 

а) типологічні висновки;

б) логічні помилки;

в) підсумкові висновки.

 

12. Установіть відповідність між назвами та змістом логічних помилок:

 

1) помилки, що містять висновки про поняття з протилежними ознаками а заперечення замість визначення
2) помилка, коли оратор не знає можливостей слухачів б суперечності в самому визначенні
3) помилка, коли, не знаючи точної дефініції, йдуть від протилежного в визначення невідомого через невідоме

 

13. Установіть відповідність між назвами та змістом логічних помилок:

 

1) помилка, при якій поняття визначається само через себе а плеоназм
2) помилка, при якій зміст одного поняття є частиною іншого, ширшого поняття б полісемія
2) помилка, при якій з двох чи більше значень слова вибирають не те, що треба в тавтологія

 

14. Установіть відповідність між назвами та змістом логічних помилок:

 

1) помилка, яка виникає внаслідок того, що позначене певним словом поняття на наступному етапі позначається іншим словом а номінативна підміна
2) помилка при аналогійній аргументації, коли предмет порівнюється з дією б порівняння замість визначення
3) помилка, коли мовець, не знаючи точного визначення, намагається приблизно пояснити через порівняння з тим, чого точно не знає в непорівнювані поняття

 

15. Установіть відповідність між назвами та змістом логічних помилок:

1) помилка, коли промовець не знає категоріальних, обов’язкових ознак та факультативних, додаткових і ці додаткові протиставляє як основні а порівняння замість визначення
2) помилки, коли промовець не володіє таксономією предмета розмови б змішування суттєвого з випадковим
3) помилка, коли мовець, не знаючи точного визначення, намагається приблизно пояснити через порівняння з тим, чого точно не знає в називання роду замість виду і виду замість роду

 

16.Вислови про поняття, що містять протилежні ознаки, які не можуть бути в ньому, – це:

 

а) суперечності в самому визначенні;

б) визначення невідомого через невідоме;

в) номінативна підміна.

 

17. Промовець не вивчив освітнього рівня, пізнавальних можливостей слухачів і цитує те, чого вони не знають, – це:

 

а) заперечення замість визначення;

б) визначення невідомого через невідоме;

в) тавтологія.

 

18. Не знаючи точної дефініції, оратор іде від протилежного – це:

 

а) визначення невідомого через невідоме;

б) заперечення замість визначення;

в) номінативна підміна.

 

19. Поняття визначається само через себе, не поповнюючись новою дефініцією:

 

а) плеоназм;

б) полісемія;

в) тавтологія.

 

20. Повтор, при якому зміст одного поняття є частиною іншого, ширшого поняття:

 

а) тавтологія;

б) плеоназм;

в) називання роду замість виду.

 

21. Установіть відповідність між змістом логічних помилок і їх назвою

 

1) повний повтор а плеоназм
2) частковий повтор б тавтологія

 

22. Установіть відповідність між змістом логічних помилок і їх назвою:

із двох чи більше значень слова промовець вибирає не те, що відповідає меті спілкування:

 

а) полісемія;

б) номінативна підміна;

в) непорівнювані поняття.

 

23. Установіть відповідність між змістом логічних помилок і їх назвою:

позначене певним словом поняття на наступному етапі позначається іншим словом:

 

а) непорівнювані поняття;

б) номінативна підміна:

в) порівняння замість визначення.

 

24. Установіть відповідність між змістом логічних помилок і їх назвою:

порівняння предмета з дією або дії з обставиною:

 

а) порівняння замість визначення;

б) непорівнювані поняття;

в) змішування суттєвого з випадковим.

 

25. Установіть відповідність між змістом логічних помилок і їх назвою:

не знаючи точного визначення, мовець приблизно пояснює через порівняння з чимось, чого точно не знає:

 

а) порівняння замість визначення;

б) змішування суттєвого з випадковим;

в) побудова лінійних ланцюжків.

 

26. Установіть відповідність між змістом логічних помилок і їх назвою:

не знаючи категоріальних, суттєвих ознак та факультативних, додаткових, промовець репрезентує ці додаткові як основні:

 

а) називання роду замість виду й навпаки;

б) змішування суттєвого з випадковим;

в) порівняння замість визначення.

 

27. Установіть відповідність між змістом логічних помилок і їх назвою:

промовець не володіє таксономією промови:

 

а) змішування суттєвого з випадковим;

б) заперечення замість визначення;

в) називання роду замість виду й навпаки.

 

28. Установіть відповідність між змістом логічних помилок і їх назвою:

помилка породжує помилку:

 

а) первинна неправда;

б) підміна тези;

в) аргументація неправдивими судженнями.

 

29. Установіть відповідність між змістом логічних помилок і їх назвою:

незнання промовцем матеріалу або надмірне захоплення ним:

 

а) змішування кількох питань в одному;

б) підміна тези;

в) змішування причини й наслідку.

 

30. Установіть відповідність між змістом логічних помилок і їх назвою:

подавання промовцем наступної дії як причину попередньої:

 

а) змішування кількох питань в одному;

б) аргументація неправдивими судженнями;

в) змішування причини й наслідку.

 

31. Установіть відповідність між змістом логічних помилок і їх назвою:

підтвердження тези тими ж аргументами, з яких вона виведена:

 

а) «порочне коло»;

б) змішування кількох питань в одному;

в) змішування причини й наслідку.

32. Промова повинна закінчитися якимось красивим прийомом:

 

а) елегантним фіналом;

б) доцільним фіналом;

в) підсумковими висновками.

33. Висновки, які повинні бути релевантними темі й доказам, – це:

 

а) «елегантний» фінал;

б) доцільний фінал;

в) підсумкові висновки.

34. Основним фіналом в академічних, науково-навчальних, дорадчих промовах є:

 

а) «елегантний» фінал;

б) доцільний фінал;

в) підсумкові висновки.

 

35. Основним фіналом у публіцистичних, епідейктичних промовах є:

 

а) «елегантний» фінал;

б) доцільний фінал;

в) підсумкові висновки.

 

36. Жартом, поезією, влучним порівнянням, доречним каламбуром повинен закінчуватися

 

а) «елегантний» фінал;

б) доцільний фінал;

в) підсумкові висновки.

 

37. Які типи доцільних фіналів виробила риторика?

 

а) підсумкові, дорадчі, апелювальні;

б) дорадчі, типологічні, атрибутивні;

в) підсумкові, типологічні, апелювальні.

 

38. Висновки, у яких синтезується результат усієї роботи, остаточно формулюються правила, закони, – це:

а) доцільні;

б) підсумкові;

в) апелювальні.

 

39. Висновки, що поглиблюють уявлення про предмет і допомагають слухачам краще зрозуміти тему, – це:

 

а) доцільні;

б) підсумкові;

в) типологічні.

 

40. Висновки, які не зводяться до повтору змісту викладу, – це:

 

а) апелювальні;

б) елегантні;

в) типологічні.

 

41. На висновки з перспективою та висновки з фоном поділяються:

 

а) доцільні;

б) елегантні;

в) підсумкові.

 

42. Висновки, які показують, як конкретна подія, факт «вписується» в історію питання, – це:

 

а) висновки з перспективою;

б) висновки з фоном;

в) обидва варіанти.

 

43. Напрям гіпотетичного розвитку стану предмета на майбутнє задають:

 

а) висновки з перспективою;

б) висновки з фоном;

в) обидва варіанти.

 

44. Висновки, які подають предмет у ряду однорідних чи ставлять його в опозицію до них, – це:

 

а) висновки з перспективою;

б) висновки з фоном;

в) обидва варіанти.

 

45. У якому виді висновків може бути задіяна просторова екстраполяція частин викладу?

 

а) висновки з перспективою;

б) висновки з фоном;

в) обидва варіанти.

 

46. У якому виді висновків може бути задіяна часова екстраполяція частин викладу?

 

а) висновки з перспективою;

б) висновки з фоном;

в) обидва варіанти.

 

47. Установіть відповідність між змістом і застосуванням екстрополяції: матеріалу:

 

1) просторова екстраполяція частин викладу може бути задіяна у… а висновках з перспективою
2) часова екстраполяція частин викладу може бути задіяна у… б висновках з фоном

 

48. Пряме звертання до слухачів при завершенні промови – це висновки:

 

а) апелювальні;

б) елегантні;

в) підсумкові.

 

49. Установіть відповідність між змістом висновків та їхньою назвою:

 

1) синтезні а апелювальні
2) аналітичні б підсумкові
3) емоційні в типологічні

 

50. У судовому, конфесійному, публіцистичному красномовстві використовуються висновки:

 

а) апелювальні;

б) підсумкові;

в) типологічні.

51. У лекціях на морально-етичні теми, у полемічних виступах, бесідах з молоддю доречними є висновки:

 

а) типологічні;

г) апелювальні;

в) підсумкові та типологічні.

 

52. Зменшують відстань між слухачами, інтимізують ситуацію спілкування висновки:

 

а) апелювальні та типологічні;

б) підсумкові;

в) апелювальні.

53. Установіть відповідність між назвою промови та типами висновків

 

1) логічна демонстрація а висновки
2) аналогійна демонстрація б апелювальні висновки
3) паралогічна (емоційна) демонстрація в підсумкові висновки

 

 

Література:

 

1. Мацько Л.І., Мацько О.М. Риторика. – К., 2003. – С. 110-133.

1. Колотілова Н.А. Риторика. – К., 2007. – С. 58-71.

 


 

 

Елокуція

1. Розділ риторики, який вивчає виразність ораторської промови, – це:

 

а) інвенція;

б) елокуція;

в) диспозиція.

 

2. Відповідальність ораторської промови відповідним мовним нормам – це:

 

а) правильність;

б) ясність;

в) краса.

 

3. Прийом, суть якого полягає в тому, що для фіксації конкретних ситуацій, подій, предметів застосовуються складні для сприйняття та розуміння мовні вирази:

 

а) «безглуздий аргумент»;

б) «ускладнення мовних конструкцій»;

в) «помноження аргументів».

 

4. Прийом, коли оратор у своїй промові пропонує низку фраз, що не мають смислу, – це:

 

а) «помноження аргументів»;

б) «ускладнення мовних конструкцій»;

в) «безглуздий аргумент».

 

5. Прийом, коли оратор один і той самий аргумент повторює декілька разів у різних формулюваннях, – це:

 

а) «безглуздий аргумент»;

б) «ускладнення мовних конструкцій»;

в) «помноження аргументів».

 

6. Здатність промови досягати естетичного ефекту – це:

 

а) краса;

б) доречність;

в) правильність.

 

7. Вираз, який передбачає вибір форми мовленнєвого впливу, – це:

 

а) краса;

б) доречність;

в) правильність.

 

8. Використання мовних виразів, коли оратор має на увазі лише їх буквальне значення, лише те, що говорить, – це:

 

а) пряма форма мовленнєвого впливу;

б) непряма форма мовленнєвого впливу.

 

9. Використання мовних виразів, коли оратор має на увазі не тільки те, що він говорить, а й щось більше, – це:

 

а) пряма форма мовленнєвого впливу;

б) непряма форма мовленнєвого впливу.

 


 

Звуковий рівень тексту

 

1. Наука, що вивчає засоби створення образу лише звуками, – це:

 

а) тоніка;

б) фонетика;

в) орфоепія.

 

2. Використання груп приголосних із метою створення образу – це:

 

а) асонанс;

б) алітерація;

в) полісендитон.

 

3. Використання груп голосних із метою створення образу – це:

 

а) асонанс;

б) алітерація;

в) хіазм.

 

4. Який художній засіб ужито в цих рядках: «Течуть із сосон золотисті смоли, як сльози…» (А. Малишко)?

 

а) асонанс;

б) алітерація;

в) асиндетон.

 

5. Який художній засіб ужито в цих рядках «… вгорі перлисті переливи хмар …» (М. Рильський)?

 

а) асонанс;

б) зевгма;

в) алітерація.

 

6. Який художній засіб ужито в цих рядках «Тихо пливе блакитними річками льон» (М. Коцюбинський)?

 

а) асонанс;

б) зевгма;

в) алітерація.

 

7. Який художній засіб ужито в цих рядках «Тече вода в синє море, та не витікає» (Т. Шевченко)?

 

а) зевгма;

б) асонанс;

в) алітерація.

 

8. Який художній засіб ужито в цих рядках «Дніпро торкає струни»

(П. Тичина)?

 

а) асонанс;

б) алегорія;

в) алітерація.

 

9. Який художній засіб ужито в цих рядках:

Жоржик лежень лежебока,

З лежебокою морока.

Женя каже: «Не лежи,

Жито жати поможи (Г.Бойко)?

 

а) алітерація;

б) алегорія;

в) асонанс.

 

 

Лексичний рівень тексту

 

1. У котрому рядку всі тропи належать до лексичного рівня аналізу тексту?

 

а) полісендитон, асиндетон, варваризми;

б) хіазм, зевгма, просторіччя;

в) просторіччя, канцеляризми, діалектизми.

 

2. У котрому рядку всі тропи належать до лексичного рівня аналізу тексту?

 

а) жаргонізми, вульгаризми, неологізми;

б) варваризми, солецизми, симплока;

в) жаргонізми, парадокс, анафора.

 

3. У котрому рядку всі тропи належать до лексичного рівня аналізу тексту?

 

а) інверсія, епіфора, просторіччя;

б) архаїзми, метафора, синекдоха;

в) порівняння, епітет, зевгма.

 

4. У котрому рядку всі тропи належать до лексичного рівня аналізу тексту?

 

а) метафора, епітет, алегорія;

б) персоніфікація, уособлення, епіфора;

в) просторіччя, інверсія, ремінісценція.

 

5. У котрому рядку всі тропи належать до лексичного рівня аналізу тексту?

 

а) гіпербола, літота, перифраз;

б) евфемізм, амфіболія, алюзія;

в) симплока, метафора, метонімія.

 

6. У котрому рядку всі тропи належать до лексичного рівня аналізу тексту?

 

а) епітет, уособлення, асиндетон;

б) метафора, антитеза, метонімія;

в) символ, амфіболія, літота.

 

7. У котрому рядку всі тропи належать до лексичного рівня аналізу тексту?

 

а) симплока, порівняння, жаргонізми;

б) персоніфікація, гіпербола, варваризми;

в) амфіболія, симплока, градація.

 

8. Слова з прямим значенням – це:

 

а) автологічна лексика;

б) тропи.

 

9. Слова з переносним значенням – це:

 

а) автологічна лексика;

б) тропи.

 

10. Основу будь-якого тексту становлять слова зі значенням:

 

а) переносним;

б) прямим.

 

11. Слова й звороти, які не відповідають літературній нормі, але вживаються при вільному, невимушеному мовленні здебільшого з гумористичною метою, – це:

 

а) вульгаризми;

б) просторіччя;

в) діалектизми.

 

12. Слова й звороти, що стали штампами в діловодстві та використовуються для індивідуалізації мови літературних героїв, - це:

 

а) просторіччя;

б) діалектизми;

в) канцеляризми.

 

13. Слова або словосполучення в літературній мові, які не належать до її лексико-семантичної системи, а лише до певного говору – це:

 

а) просторіччя;

б) діалектизми;

в) жаргонізми.

 

14. Набір слів і виразів, що використовуються в розмовній мові представників вузької групи людей, які перебувають у приблизно однакових професійних та побутових умовах, – це:

 

а) жаргонізми;

б) діалектизми;

б) варваризми.

 

15. Не прийняте для літературної мови грубо-побутове чи лайливе слово або зворот – це:

 

а) варваризм;

б) солецизм;

в) вульгаризм.

 

16. Слово або вислів, поява яких зумовлена потребами доби, – це:

 

а) неологізм;

б) солецизм;

в) варваризм.

 

17. Слово, його форма або мовний зворот, що на певному етапі розвитку застаріло або зовсім вийшло з активного вжитку, – це:

 

а) неологізм;

б) архаїзм;

б) солецизм.

 

18. Слово чи зворот, запозичений з іншої мови, – це:

 

а) варваризм;

б) солецизм;

в) вульгаризм.

 

19. Свідоме вживання граматично неправильних форм із метою створення певного образу – це:

 

а) варваризм;

б) вульгаризм;

в) солецизм.

 

20. Пояснення певної особливості, риси чи ознаки одного предмета за допомогою чимось подібного на нього іншого предмета, у якому потрібна риса виявляється особливо яскраво, – це:

а) порівняння;

б) епітет;

в) метафора.

 

21. Художнє означення, що виділяє й образно змальовує якусь характерну рису чи ознаку людини, предмета, явища, – це:

 

а) метафора;

б) метонімія;

в) епітет.

 

22. Перенесення властивостей і ознак одного явища на інше на основі подібності – це:

 

а) порівняння;

б) метафора;

в) метонімія.

 

23. Перенесення властивостей живих істот на предмети, явища та абстрактні поняття, немовби їх оживлення з метою яскравішого зображення – це:

 

а) метафора;

б) порівняння;

в) уособлення.

 

24. Надання предметам, явищам і абстрактним поняття властивостей людини, їх олюднення з метою яскравішого зображення – це:

 

а) уособлення;

б) персоніфікація;

в) метонімія.

 

25. Зображення абстрактного поняття чи явища через конкретний образ – це:

 

а) уособлення;

б) алегорія;

в) персоніфікація.

 

26. Предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища, – це:

 

а) символ;

б) літота;

в) перифраз.

 

27. Заміна назви одного предмета назвою іншого предмета, що перебуває з ним у якомусь зовнішньому чи внутрішньому зв’язку, а не за подібністю, – це:

 

а) метафора;

б) синекдоха;

в) метонімія.

 

28. Перенесення значення з одного слова на інше на основі кількісних відношень: частина замість цілого, ціле замість частини, однина замість множини і навпаки, – це:

 

а) гіпербола;

б) евфемізм;

в) синекдоха.

 

29. Надмірне художнє перебільшення якихось рис людей, ознак предметів чи явищ із метою увиразнення та яскравішої оцінки їх дій – це:

 

а) літота;

б) гіпербола;

в) анафора.

 

30. Надмірне художнє применшення якихось рис людей, ознак предметів чи явищ – це:

 

а) перифраз;

б) амфіболія;

в) літота.

 

31. Заміна назви предмета, явища, людини описом їх найхарактерніших ознак – це:

 

а) перифраз;

б) метафора;

в) символ.

 

32. Заміна непристойних, небажаних чи заборонених слів описовими зворотами (синонімічними словами) – це:

 

а) перифраз;

б) евфемізм;

в) амфіболія.

 

33. Вираз, який дозволяє двояке тлумачення, – це:

 

а) амфіболія;

б) перифраз;

в) гіпербола.

 

34. Скиглити, базікати, гамселити, катма – це:

 

а) діалектизми;

б) просторіччя;

в) жаргонізми.

 

35. Кептар, ватра, бульба, канапка – це:

а) канцеляризми;

б) діалектизми;

в) жаргонізми.

 

36. Який художній засіб використано в уривку: «Всі вони у розпуці, бо земля спісніла та не родить, а лише з’їдає мужицьку силу» (М.Черемшина)?

 

а) діалектизм;

б) жаргонізм;

в) варваризм.

 

37. Який художній засіб використано в уривку «Нічьо!.. Ти меш, сарако, вівчарити, а я му сіно робити…» (М. Коцюбинський)?

 

а) варваризми;

б) діалектизми;

в) жаргонізми.

 

38. Мура, буза, кльово, козьол – це:

 

а) варваризми;

б) жаргонізми;

в) вульгаризми.

 

39. Який художній засіб використано в уривку:

Мовчать! прескверна пащекухо!-

Юнона злобно верещить,-

Фіндюрко, ящірко, брехухо!

Як дам!- очіпок ізлетить (І. Котляревський)?

 

а) вульгаризм;

б) варваризм;

в) солецизм.

 

40. Яблуневоцвітно, високочолий, страдниця – це:

 

а) солецизми;

б) просторіччя;

в) неологізми.

 

41. Кирея, жупан, панцерник – це:

 

а) архаїзми;

б) варваризми;

в) солецизми.

 

42. Який художній засіб використано в уривку: «Чи зело, чи толіко, а шибениці, бачу, мені не минувати, то вже товкмо…» (П. Панч)?

а) солецизм;

б) архаїзм;

в) варваризм.

 

43. Який художній засіб використано у цих рядках:

Бі ко поятим глас витязя:

Яко толико вас, гости,

І не могосте одбитися,

Но побігосте? (О. Степанович)?

 

а) солецизм;

б) варваризм;

в) архаїзм.

 

44. Який художній засіб використано у висловах: «Яка година?», «Добро пожалувати!»?

 

а) солецизм;

б) варваризм;

в) вульгаризм.

 

45. Який художній засіб використано у сполуках: «дзвінка тиша», «розумний дурень», «веселе горе»?

 

а) епітет;

б) оксиморон;

в) метафора.

 

46. Назвіть письменників, які використали оксиморон для назви творів.

 

47. Який художній засіб використано у сполуках: «громовий сміх», «голубиний характер»?

 

а) епітет;

б) метафора;

в) метонімія.

 

48. Який художній засіб використано у сполуках: «вороний кінь», «зелене жито»,«широкий степ»?

 

а) метафора;

б) епітет;

в) метонімія.

 

49. Який художній засіб використано в уривку:

Навіщо ж ти важиш:

Чи на мою ясненькую зброю,

Чи на мого коня вороного,

Чи на мене, козака молодого (Нар. тв.)?

 

а) епітет;

б) символ;

в) метафора.

 

50. Який художній засіб використано в уривку: «Там море дере свою синю одежу об гострі скелі на білі клапті і закидає ними весь берег» (М. Коцюбинський)?

 

а) уособлення;

б) символ;

в) метафора.

 

51. Який художній засіб використано в уривку: «Тут брати розлучилися на березі бистрої Каяли; тут кривавого вина не вистачало, тут бенкет закінчили хоробрі русичі: сватів напоїли і самі полягли за землю Руську» («Слово о полку Ігоревім»)?

 

а) метафора;

б) метонімія;

в) символ.

 

52. Який художній засіб використано в уривку: «Зорі – то людські душі»?

 

а) порівняння;

б) епітет;

в) уособлення.

 

53. Який художній засіб використано в уривку: «Між горами старий Дніпро, неначе в молоці дитини…» (Т. Шевченко)?

 

а) метафора;

б) порівняння;

в) метонімія.

 

54. Який художній засіб використано в уривку: «Книги – морська глибина» (І. Франко)?

 

а) синекдоха;

б) уособлення;

в) порівняння.

 

55. Оксюморон – це різновид:

 

а) порівняння;

б) епітета;

в) метафори.

 

56. Який художній засіб використано у висловах: «гарячий лід»,

«блакитна кров», «холодне серце»?

 

а) епітет;

б) метафора;

в) оксиморон.

 

57. Який художній засіб використано в уривку:

В день такий на землі розцвітає весна

і тремтить од солодкої муки (В. Сосюра)?

 

а) метафора;

б) оксиморон;

в) епітет.

 

58. Який художній засіб використано у висловах: «чаша терпіння», «печать мовчання», «у чужу душу не влізеш»?

 

а) метафора;

б) персоніфікація;

в) оксюморон.

 

59. Який художній засіб використано в уривку: «Жоржини на чорнобильській дорозі вже другий рік як струшують біду» (Л. Костенко)?

 

а) алегорія;

б) метонімія;

в) метафора.

 

60. Який художній засіб використано в уривку: «А ліс шумить, стогне…» (О. Кобилянська)?

 

а) уособлення;

б) персоніфікація;

в) алегорія.

 

61. Який художній засіб використано в уривку:

Ніч темна людей всіх потомлених скрила

Під чорні широкії крила (Леся Українка)?

 

а) персоніфікація;

б) уособлення;

в) метафора.

 

62. Який художній засіб використано в уривку «Ніч налягає. Кладе маленьку лапу на очі і на лице і шепче до вуха: спи…» (М. Коцюбинський)?

 

а) персоніфікація;

б) уособлення;

в) алегорія.

 

63. Який художній засіб використано в уривку: «Туга зійшла по Руській Землі» («Слово о полку Ігоревім»)?

 

а) уособлення;

б) персоніфікація;

в) алегорія.

 

64. Який художній засіб використано в уривку: «Як кого Блуд візьме, то най буде яке мале, задурить чоловіка» (О. Кобилянська)?

а) уособлення;

б) алегорія;

в) персоніфікація.

 

65. Який художній засіб використано в уривку:

Ходить пісня берегами,

Ходить селами й містами,

В золот бубон б’є,

кучерява і смаглява… (М. Рильський)?

 

а) персоніфікація;

б) уособлення;

в) алегорія.

 

66. Який художній засіб використано в уривку:

Навшпиньках

Підійшов вечір,

Засвітив зорі,

Послав на травах тумани

І, на уста поклавши палець,

Ліг (П. Тичина)?

 

а) алегорія;

б) персоніфікація;

в) уособлення.

 

67. Який художній засіб використано в уривку: «І перероблять мечі на лепехи, а списи свої на серпи»?

 

а) алегорія;

б) символ;

в) гіпербола.

 

68. Який художній засіб використано у сполуках: «читати Шевченка», «тарілка супу», «порцеляна»?

 

а) символ;

б) метонімія;

в) літота.

 

69. Який художній засіб використано в уривку: «Місто взяло в ромби і квадрати всі думки, всі пориви мої» (В. Сосюра)?

 

а) метонімія;

б) метафора;

в) уособлення.

 

70. Який художній засіб використано у прислів’ї: «Трудова копійка годує до віку» (Нар. тв.)?

 

а) символ;

б) гіпербола;

в) синекдоха.

 

71. Який художній засіб використано в уривку: «Вчися, Лідо, шанувати копійку,повчав батько дочку»? (О. Донченко)

 

а) синекдоха

б) літота

в) персоніфікація

 

72. Який художній засіб використано у сполуках: «перемовитися словом», «учень тепер зовсім інший»?

 

а) гіпербола;

б) синекдоха;

в) перифраз.

 

73. Який художній засіб використано в уривку: «Мало який птах долетить до середини Дніпра»?

 

а) літота;

б) гіпербола;

в) перифраз.

 

74. Який художній засіб використано у сполуках: «море сліз», «від грому здригалася планета»?

 

а) гіпербола;

б) літота;

в) уособлення.

 

75. Який художній засіб використано у вірші:

Ой не встиг козак Нечай

На коника спасти,

Став ляхами, як снопами,

По два ряди класти (Нар. тв.)?

а) літота;

б) гіпербола;

в) персоніфікація.

 

76. Який художній засіб використано у твердженні: «Від Львова до Києва рукою подати»?

а) літота;

б) гіпербола;

в) перифраз.

 

77. Який художній засіб використано в уривку:

Їхав панок морквяний

Коник буряковий,

Кожушина горіхова,

Жупан лопуховий,

Сіделечко капустяне,

Стремено з берези..

Пістолет з качана,

Кулі з бараболі,

А шабелька з пастернаку,

А ножки з квасолі (Нар. тв.)?

а) літота;

б) гіпербола;

в) перифраз.

 

78. Який художній засіб використано у висловах: «дочка Прометея» (про ЛесюУкраїнку), «гірська орлиця» (про О. Кобилянську), «батько історії» (про Геродота)?

а) перифраз;

б) евфемізм;

в) фразеологізм.

 

79. Який художній засіб використано в уривку: «Автор цих рядків, ваш покірний слуга»?

 

а) евфемізм;

б) перифраз;

в) синекдоха.

 

80. Який художній засіб використано у вислові: «Заєць в тролейбусі»?

 

а) перифраз;

б) евфемізм;

в) амфіболія.

 

81. Який художній засіб використано у твердженні: «Скарати не можна помилувати» (Нар. тв.)?

а) амфіболія

б) символ

в) евфемізм

 

82. Вислови «літня людина», «похилий вік», «ухилятися від відповіді» – це:

а) амфіболія;

б) евфемізм;

в) символ.

 

Синтаксичний рівень тексту

1. У котрому рядку всі тропи належать до синтаксичного рівня аналізу тексту?

 

а) полісендитон, амфіболія, асиндетон;

б) полісендитон, асиндетон, зевгма;

в) солецизми, антитеза, хіазм.

 

2. У котрому рядку всі тропи належатьдо синтаксичного рівня аналізу тексту?

 

а) хіазм, асиндетон, симплока;

б) епіфора, діафона, анафора;

в) символ, полісендитон, асиндетон.

 

3. Повтор єднальних сполучників між однорідними членами речення та сурядними реченнями для уповільнення розповіді, більшого увиразнення її – це:

 

а) асиндетон;

б) полісендитон;

в) антитеза.

 

4. Відсутність єднальних сполучників між однорідними членами речення та сурядними реченнями – це:

 

а) асиндетон;

б) хіазм;

в) полісендитон.

 

5. Об’єднання однорідних членів, переважно підметів, одним дієслівним присудком, який стосується тільки одного з цих членів речення, – це:

 

а) синтаксичний паралелізм;

б) зевгма;

в) симплока.

 

6. Повторення однакової структури речень – це:

 

а) риторичні вигуки;

б) риторичні питання;

в) синтаксичний рівень тексту.

 

7. Переставлення головних членів речення (різновид інверсії) задля увиразнення мовлення (спостерігається синтаксичне «перехрещення» на зразок літери Х):

а) зевгма;

б) хіазм;

в) епіфора.

 

8. Збіг у паралельних структурах початку, кінця або середини (поєднання анафори та епіфори)

 

а) симплока;

б) анадиплосис;

в) інверсія.

 

9. Який художній засіб використано у вислові: «Прийшов, побачив, переміг»?

 

а) полісендитон;

б) асиндетон;

б) антитеза.

 

10. Який художній засіб використано в уривку:

Рідна мати моя, ти ночей недоспала

І водила мене у поля край села,

І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,

І рушник вишиваний на щастя і долю дала (А. Малишко)?

 

а) асиндетон;

б) полісендитон;

в) хіазм.

 

11. Який художній засіб використано в уривку: «Зійшлися, побралися, поєдналися, помолоділи, підросли» (Т. Шевченко)?

 

а) полісендитон;

б) зевгма;

в) асиндетон.

 

12. Який художній засіб використано у прислів’ї: «Одні живуть, аби їсти, інші їдять, аби жити»?

 

а) порівняння;

б) обрив;

в) хіазм.

 

13. Який художній засіб використано в уривку:

Я роблю тепер, що схочу,

Що захочу, те й роблю (В. Симоненко)?

 

а) хіазм;

б) асиндетон;

в) зевгма.

 

14. Який художній засіб використано в уривку:

 

Кіптява свічка й ніж щербатий,

червінна королева з карт (Б.І. Антонич)?

 

а) хіазм;

б) асиндетон;

в) метафора.

 

15. Який художній засіб використано у прислів’ї «Учення – світ, а невчення – тьма»?

 

а) синтаксичний паралелізм;

б) риторичне питання:

в) перифраз.

 

16. Який художній засіб використано в уривку: «Що снилось, то снилось! А що я кажу, то вже кажу!» (О. Кобилянська)?

а) асиндетон;

б) синтаксичний паралелізм;

в) риторичне звертання

 

17. Який художній засіб використано в уривку:

Не люби свого сина від колиски його,

Не люби товариства від порогу його,

Не люби всього світу, себе не люби,

Не люби свого духу – домовину роби (М. Вінграновський)?

 

а) симплока;

б) хіазм;

в) асиндетон.

 

18. Який художній засіб використано в уривку:

Чи я в лузі не калина була?

Чи я в лузі не червона була? (Нар. тв.)?

 

а) каламбур;

б) паралелізм;

в) симплока.

 

19. Який художній засіб використано в уривку:

Чи не ті ж мене саблі турецькі порубали, що і вас?

Чи не ті ж мене стрілки яничарки постріляли, що і вас? (Нар. тв.)?

 

а) паралелізм;

б) симплока;

в) каламбур.

 

Стилістичний рівень тексту

 

 

1. У котрому рядку всі тропи належать до стилістичного рівня аналізу тексту?

 

а) риторичні вигуки, риторичні звертання, епіфора;

б) полісендитон, хіазм, антитеза;

в) риторичні питання, іронія, симплока.

 

2. У котрому рядку всі тропи належать до стилістичного рівня аналізу тексту?

 

а) інверсія, обрив, зевгма;

б) риторичні вигуки, хіазм, літота;

в) антитеза, каламбур, іронія.

 

3. У котрому рядку всі тропи належать до стилістичного рівня аналізу тексту?

 

а) перифраз, риторичні звертання, парадокс;

б) парадокс, епістрофа, діафона;

в) еліпс, риторичні відповіді, синтаксичний паралелізм.

 

4. У котрому рядку всі тропи належать до стилістичного рівня аналізу тексту?

 

а) діафона, епіфора, анафора;

б) іронія, каламбур, синекдоха;

в) одрив, хіазм, еліпс.

 

5. У котрому рядку всі тропи належать до стилістичного рівня аналізу тексту?

 

а) асиндетон, симплока, риторичні вигуки;

б) анадиплазис, інверсія, обрив:

в) каламбур, анадиплосис, асиндетон.

 

6. У котрому рядку всі тропи належать до стилістичного рівня аналізу тексту?

 

а) інверсія, іронія, амфіболія;

б) антитеза, анафора, асиндетон;

в) апосіопеза, еліпс, паралепсис.

 

7. У котрому рядку всі тропи належать до стилістичного рівня аналізу тексту?

 

а) алюзія, ремінісценція, аномінація;

б) риторичні питання, риторичні відповіді, полісендитон;

в) обрив, каламбур, симплока.

 

8. У котрому рядку всі тропи належать до стилістичного рівня аналізу тексту?

 

а) антитеза, апосіопеза, зевгма;

б) градація, аномінація, паралепсис;

в) обрив, еліпс, перифраз.

 

9. Протиставлення протилежного в житті для більшої виразності зображуваного – це:

 

а) антитеза

б) каламбур

в) іронія

 

10. Троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення, – це:

 

а) каламбур;

б) іронія;

в) аномінація.

 

11. Гра омонімією слова, що має відтінок комічності, – це:

 

а) парадокс;

б) іронія;

в) каламбур.

 

12. Незвичне твердження, що не відповідає усталеним поглядам, часом ніби суперечить здоровому глузду, а в дійсності може мати глибокий смисл, наштовхувати на роздуми, – це:

 

а) парадокс;

б) іронія;

в) діафора.

 

13. Фігура, що складається з повторення одного і того ж слова чи звороту, – це:

а) анафора;

б) епістрофа;

в) діафора.

 

14. Різновид повтору: повторюється слово або вираз, які щойно прозвучали, але вони набувають більш експресивного звучання, – це:

 

а) анафора;

б) епіфора;

в) діафора.

 

15. Повтор тих самих звуків, слів, синтаксичних конструкцій на початку речень, віршових рядків – це:

 

а) анафора;

б) епіфора;

в) діафора.

 

16. Повтор тих самих звуків, слів, синтаксичних конструкцій у кінці речень, віршових рядків – це:

 

а) епіфора;

б) анафора;

в) діафора.

 

17. Звукове чи словесне повторення кінця віршового рядка та початку наступного – це:

 

а) інверсія;

б) епістрофа;

в) анадиплозис.

 

18. Незвичне розташування слів у реченні з очевидним порушення синтаксичної конструкції задля емоційно-смислового увиразнення певного вислову – це:

 

а) інверсія;

б) еліпс;

в) алюзія.

 

19. Перервана мова: спочатку йдеться про щось одне, а згодом – про інше (часто виражається крапками) – це:

 

а) інверсія;

б) обрив;

в) еліпс.

 

20. Незавершене, раптово обірване речення, у якому думка висловлена не повністю, – це:

 

а) апосіопеза;

б) еліпс;

в) градація.

 

21. Пропуск у реченнях слів та словосполучень, зрозумілих із тексту, – це:

 

а) апосіопеза;

б) еліпс;

в) градація.

 

22. Стилістична фігура, яка утворюється, коли промовець повідомляє про те, що нібито намагався приховати, – це:

 

а) паралепсис;

б) обрив;

в) ремінісценція.

 

23. Натяк на якийсь відомий факт, історичні події, відсилання до літературного твору, сюжету тощо враховуючи ерудицію читача – це:

 

а) паралепсис;

б) обрив;

в) алюзія.

 

24. Відгомін у художньому творі мотивів, образів, деталей, висловів із широковідомого твору іншого автора – це:

 

а) ремінісценція;

б) аномінація;

б) градація.

 

25. Створення нового слова на основі двох інших, відомих слів – це:

 

а) градація;

б) іронія;

в) аномінація.

 

26. Стилістичний засіб, коли вирази чи картини подаються зі значенням, якезростає або спадає, – це:

 

а) градація;

б) аномінація;

в) обрив.

 

27. Який художній засіб використано в уривку: «Сніжок! Сніжок! Пустіть нас, мамо, надвір!» (М. Коцюбинський)?

 

а) риторичний вигук;

б) риторичне питання;

в) риторичне звертання.

 

28. Який художній засіб використано в уривку: «Ой лишенько! Як той бідний Василько приб’ється додому в таку негоду»? (М. Коцюбинський).

 

а) риторичне питання;

б) риторичний вигук;

в) риторичне звертання.

 

29. Який художній засіб використано в уривку: «За що мені кара? За що мені муки? Кому я що заподіяв?» (Т. Шевченко)?

 

а) риторичний вигук

б) риторичне питання

в) риторичне звертання

 

30. Який художній засіб використано в уривку: «Спи спокійно, поет» (В. Сосюра)?

 

а) риторичний вигук;

б) риторичне питання;

в) риторичне звертання.

 

31. Який художній засіб використано в уривку: «Зоре моя вечірняя, зійди над горою» (Т.Шевченко)?

 

а) риторичне звертання;

б) риторичне питання;

в) риторичний вигук.

 

32. Який художній засіб використано в уривку:

Хто вам сказав, що я слабка,

що я корюся долі?

Хіба тремтить моя рука,

чи пісня й думка кволі? (Леся Українка)?

 

а) риторичний вигук:

б) риторичне питання;

в) риторичне звертання.

33. Який художній засіб використано в уривку:

Хто може випити Дніпро,

Хто властен виплескати море,

Хто наше злото-серебро

Плугами правди переоре? (М. Рильський)?

 

а) риторичний вигук;

б) риторичне звертання;

в) риторичне питання.

34. Який художній засіб використано в уривку:

Ти, земле наша, рідная, святая!

Ти, батьківщино люба, золотая! (П.Тичина)?

 

а) риторичний вигук;

б) риторичне питання;

в) риторичне звертання.

 

35. Який художній засіб використано в уривку: «Усі ми в золоті та голі» (Т. Шевченко)?

 

а) алегорія;

б) іронія;

в) антитеза.

 

36. Назвіть твори, в основі яких лежить явище антитези.

37. Який художній засіб використано у сполуках «Любов і ненависть», «Сталь і ніжність», «Правда і кривда»?

 

а) антитеза;

б) градація;

в) алегорія.

 

38. Який художній засіб використано у словах: «Він був сином мужика – і став володарем в царстві духа»? (І. Франко).

 

а) градація;

б) антитеза;

в) алегорія.

 

39. Який художній засіб використано в уривку «Кров людська –не водиця»?

 

а) евфемізм;

б) антитеза;

в) перифраз.

 

40. Який художній засіб використано в цитаті:

У мужички руки чорні,

В пані рученька тендітна (Леся Українка)?

а) антитеза;

б) іронія;

в) каламбур.

 

41. Який художній засіб використано у прислів’ї: «Тихіше їдеш – далі будеш»?

 

а) іронія;

б) каламбур;

в) парадокс.

 

42. Який художній засіб використано в цитаті:

В тій країні люблять волю,

Всяк її шука по змозі

І про неї розмовляє -

У острозі, у острозі (В. Самійленко)?

 

а) каламбур;

б) парадокс;

в) іронія.

 

43. Який художній засіб використано в цитаті:

 

Я дуже сміливий: я не боюсь нікого

Слабкого;

За правду битися готов я до за гину

З-за тину (В. Самійленко)?

 

а) парадокс;

б) каламбур;

в) іронія.

 

44. Який художній засіб використано у вислові: «Я знаю, що я зовсім нічого не знаю» (Сократ)?

 

а) каламбур;

б) парадокс;

в) іронія.

 

45. Який художній засіб використано в уривку: «Од молдаванина до фіна На всіх язиках все мовчить, Бо благоденствує» (Т. Шевченко)?

 

а) іронія;

б) каламбур;

в) парадокс.

 

46. Який художній засіб використано в уривку: «Це дуже розумна і освічена жінка, інакше її, звичайно на таку високу посаду нізащо б не призначили… від довгого напруження розумових сил і широти охоплення складних предметів у неї з’явилася короткозорість, внаслідок чого подруг свого босоногого дитинства вона майже не пізнає» (О. Довженко)?

 

а) парадокс;

б) іронія;

в) епіфора.

 

47. Який художній засіб використано у вислові: «Питання життя або смерті»?

 

а) каламбур;

б) антитеза;

в) символ.

 

48. Який художній засіб використано у прислів’ї: «Ні Богові свічна, ні чортові кочерга»?

 

а) парадокс;

б) анафора;

в) антитеза.

 

49. Який художній засіб використано у прислів’ї: «Перемелеться лихо – добро буде»?

 

а) антитеза;

б) інверсія;

в) еліпс.

 

50. Який художній засіб використано у прислів’ї: «Що воно за сіно, коли одна суха трава» (Нар. тв.)?

 

а) парадокс;

б) каламбур;

в) симплока.

 

51. Який художній засіб використано в цитаті:

 

Досягнення чужих умів

За власні видати умів (А. Гарматюк)?

 

а) симплока;

б) парадокс;

в) каламбур.

 

52. Який художній засіб використано у прислів’ї: «Нема грошей – розміняй карбованця» (Нар. тв.)?

 

а) іронія

б) каламбур

в) парадокс

 

53. Який художній засіб використано у прислів’ї: «Коли коли, а коли й обтісуй» (Нар.тв.)?

а) іронія;

б) епістрофа;

в) каламбур.

 

54. Який художній засіб використано в цитаті:

- Скажіть, цю іграшечку з вати

Коровою чи вовком звати? (А. Гарматюк)?

а) каламбур;

б) парадокс;

в) іронія.

 

55. Який художній засіб використано в уривку:

– Миколко, це ти?

– Я…- та скривився, скривився.

– Як це ти, що це?...

– Та…та… їсти нічого, топить нічим, удягатися…?(А.Тесленко)

 

а) обрив;

б) еліпс;

в) апосіопеза.

 

56. Який художній засіб використано в цитаті:

Там повіє буйнесенький

Як брат заговорить (Т.Шевченко)?

 

а) еліпс;

б) обрив;

в) алюзія.

 

57. Який художній засіб використано в уривку: «Тільки з тобою я не сама, тільки з тобою я не на чужині. Тільки ти вмієш рятувати мене від самої себе»?

 

а) анафора;

б) епістрофа;

в) епіфора.

 

58. Який художній засіб використано в уривку:«Якби ви були завернулися, лелітко, то було б можна його врятувати! – кликнув із несказанним жалем. – Якби ви були завернулися»?

 

а) антитеза;

б) еліпс;

в) епістрофа.

 

59. Який художній засіб використано в уривку: «Тато, бувало, й на за цілий день так багато не вибалакували слів. А тут…» (Р. Федорів)?

 

а) апосіопеза;

б) обрив;

в) еліпс.

 

60. Який художній засіб використано в уривку:

 

Там, під горою, в посмутнілій хаті,

стоїть труна… а там, на тій горі…

І пізнє літо…снопики на нивці…

гукає мати…бігає хлоп’я…

А там, у гробі…» (Ліна Костенко)?

а) обрив;

б) апосіопеза;

в) діафора.

 

61. Який художній засіб використано в цитаті: «Ми йшли туди… Та яке там йшли… Летіли, рвалися…Тож ми вірили, що там…» (У. Самчук)?

 

а) обрив;

б) апосіопеза;

в) еліпс.

 

62. Який художній засіб використано в уривку: «Я б вам сказав усе, що думаю, але…»?

 

а) обрив;

б) діафора;

в) апосіопеза.

 

63. Який художній засіб використано в уривку: «Тут би тільки жити…, а вони візьми та умри» (П. Мирний)?

 

а) апосіопеза;

б) паралепсис;

в) градація.

 

64. Який художній засіб використано в уривку: «Я не Ганна, не наймичка, я… – та й замовчала» (Т. Шевченко)?

 

а) іронія;

б) апосіопеза;

в) еліпс.

 

65. Який художній засіб використано в цитаті:

Ілько був парубок моторний

І хлопець хоч куди козак…

Тінь Котляревського пригорне

Мене в цю хвилю міцно так

І скаже: він таки мастак… (М. Рильський)?

 

а) паралепсис;

б) ремінісценція;

в) градація.

 

66. Який художній засіб використано в цитаті:

Я той, що греблі рвав,

Я не сидів у скалі… (П. Воронько)?

 

а) ремінісценція;

б) паралепсис;

в) градація.

 

67. Який художній засіб використано в цитаті: «От ми і згадали свого товариша незлим, тихим словом»?

 

а) ремінісценція;

б) аномінація;

в) каламбур.

 

68. Який художній засіб використано в цитаті: «Лисиці брешуть на щити і кличе див поверху древа» (М. Рильський)?

 

а) епістрофа;

б) каламбур:

в) ремінісценція.

 

69. Який художній засіб використано в цитаті: «Нам сказали, що ціни підвищуються тимчасово. Тимчасово – означає назавжди»?

 

а) діафора;

б) анафора;

в) епіфора.

 

70. Який художній засіб використано в цитаті: «Засоби масової інформації одностайно твердять про розбудову України. Розбудова України – це наша спільна справа»?

 

а) еліпс;

б) анадиплозис;

в) анафора.

 

71. Який художній засібвикористано в цитаті:

Згасає день за синіми лісами,

За синіми лісами лягла імла (Д. Загул)?

 

а) анафора;

б) анадиплозис;

в) діафора.

 

72. Який художній засіб використано в цитаті:

Затоплю недолю

Дрібними сльозами

Затопчу неволю

Босими ногами (Т. Шевченко)?

 

а) діафора;

б) анафора;

в) епіфора.

 

73. Який художній засіб використано в цитаті:

Ти, брате, любиш Русь,

Як хліб і кусень сала, –

Я ж гавкаю раз в раз,

Щоби вона не спала…

 

Ти, брате, любиш Русь

За те, що гарно вбрана, –

Я ж не люблю, як раб

Не любить свого пана?

 

а) анафора;

б) епіфора;

в) діафора.

 

74. Який художній засіб використано в уривку: «Співала колосом власна нива, співали жайворонки над нею, співав пісню серп, підрізаючи стебло…» (М. Коцюбинський)?

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 754 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Свобода ничего не стоит, если она не включает в себя свободу ошибаться. © Махатма Ганди
==> читать все изречения...

2370 - | 2121 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.013 с.