Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Онтологія віри в працях найвидатніших теоретиків християнства




 

Католицька віра включає в себе дві основні гносеологічні думки — «сповідальність» Бл. Августина та «логічну доведеність» Т. Аквінсь-кого. Якщо перший зосереджував власну увагу на внутрішньому, ви-ключно спекулятивному знанні, — неопосередкованому досвідом, то Аквінат віддавав перевагу логічним доведенням існування Бога. Тома Аквінський побудував власну теологію на філософії Арістотеля, за до-помогою якої спробував довести логічне існування Бога: 1) божествен-на сутність тотожна існуванню; 2) Бога не може не бути, оскільки світ не мав би першопричини — Бог є засадничим фактором світу; 3) Бог є кінцевою метою світу, який має прийти до цієї мети; 4) світ, згідно боже-ственної волі, створено на принципах гармонії — коли в межах єдиного цілого співіснують індивідуальне і сутнісно-єдине. Звісна річ, всі докази існування Бога у Докторського Ангела виступають в якості опосередко-ваних, — жоден з них не доводить безумовність існування Бога, а тільки вказує на його буття. Зрештою, варто звернутися до одного з апологетів християнської віри Квінта Тертулліана: «Вірю, оскільки абсурдно».

 

Під час розвитку схоластики, теології та містики в Середні віки філософія була визначена як наука «обслуговування» теологічних доктрин, оскільки (див. епіграф) першочерговим фактором виступає віра, і лише потім з’являється знання. Відповідно до цього положен-ня на тривалий період наукове знання було занедбаним — перевага віддавалася виключно настановам церкви, енциклікам Папи, розпо-рядженням кардиналів. Звісновідомим є кардинал Саванарола — іде-олог святої інквізиції, внаслідок якої були спалені або розіп’яті понад 1 млн людей. Особливо постраждали від даної ідеології жінки та ду-шевно хворі люди, які вважалися на цей період або «представниками диявола», або соціально девіантними елементами. Останнє спалення відбулося в середині ХVIII ст. в Німеччині. У новітній філософії, в постмодернізмі існує такий термін як «Освенцім», — який містить в собі весь зміст людської негідності. Йдеться, зокрема, про те, що одна з найцивілізованіших націй — німецька — страчувала представників інших націй (євреїв, слов’ян). Виявляється, 6 тисячоліть розвитку людської цивілізації (починаючи від Давньоєгипетської держави, Шумеру та Акади у Вавілоні) не принесли нічого суттєвого, оскільки людська «тваринність подоби» лежить на поверхні її індивідуальнос-ті — достатньо лише спровокувати її.


 

— 389 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

Критерії релігійної моральності та етики обов’язку перед Богом зобов’язують людину бути на тільки чесною та щирою перед відпові-дачем, але й перед самою собою. Моральна доктрина християнства в цілому викладена в Нагорній проповіді Ісуса Христа та в Посланнях Святих Апостолів. Найстарший і наймолодший з них (Петро та Іоанн) написали відповідно тільки декілька заповідей, а основний корпус Священного Тексту складають Послання Святого Павла. Окрім того, до новозавітного рукопису додається й одне послання Святого Юди. В цих текстах зосереджено всі основні тлумачення та екзистенційні принципи буття людини. Якщо протестанти, а до пев-ної міри й православні, наполягають на тому, що достатньо лише са-мого ознайомлення з текстами й «праведного» життя, то католики на-полягають на тому, що тільки церква є чинним представником Бога на землі, і тільки через неї можливе спасіння. В цьому полягає певний консерватизм католицизму, який не визнає самочинності людської особи, а цілком і повністю підпорядковує її божому провидінню.

 

У V ст. відбулася теоретична суперечка між Пелагієм і Августи-ном, який був зосереджений на предметі людської волі. Якщо чернець Пелагій відстоював і обґрунтовував думку, згідно якої людська подо-ба, — як подоба Божа, — наділена свободою, то Августин, — на про-тивагу йому, — заперечує право людини на власний вибір. Августин доводить, що людська воля є причиною людського гріха, бо тільки Бог може вибрати для неї єдино правильне вирішення будь-якої про-блеми, — а як тільки людина починає самостійно приймати рішення, вона опиняється у стані пастки — і одразу потрапляє в тенета дияво-ла. Згідно положення Августина, людина має повністю покластися на Бога, який єдиний спроможний врятувати її від «марноти провалля».

 

Якщо раннє християнство вибудовувалося як соціальна доктри-на, то католицизм, а певною мірою і православ’я, вже формувалися як певна інституція. Так, зокрема, ще Г. Гегель в роботі «Християнство і позитивна релігія» відзначав суттєві розбіжності між християнством як вірою та християнством як релігією. Як не парадоксально, але ця думка отримала своє логічне продовження у філософії Ф. Ніцше, який, з одного боку, поважав Ісуса як представника істини, а з іншо-го, — критикував всі релігії світу та церковні установи як такі, що ні-велюють саме віровчення.

 

Між тим, сучасна католицька церква після процесів анджорта-менто наприкінці ХІХ — початку ХХ ст. займає активну соціальну


 

— 390 —


МОДУЛЬ V. ХРИСТИЯНСТВО ЯК СВІТОВА РЕЛІГІЯ ТА ЙОГО РОЛЬ В ІСТОРІЇ І СЬОГОДЕННІ

позицію, намагається враховувати останні наукові досягнення та від-криття, веде миротворчу та благочинну міжнародну діяльність, — це не може не впливати позитивним чином на її авторитет у багатьох країнах світу.

 

 

Запитання та завдання для самоконтролю

1. Яка структура Біблії?

2. Моральна доктрина християнства.

3. Онтологія віри та її антропологічні виміри.

4. Догмати християнського віровчення в католицизмі.

5. Сучасна соціальна доктрина католицької церкви.

 

6. Міжнародна миротворча та благочинна діяльність Папи Іоан-на Павла ІІ.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 367 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Бутерброд по-студенчески - кусок черного хлеба, а на него кусок белого. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2474 - | 2394 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.