Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Що в перекладі означає слово Будда?




 

а) святий; б) пророк;

в) просвітлений.

 

9. День відпочинку в ісламі:

а) п’ятниця; б) субота; в) неділя.

 

10. Щоденна пятиразова молитва — це:

а) намаз; б) ураз; в) хадж.

 

ІІ РІВЕНЬ

1. Охарактеризуйте роль релігії в системі культури.

 

2. В яких національних релігіх обов’язковими були жертвопри-ношення. Чому?

 

3. Визначте й порівняйте основні напрямки в буддизмі.

 

ІІІ РІВЕНЬ

1. Охарактеризуйте релігію як форму суспільної свідомості.

 

2. Які уявлення про людину та світ в ранньонаціональних релі-гіях?

 

3. Назвіть 8 сходинок до шляху спасіння за буддизмом.

4. Дайте характеристику основних положень шаріату.

 

 

— 370 —


 

 

МОДУЛЬ V.

 

ХРИСТИЯНСТВО ЯК СВІТОВА РЕЛІГІЯ ТА ЙОГО РОЛЬ В ІСТОРІЇ І СЬОГОДЕННІ

 

Тема 6.

ХРИСТИЯНСТВО: ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА

 

План

Становлення християнства.

Основні етапи розвитку.

 

Становлення християнства

 

Приступаючи до вивчення християнської релігії необхідно вра-ховувати те, що за доктринальною, культовою й етичною простотою самою масовою із світових релігій приховується досить складний ре-лігійний феномен.

 

Релігія під назвою християнство (від грецького — по-мазаник) зародилася в четвертому десятилітті першого століття на-шого літочислення у східній провінції Римської імперії, у Палестині. Особа її засновника Ісуса Христа ще не так давно вважалася вченими (представниками т.з. міфологічної школи) фантастичною, легендар-ною. На даний момент домінує точка зору прибічників історичної школи, котрі мають як прямі (джереловідчі та археологічні), так і не прямі докази земного життя Ісуса.

 

Для того, щоб адекватно сприймати й орієнтуватися у розлогому дереві цієї світової релігії, потрібний крок у бік пояснення її ідейних витоків. Християнство виникає і початково розвивається у серед-овищі іудеїв діаспори, що сповідували іудаїзм, а потім і язичників. Тому зрозуміти його витоки можливо лише звернувшись до релігій-ного світогляду давніх євреїв, їх національно-конфесійної писемності (Старий Заповіт), до їхньої оригінальної культурної традиції. Можна сказати, що ідейний комплекс, закладений у Старому Заповіті, визна-чив обрій розвитку ідейної структури християнської релігії.


 

— 371 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

До основних Старозавітних ідей слід віднести: 1) ідею послідовно проводимого теїзму, тобто світогляду, що затверджує буття єдиного, «живого» й особистісного Бога; 2) ідею креаціонізму у відповідності з якою, Бог «за своєю волею» є Творцем всього сущого, включаючи лю-дину; 3) антропоцентричну ідею, тобто виділенність Богом людини як такої (образ і подоба Божа), із створеного світу, з низкою функцій, притаманних лише людині; 4) ідею «первородного гріха» або пору-шення першими людьми волі Бога, надаючи перевагу «зла» — «доб-ру», «розрив» із Богом, що потяг за собою викривлення безсмертної і блаженної природи людської, т.б. хвороби і смерть; 5) ідею Заповіту Бога з людиною (зокрема — з богообранним народом), що повинна нормувати і регулювати морально-бездоганні відношення з Творцем і людей один з одним; 6) ідею спокутування людей від «першород-ного гріха» і відновлення першородного блаженного стану, гармонії з Богом і світом; 7) ідею Месії (помазаника) — спасителя, посеред-ника між Богом і всіма людьми (перша версія), або Богом і обраним народом (друга версія); власне християнство конституювалося в ло-нах цієї релігійно-культурної традиції, але в прямому діалозі з нею, а також у діалозі з іншими релігійними і філософськими системами елліністичної культури (язичницькою за своїм характером).

 

Священне Писання — «Новий Заповіт» (Бога з людьми) та Свя-щенний Переказ християн, т.б. сукупність церковних документів, бо-гословських текстів, досвіду життя подвижників благочестя, де роз-криваються істини християнської віри, — містять фундаментальні віросповідні принципи. Коротко їх охарактеризуємо.

 

В ідейному плані християнство послідовно теїстично затверджує персоніфіковане розуміння Абсолюту. Даний принцип закріплено в двох догматах: догматі про Божественну Триєдність (Бог-Отець, Бог-Син, Бог-Дух Святий) і догматі про Боговтілення. Перший догмат встановлює сутнісну єдність Бога при наявності Трьох іпостасей і внутрішніх відносин між ними. Бог-Отець є безначальний творець і про мислитель, Бог-Син (Ісус Христос, Логос) є Спокутувач (люд-ства), Бог-Дух Святий є Утішник «живодатель». Тим не менше, Бог християн неподілений і не зілляний. Єдність трьох іпостасей, прозо-рість стосунків між ними досягаються любов’ю. На відміну від анти-чних уявлень про любов (любов як -е), християнство запропо-нувало іншу перспективу в її розумінні. Тут любов постає у вигляді

— жертовної любові-самовіддачі. (Син Божий через любов


 

— 372 —


МОДУЛЬ V. ХРИСТИЯНСТВО ЯК СВІТОВА РЕЛІГІЯ ТА ЙОГО РОЛЬ В ІСТОРІЇ І СЬОГОДЕННІ

до людей набуває людського образу і розпинається за людські грі-хи, взявши цей тягар на себе), самознищення ( ) Бога заради спасіння рода людського в межі всякої стражденної істоти. Ця любов Божа звернена до всіх людей, включаючи останніх грішників і, отже, вона втілює в собі найвищу моральну мудрість і свідоцтво про благо-дать. Вона «є виконання закону» (Рим. 13,10).

 

Любов тут виступає не лише одним з атрибутів самого Бога, але також показником якості відносин людини з Богом і людей один з одним (заповідь любові — Мф. 22, 37–39). Відносно до людини хрис-тиянство вчить про особливу цінність всякої особистості, вбачаючи в ній безсмертне духовно-матеріальне єство, створене Богом за своїм Образом і подобою, і закликано наслідувати Царство небесне. У силу цієї обставини життя людини на землі повинне підкоритися меті обо-жнення ( -а). Слід врахувати, що в християнстві показником обожнення людини в земному, грішному житті виступають плоди Святого Духа: любов, радість, мир, довготерпіння, благость, милосер-дя, віра, кротость і стримання.

 

Моральна доктрина християнства є універсальною, оскільки, по-перше, в ньому проголошено принцип етичної рівності всіх людей (у їх відношеннях до Бога, який любить усі свої творіння), скасовуючи усі попередні національні і майнові, статеві рамки; по-друге, в христи-янстві проголошена рішуча боротьба з частиною природи людини, яка поневолена гріхом (до т.з. смертних гріхів належать гордість, скупість, нечистота, заздрість, нестриманість, гнів, лінощі); по-третє, християн-ство апелює до гідності та доброчестності людини, закликає його на-слідувати заповіді «блаженства» (Мф. 5, 3–14), здолати зло добром, не відповідати насильством на насильство, любити ворогів.

 

Крім цього, в християнській релігії міститься ідея воскресіння (яка передбачає воскресіння плоті і душ людей) для наступного бла-женства у вічному просвітленому світі. Однак, лише праведники мо-жуть стати спадкоємцями Царства Божого, і показниками їх правед-ності виступають головні цінності християнства: віра, надія, любов.

 

Основні етапи розвитку

 

Говорячи про становлення християнства як світової релігії слід звернути увагу на основні етапи в його розвитку. Існує думка, що християнська релігія проходить три фазиси власного становлення:


 

— 373 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

1) початковий — апостольський етап (І ст.), що співвідноситься з першими кроками нової релігії в лонах іудаїзму і характеризується простими уявленнями і правилами (на приклад, віра в спокуту вільну жертву Месії Ісуса, общинним способом організації релігійного жит-тя, сумісними моліннями і трапезами, активною трудовою діяльністю на благо общини). На цьому етапі виникає Церква (грец. ) як містичне об’єднання людей різноманітних етнічних груп, що спо-відували Ісуса розіп’ятого і воскреслого, віруючих в Його обітування і очікуючих на швидке Друге Пришестя Спасителя; 2) період ранньо-го християнства (ІІ–ІІІ ст.) відрізняється двома головними проце-сами — становленням єпископальної Церкви (т.б. інституціоналіза-ція і закріплення ієрархії «всередині» церковної організації: диякон або диякониса — пресвітер — єпископ, кожний з яких мав певні повноваження і функції) і розривом з іудаїзмом (подолання іудео-християнства) у вигляді змін уявлень про Закон, заміни святкування суботи в воскреслий день, відмова від обрізання і заміна його водним хрещенням, корекції змісту свята Пасхи на християнське, тобто свят-кування Воскресіння Ісуса Христа). Важливо відмітити також, що саме в цей період Церква також в особах апостолів та їх учнів зуміла зібрати (створити) Священне Писання християн — Новий Заповіт. Новий Заповіт у своєму канонічному вигляді має 27 книг і розби-тий (подібно до Старого Заповіту) на 3 частини: «Євангелія» (грец. — блага звістка), книгу історичну — «Діяння» плюс по-слання апостолів, і, врешті решт, єдину пророчу книгу, яка стосується остаточної долі світу і людства — «Одкровення».

 

На цьому етапі відбувається не тільки оформлення організації Церкви, але й її локалізація в різноманітних частинах Римської імперії (наприклад «Одкровення» Іоанна Богослова повідомляє про сім об-щин у грецьких містах Малої Азії, а книги «Діяній апостольських» і окремих послань — про общини в інших містах, включаючи столицю імперії — Рим). Потрібно сказати, що життя християн в перші століття існування світової релігії було відмічене гоніннями з боку римської вла-ди та язичників. Не чіпаючи причин переслідування християн (розпо-чатих імператором Клавдієм 54–65 роки і припинених при Костянтині Іліцинії (Міланський едикт 313 року), відмітимо, що мучеництво за віру (у Христа) стало важливим фактором затвердження нової релігії.

 

Якщо до V століття християнство розповсюджувалося переваж-но в межах римської імперії і територіях, на які вона здійснювала


 

— 374 —


МОДУЛЬ V. ХРИСТИЯНСТВО ЯК СВІТОВА РЕЛІГІЯ ТА ЙОГО РОЛЬ В ІСТОРІЇ І СЬОГОДЕННІ

культурно-політичний вплив (наприклад, Арсенію, що стала першою християнською державою в 303 році), то пізніше воно виходить «у поза» і проникає до язичницьких народів (германським, кельтським, слов’янським племенам). Подальше еволюціонування християн-ства пов’язується з набуттям християнством державного статусу в Римській імперії, розподілом імперії на Західну і Східну частини (395 рік) і створенням помісних Церков з певними центрами керу-вання. Головні єпископські кафедри існували в Римі, Єрусалимі, Антіохії, Олександрії і після створення нової політичної і релігійної столиці у Східній частині Римської імперії — Константинополя, — Константинополі. Добре відомо, що протистояння (з IX століття) двох найбільш впливових кафедр — Риму і Константинополя завер-шилося розколом Церкви на католицьку (римо-католицьку) і право-славну (східну) в 1054 році. Пізніше (в XVI столітті) відбувся розкол уже в католицизмі, від якого поступово відмежувався протестан-тизм, — третя гілка християнства.

 

 

Запитання та завдання для самоконтролю

1. Вкажіть основні ідеї Старого Заповіту.

 

2. Охарактеризуйте Образ Ісуса Христа як засновника світової релігії.

 

3. Яка була загальна релігійно-культурна ситуація в Римській імперії та Палестині, на момент проповіді Ісуса?

4. Що ви знаєте про структуру і зміст Нового Заповіту?

 

5. У чому, на вашу думку, складався основний зміст вчення Ісу-са Христа?

 

6. Якими ознаками характеризується життя ранньохристиян-ської Церкви?

 

7. Що вам відомо про географічне розповсюдження християн-ства в перші віки його існування?

 

8. Які культові дії здійснювалися в давній Церкві?

 

9. За допомогою яких моральних принципів християнство звер-нулося до людини (і людства), бажаючи виправити її природу?

 

10. Що таке християнський Символ віри й які догмати в ньому закладено?

 

— 375 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 678 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Велико ли, мало ли дело, его надо делать. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2523 - | 2183 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.