Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Томістська філософія і пізньосередньовічна містика




 

Виражаючи платонівсько-гуманістичну лінію в Томістській серед-ньовічній філософії, августиніанство тривалий час виявляло себе про-відним напрямом середньо-пізньосередньовічної думки. Замикаючи рух філософсько-теоло-містичного мислення людини, її внутріш-ньому світі, духовності як втіленні справжньої реальності, плато-нівсько-августиніанське спрямування мислення з часом (наприкінці X — на початку XI ст.) натрапляє на всезростаючі труднощі. Через ряд соціокультурних обставин все помітніше місце серед моментів, що вимагають свого пізнавального осягнення, починає займати «на-туралістична» тематика. Згадаймо, що предмет філософії — не лю-дина і не світ самі по собі, а відношення «людина — світ», у якому на різних етапах розвитку філософського знання на перший план висувається то один, то інший його моменти. Йдеться про «натура-лістичні» інтенції Шартрської та Оксфордської (Р. Гроссетест, Р. Бе-кон) шкіл і особливо арістотелівсько-аверроїстську «агресію», яка в XI–XII ст. починає серйозно загрожувати ідеологічним підвалинам християнсько-католицького світогляду. Традиційні репресивні за-ходи не дають позитивного результату, скоріше, навпаки, репресії привертають щільну увагу громадської думки до переслідуваних ідей.

 

І перший успіх у боротьбі з аверроїзмом, що його пропагував у Паризькому університеті Сігер Брабантський, приносить застосу-вання саме цього специфічно витлумаченого арістотелізму. Один із провідних домініканських схоластів Альберт фон Больштедт (1193 або 1206/1207–1280) або, як його частіше називали, Альберт Вели-кий, застосовує в боротьбі проти Сігера специфічно препаровані в дусі католицької ортодоксії (засобами екзегези, що була сформована ще в Алексавдрійській школі) ідеї Арістотеля.

 

Проте найбільший успіх у подоланні арістотелівської «загрози» шляхом екзегетичного витлумачення ідей великого мислителя дав-ньої Еллади в католицько-теологічному дусі і перетворення заново «прочитаного» арістотелізму в потужну філософсько-світоглядну опору католицької церкви припадає на долю учня Альберта Вели-кого, який іще за життя затьмарив славу свого вчителя, — Фоми Аквінського (1225 або 1226–1274).

У молоді роки Фома навчався в Неаполітанському університеті.

 

В 1244 р. вступає до Домініканського ордену. Обдарованого юнака посилають до Паризького університету, де він стає учнем славно-

 

— 68 —


МОДУЛЬ І. ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК СВІТОВОЇ ФІЛОСОФІЇ

звісного Альберта Великого. Певний час Фома проводить з учителем у Кельнському університеті, а в 1252 р. повертається до Парижа як магістр теології і читає (до 1259 р.) в університеті лекції з теології. У 1259–1268 рр. Фома на прохання папи Урбана IV читає лекції в різних університетах Італії, а з 1269 р., знову ж таки за дорученням римської курії, повертається до Паризького університету, де августи-ніанці тоді зазнавали поразки за поразкою від Сігера Брабантського.

 

На той час Фома розробив уже в загальних рисах свою систе-му «покатоличеного» арістотелізму — томізму, як стали називати це вчення за іменем автора (латиною ім’я Фома вимовляється Тома, звідси «томізм»). Фома активно включається до боротьби і швидко (на початок 70-х років) здобуває остаточну й переконливу перемогу над аверроїзмом. У 1272 р. він повернувся до Неаполітанського уні-верситету, а в 1274 р., застудившись по дорозі на церковний собор у Ліоні, помер в монастирі Клюні.

 

За життя Фоми Аквінського його «новації» не дуже схвалювали-ся августиніанськи орієнтованими теологами, а саме вони панували в Паризькому університеті. Лише римська курія підтримувала талано-витого мислителя. Всесвітнє визнання і слава прийшли до нього тіль-ки після смерті, він був удостоєний почесного звання «ангельський доктор», а у 1323 р. канонізований. У 1879 р. філософія «ангельсько-го доктора» офіційно проголошується філософською доктриною Ватикану. Виникає і набуває всесвітнього авторитету сучасна версія томізму — неотомізм.

 

Свою філософсько-теологічну систему Фома Аквінський вик-лав у численних працях. Найзначніші серед них: «Сума істини ка-толицької віри про язичників» (1259–1264) та «Сума теології» (1265–1274). Фома визнає відмінність між філософією і теологією, але вбачає її лише в методах досягнення результатів. Що ж до пред-мета, то він відрізняється у філософії і теології лише частково. Фома визнає, що деякі з догматів теології можуть бути доведені філософі-єю (буття Бога, єдність та інші властивості Бога, безсмертя людської душі тощо).

 

Більшість догматів, проте, не підвладні філософським засобам доведення, тому що вони «надрозумні», тобто цілком раціональні з позицій «божественного розуму», який набагато переважає людський розум. Коли ж людський розум виявляє нездатність раціонально осягнути зміст тих або тих «божественних істин», він має смиренно


 

— 69 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

схилитися перед вірою, оскільки остання просто «вища» від розуму, знання, науки. Отже, проголошувана Фомою «гармонія» (ні в якому разі не «суперечність») віри та знання фактично означає підпорядку-вання другого першій.

 

Фома Аквінський заперечує одну з провідних августиніанських ідей про безпосередній характер пізнання буття Божого, вважаючи неправомірним «отологічний аргумент» Ансельма Кентерберійсь-кого. Натомість Фома висуває свої п’ять доведень буття Божого. Усі вони не прямі, а опосередковані.

 

«Усе, що рухається, має причиною свого руху щось інше» — це перше томістське «доведення» виходить із неможливості самору-ху предмета, у результаті чого утворюється ряд причин, серед яких остання — арістотелівський першодвигун, або Бог. Друге доведення виходить із арістотелівського поняття «продуктивної причини». Так само, як і в першому «доведенні», міркування доводиться до існуван-ня первинної «продуктивної причини», яка і є Богом. Третє доведен-ня виходить з ідеї неможливості допущення випадкового характеру світу. Оскільки світ існує, має існувати і якась абсолютно необхідна причина, якою може бути лише Бог. Четверте доведення апелює до факту існування у світі різних ступенів тих або тих якостей. Але в такому разі мусить існувати якесь абсолютне мірило, стосовно якого ці різні ступені набувають визначеності. Таким абсолютним мірилом (найвищим і абсолютним ступенем будь-яких якостей) може бути лише Бог. П’яте доведення виходить із арістотелівського розуміння причинності як обов’язково цілеспрямованої. Але якщо світ при-чинно зумовлений, то він і цілеспрямований, отже, має бути той, хто Кнілеспрямовує існування світу, тобто — Бог.

 

Фома тлумачить людину як неповторну індивідуальну істоту, що знаходить свій вияв у неповторності індивідуальної людської душі. Індивідуальність ця зберігається в безсмертній душі і після смерті тіла. Проте таке «безтілесне» існування душі є «неповним». «Повна» суб-станція людини потребує єдності душі й тіла, що остаточно і має реалі-зуватись у день «страшного суду» возз’єднанням душі з воскресаючим тілом. Ідея єдності душі й тіла, так само як і їх неповторності, виявляє певну гуманістичну тенденцію в міркуваннях «ангельського доктора».

 

У своєму тлумаченні істини та процесу пізнання Аквінат, при-наймні формально, погоджується з Арістотелем, визнаючи істину як «узгодженість», «адекватність» розуму та речі. Але подібність ця знач-


 

— 70 —


МОДУЛЬ І. ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК СВІТОВОЇ ФІЛОСОФІЇ

ною мірою формальна, бо речі для Фоми — не самостійні реальності, як в Арістотеля. Створені Богом, вони не мають власного буття і лише «беруть участь в бутті».

 

Томізм, виростаючи з «творчого» (з позицій католицької філо-софії) «прочитання» арістотелізму, допоміг Ватикану утримати свою ідеологічно-світоглядну монополію в складних умовах поширення альтернативних ідей аверроїзму. Через це томізм на довгі роки утвер-джується як панівна філософська доктрина католицизму. Лише за-гальна криза середньовічної філософії в XV–XVI ст. надовго усуває томізм зі світової ідеологічної арени. Проте наприкінці XIX ст., як уже зазначалося, відбувається своєрідний «ренесанс» томістської фі-лософії, і вона знову стає протягом усього XX ст. одним із провідних філософських напрямів під назвою «неотомізм».

 

Ми бачили, як провідна на початку класичного середньовіччя ав-густиніанська традиція (що спиралася на гуманістично-платонівську основу античності), пов’язана з францисканським орденом, поступо-во втрачає лідерство і, відповідно, «відчуття часу». Свідчення тому — конфлікт керівництва ордену з «духом» Шартра та Оксфорда. У цій ситуації реалістичнішими виявилися домініканці, які в особі Фоми Аквінського перехоплюють лідерство. Проте серед молодого поко-ління францисканців знайшовся мислитель, який зумів творчо підій-ти до августиніанської традиції, віднайти в ній нові, ще не вичерпані можливості. Йдеться про Іоанна Дуне Скота (1265 або 1266–1308), який, вступивши в 1281 р. до францисканського ордену й здобувши освіту в Оксфорді, читав лекції з філософії та теології в Парижі, а по-тім удома — в Оксфорді й Кембриджі.

 

Витоки творчості Скота тяжіють до математично-натуралістичної традиції Оксфорда. За Скотом, філософія постає теоретичним зна-нням на відміну від теології, яка є знанням практичним, переваж-но морально-етичним. Тому теологія не потребує тієї строгості та точності (раціональності загалом), якої намагався надати їй Фома. Теологія цілком відповідає августиніанському критерію знання — ірраціоналістичному у своїй основі. Як і всі провідні філософи серед-ньовіччя, в полеміці між реалізмом і номіналізмом І. Дуне Скот не дотримувався крайньої позиції. Лише в тенденції (як і П. Абеляр, і Р. Бекон) він схилявся до номіналізму.

 

Тлумачачи пізнавальний процес головним чином у натураліс-тичному дусі, Скот водночас наголошує на автономному характері


 

— 71 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

людської волі, навіть на її першості щодо розуму. Воля, отже, висту-пає у нього як свободна воля, а свобода становить найглибшу сутність людини. Тим більше абсолютно нічим не детермінованою виступає Божа воля, і в цьому Скот вбачає джерело божественної всемогут-ності.

 

Наприкінці XIII — на початку XIV ст. класична середньовічна філософія — схоластика (і реалістична, й номіналістична), вичерпав-ши свої історичні позитивні можливості, поступово вступає в період кризи. Остання виявляє себе насамперед у спеціалізації і специфі-кації позитивного змісту філософських пошуків схоластики, спектр якого ще не так давно був надзвичайно широким. Тепер він дедалі ви-разніше набуває логічного спрямування. До речі, логічні дослідження цієї пори мали неабияку наукову цінність.

 

Така тенденція простежується вже в Раймунда Луллія (1235– 1315), який запропонував своєрідну «логічну машину». Це була одна з перших спроб механічного модешовання логічного мислення. Сучасні логіки вважають Луллія попередником комбінаторних мето-дів у новітній логіці. Представник пізньої схоластики англієць Вільям Оккам (бл. 1280–1350), який навчався, а потім викладав у Оксфорді, займав майже крайню номіналістичну позицію. Це виявилося насам-перед у послідовному проведенні Оккамом позиції «двоїстої істини» аж до повного розділення предметів теології (її сфера — самі лише тексти Святого Письма) і філософії, яка цілковито незалежна від тео-логії і спирається у своїх дослідженнях лише на розум і досвід.

 

Послідовно проводячи свою номіналістичну лінію в запереченні будь-якої об’єктивності існування загальних понять, Оккам викорис-товує свою відому «бритву» («бритва Оккама»), за допомогою якої відтиналися всі «сутності» (загальні поняття), необхідність яких не обґрунтовувалася логічно. Загальні поняття самі по собі є термінами, що виражаються словами, й у цьому плані вони є чимось одиничним. Властивість загальності вони набувають лише в умі в результаті при-писування їм того чи іншого значення. Звідси — «термінізм», як час-то називають Оккамову теорію загальних понять. Своєю концепцією «термінізму» Оккам поклав початок тлумаченню загальних понять як системи знаків, знакових систем.

 

Однією з характерних рис кризової середньовічної свідомості стало поширення наприкінці XIII — на початку XIV ст. містики, серед найвідоміших представників якої був Йоган Екгарт (1260–1327), або,


 

— 72 —


МОДУЛЬ І. ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК СВІТОВОЇ ФІЛОСОФІЇ

як його часто називали, Майстер, тобто вчитель. Йоган Екгарт був членом домініканського ордену, певний час викладав у Паризькому університеті.

 

Він виходив з «апофатичного» богослов’я «Корпусу Ареопагіти-ки». Бог, за Екгартом, присутній у всьому, але жодне існування, за ви-нятком людини, не помічає цієї присутності. Людина «помічає» Бога в собі, але не шляхом раціонального міркування, а безпосереднім і мовчазним «переживанням» Бога в найпотаємніших глибинах свого єства. Екгарта недаремно називали Майстром. Він справді мав бага-тьох послідовників, найвідомішими серед яких були Йоган Таулер (1300–1361) та Генріх Сузо (1300–1365). Ідеї Екгарта та його учнів мали вплив і на формування реформаційних ідей М. Лютера.

 

Пізньосередньовічна містика як специфічна реакція на логіко-раціоналістичну однобічність філософських побудов пізньої схо-ластики (остання була цілком природним наслідком формалізму римо-латинської ментальності «західної» парадигми середньовічно-го мислення) в «апофатичній» манері (властивій «східній» парадигмі середньовічної філософи) відтворювала платонівську діалектичну думку. Саме тут черпала свою філософську «настроєність» на світ, свій неповторний діалектичний характер німецька класична філосо-фія XIX ст., що перебувала в діалогічному спілкуванні з німецьким романтизмом. Далі ми побачимо, як той же «апофатичний» (зокрема «ареопагітичний») неоплатонізм уже безпосередньо в межах «східно-європейської» середньовічної парадигми (конкретно — український неоплатонізм XIV–XVI ст.) стає одним із джерел оригінальної діа-лектичної концепції Григорія Сковороди.

 

У літературі трапляється негативна оцінка середніх віків як «провал» у «нормальному» ході історичного процесу, як «крок на-зад» в історії, як «темні віки» тощо. Різко негативно оцінювалося пе-редусім духовне життя середньовічної доби, хоч об’єктивних підстав для цього немає. Середньовічна доба є однією з історичних епох, зі своєю специфікою, але вона нічим не гірша від будь-якої іншої істо-ричної епохи. За середньовіччя було зроблено великий крок у роз-витку філософського знання (нове розуміння часу і творчості, вияв-лення специфіки духовності як однієї з найістотніших характеристик реальності, дослідження багатогранного взаємовідношення одинич-ного і загального та ін.). Без цього кроку неможливий був би подаль-ший розвиток філософії. Інша справа, що темп культурного розвитку


 

— 73 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

доби середньовіччя був дещо загальмований. Але про це — у наступ-ній темі.

 

Негативна оцінка середніх віків була «нормальною» реакцією представників «нового мислення» на ідеї суспільства, яке, вико-навши свою історичну місію, залишалося в минулому. Такою була реакція мислителів так званого Відродження на ідеї кризового вже середньовіччя. Водночас відомо, що аналогічними були оцінки й кри-зової античності з боку молодого ще тоді середньовіччя, що йшло на зміну античності (згадаймо хоча б К. Тертулліана).

 

Криза середньовічної філософії означала насамперед кризу се-редньовічної філософської парадигми, необхідність її заміни новою філософською парадигмою, в межах якої містилися б можливості по-долання цієї кризи. Суб’єктивна (така, що констатувала нездатність традиційної — середньовічної — філософії за нових умов ефективно забезпечувати духовні потреби суспільства) оцінка мислителями Відродження середніх віків була некритично засвоєна наступними поколіннями, абсолютизована ними. Втративши момент істини, що містився в зазначеній оцінці, вона перетворилася на заблудження. Проте мислителі Відродження не просто оцінювали негативно серед-ньовічну філософію, вони (і це головне) запропонували нові ідеї, що лягли у фундамент нової філософської парадигми.

 

Питання та завдання для самоконтроля

1. Що таке антична філософія? Які її хронологічні межі?

2. Назвіть основні періоди античної філософії.

 

3. В чому полягає основне питання докласичного періоду антич-ної філософії? Які варіанти його вирішення?

4. В чому суть «сократичного повороту» в античній філософії?

5. Специфіка онтології і гносеології Платона.

 

6. Яке значення вчення Арістотеля для античної і світової філо-софської думки?

 

7. Чим елліністична філософія відрізняється від класичної ан-тичної філософії?

 

8. Сутність епікуреїзму.

9. Чим скептицизм відрізняється від агностицизму?

10. Чому стоїцизм є ідейною основою християнства?

11. Історичне значення античної філософії.

 

— 74 —


МОДУЛЬ І. ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК СВІТОВОЇ ФІЛОСОФІЇ





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 566 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Своим успехом я обязана тому, что никогда не оправдывалась и не принимала оправданий от других. © Флоренс Найтингейл
==> читать все изречения...

2404 - | 2224 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.