Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Орієнтовні відомості по темі. Філософська думка Стародавньої Індії та Китаю слугує переконливим свідченням специфіки філософської думки Сходу в цілому




Філософська думка Стародавньої Індії та Китаю слугує переконливим свідченням специфіки філософської думки Сходу в цілому, яка передбачає зосередження на таких питаннях як: буття світу, внутрішнього духовного життя людини, акцентування переваги суспільства, народу, племені, роду над особистістю, її нерозривного зв'язку з релігією та міфологією, великої ролі традиції у суспільному та інтелектуальному житті.

Філософські вчення Стародавньої Індії представлені ортодоксальними (веданта, міманса, вайшешика, санкх'я, ньяя, йога) та неортодоксальними (буддизм, джайнізм, чарвака-локаята) школами. Перші строго слідували авторитету Вед (найдавніші літературні пам'ятки арійської культури, збірки всього наявного тогочасного знання, що містили в собі гімни на честь богів, молитви, жертовні формули й обряди, магічні заклинання, поезію тощо), інші – їх критикували.

Періоди розвитку філософської думки в Давній Індії:

1. Ведичний період (15 – 6 ст. до н. е.).

2. Епічний період (6 – 2 ст. до н. е.).

3. Період сутр і схоластики (2 ст. до н.е. – 2 ст. н.е.).

Світоглядна орієнтація давньоіндійської філософії – перемога над собою, над своїми пристрастями і бажаннями, що досягається шляхом самовиховання. Головна проблема філософських учень Давньої Індії – життя як страждання. Духовно-практична мета філософії – це порятунок душі.

Історія філософії Стародавнього Китаю можна поділяють на два періоди: передфілософія і відділення філософії від міфології. Перший період, пов'язаний із старовинними книгами «Книга історії», «Книга змін» тощо, пояснює походження і розвиток світу через співвідношення протилежних сил Ян та Інь. Другий період характеризується протиборством різних філософських шкіл: конфуціанства, даосизму, моїзму.

Духовно-практичним завданням філософії був пошук шляхів мудрої організації суспільного життя. Давньокитайська філософія космосоціологічна – життя людини підпорядковано стабільності соціуму, вона повинна жити для суспільства, пристосувати своє життя до вимог суспільства. Головний світоглядний принцип китайської філософії: «Живи для інших, слідуй обов'язку». Давньокитайське суспільство було строго ієрархізоване, в якому обов'язки особи визначались її соціальним становищем, а тому моральна поведінка людини є результатом не примусу, а виконання ритуалів, пошанування влади, батьків, культу предків.

У розвитку античної філософії виокремлюють три періоди: досократівський (VII-V ст. до н.е.), класичний (V-ІV ст. до н.е.) та еллінський (IV до н. е. – IV н.е.).

У досократівський період основними проблемами старогрецької філософії були проблеми космології – вчення про Всесвіт у цілому та про місце людства у ньому. Для неї також характерний наївний матеріалізм – пошук першопочатку в найпростіших стихіях. Філософія цього періоду представлена вченнями таких шкіл та філософів: Мілетська школа (Фалес, Анаксимандр, Анаксимен), Піфагорейська школа, Елейська школа (Парменід, Зенон), Демокріт.

Демокріт створив плюралістичну натурфілософську онтологію – атомізм. Твердив, що існує 2 першооснови – атом і порожнеча. Атом – неділима частина матерії, незмінна, вічна, має величину і постійно рухається (рух – спосіб існування атомів), не має кольору, смаку і запаху. Світ атомів осягається розумом, тоді як усі речі дані нам чуттєво. Порожнеча – це небуття, пустий простір, що не впливає на тіла. Порожнеча є абсолютно однорідною, вміщує в собі тіла, але може існувати і без них. Із порожнечі нічого не може виникнути чи народитися, бо вона пасивна. Натомість порожнеча є умовою руху та переміщення атомів.Виникнення світу і всіх існуючих у ньому речей – це процес безперервного з'єднання, змішування та роз'єднання атомів.

Головна тема філософських досліджень Сократа – проблема людини. Він

стояв на філософських позиціях про неможливість для людського розуму пізнання світу та речей. Людина може пізнати тільки саму себе. Запропонував свій сократичний метод (евристичну бесіду), якому притаманні: маєвтика – мистецтво видобування за допомогою вмілих проблемних питань прихованого в людині правильного знання та іронія – манера прикидатися дурнем перед невігласами, які вважають себе знавцями і мудрецями, для того, щоб вони могли із власних відповідей дізнатися про свою дурість і спрямувати свої зусилля на істину.

Найвидатнішими представниками класичного періоду античної філософії були Платон і Аристотель. Учень Сократа Платон (427-347рр. до н.е.) вважається засновником об'єктивно-ідеалістичної філософії. Основне досягнення Платона - відкриття та обґрунтування надчуттєвого світу ідеальних суттєвостей, увінчаних ідеєю Блага, яка є одночасно і Богом - творцем. Цей Бог з нерозумного хаосу матерії формує і впорядковує Космос і кожну річ у ньому. Ідеї при цьому виступають щодо речей як їх одвічні взірці, причини виникнення і цілі. Речі ж є блідими копіями ідей.

Найвищого розквіту і продуктивності грецька філософія досягла в особі Аристотеля (384-322 рр. до н.е.), який здійснив науково-теоретичний синтез усього попереднього розвитку античної філософії, зумівши проаналізувати майже всі доступні того часу галузі знань. Він заперечував існування ідей поза світом речей. Чуттєвий світ є цілком реальним. Аристотель конструює картину світу, що дістала назву телеології (від грец. «телекс» - мета). Світовий процес здійснюється внаслідок впливу понадсвітової мети, якою виступає Першодвигун, Розум, Бог. Ця мета (Бог) стоїть за межами Космосу й генерує в ньому внутрішній потяг до руху та удосконалення.

Розробив вчення про державу, яку вважав природним утворенням. Вперше класифікував форми правління на: правильні (монархія, аристократія, політія (форма правління, коли заради спільного блага править більшість)) і спотворені (олігархія, демократія і тиранія).

Багатоманітність філософських ідей періоду античності дала підставу для висновку про те, що в давньогрецькій філософії містяться у зародку (у вигляді геніальних здогадок) майже всі пізніші види світогляду.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 295 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Даже страх смягчается привычкой. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2483 - | 2177 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.