Англійським відповідником поняття «стать» є «вех». Традиційно воно використовувалось на позначення морфологічних і фізіологічних відмінностей осіб. Проте в 70-ті роки XX ст. соціологи запропонували розрізняти поняття «вех» і «£епсіег», оскільки, крім біологічних відмінностей, існує поділ на чоловічі та жіночі соціальні ролі, форми діяльності. Вони відрізняються поведінкою, ментальністю, емоційністю. Запровадження цього поняття було спричинене необхідністю подолання поглядів на різні статеві риси та ролі як вияв «природних» якостей. Отже, наприкінці XX ст. гендерну роль розглядали не лише як вияв природою заданих особливостей, а й як систему очікувань адекватної поведінки; не як природну стать, а як «соціально-культурний конструкт». З цієї точки зору, деякі характеристики жінок (наприклад, емоційність, схильність до самопожертви, орієнтованість на сім'ю і дітей) поставали не природними якостями, а характеристиками, сформованими певним типом суспільства.
Вважається, що вперше термін «гендер» був запроваджений у науковий обіг американським психоаналітиком Робертом Столлером у праці «Стать і гендер: про розвиток мужності та жіночності» (1968). «Гендер» він розглядав як поняття, що виражає психологічні, соціальні, культурні особливості, незалежні від тих, що тлумачать біологічну стать. Тому необов'язково пов'язувати буття жінки з «жіночністю», а буття чоловіка з «мужньою» поведінкою. Такий підхід був підтриманий багатьма соціологами, він започаткував новий напрям соціальних досліджень — гендерних.
Термін «гендер» вживається як соціальна конструкція, що формується одночасно шляхом соціалізації, поділу праці, системою гендерних ролей, різними соціальними інститутами й усвідомленням, прийняттям індивідом суспільних норм, орієнтацією на них; як стратифікаційна категорія, яка ієрархізує соціальні відносини, ролі чоловіків і жінок, виявляє нерівний розподіл ресурсів за ознакою статі, відносини керування/підлеглості, визнання/ виключення людей, які суспільство відносить до різних гендерів; як культурна метафора, що виражає символічний, культурний аспект гендеру, розглядає жіноче і чоловіче як елементи культурно-символічних рядів: чоловіче — раціональне, духовне, культурне, жіноче — чуттєве, тілесне, природне.
Українська дослідниця Наталя Лавріненко пропонує розглядати гендер одночасно і як соціальний інститут, і на індивідуальному рівні.
Елементами гендеру як соціального інституту є:
— гендерні статуси, тобто соціально обумовлені суспільством ролі, норми, поведінкова, жестикуляційна, лінгвістична, емоційна і психологічна заданість;
— гендерний поділ праці. Робота, що розподіляється залежно від чоловічого чи жіночого гендерного статусу, актуалізує суспільну їх оцінку;
— гендерно передбачені права і можливості для кожного статусу в сімейній (родинній) сфері;
— гендерні сексуальні сценарії (нормативні зразки вияву сексуального бажання і поведінки залежно від гендерного статусу);
— гендерні якості особистості (комбінації характерних рис особистості, які моделюються гендерними нормами, що передбачають певні почуття і поведінку носіїв різних гендерних статусів);
— гендерний соціальний контроль, який складається з формального і неформального схвалення, винагороди конформної поведінки, покарання ганьбою, соціальною ізоляцією, презирством, лікуванням тощо нонконформістської поведінки;
— гендерна ідеологія, що виправдовує існування гендерних статусів, особливо різної їх оцінки в суспільстві;
—гендерні іміджі (образи), культурні репрезентації гендеру, його тілесності в символічній мові і творах мистецтва, що відтворюють і легітимують гендерні статуси.
На індивідуальному рівні гендер утворюють:
а) категорії біологічної статі, обумовленої з народження і заснованої на наявності певних фізичних ознак;
б) гендерна ідентичність (особистісне осмислення і прийняття своєї належності до певної статі);
в) гендерний шлюбний і репродуктивний статус (участь у шлюбі чи відмова від нього, сімейні ролі);
г) гендерні сексуальні орієнтації, соціально й індивідуально прийняті зразки сексуальних почуттів, бажань, сексуальної практики та ідентифікації з ними;
ґ) гендерна особистість, яка характеризується засвоєними моделями соціально схвалюваних почуттів, емоцій;
д) процеси творення гендеру, соціальної практики навчання гендерно «правильній» поведінці, у тому числі і на вербальному рівні;
є) гендерна презентація себе як особистості, яка має відповідні гендерні якості, за допомогою одягу, косметики, прикрас та ін.
Отже, гендерний підхід фіксує наявність системи гендерних ролей, тобто очікуваних від індивідів відповідно до створених суспільством уявлень про «чоловіче» і «жіноче» моделей поведінки.
Поняття «гендер» («£епсіег») означає соціальне очікування від представників кожної статі. Однак, на відміну від поняття «стать», воно стосується не біологічних особливостей, за якими різняться чоловіки та жінки, а соціально сформованих рис. Тобто якщо зі статтю пов'язані лише фізичні відмінності будови тіла, то з гендером — психологічні, соціальні, культурні відмінності між чоловіками та жінками. Відповідно, поняття «стать» охоплює комплекс репродуктивних, поведінкових, тілесних, соціальних характеристик, які визначають індивіда як чоловіка чи жінку. У світовій соціології біологічну стать визначають терміном «вех», а соціальну — «гендер».
Не пов'язані з біологічною статтю поняття «маскулінність» (лат. — чоловічий; — мужність, сила) та «фемінність» (лат. — жінка, самка; — жіночність). Вони позначають відмінні психологічні характеристики, історично сформовані особливостями культури певного суспільства.
Маскулінність асоціюється з активністю, незалежністю, самовпевненістю, а фемінність — із залежністю, несміливістю, сентиментальністю.
Вищий рівень споріднення рис маскулінності та фемінності, досягнутий однією особою, свідчить про її андрогінність (грец.— двостатевий). Маскулінність, фемінність та андрогінність є передумовами певної моделі соціальної поведінки. Андрогінна особа має більший вибір варіантів моделювання поведінки, є гнучкішою щодо соціального пристосування. Професор психології та жіночих студій Сандра Бем (США) пояснювала андрогінність як індивідуальну здатність особи залежно від конкретних ситуативних умов діяти водночас по-жіночому і по-чоловічому.
Формування гендерних ознак особистості відбувається в процесі гендерної соціалізації, яка полягає у засвоєнні гендерних ролей і відтворенні очікуваних суспільством від чоловіків і жінок типів поведінки.
Первинна гендерна соціалізація людини починається з моменту народження, коли батьки та інші дорослі навчають дитину її ролі хлопчика або дівчинки. Свою статеву належність вона усвідомлює вже в 1,5 року, дворічна дитина вже знає свою стать, у 3—4 роки свідомо її розрізняє, часто асоціюючи з зовнішніми ознаками, наприклад з одягом. У 7—8 років поглиблюється статева диференціація поведінки (різні інтереси хлопців і дівчат, різні ігри та партнери, стилі поведінки). Усвідомлення дитиною своєї статевої ролі охоплює уявлення про те, наскільки її якості відповідають очікуванням та вимогам чоловічої або жіночої ролі.
Однак у літературі з проблеми гендерної соціалізації та гендерної ідентичності (усвідомлення належності до певної статі) побутують вельми суперечливі погляди на ці процеси. Деякі вчені вважають, що на розвиток гендерної ідентичності впливають процеси моделювання, зміцнення, самосоціалізації. При моделюванні діти імітують поведінку дорослих, спочатку наслідують людину, яка про них турбується найбільше (мати, няня), потім батька, друзів, учителів, кіногероїв. Коли моделі обох статей знаходяться поруч, малюки імітують поведінку дорослого не обов'язково однієї з ним статі.
Процес зміцнення пов'язаний з нагородами та покараннями. Відповідно до суспільних стереотипів щодо гендерних ролей батьки заохочують поведінку, яка відповідає статі дитини, та негативно ставляться до протилежних дій. Причому хлопців частіше і сварять, і хвалять. Батьки більш занепокоєні, коли сини проявляють риси фемінності, ніж коли дочки демонструють риси маскулінності. Засуджуючи несамостійність хлопців, вони спокійно ставляться до залежної (пасивної) поведінки дівчат. У процесі самосоціалізації діти на основі вербальної та невербальної взаємодії готують себе до життя в суспільстві, поступово усвідомлюючи, що певна поведінка викликає пошану або осуд оточення. Це означає, що дитина спочатку осмислює свою стать, потім намагається поводитися адекватно своїм уявленням про норми поведінки особи її статі. Усі ці процеси є основою трьох теорій гендерної соціалізації: теорії ідентифікації, статевої типізації, самокатегоризації.
Загалом хлопців піддають інтенсивнішій соціалізації, ніж дівчат. На них чинять більший тиск з метою вберегти їх від відтворення поведінки, яка суперечить чоловічим статеворольовим стандартам і стереотипам. Підвищена увага до соціалізації хлопців є одним з виявів закону статевої диференціації або принципу маскулінної додатковості. Суть його в тому, що визволення хлопця з-під жіночого впливу, під яким перебувають у ранньому дитинстві всі діти, потребує додаткових зусиль як його самого, так і вихователів. І чим жорсткіша статева стратифікація, тим послідовнішою та цілеспрямованішою є диференціація соціалізації хлопців і дівчат. Відповідно дівчат готують до виконання господарських обов'язків (батьки, вихователі заохочують їх до участі у домашніх справах, гри з ляльками, спонукають бути ніжними та охайними), а хлопців — до позасімейної, публічної діяльності (їм надають більшої незалежності, схвалюють активність і самостійність). Жорсткість нормативної статеворольової диференціації помітно поляризує стереотипи фемінності/маскулінності в суспільстві, стимулює їх дотримання.
Результатом гендерної соціалізації є формування гендерної ідентичності — усвідомлення індивідом своєї статевої належності, переживання ним своєї маскулінності (фемінності) і готовності виконувати відповідну гендерну роль.
Значно впливають на гендерну соціалізацію гендерні стереотипи.
Гендерні стереотипи — механізми, що забезпечують закріплення і трансляцію гендерних ролей від покоління до покоління.
У суспільній свідомості вони функціонують як стандартизовані уявлення про моделі поведінки та риси характеру відповідно до понять «чоловіче» та «жіноче». Вивчення їх почалося у середині 50-х років XX ст., коли американські соціологи Мак-Кі та Шерріфс визначили типово чоловічий та типово жіночий образи. На їх думку, типово чоловічий образ є сукупністю рис, пов'язаних із соціально необмеженою поведінкою, компетентністю, раціональними здібностями, активністю і результативністю, жіночий характеризують соціальні й комунікативні навички, теплота, емоційна підтримка. Стереотипи створюються суспільством штучно, формуючись протягом багатьох років, важко піддаються коригуванню або ліквідації, обмежують свободу, можливості людини, прийняття рішень у різних сферах життєдіяльності. Тим більше, що, як відомо, не існує суто чоловічої або суто жіночої особистості; будь-яка особистість втілює у собі риси як фемінності, так і маскулінності.
Стереотипи дуже повільно змінюються, але така тенденція у сучасних суспільствах існує: стереотипи фемінності/маскулінності вже не такі полярні та чітко окреслені, як півстоліття тому. Змінюється й ідеал «істинної жіночності», якому в XIX ст. були властиві шляхетність, благочестивість, покірливість, відданість чоловікові. Правда, й тепер ці якості оцінюються високо та становлять ядро чоловічого розуміння жіночності.
Водночас у жіночій свідомості з'явилися нові риси: інтелектуальність, енергійність, підприємливість. Сучасна жінка ширше розуміє своє соціальне призначення, не обмежується лише функцією материнства. Стереотипи маскулінності теж не залишаються без змін. Традиційна маскулінність на передній план висувала фізичну силу, нестриманість у вияві «соціальних почуттів» (гніву, агресії), функціональне ставлення до жінки тощо.
Сучасна маскулінність віддає перевагу інтелекту, а не фізичній силі, вимагає виявлення ніжності, такту, стриманості.
Послаблення гендерних стереотипів розширює можливості індивідуального самовибору, внаслідок чого виграють і особистість, і суспільство.
Та більшість сучасних суспільств є патріархальними, у них домінує саме маскулінна культура, яка виправдовує чоловіче домінування.
Гендерні стереотипи цементують гендерні ролі, що існують у суспільстві. Традиційно чоловік сприймається як захисник, голова, лідер, жінка — як ніжна, слабка істота, орієнтована на виховання дітей та самореалізацію у сім'ї. За словами американського етнографа Маргарет Мід (1901 —1978), статеві відмінності використовуються суспільством як підґрунтя для диференціації соціальних ролей, проте сутність цих ролей не є біологічно обумовленою. Ситуація у сучасному світі змінилася, проте незмінними залишилися традиційні гендерні ролі. Чоловічу гендерну роль утворюють:
норма успішності (статусу) — стереотип, за яким соціальна цінність чоловіка визначається розміром його доходу, успішністю на роботі;
норма фізичної сили; норма емоційної стриманості; норма розумності (чоловік має бути компетентним, інтелектуально розвиненим);
норма антижіночості (чоловік повинен уникати занять та особистісних рис, які пов'язуються з жіночістю). Суспільство позитивно ставиться до традиційної чоловічої ролі, проте в сучасному суспільстві простежуються «напруга чоловічої ролі», «чоловічий гендерно-рольовий стрес», які виникають унаслідок неспроможності чоловіків відповідати традиційним уявленням про «справжнього чоловіка».
Негативний вплив патріархальної системи гендерних ролей проявляється на індивідуальному (виконання традиційних гендерних ролей, які суперечать бажанням особистості, породжують незадоволення життям, знижують соціальне самопочуття, погіршують здоров'я); міжособистісному (конфлікти у сім'ї, міжособистісному спілкуванні та ін.); соціетальному (заважають включенню жінок у сферу підприємництва, управління тощо) рівнях.
Диференціацію гендерних ролей, причини ЇЇ виникнення та існування по-своєму пояснювали представники соціобіологічної парадигми, структурного функціоналізму, марксистських і неомарксистських концепцій, теорії конфлікту, символічного інтеракціонізму.
Соціобіологічна парадигма. На думку її представників (Е. Вілсон, Д. Бараш), біолого-анатомічні відмінності зумовлюють протилежні соціальні статуси, ролі чоловіків і жінок, що виявляються у відповідних формах поведінки. Наприклад, жінка завжди впевнена, що народжена нею дитина — частина її самої, вона схильна до її виходжування, до створення домашнього затишку. Заради благополуччя своїх дітей жінки прагнуть сексуальних контактів з чоловіками, які належать до більш високих, ніж вони, соціальних верств. Генетичний код чоловіків рішуче впливає на їх агресивність та наполегливість: щоб мати успіх у жінок, вони змушені змагатися не тільки фізично, а й у сферах економіки та політики. Соціобіологи припускають, що і чоловіки, і жінки можуть обрати інші варіанти поведінки, але в такому разі це суперечитиме їх генетичним кодам, що негативно позначиться на них та їх дітях.
Опоненти соціобіологічних концепцій, не заперечуючи значущості статевого чинника, вважають, що сексуальність, статуси та ролі чоловіків і жінок детерміновані передусім соціальними та культурними відмінностями.
Структурний функціоналізм. Він ґрунтується на тому, що окреслення гендерних статусів на основі статево-вікової спеціалізації відбувалося одночасно з формуванням людської цивілізації. Так, здавна жінки опікувалися дітьми, а чоловіки здобували харч. З розвитком цивілізованих інститутів для реалізації цих статусів не обов'язковою була фізична сила, але самі статуси та ролі, помітно змінившись, залишилися, довівши свою функціональну необхідність для суспільства. Наприклад, Т. Парсонс головні функції статусів і ролей вбачає в соціалізації молодого покоління та стабілізації життя дорослих. Роль жінки, на його думку, є експресивною, пов'язаною зі створенням теплоти, затишку, емоційної підтримки. Чоловік виконує інструментальну роль, яка забезпечує матеріальний добробут. Розподіл статевих ролей, які водночас підтримують одна одну, забезпечує ефективне функціонування сім'ї як соціальної системи. Цей розподіл, вважають функціоналісти, є природним, задовольняє чоловіків і жінок, сім'ю, суспільство.
Марксистська і неомарксистська концепції. Представники їх вважають, що стосунки між чоловіками та жінками мають історичний характер, тобто не завжди були однаковими. В добу зародження цивілізації існував розподіл праці за статевими ознаками: чоловіки були здобувачами їжі, а жінки опікувалися домом. Тоді чоловіки ще не домінували у суспільстві. Полігамні стосунки не давали чоловікам упевненості, котрі з дітей є їхніми.
Тому власність (майно) передавалися дітям по материнській лінії. На думку Ф. Енгельса, становище змінилося з виникненням приватної власності, якою володіли та розпоряджалися чоловіки. Для певності, що ця власність потрапить саме до їхніх дітей, чоловіки заборонили полігамію та закріпили моногамні стосунки, а одночасно й своє домінування над жінками. Розвиток капіталістичних відносин створив передумови для нових, досконаліших форм міжстатевих стосунків, що пов'язано передусім з подоланням економічного домінування чоловіків у сім'ї. Марксисти стверджували, що з ліквідацією приватної власності будуть ліквідовані не тільки статева нерівність, а й гендерні ролі взагалі. Спроби за радянських часів реалізувати ідею рівності жінок і чоловіків мали гіпертрофований характер та призвели до заперечення їх гендерних ролей.
Згідно з неомарксистськими теоріями нерівність між чоловіками та жінками полягає у природі капіталізму, яка заперечує свободу статевого вибору. Даючи жінкам меншу заробітну платню, ніж чоловікам, суспільство підтримує панування чоловіків. Через низькі доходи жінка змушена виходити заміж, сподіваючись отримати від життя більше благ. Відповідним є її пошук шлюбного партнера, здатного це забезпечити. Заміжні жінки працюють на чоловіків, перебираючи на себе домашні клопоти, отримуючи у винагороду харч, одяг, дах над головою. Неомарксисти порівнюють заміжніх жінок з рабами часів громадянської війни у США. Домашні обов'язки ставлять жінок у несприятливі умови на ринку праці. Незважаючи на використання побутових приладів, домашня робота потребує багато часу. Тому жінки не прагнуть працювати повний день, у вихідні.
Соціологи стверджують, що підкорення жінок забезпечує гнучкість ринку за капіталізму. Відрізняючи первинний і вторинний його сектори, до першого відносять високооплачувані та стабільні посади, до другого — низькооплачувані посади, де здебільшого працюють жінки.
Такий підхід до використання жіночої праці зумовлений тим, що жінки:
— менш надійні працівники, ніж чоловіки, оскільки можуть звільнитися за сімейними обставинами, не виходити на роботу у зв'язку з хворобами дітей;
— менше дорожать роботою, ніж чоловіки, можуть залишити її, ставши домогосподарками або у зв'язку з вагітністю;
— у них слабше розвинуті організаторські здібності.
Серед представників неомарксизму поширені думки, що не тільки капіталізм спричинює домінування чоловіків над жінками, а й чоловіки винні в цьому, оскільки вони безкоштовно привласнюють результати жіночої праці.
Теорія конфлікту. Один із її представників Р. Коллінз вважає, що статева нерівність зумовлена конфліктом між чоловіками (панівна група) та жінками (залежна група). В основі цього панування — підкорення чоловіками жінок заради сексуального задоволення. Щоб узаконити доступ до них та зміцнити своє панування, чоловіки здобули право на «сексуальну власність». Згодом сформувався так званий сексуальний ринок, де чоловіки та жінки торгу-
іхла^гі між собою, намагаються вдало обрати для себе партнера. Ступінь залежності жінки від чоловіка визначається матеріальною залежністю та цінністю жінки як власності, що підлягає обміну. У сучасних суспільствах жінкам дозволено володіти багатством, учитися та працювати поза домом, що підвищує їх вартість при обміні. Тенденція до економічної незалежності жінок робить їх незалежними й у статевих стосунках, які можуть бути менш пов'язаними зі шлюбом. Матеріально спроможні жінки мають більше можливостей щодо вибору партнера.
Символічний інтеракціонізм. Сутність цієї концепції полягає в тому, що гендерні ролі є продуктом цивілізації та формуються у процесі взаємодії людей, а статеві статуси та ролі є наслідком постійного внутрішнього діалогу людини з узагальненим представником іншої статі.
Це, власне, і мотивує статеві стратегії чоловіків і жінок. Наприклад, якщо дівчина очима узагальненої особи бачить себе дружиною та матір'ю, вельми ймовірно, що її типова поведінка буде мотивована цими символами. Такий принцип поширюється на вибір поведінки. Тому інтеракціоністи досліджують стосунки між чоловіками та жінками крізь призму аналізу значущих символів, які визначають гендерні стратегії.
Ступінь демократичності і цивілізованості суспільства значною мірою визначається його ставленням до прав і можливостей жінок.
Нерівність між чоловіками та жінками є одним із найдавніших типів нерівності, проте й тепер статус жінки є більш обмеженим порівняно зі статусом чоловіка.
На хвилі протесту проти дискримінації жінок, гендерних стереотипів виник фемінізм (кінець XVIII — початок XIX ст.).
Фемінізм (франц., від лат. — жінка) — науковий напрям і суспільний рух, метою якого є повна рівноправність чоловіків і жінок у всіх сферах життя.
У другій половині XX ст. оформлюється неофемінізм, основними ідеями якого є боротьба не за рівні права, а за рівні можливості; прагнення до того, щоб жіночі соціальні ролі, духовні потенції набули значущості для суспільства. Неофемінізм констатує, що сучасна західна культура є патріархальною, маскулінною, організованою не тільки за чоловічим зразком, а й пронизаною забобонами стосовно жінок, що проявляється у владі, сім'ї, науці, мистецтві тощо.
Інтегруючись у світове співтовариство, Україна ратифікувала міжнародні акти, спрямовані на ліквідацію всіх форм дискримінації жінок (Конвенцію ООН «Про ліквідацію усіх форм дискримінації жінок»). Однак реально на становище жінок це не вплинуло. Наприклад, у Верховній Раді України першого скликання питома вага жінок становила 4%, другого — 8%, третього — 4%; бізнес і підприємництво залишаються чоловічими сферами; традиційно низькі шанси жінок на ринку праці; вони часто страждають від насилля та сексуального переслідування тощо. Сучасна гендерна політика повинна розвиватися за такими напрямами: рівноправність у зайнятості та навчанні; сервісний контроль за дітьми; контроль за народжуваністю, методами контрацепції та штучного переривання вагітності; юридична та фінансова незалежність жінок; протидія сексуальному гнобленню та чоловічому насильству.
Проте в сучасному українському суспільстві помітний певний парадокс, коли на офіційному рівні проголошується політика егалітаризму (рівності гендерів), а в реальному житті побутують патріархальна міфологія і свідомість. Йдеться про те, що українське законодавство не містить дискримінаційних ознак стосовно жінок, надає їм такі права, як і чоловікам, однак відсутні механізми і можливості реалізації цих прав.
У контексті нових моральних цінностей незалежність, особисте зростання, розвиток внутрішнього світу жінки і чоловіка набувають першочергового значення, оскільки свобода особистості може бути досягнута тільки через саморозвиток. Традиційні міжстатеві стосунки, поділ сфер діяльності непродуктивні через їх однобічний вплив на розвиток особистості. У сучасному світі має утвердитися усвідомлення того, що загальна демократизація суспільства неможлива без досягнення гендерної рівності, а одним з найважливіших кроків на цьому шляху повинна стати гендерна просвіта громадян, передусім молоді.