Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Отож розглянемо людину детальніше. 2 страница




Дру­га скла­до­ва час­ти­на тер­мі­на "еко­сис­те­ма" вка­зує, по-пер­ше, на мо­но­цен­трич­ність сис­те­ми, по-дру­ге, на те, що сис­те­ма мо­же бу­ти і бі­оло­гіч­ною, і (або) со­ці­аль­ною. Для цього слід змі­ни­ти ли­ше мо­дель об'єкта дос­лі­джень (об'єкт-об'єктну на суб'єкт-суб'єктну) (Пре­об­ра­жен­ский, Райх, 1988 р.).

Під те­ри­то­рі­аль­ною ан­тро­по­еко­сис­те­мою (ТА­ЕС) ро­зу­мі­ють та­ку еко­ло­гіч­ну сис­те­му, де лю­ди­на є цен­траль­ним еле­мен­том, а всі ін­ші роз­гля­да­ють­ся як її життєве се­ре­до­ви­ще. Те­ри­то­рі­аль­на ан­тро­по­еко­сис­те­ма знач­ною мі­рою є си­но­ні­мом ан­тро­по­ген­ної еко­сис­те­ми, під якою ро­зу­міється пов­ніс­тю або час­тко­во змі­не­на лю­ди­ною при­род­на еко­сис­те­ма (Ви­ног­ра­дов, 1988 р.).

Ло­гіч­на мо­дель ТА­ЕС по­ка­за­на на рис. 1.1.

Рис. 1.1. Модель територіальної антропоекосистеми

Ан­тро­по­еко­сис­те­ма – це еко­сис­те­ма, у якій про­хо­дить життєді­яль­ність лю­ди­ни. Во­на скла­дається з су­куп­нос­ті ком­по­нен­тів і про­це­сів, що їх пов'язу­ють в кон­крет­но­му прос­то­рі у пев­ний час. Кож­на ан­тро­по­еко­сис­те­ма ха­рак­те­ри­зується пев­ною внут­рішньою од­но­рід­ніс­тю і по­міт­но від­різ­няється від су­сід­ніх ан­тро­по­еко­сис­тем (Се­ме­нюк, 2002 р.).

Уяв­лен­ня про ан­тро­по­еко­сис­те­му має за­галь­но­на­уко­вий зміст і мо­же ши­ро­ко ви­ко­рис­то­ву­ва­ти­ся як ба­зо­ва мо­дель для ви­рі­шен­ня різ­них зав­дань еко­ло­гії лю­ди­ни.

По­ня­тійно-тер­мі­но­ло­гіч­ну ба­зу еко­ло­гіч­ної на­уки ста­нов­лять ба­га­то різ­них тер­мі­нів. Яд­ро цієї ба­зи ут­во­рю­ють по­нят­тя і тер­мі­ни, що ха­рак­те­ри­зу­ють ос­нов­ні час­ти­ни і бло­ки ан­тро­по­еко­сис­те­ми.

До по­нять, що ха­рак­те­ри­зу­ють бло­ки ке­ро­ва­ної час­ти­ни сис­те­ми, на­ле­жать перш за все "лю­ди­на" (на­се­лен­ня) і "се­ре­до­ви­ще" (див. рис. 1.1). При цьому мається на ува­зі, що во­ни є уза­галь­ню­ючи­ми ка­те­го­рі­ями, які від­би­ва­ють склад­ні, час­то ієрар­хіч­ні гру­пи по­нять і тер­мі­нів. Так ієрар­хіч­на гру­па, ви­ді­ле­на за бі­оло­гіч­ною оз­на­кою, фор­мується та­ки­ми: лю­ди­на – ін­ди­від, гру­па (за стат­тю і ві­ком), кон­сти­ту­ці­ональ­ний тип, ра­са, люд­ство; а ієрар­хіч­на гру­па, ви­ді­ле­на за со­ці­аль­ною оз­на­кою, та­ки­ми: лю­ди­на – со­ці­аль­на осо­бис­тість, сім'я, гру­па на­се­лен­ня, клас, сус­піль­ство, люд­ство.

У свою чер­гу, "се­ре­до­ви­ще" – уза­галь­ню­юче по­нят­тя, яке охоп­лює умо­ви жит­тя лю­ди­ни (на­се­лен­ня). Ці умо­ви виз­на­ча­ють­ся су­куп­ніс­тю явищ, що ма­ють різ­не по­хо­джен­ня і ха­рак­тер: при­род­них, со­ці­аль­них, еко­но­міч­них. Для кож­но­го з них умов­но вве­де­ний тер­мін, що поз­на­чає те­ри­то­рі­аль­ний тип се­ре­до­ви­ща з ви­ра­же­ною склад­ною струк­ту­рою. Так, скла­до­ви­ми при­род­но­го се­ре­до­ви­ща мо­жуть бу­ти: ге­охі­міч­не і вод­не або бі­оген­не і абі­оген­не то­що (Пре­об­ра­жен­ский, Райх, 1988 р.).

Спе­ци­фіч­ні зв'яз­ки в ан­тро­по­еко­ло­гіч­ній сис­те­мі від­би­ває по­нят­тя адап­та­ція – внут­рішньо­сис­тем­ні про­це­си при­ве­ден­ня у від­по­від­ність час­тин і бло­ків ТА­ЕС. Про­це­си, пок­ла­де­ні в ос­но­ву адап­та­ції, ха­рак­те­ри­зу­ють­ся ря­дом взаємо­пов'яза­них по­нять і тер­мі­нів. Пер­ша гру­па сто­сується ме­ха­ніз­мів адап­та­ції – со­ці­аль­них і бі­оло­гіч­них. Со­ці­аль­ні ме­ха­ніз­ми адап­та­ції пов'яза­ні із різ­ни­ми спо­со­ба­ми за­хис­ту чи ізо­ля­ції лю­ди­ни від нес­при­ят­ли­вих впли­вів се­ре­до­ви­ща та ме­то­да­ми пе­рет­во­рен­ня се­ре­до­ви­ща в ба­жа­но­му для лю­ди­ни нап­рям­ку. Бі­оло­гіч­ні ме­ха­ніз­ми адап­та­ції пов'яза­ні з мор­фо­ло­гіч­ною, фі­зі­оло­гіч­ною та по­ве­дін­ко­вою адап­та­цією. Стан адап­то­ва­нос­ті ви­ра­жається нап­ру­жен­ням, вто­мою, хво­ро­бою. Нап­ря­ми про­це­сів адап­та­ції поз­на­ча­ють по­нят­тя­ми ево­лю­ційна, ди­на­міч­на, фун­кці­ональ­на адап­та­ція.

Дру­га гру­па по­нять і тер­мі­нів ха­рак­те­ри­зує ста­ни лю­ди­ни і се­ре­до­ви­ща, які від­би­ва­ють здат­ність до адап­та­ції і до­сяг­ну­тий при цьому ре­зуль­тат. Так, при ха­рак­те­рис­ти­ці не­од­на­ко­вої здат­нос­ті адап­та­ції лю­ди­ни (на­се­лен­ня) до не­адек­ват­них умов се­ре­до­ви­ща ви­ко­рис­то­вується по­нят­тя "адап­та­ційні ти­пи лю­дей" (прик­ла­ди – "сприн­тер", "стайєр", "мікст"), а для ха­рак­те­рис­ти­ки не­од­на­ко­во­го ре­зуль­та­ту адап­та­ції до різ­них умов нав­ко­лишньо­го се­ре­до­ви­ща (пе­ре­важ­но при­род­но­го) – по­нят­тя "адап­тив­ні ти­пи" (Пре­об­ра­жен­ский, Райх, 1988 р.).

Іс­ну­ючі тер­мі­ни, що ха­рак­те­ри­зу­ють стан нав­ко­лишньо­го се­ре­до­ви­ща і стан лю­ди­ни (на­се­лен­ня), умов­но на­ве­деш дво­ма ва­рі­ан­та­ми: се­ре­до­ви­ще "спри­ят­ли­ве" для жит­тя і гос­по­дарсь­кої ді­яль­нос­ті лю­ди­ни (на­се­лен­ня) і "нес­при­ят­ли­ве". Звід­си і на­бір тер­мі­нів: се­ре­до­ви­ще здо­ро­ве (ком­фор­тне) чи нез­до­ро­ве (дис­ком­фор­тне), па­то­ген­не чи са­но­ген­не, екстре­маль­не то­що.

Кри­те­рі­ями фун­кці­ону­ван­ня (кри­те­рі­ями ефек­тив­нос­ті) ТА­ЕС є здо­ров'я лю­ди­ни (на­се­лен­ня) та со­ці­аль­но-тру­до­вий по­тен­ці­ал на­се­лен­ня (мож­ли­вість його від­тво­рен­ня і роз­ши­рен­ня).

1.3. Вивчення здоров'я людських популяцій

Здо­ров'я лю­ди­ни – один із го­лов­них ін­тег­раль­них по­каз­ни­ків пе­рет­во­рень, що від­бу­ва­ють­ся в су­час­ну епо­ху, і од­но­час­но го­лов­ний об'єкт уп­рав­лін­ня в сус­піль­стві, яке ке­рується найбільш прог­ре­сив­ни­ми со­ці­аль­ни­ми за­ко­на­ми. Здо­ров'я вив­чається на ін­ди­ві­ду­аль­но­му і по­пу­ля­ційно­му рів­нях. У пер­спек­ти­ві з роз­вит­ком еко­ло­гії лю­ди­ни об'єктом вив­чен­ня ста­не і та­кий гло­баль­ний рі­вень здо­ров'я, як здо­ров'я люд­ства в ці­ло­му, і його майбутнє як фун­да­мен­таль­ний ас­пект но­ос­фе­ро­ге­не­зу (Каз­на­чеєв В.П., 1988 р.).

Ю.Г. Пу­за­чен­ко (1988 р.) вва­жає, що ос­нов­ним ме­то­дом дос­лі­джен­ня в еко­ло­гії лю­ди­ни має бу­ти спос­те­ре­жен­ня, ос­кіль­ки ек­спе­ри­мен­ти на лю­дях час­то не при­пус­ти­мі з етич­них по­зи­цій. То­му ефек­тив­ним ме­то­дом бу­де спе­ці­аль­но ор­га­ні­зо­ва­не спос­те­ре­жен­ня за ре­аль­ним об'єктом. Ана­лі­зу­ючи по­ве­дін­ку ан­тро­по-еко­сис­те­ми – об'єкта дос­лі­джен­ня в її ре­ак­ці­ях на зов­ніш­ні впли­ви, дос­лі­джу­ючи її са­мо­роз­ви­ток на фо­ні цих зов­ніш­ніх впли­вів, прин­ци­по­во мож­на от­ри­ма­ти дос­тат­ню ін­фор­ма­цію про об'єктив­ні за­ко­ни, що ке­ру­ють її по­ве­дін­кою.

Для ви­рі­шен­ня на­уко­во-прик­лад­них зав­дань з еко­ло­гії лю­ди­ни дос­лі­джен­ня про­во­дять на різ­них прос­то­ро­вих рів­нях, які мож­на по­ді­ли­ти на три ос­нов­них: ло­каль­ний, ре­гі­ональ­ний і гло­баль­ний. Кож­но­му з цих рів­нів від­по­ві­дає своя спе­ци­фі­ка дос­лі­джен­ня і влас­ти­ві тіль­ки да­но­му рів­ню ши­ро­та і гли­би­на дос­лі­джу­ва­них про­це­сів. Для кож­но­го рів­ня ха­рак­тер­ний свій кар­тог­ра­фіч­ний мас­штаб, як кар­тог­ра­фіч­них дже­рел, що ви­ко­рис­то­ву­ють­ся, так і кар­тог­ра­фіч­но­го офор­млен­ня кін­це­вих ре­зуль­та­тів дос­лі­джен­ня (Гринь и др., 2003 р.).

Ло­каль­ні дос­лі­джен­ня з еко­ло­гії лю­ди­ни спря­мо­ва­ні на вив­чен­ня кон­крет­них по­пу­ля­цій лю­дей в ре­аль­ній об­ста­нов­ці не­ве­ли­ко­го ре­гі­ону чи ок­ре­мо­го району ве­ли­ко­го міс­та. Во­ни від­по­ві­да­ють ве­ли­ко­мас­штаб­ним дос­лі­джен­ням у ге­ог­ра­фії та су­між­них з нею дис­цип­лі­нах. При ло­каль­них дос­лі­джен­нях ви­ко­рис­то­ву­ють мас­шта­би 1:10 000‑1:50 000.

Ан­тро­по­еко­ло­гіч­ні дос­лі­джен­ня ре­гі­ональ­но­го рів­ня здійсню­ють­ся на до­сить ве­ли­ких те­ри­то­рі­ях (об­ласть, край) з ви­ко­рис­тан­ням для фік­са­ції ма­те­рі­алів і кін­це­во­го по­дан­ня ін­фор­ма­ції ге­ог­ра­фіч­них карт мас­шта­бу 1:100 000‑1:500 000. Гло­баль­ні дос­лі­джен­ня спи­ра­ють­ся на ви­ко­рис­тан­ня кар­тог­ра­фіч­них ма­те­рі­алів мас­шта­бу від 1:1 000 000 і більш дріб­них.

В ос­но­ву всіх дос­лі­джень з еко­ло­гії лю­ди­ни пок­ла­де­ні спіль­но­ти лю­дей, то­му важ­ли­во пра­виль­но об­ра­ти по­каз­ни­ки, які б адек­ват­но ха­рак­те­ри­зу­ва­ли ці спіль­но­ти. До та­ких по­каз­ни­ків якос­ті на­се­лен­ня на­ле­жать ко­ефі­цієнти на­ро­джу­ва­нос­ті, смер­тнос­ті, зах­во­рю­ва­нос­ті, ін­ва­лід­нос­ті, да­ні про ві­ко­ву і ста­те­ву струк­ту­ри кон­крет­ної спіль­но­ти, її ос­віт­ній і про­фе­сійний склад, рі­вень фі­зич­но­го роз­вит­ку ді­тей, мо­раль­ні прин­ци­пи, по­лі­тич­ну са­мос­ві­до­мість, со­ці­аль­ну за­хи­ще­ність, міг­ра­ції, кіль­кість од­ру­жень та роз­лу­чень.

Ре­зуль­та­ти всіх про­це­сів життєді­яль­нос­ті людсь­кої спіль­но­ти скон­цен­тро­ва­ні в по­пу­ля­ційно­му здо­ров'ї. По­каз­ни­ком по­га­но­го по­пу­ля­ційно­го здо­ров'я є пе­ред­час­на смер­тність на­се­лен­ня. Смер­тність є ін­тег­раль­ною ха­рак­те­рис­ти­кою, яка виз­на­чається як зов­ніш­ні­ми чин­ни­ка­ми – впли­вом при­род­них і со­ці­аль­них умов, ви­роб­ни­чих тех­но­ло­гій та ін., так і внут­ріш­ні­ми влас­ти­вос­тя­ми на­се­лен­ня те­ри­то­рії про­жи­ван­ня – ге­не­тич­ним ти­пом, рів­нем адап­та­ції, при­род­ни­ми умо­ва­ми роз­вит­ку і зга­сан­ня людсь­ко­го ор­га­ніз­му. За пов­но­тою ві­доб­ра­жен­ня ста­ну людсь­кої по­пу­ля­ції смер­тність мож­на зіс­та­ви­ти ли­ше із зах­во­рю­ва­ніс­тю на­се­лен­ня, хо­ча, на наш пог­ляд, зах­во­рю­ва­ність як ха­рак­те­рис­ти­ка ста­ну по­пу­ля­ції заз­нає біль­шо­го впли­ву суб'єктив­них чин­ни­ків. До важ­ли­вих по­каз­ни­ків якос­ті здо­ров'я на­ле­жить се­ред­ня очі­ку­ва­на три­ва­лість жит­тя. Во­на силь­но ва­ріює як за шка­лою ча­су, так і в ге­ог­ра­фіч­но­му прос­то­рі.

Для ха­рак­те­рис­ти­ки ре­гі­ональ­них від­мін­нос­тей у рів­ні по­пу­ля­ційно­го здо­ров'я ви­ко­рис­то­вується ко­ефі­цієнт су­мар­ної оцін­ки здо­ров'я на­се­лен­ня. Ве­ли­чи­на цього ко­ефі­цієнта яв­ляє со­бою ран­го­ве міс­це ре­гі­ону. При ран­жу­ван­ні ре­гі­онів за якіс­тю здо­ров'я ви­ко­рис­то­ву­ють та­кож по­каз­ни­ки ди­тя­чої смер­тнос­ті, се­редньої очі­ку­ва­ної три­ва­лос­ті жит­тя жі­нок і чо­ло­ві­ків, стан­дар­ти­зо­ва­ний ко­ефі­цієнт смер­тнос­ті (Гринь и др., 2003 р.).

Ан­тро­по­ло­гіч­ну об­ста­нов­ку в ре­гі­оні ха­рак­те­ри­зу­ють пе­ре­важ­но три гру­пи чин­ни­ків. Пер­ша гру­па по­каз­ни­ків дає змо­гу оці­ню­ва­ти при­род­ні умо­ви дос­лі­джу­ва­них те­ри­то­рій і ви­ра­жається рів­нем ком­фор­тнос­ті при­род­но­го се­ре­до­ви­ща для жит­тя на­се­лен­ня. Дру­га гру­па по­каз­ни­ків ха­рак­те­ри­зує сту­пінь заб­руд­нен­ня і дег­ра­да­ції нав­ко­лишньо­го се­ре­до­ви­ща в ре­зуль­та­ті тех­но­ген­ної ек­спан­сії на при­род­не се­ре­до­ви­ще. Оцін­ка всієї су­куп­нос­ті по­каз­ни­ків дру­гої гру­пи ви­ра­жається че­рез ком­плек­сний по­каз­ник – сту­пінь де­те­рі­оро­ва­нос­ті життєво­го прос­то­ру дос­лі­джу­ва­них спіль­нот лю­дей. Тре­тя гру­па дає ре­аль­не уяв­лен­ня про со­ці­аль­но-еко­но­міч­ну си­ту­ацію в ре­гі­оні. Ком­плек­сна оцін­ка ду­же ве­ли­кої кіль­кос­ті со­ці­аль­но-еко­но­міч­них чин­ни­ків дає змо­гу от­ри­ма­ти ін­декс со­ці­аль­но­го бла­го­по­луч­чя на­се­лен­ня.

У ро­бо­тах з еко­ло­гії лю­ди­ни пос­тійно ви­ко­рис­то­ву­ють­ся ме­то­ди і ре­зуль­та­ти фі­зи­ко-ге­ог­ра­фіч­них дос­лі­джень, ос­кіль­ки при­род­ні чин­ни­ки є важ­ли­вою скла­до­вою час­ти­ною се­ре­до­ви­ща іс­ну­ван­ня лю­ди­ни. Ге­ог­ра­фіч­ні ме­то­ди да­ють мож­ли­вість оці­ню­ва­ти об'єми по­лю­тан­тів у зов­нішньо­му се­ре­до­ви­щі; бі­оге­охі­міч­ні ви­яв­ля­ти бі­оге­охі­міч­ні про­він­ції і те­ри­то­рії по­ши­рен­ня бі­оге­охі­міч­них ен­де­міч­них зах­во­рю­вань.

Ме­то­ди су­час­ної ан­тро­по­ло­гії да­ють змо­гу про­во­ди­ти вив­чен­ня мор­фо-фі­зі­оло­гіч­них особ­ли­вос­тей різ­них груп на­се­лен­ня, ви­яв­ля­ти адап­тив­ні ти­пи ни­ніш­ніх по­пу­ля­цій лю­дей. Ет­ног­ра­фія да­ла ме­то­ди вив­чен­ня особ­ли­вос­тей ет­ніч­ної струк­ту­ри на­се­лен­ня, на­ці­ональ­них зви­чок, ра­ці­онів хар­чу­ван­ня та ін. Еко­но­мі­ка зба­га­ти­ла еко­ло­гію лю­ди­ни мож­ли­віс­тю от­ри­му­ва­ти ха­рак­те­рис­ти­ки гос­по­дар­ства ре­гі­онів, ок­ре­мих га­лу­зей і ви­дів ви­роб­ниц­тва. Со­ці­оло­гія да­ла ме­то­ди­ки со­ці­оло­гіч­них опи­ту­вань, вив­чен­ня со­ці­аль­ної струк­ту­ри на­се­лен­ня, бю­джет­них об­сте­жень, со­ці­оло­гіч­но­го мо­ні­то­рин­гу. Ба­га­то ме­то­дів за­по­зи­че­но з різ­них роз­ді­лів бі­оло­гії (Гринь и др., 2003 р.).

Сис­те­му ме­то­дів, що за­без­пе­чу­ють вив­чен­ня ан­тро­по­еко­сис­тем, схе­ма­тич­но зоб­ра­же­но на рис. 1.2.

Важ­ли­ве зна­чен­ня в еко­ло­гії лю­ди­ни має прог­но­зу­ван­ня. Ви­ді­ля­ють та­кі ви­ди ан­тро­по­еко­ло­гіч­них прог­но­зів (за Гринь и др., 2003 р.):

· ре­гі­ональ­ний прог­ноз – спря­мо­ва­ний на на­уко­ве пе­ред­ба­чен­ня ста­ну се­ре­до­ви­ща іс­ну­ван­ня лю­ди­ни і пов'яза­них з ним де­мог­ра­фіч­них, со­ці­аль­них, са­но­ло­гіч­них особ­ли­вос­тей кон­крет­но­го ре­гі­ону на за­да­ний пе­рі­од;

· дос­лід­ниць­кий прог­ноз – спря­мо­ва­ний на пе­ред­ба­чен­ня ре­зуль­та­тів впли­ву при­род­них, со­ці­аль­но-еко­но­міч­них, еко­ло­го-гі­гієніч­них, гос­по­дарсь­ко-по­бу­то­вих і ви­роб­ни­чих умов у їх взаємо­дії на життєді­яль­ність на­се­лен­ня ре­гі­ону;

· прог­рам­ний прог­ноз – пе­ред­ба­чає здійснен­ня ря­ду за­по­біж­них за­хо­дів що­до за­хис­ту від заб­руд­нен­ня нав­ко­лишньо­го се­ре­до­ви­ща району ток­сич­ни­ми ре­чо­ви­на­ми;

· ор­га­ні­за­ційний прог­ноз – виз­на­чає кон­крет­ні стро­ки про­ве­ден­ня ро­біт, но­ві майдан­чи­ки для бу­дів­ниц­тва, ви­яв­ляє більш без­печ­ні те­ри­то­рії для роз­мі­щен­ня на­се­ле­них пун­ктів, пе­ред­ба­чає за­хо­ди що­до збіль­шен­ня ши­ри­ни са­ні­тар­но-за­хис­них зон, за­мі­ни про­до­воль­чих сільсь­ко­гос­по­дарсь­ких куль­тур на тех­ніч­ні.

Рис. 1.2. Методи вивчення антропоекосистем

З по­зи­цій сис­тем­но­го під­хо­ду струк­тур­ну ор­га­ні­за­цію лю­ди­ни в її ці­ліс­нос­ті мож­на на­вес­ти у виг­ля­ді пі­ра­мі­ди (рис. 1.3).

В її ос­но­ву пок­ла­де­но фі­зич­не ті­ло, пси­хіч­на скла­до­ва (ін­те­лек­ту­аль­но-емо­ційна сфе­ра – се­ред­ня час­ти­на пі­ра­мі­ди і ду­хов­на скла­до­ва – вер­ши­на пі­ра­мі­ди. Пі­ра­мі­да має свої прин­ци­пи і за­ко­ни ор­га­ні­за­ції. Ця ор­га­ні­за­ція ієрар­хіч­на і ке­ру­ючим її еле­мен­том є вер­ши­на.

Прос­то­ро­вим ас­пек­том фун­кці­ону­ван­ня фі­зич­ної скла­до­вої є об­мін із зов­ніш­нім се­ре­до­ви­щем, так зва­ний життєвий прос­тір.

Фі­зич­не ті­ло

Рис. 1.3. Структурна організація людини (піраміда Маслоу)

Фор­ми та­ко­го об­мі­ну – жив­лен­ня, ди­хан­ня, біоенер­го­об­мін. Прос­то­ро­вим ас­пек­том фун­кці­ону­ван­ня пси­хіч­ної під­сис­те­ми є пси­хо­об­мін. Сю­ди на­ле­жить вплив людсь­ко­го ото­чен­ня на рів­ні мірог­ру­пи, ко­лек­ти­ву, сус­піль­ства. Зов­ніш­нім ви­явом ду­хов­ної під­сис­те­ми є ду­хов­ні за­ко­ни, за­ко­ни мо­ра­лі, за­галь­но­людсь­кі цін­нос­ті (Гон­ча­рен­ко, 2003 р.).

Взаємо­від­но­шен­ня між еле­мен­та­ми все­ре­ди­ні пі­ра­мі­ди під­ля­га­ють за­ко­нам гар­мо­нії (пра­ви­ло зо­ло­то­го пе­ре­рі­зу), що за­без­пе­чує її ди­на­міч­ну стійкість і мож­ли­вос­ті роз­вит­ку. Кож­ний з трьо­х рів­нів сис­те­ми "Лю­ди­на" роз­гля­дається як під­сис­те­ма, ор­га­ні­зо­ва­на за тим же прин­ци­пом, що і ці­ла сис­те­ма. У під­сис­те­мах пер­шо­го по­ряд­ку ви­ді­ля­ють під­сис­те­ми дру­го­го по­ряд­ку і т.д. Під­сис­те­ми всіх по­ряд­ків фун­кці­ону­ють у від­нос­но ав­то­ном­них ре­жи­мах, але за умо­ви дот­ри­ман­ня прин­ци­пів взаємозв'яз­ку і під­по­ряд­ку­ван­ня ниж­чо­го рів­ня ви­що­му. То­му на будь-які впли­ви лю­ди­на ре­агує як єди­не ці­ле. Дос­лі­джен­ня лю­ди­ни як єди­но­го ці­ло­го ста­но­вить прин­цип хо­ліз­му (Апа­на­сен­ко, По­по­ва, 2000 р.).

Ве­ли­ке зна­чен­ня для ро­зу­мін­ня еко­ло­гіч­них взаємозв'яз­ків з нав­ко­лиш­нім сві­том має ос­мис­лен­ня кос­моп­ла­не­тар­но­го фе­но­ме­на лю­ди­ни з по­зи­цій но­вої фі­ло­софсь­ко-сві­тог­ляд­ної плат­фор­ми сві­то­вої на­уки, яка ба­зується на пе­ре­хо­ді від ньюто­нівсь­коі ре­чо­вин­но-ме­ха­ніч­ної па­ра­диг­ми до ейнштейнівсь­кої мо­де­лі енер­го­ін­фор­ма­ційно­го ас­пек­ту в піз­нан­ні Бут­тя; но­вої мо­де­лі сві­ту і лю­ди­ни; взаємо­дії сві­тог­ля­ду Схо­ду і За­хо­ду, фор­му­ван­ня єди­ної пла­не­тар­ної куль­ту­ри; фор­му­ван­ня уяв­лен­ня про лю­ди­ну як про ба­га­то­рів­не­ву кос­міч­ну іс­то­ту, яка має фі­зич­ний і енер­го­ін­фор­ма-ційний пла­ни (Гу­ля­ев, Го­дик, 1983; Вол­ков, По­ли­кар­пов, 1993; Каз­на­чеєв, 1991; Каз­на­чеєв, Спи­рин, 1991; Аки­мов, Та­ра­сен­ко, Ши­пов, 1995; Каз­на­чеєв, Тро­фи­мов, 1997; Вол­чен­ко, 2001; Ва­силь­чук, 2003; Гон­ча­рен­ко, 2003 та ін.).

Фун­да­мен­таль­ною ос­но­вою уяв­лень про кос­моп­ла­нет­ра­ний фе­но­мен лю­ди­ни є до­сяг­нен­ня в га­лу­зях кван­то­вої фі­зи­ки, пси­хо­фі­зи­ки, віб­ра­ційної ме­ди­ци­ни, нейро­фі­зі­оло­гії, а та­кож пе­ре­ос­мис­лен­ня ста­ро­дав­ніх фі­ло­софсь­ких учень про Кос­мос, При­ро­ду і Лю­ди­ну.

Фор­му­ла А. Ейнштейна Е = т с2 да­ла змо­гу зро­зу­мі­ти су­час­ним уче­ним зв'язок енер­гії і ре­чо­ви­ни, уяви­ти внут­ріш­ню єдність лю­ди­ни і наб­ли­зи­ти­ся до ро­зу­мін­ня її "тон­кої струк­ту­ри". Ре­чо­ви­на (тоб­то мо­ле­ку­ляр­но-атом­ний рі­вень) – це суб­стан­ція, яка ство­рюється внас­лі­док віб­ра­ції енер­гії, тоб­то це – "зат­вер­ді­ле" світ­ло в кор­пус­ку­ляр­но­му ста­ні (на від­мі­ну від тон­ко­го, хвильо­во­го). Сприйнят­тя цього ста­ну ор­га­на­ми чут­тів ство­рює "суб'єктив­но-людсь­ку" кар­ти­ну сві­ту.

Су­ба­том­ний рі­вень є пе­ре­хід­ним. Елек­тро­ни мо­жуть про­яв­ля­ти кор­пус­ку­ляр­ні і хвильо­ві якос­ті за­леж­но від умов. Под­війність влас­ти­вос­тей ма­те­рії (час­тка-хви­ля) да­ла змо­гу з но­вої точ­ки зо­ру по­ди­ви­ти­ся на бу­до­ву ті­ла лю­ди­ни, зро­зу­мі­ти струк­ту­ру її тон­ких струк­тур (ті­ло, чак­ри, ка­на­ли, бі­оло­гіч­но ак­тив­ні точ­ки), наб­ли­зи­ти­ся до ро­зу­мін­ня при­ро­ди бі­опо­ля та енер­го­іфор­ма­ційних зв'яз­ків лю­ди­ни.

Важ­ли­вим еле­мен­том ро­зу­мін­ня кос­моп­ла­не­тар­но­го фе­но­ме­на лю­ди­ни є го­лог­рам­не уяв­лен­ня про струк­ту­ру Всес­ві­ту і Лю­ди­ни, яке да­ло змо­гу пе­ре­від­кри­ти ста­ру те­зу: лю­ди­на – це мік­ро­кос­мос за від­но­шен­ням до мак­ро­кос­мо­су. Від­крит­тя го­лог­рам­но­го прин­ци­пу, зак­ла­де­но­го у сві­то­ство­рен­ні, да­ло змо­гу зро­зу­мі­ти ба­га­то­ви­мір­ність при­ро­ди лю­ди­ни (К. Приб­рам, Д. Бом, І. При­го­жин, Р. Шел­дрейк, В. Вульф та ін.). Ство­ре­на го­лог­рам­на мо­дель сві­до­мос­ті лю­ди­ни, роз­ви­вається уяв­лен­ня про лю­ди­ну як но­сія всієї ін­фор­ма­ції у Всес­ві­ті. Дум­ки лю­ди­ни роз­гля­да­ють­ся як жи­ві го­лог­ра­ми, які ма­ють фор­мот­вір­ну фун­кцію, а роз­ви­ток сві­до­мос­ті під­по­ряд­ко­вується за­галь­но­му за­ко­ну, "при­хо­ва­но­му по­ряд­ку", зак­ла­де­но­му у Всес­ві­ті.

Тон­кі ті­ла лю­ди­ни є енер­го­ін­фор­ма­ційни­ми го­лог­ра­фіч­ни­ми сіт­ка­ми, струк­ту­ра яких за­ле­жить від ін­фор­ма­ції, що міс­тить­ся в них. Сіт­ки згід­но з прин­ци­пом ієрар­хії вкла­де­ні од­на в од­ну і від­по­від­но пов'яза­ні од­на з од­ною. По­ява не­га­тив­ної ін­фор­ма­ції в од­но­му ша­рі мо­же пе­ре­да­ва­ти­ся на ін­ший шар і да­лі, на рів­ні фі­зич­но­го ті­ла, ви­яв­ля­ти­ся у виг­ля­ді па­то­ло­гіч­них про­це­сів.

Рі­вень фі­зич­но­го здо­ров'я лю­ди­ни виз­на­чається, перш за все її стосунками з Богом. Там зна­хо­дить­ся "іс­тин­не Я" лю­ди­ни. Во­но не­по­діль­не. Та­ке уяв­лен­ня про лю­ди­ну пов­ніс­тю збі­гається з його триєди­ною струк­ту­рою (дух, ті­ло, ду­ша), яка описана в Біблії і за­раз виз­на­на су­час­ною на­укою (Вол­чен­ко, 2001; Ва­силь­чук, 2003; Гон­ча­рен­ко, 2003 р.).

Та­ким чи­ном, ці­ліс­ний (хо­ліс­тич­ний) під­хід до лю­ди­ни як до сис­те­ми є ос­но­вою спря­мо­ва­но­го уп­рав­лін­ня про­це­са­ми життєді­яль­нос­ті, бо­роть­би з хво­ро­ба­ми та зміц­нен­ня здо­ров'я, ево­лю­ції сві­до­мос­ті лю­ди­ни.

Як ба­чи­мо, фор­му­ван­ня еко­ло­гії як но­во­го на­уко­во­го нап­ря­му заз­нає впли­ву різ­них на­ук, з од­но­го бо­ку, і впли­ву про­це­сів ін­тег­ра­ції на­уко­во­го знан­ня – з ін­шо­го. Еко­ло­гія лю­ди­ни пок­ли­ка­на не за­мі­ни­ти іс­ну­ючі на­уки, а до­пов­ни­ти їх духовними знаннями про роль людини на цій Землі, її покликання. Вик­ла­де­ний в за­галь­них ри­сах під­хід до еко­ло­гії лю­ди­ни ста­но­вить об'єктив­ну не­об­хід­ність для ви­рі­шен­ня од­но­го з ос­нов­них зав­дань цієї на­уки – роз­роб­ки но­вої сві­тог­ляд­ної па­ра­диг­ми ду­хов­ної ево­лю­ції лю­ди­ни як бе­заль­тер­на­тив­ної стра­те­гії ви­жи­ван­ня ци­ві­лі­за­ції в умо­вах ка­тас­тро­фіч­ної гло­баль­ної еко­ло­гіч­ної кри­зи.

Пе­ре­хід з XX ст. у XXI – по­дія для всієї ци­ві­лі­за­ції. На ме­жі її ми всі по­вин­ні об'єдна­тись, зро­би­ти все мож­ли­ве, аби збе­рег­ти гар­мо­нію При­ро­ди, Всес­ві­ту. А для цього тре­ба перш за все пе­ре­бу­ду­ва­ти своє мислення. Пам'ятаймо, що Зем­ля дана нам Богом, щоб ми порядкували на ній та доглядали її. А всі ми – час­тин­ки Бога, які покликані виконати призначену для кожного, особливу місію на цій Землі.

Зга­даємо у зв'яз­ку з цим сло­ва М. Ре­рі­ха: "Лю­ди­на – перш за все меш­ка­нець Всесвіту і ли­ше по­тім жи­тель пла­не­ти Зем­ля". Кос­моп­ла­не­тар­ний про­цес ви­жи­ван­ня люд­ства як­раз і не­об­хід­но роз­гля­да­ти як скла­до­ву час­ти­ну ево­лю­ції жи­вої ре­чо­ви­ни на Пла­не­ті в ці­ло­му (Ку­рик, 1989 р.).

Прог­рес людсь­ко­го ро­ду ба­зується на уні­вер­саль­ній мож­ли­вос­ті все­біч­но­го роз­вит­ку його со­ці­аль­ної сут­нос­ті, пе­ре­ду­мо­вою якої є спе­ци­фіч­но людсь­кі і вод­но­час со­ці­аль­но нес­пе­ці­алі­зо­ва­ні бі­оло­гіч­ні ос­но­ви. І в цьому від­но­шен­ні ве­ли­ке зна­чен­ня ма­ють пи­тан­ня ста­нов­лен­ня лю­ди­ни як ін­ди­ві­да і осо­бис­тос­ті (Ми­ки­тюк та ін., 2004 р.).

Рекомендована література:

· ос­нов­на – [42‑44, 46, 53].


Тема 2. СИСТЕМА ПОТРЕБ ЛЮДИНИ

2.1. Індивід і особистість

Ін­ди­від (осо­би­на) – кож­ний ок­ре­мий ор­га­нізм, еле­мен­тар­на оди­ни­ця жит­тя. Ін­ди­ві­ду влас­ти­ві всі оз­на­ки популяції індивідів, до яко­го він на­ле­жить, а та­кож свої мор­фо­ло­гіч­ні й фі­зі­оло­гіч­ні особ­ли­вос­ті. По­нят­тя "ін­ди­від" іс­тот­но від­різ­няється від по­нят­тя "осо­бис­тість".

Осо­бис­тість – ди­на­міч­на, від­нос­но стійка ці­ліс­на сис­те­ма ін­те­лек­ту­аль­них, со­ці­аль­но-куль­тур­них і мо­раль­но-вольо­вих якос­тей лю­ди­ни, ви­ра­же­них в ін­ди­ві­ду­аль­них особ­ли­вос­тях її сві­до­мос­ті і ді­яль­нос­ті (Реймерс, 1990 р.).

Осо­бис­тіс­тю не на­ро­джу­ють­ся, а ста­ють. Осо­бис­тість виз­на­чається да­ною сис­те­мою сус­піль­них від­но­син, куль­ту­рою і бі­оло­гіч­ни­ми особ­ли­вос­тя­ми ін­ди­ві­да. Осо­бис­тість од­но­час­но є про­дук­том, об'єктом і суб'єктом іс­то­ричного процесу. Роз­ви­ток осо­бис­тос­ті від­бу­вається в над­рах сус­піль­ства на фо­ні пев­но­го се­ре­до­ви­ща жит­тя лю­ди­ни. Це се­ре­до­ви­ще в хо­ді со­ці­алі­за­ції осо­бис­тос­ті фор­мує в неї ком­плекс со­ці­аль­но-пси­хо­ло­гіч­них ус­та­но­вок (ста­нів схиль­нос­ті суб'єкта до пев­ної ак­тив­нос­ті в кон­крет­них си­ту­аці­ях). Від них за­ле­жить сві­тог­ляд осо­бис­тос­ті, у то­му чис­лі еко­ло­гіч­ний сві­тог­ляд, ус­ві­дом­лен­ня нею проб­лем при­ро­до­ко­рис­ту­ван­ня, охо­ро­ни при­ро­ди і нав­ко­лишньо­го лю­ди­ну се­ре­до­ви­ща (Реймерс, 1990 р.).

Ро­зу­мін­ня лю­ди­ни мож­ли­ве тіль­ки при виз­нан­ні її ін­ди­ві­ду­аль­нос­ті, пер­со­на­лі­за­ції – це її ін­ди­ві­ду­аль­ні особ­ли­вос­ті по­ве­дін­ки, сві­до­мос­ті, ду­хов­них ха­рак­те­рис­тик.

Ін­ди­від є ви­хід­ною ос­но­вою со­ці­аль­ної струк­ту­ри, тоб­то про­дук­том ін­ди­від­ної взаємо­дії є сус­піль­ство. Сут­ність лю­ди­ни в дійснос­ті є ан­сам­блем усіх сус­піль­них від­но­син, а ко­жен ін­ди­від є пер­со­ні­фі­ка­цією усіх сус­піль­них від­но­син.

Ін­ди­від мо­же ре­алі­зу­ва­тись як людсь­ка осо­бис­тість ли­ше то­ді, ко­ли він всту­пає у взаємо­дію з ін­шою людсь­кою осо­бис­тіс­тю. Взаємозв'язок "я – ти" пок­ла­де­но в ос­но­ву людсь­кос­ті як та­кої. Іс­ну­ван­ня ін­ди­ві­да як дис­крет­но­го й ізольо­ва­но­го ут­во­рен­ня не­мож­ли­ве. Свої знан­ня, ро­зу­мін­ня, по­чут­тя лю­ди­на мо­же ви­ра­зи­ти як ін­ди­від ли­ше ін­ди­ві­ду, що та­кож зда­тен ро­зу­мі­ти, зна­ти, від­чу­ва­ти (Бич­ко та ін., 1993 р.).

Ін­ди­від – уні­каль­на час­тка Всесвіту, оди­ни­ця со­ці­уму, са­мос­тійний осе­ре­док куль­ту­ри. Ці де­тер­мі­нан­ти ін­ди­ві­да своєрід­но поєдну­ють­ся. У свою чер­гу, їх взаємо­до­пов­нен­ня (со­ці­уму, сфе­ри куль­ту­ри) і спів­від­но­шен­ня зу­мов­лю­ють ви­ник­нен­ня ці­ліс­нос­ті люд­ства як ро­ду, як мно­жи­ни лю­дей. Тіль­ки в со­ці­аль­ній сис­те­мі фор­му­ють­ся все­біч­ні й дос­тат­ні га­ран­ти ін­ди­від­но­го іс­ну­ван­ня, які ви­яв­ля­ють се­бе що­до всіх чин­ни­ків життєвої по­яви та від­тво­рен­ня лю­ди­ни.

Тіль­ки ін­ди­від є ос­но­вою змі­ни сус­піль­ства, будь-яко­го со­ці­аль­но­го пос­ту­пу. Ре­алі­за­ція но­вої но­ос­фер­ної стра­те­гії роз­вит­ку ци­ві­лі­за­ції пот­ре­бує фор­му­ван­ня ін­ди­ві­ду­алі­за­ції кож­ної осо­бис­тос­ті, особ­ли­во па­сі­онар­них осо­бис­тос­тей (за Л.М. Гу­мільо­вим). Не­об­хід­не виз­нан­ня кож­ної лю­ди­ни Осо­бис­тіс­тю, яка обов'яз­ко­во по­вин­на роз­ви­ну­ти­ся і від­бу­ти­ся.

Ці­ліс­ність – ор­га­ні­за­ція осо­бис­тос­ті з усі­ма її пси­хо­со­ці­аль­ни­ми ха­рак­те­рис­ти­ка­ми, які да­ють змо­гу за­без­пе­чи­ти від­нос­ну єдність у по­ве­дін­ці осо­бис­тос­ті в умо­вах, що змі­ню­ють­ся. Ви­ді­ля­ють духовну, фі­зич­ну, пси­хіч­ну і мо­раль­ну ці­ліс­ність лю­ди­ни як пси­хо-бі­осо­ці­аль­ної іс­то­ти. Під духовною цілісністю слід розуміти процес відродження духу людини під дією Божого Духу. Під фі­зич­ною ці­ліс­ніс­тю ро­зу­мі­ють су­куп­ність єди­ної струк­тур­но-фун­кці­ональ­ної сис­те­ми, яка скла­дається з різ­них ор­га­нів і фі­зі­оло­гіч­них фун­кцій і за­без­пе­чує фун­кці­ону­ван­ня лю­ди­ни. Пси­хіч­на ці­ліс­ність – це на­бір ба­гатьо­х спо­со­бів по­ве­дін­ки, ко­ли ін­ди­ві­ди різ­нять­ся між со­бою пос­лі­дов­ніс­тю по­ве­дін­ки. Мо­раль­на ці­ліс­ність – це су­куп­ність норм і пра­вил по­ве­дін­ки лю­ди­ни в сус­піль­стві, став­лен­ня до ін­ших осо­бис­тос­тей. Во­на є ос­но­вою осо­бис­тої, по­лі­тич­ної та со­ці­аль­ної сво­бо­ди і прав лю­ди­ни в сус­піль­стві, її гід­нос­ті (Ми­ки­тюк та ін., 2004 р.).

Чо­ти­ри ос­нов­них тем­пе­ра­мен­ти – сан­гві­ніч­ний, хо­ле­рич­ний, флег­ма­тич­ний і ме­лан­хо­ліч­ний – ви­ді­ле­ні бу­ли ще за ча­сів Гіп­пок­ра­та. Пси­хо­ло­гіч­на ха­рак­те­рис­ти­ка ти­пів тем­пе­ра­мен­ту лю­ди­ни виз­на­чається та­ки­ми влас­ти­вос­тя­ми: сен­зи­тив­ніс­тю, ре­ак­тив­ніс­тю, ак­тив­ніс­тю, спів­від­но­шен­ням ре­ак­тив­нос­ті і ак­тив­нос­ті, тем­пом ре­ак­ції, плас­тич­ніс­тю і ри­гід­ніс­тю, екстра­вер­сією та ін­тро­вер­сією, емо­ційною збуд­ли­віс­тю.

2.2. Система потреб людини

Сис­те­ма пот­реб лю­ди­ни (1990 р.) дає виз­на­чен­ня пот­ре­бам лю­ди­ни: 1) пот­ре­би в чо­му-не­будь для під­три­ман­ня життєді­яль­нос­ті ор­га­ніз­му, людсь­кої осо­бис­тос­ті, со­ці­аль­них груп і сус­піль­ства в ці­ло­му; 2) стан ін­ди­ві­да, який ство­рюється не­об­хід­ність в об'єктах, що пот­ріб­ні для його іс­ну­ван­ня та роз­вит­ку і є дже­ре­лом його ак­тив­нос­ті. Пот­ре­би лю­ди­ни ре­гу­лю­ють її по­ве­дін­ку, виз­на­ча­ють спря­мо­ва­ність мис­лен­ня, по­чут­тів і во­лі. Пот­ре­би лю­ди­ни ви­хо­дять з її бі­осо­ці­аль­ної струк­ту­ри, за­ле­жать від се­ре­до­ви­ща жит­тя, а та­кож ба­га­то в чо­му виз­на­ча­ють­ся про­це­сом ви­хо­ван­ня. Ви­ще­заз­на­че­ний ав­тор ви­ді­ляє шість ос­нов­них груп пот­реб лю­ди­ни:

· бі­оло­гіч­ні пот­ре­би (ана­то­мо-фі­зі­оло­гіч­ні) – гру­па пот­реб лю­ди­ни, яка обу­мов­лює ви­жи­ван­ня і збе­ре­жен­ня фі­зич­но­го здо­ров'я;

· ето­ло­го-по­ве­дін­ко­ві (пси­хо­ло­гіч­ні) пот­ре­би – ве­ли­ка гру па пот­реб лю­ди­ни, які обу­мов­лю­ють її ду­шев­ний спо­кій. Пе­ред­ба­чає як ряд умов прос­то­ро­вої ізо­ля­ції і, нав­па­ки, спіл­ку­ван­ня з ін­ши­ми людь­ми, так і гру­пу чин­ни­ків зов­нішньо­го се­ре­до­ви­ща (зву­ки, кольо­ри, стан по­го­ди, ар­хі­тек­тур­ні фор­ми то­що);

· со­ці­аль­ні пот­ре­би – гру­па пот­реб, які за­без­пе­чу­ють со­ці­аль­ний та ду­хов­ний ком­форт лю­ди­ни (гро­ма­дянсь­кі сво­бо­ди, впев­не­ність у зав­трашньо­му дні, мож­ли­вість спіл­ку­ван­ня з людь­ми своєї со­ці­аль­ної гру­пи, мож­ли­вість ко­рис­ту­­ва­ти­ся куль­тур­ни­ми цін­нос­тя­ми, за­без­пе­че­ність жит­лом та ін.);

· ет­ніч­ні пот­ре­би – гру­па пот­реб, обу­мов­ле­на не­об­хід­ніс­тю за­без­пе­чен­ня са­мос­тійнос­ті ет­но­су, його іс­ну­ван­ня і роз­вит­ку;

· тру­до­ві пот­ре­би – гру­па пот­реб, які за­без­пе­чу­ють еко­ло­го-со­ці­аль­но-еко­но­міч­ну адап­та­цію лю­ди­ни до умов при­род­но­го і со­ці­аль­но-еко­но­міч­но­го се­ре­до­ви­ща з ура­ху­ван­ням її ін­ди­ві­ду­аль­них на­хи­лів та сі­мейних тра­ди­цій;

· еко­но­міч­ні пот­ре­би – гру­па пот­реб лю­ди­ни що­до за­без­пе­чен­ня ма­те­рі­аль­ної мож­ли­вос­ті в ме­жах ба­жа­ної ін­ди­ві­ду­умом якос­ті жит­тя.

Є.П. Же­лі­бо зі спі­вав­то­ра­ми (2001 р.) да­ють та­ку кла­си­фі­ка­цію пот­реб лю­ди­ни:

· фі­зі­оло­гіч­ні і сек­су­аль­ні (від­тво­рю­валь­ні фун­кції, хар­чу­ван­ня, ди­хан­ня, одяг, жит­ло, від­по­чи­нок);





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1093 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Жизнь - это то, что с тобой происходит, пока ты строишь планы. © Джон Леннон
==> читать все изречения...

2267 - | 2040 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.