Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Орієнтовні відомості по темі. Онтологія(грец. on, ontos – суще і logos – поняття, розум) – вчення про граничні засади буття, пізнання та ціннісного відношення людини до світу




Онтологія (грец. on, ontos – суще і logos – поняття, розум) – вчення про граничні засади буття, пізнання та ціннісного відношення людини до світу. Термін – запровадив у науковий вжиток Рудольф Гокленіус у праці «Філософський лексикон» (1613 р.), хоча сама проблема буття розглядалась ще за часів Парменіда.

Метафізика – розділ філософії, що займається дослідженнями первісної природи реальності, світу і буття як такого. Починаючи з XX ст., під метафізикою розуміють таку ділянку філософії, яка вивчає сутність буття, її ще називають класичною онтологією.

Буття – це філософська категорія, що означає все, що реально існує; реальність, яка існує об'єктивно, поза і незалежно від свідомості людини; загальний спосіб існування людини. Розрізняють основні форми буття, які не зводяться одна до одної, але взаємопов’язані між собою: 1) буття речей і процесів (одвічної природи; вироблених людиною); 2) буття людини (у світі речей; специфічно людське; 3) буття духовного (індивідуалізоване; об'єктивоване (суспільна свідомість)); 4) буття соціального (буття окремої людини; буття суспільства). Головними сферами буття є природа, суспільство, свідомість.

Категорія буття – гранично загальна абстракція, яка за ознакою існування об’єднує найрізноманітніші явища природи, суспільства і свідомості. Для характеристики єдності усього цього різноманіття вироблена категорія субстанції. Субстанція (лат. substantia – сутність, дещо, що лежить в основі) – загальна первинна основа всіх речей, яка є їх останньою сутністю. Субстанція нестворена і незнищенна, вона тільки змінює форму свого буття, переходить з одного стану в інший. Вона – причина самої себе й основа всіх змін, найбільш фундаментальний і найбільш стійкий шар реальності. Питання щодо кількості субстанцій породило: 1. Плюралізм (лат. рluralis – множинний) – філософська концепція, за якою все існуюче складається з множини самостійних рівнозначних духовних субстанцій, що не зводиться до єдиного першопочатку (Г. Ляйбніц); 2. Дуалізм (лат. dualis – двоїстий) – принцип філософського пояснення сутності світу, який виходить з визнання наявності в ньому двох першооснов (субстанцій) – духу і матерії, ідеального і матеріального (Б. Спіноза, Р. Декарт, І. Кант); 3. Монізм (гр. μόνος – один, єдиний) – філософський принцип пояснення різноманітності світу як прояву єдиної першооснови – матерії (матеріалістичний монізм) або духу (ідеалістичний монізм).

В історії філософії можна виокремити три основні концепції буття:

· матеріалістична, яка ототожнює буття з матеріальним сущим;

· ідеалістична, що ототожнює буття з мисленням (ідеальним сущим);

· некласична, що протиставляє буття як процесуальність, мінливість, незавершеність сущому як усталеному, оформленому, завершеному.

Загалом в матеріалістичній традиції поняття «матерія» - характеризується такими ознаками, як незнищуваність (матерія не зникає і не виникає), просторовість (у Декарта протяжність є синонімом матеріальності), причинність (поняття «матерія» виключає свободу волі у світі самому по собі). І нарешті, матеріальне визначає себе як протилежне ідеальному. У цьому значенні, як правило, і вживаються поняття «матерія», «матеріальний». Матерія – це і єдина сутність світу, і його різноманітне предметне існування.

Види матерії: речовина – матеріальне утворення, котре складається з елементарних частинок, які мають масу спокою; неречовинні види матерії (поле) – магнітне поле; поле ядерних сил; гравітаційне; електричне; радіохвилі; ультразвук; рентгенові промені; іонізуюче випромінювання тощо. Неречовинні види матерії не мають маси спокою і володіють нескінченним числом ступенів свободи; антиречовина – матерія, котра складається з античастинок. Ядра атомів антиречовини мають у собі антипротони і антинейтрони. У речовини ядро зі знаком плюс (+), у антиречовини ядро зі знаком мінус (-) – антиядро. У речовини електрон зі знаком мінус (-), у антиречовини електрон зі знаком плюс (+) – антиелектрон. Експериментально на прискорювачах заряджених частинок отримані антиядра гелія, антипротон, антинейтрон, антиелектрон тощо; фізичний вакуум.

Структурні рівні видів матерії: неорганічний рівень – мікросвіт (з грецьк. – малий); макросвіт (з грецьк. – великий); мегасвіт (з грецьк. – надвеликий, величезний); органічний рівень – організменний, надорганізменний рівні матерії (організменний рівень – клітина, надорганізменний – біосфера (зона активного життя), біоциноз ("живий комплекс", сукупність рослин, тварин, мікроорганізмів, що населяють певну ділянку суші чи водоймища, наприклад, як озеро тощо); соціальний рівень – людина, особистість, сім’я, племя, народність, нація, соціальна група, суспільство.

Філософська категорія матерії має такі онтологічні складові: рух; простір; час (тобто не може існувати інакше, як у русі, просторі, часі). Немає жодного виду матерії, яка б не знаходилася у русі. Ніде і ніколи не було і не може бути матерії поза рухом. Рухце не тільки будь-які зміни взагалі, а й всілякі взаємодії матеріальних об'єктів, перехід їх станів, це сам спосіб існування матерії.

Рух матерії різноманітний за виявом й існує в різних формах. Першу наукову класифікацію форм руху матерії дав Ф. Енгельс. Він назвав такі: механічну, фізичну, хімічну, біологічну та соціальну форми. Сьогодні вчені пропонують вважати особливими формами руху геологічні та планетарні зміни, висунуто і питання про специфічну комп'ютерну форму руху матерії. Кожна з форм має конкретний матеріальний носій і характеризується особливими законами.

Поняття «простір» охоплює дві фундаментальні риси матеріального сущого – його протяжність і місце серед інших сущих. Протяжність є продовженням одного і того ж сущого. Кожне тіло має три виміри протяжності – довжина, ширина і висота. Вони визначають величину, розмір предмета. Місце — це просторова визначеність предмета у відношенні до інших предметів. У цьому аспекті простір постає як середовище, утворене відношенням речей. Задавши розмір тіла і вказавши його місце в середовищі, визначають його просторові характеристики.

Найзагальніші характеристики простору (протяжність, тримірність, симетричність) та часу (тривалість, одномірність, необоротність).

Проблема ілюзії простору і часу – простір і час існують незалежно від людини, її свідомості. Втім, їх сприйняття не позбавлено і суб’єктивних моментів. Це виявляється в тому, що: а) протяжність матеріальних об’єктів відображається у людській свідомості не завжди адекватно – віддаль маж цими об’єктами може складатися. Особливо це спостерігається у горах, пустелі; б) час може протікати по-різному – або швидше, або повільніше. Все залежить від суб’єктивних відчуттів людини, її захопленості, уваги, інтересу.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 462 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Если президенты не могут делать этого со своими женами, они делают это со своими странами © Иосиф Бродский
==> читать все изречения...

2516 - | 2392 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.