Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Причина і наслідок. Субстанція




 

Під причинністю розуміється внутрішній необхідний зв’язок двох подій, відношення спричинення, необхідного породження одного іншим. Діюча, що породжує, отже, — активна сторона є причиною; сторона обумовлена і породжувана є наслідком (або дією).

Це, звичайно, найзагальніше і попереднє розуміння причинності. Подальше ж розкриття причинно-наслідкових зв’язків цілком залежить від того змісту, який у них вкладається.

Метафізичне, тобто догматичне, розуміння абсолютизує відмін­ність причини і наслідку (дії). Спроба звести все різноманіття причинно-наслідкових зв’язків до механічної моделі взаємо­дії джерела і результату руху призводить до так званого механічного детермінізму, що своє класичне висловлення отримав у працях французького вченого-астронома Лапласа. Раціональним зер­ном навіть цієї, недосконалої форми детермінізму є саме виз­нання закономірної причинної обумовленості явищ (на противагу різноманітним формам індетермінізму або ж суб’єктивістського трактування категорії причини). Але однобічність механічного детермінізму полягає в тому, що він не спроможний пояснити причинно-наслідкового взаємозв’язку в складних, розвинутих { 161 }

системах. Він може лише якоюсь мірою бути застосованим до ранніх стадій виникнення речі, коли зовнішня причина, що породжує або знищує річ-зародок, відіграє досить значну роль у її майбутній долі.

Повною ж формою реалізації причинності, категорією, що роз­в’язує суперечність між причиною і наслідком, виступає взаємодія. Іншими словами, причинність, зрозуміла як причинність, «що обумов­лює себе», переростає на взаємодію. Так, наприклад, суперечка метафізичних матеріалістів і об’єктивних ідеалістів багато в чому обумов­лена тим, що суперечливий цикл взаємодії і взаємопереходу матеріального та ідеального розмикається ними, а потім абсолютизується одна з його сторін: або «річ — ідея», або «ідея — річ». Істина ж тут полягає саме у взаємодії: поняття, виступаючи відображенням речі, явища, відразу стає і формою, що породжує нову річ, тому що воно є способом освоєння світу. Будь-який суспільно-корисний результат (наслідок) трудової діяльності неодмінно виступає причиною подальшого розвитку трудового процесу.

Прямолінійний вплив «причина — наслідок» замінюється цикліч­ним самопричиненням, тим, що Спіноза свого часу назвав causa sui (причина самої себе), або субстанцією.

У широкому розумінні категорії субстанції зафіксований аспект єдності світу. В іншій термінології цей єдиний світ позначається як Універсум.

Але категорія субстанції має і більш вузьке значення. Воно застосовується для дослідження кожної конкретної системи, що саморозвивається. Субстанція у цьому випадку розуміється як внутрішня єдність, реальна основа внутрішньої взаємодії еле­мен­тів даної системи, як її загальна сутність.

Ці два розуміння категорії субстанції не можна різко протиставляти одне одному. Навпаки, — вони тісно взаємозалежні, оскільки універсальні закони розвитку субстанції виявляються не десь в абстрактних просторі та часі, а в кожному конкретному виявленні процесу розвитку.

К. Маркс, наприклад, поглибивши розуміння ідеї спричинення до ідеї іманентного спричинення, досліджує труд як субстанцію вартості. Завдяки протиріччю, закладеному в ньому, труд стає «виробляючою субстанцією», а внутрішнє протиріччя цієї двоїстої субстан­ції — дійсним джерелом розвитку. Він{ 162 }

 

установив, що двоїста природа товару виникає з характеру праці, що виробляє товар. Конкретна праця створює споживчу вартість, а абстрактна праця як ви­трата людської фізичної і розумової сили — мінову вартість товару.

Суперечність праці виявляє її як причину самої себе (як суб­стан­цію): щоб стати міновою вартістю, товар мусить реалізуватися як спо­живча вартість, а для цього він повинен бути в наявності як ­мінова вар­тість. Завдяки своїй внутрішній суперечності субстанція стає дій­сною силою, що породжує і містить джерело руху всередині ­самої себе.

Знаходження такої субстанції (ця вимога стосується будь-якої галузі теоретичного знання) дозволяє потім, шляхом послідовного простежування форм розв’язання вихідної супереч­ності, науково пояснити необхідність виникнення будь-яких форм, похідних від діяльності субстанції в системі явищ, що розвиваються.

Отже, завершуючи дослідження різноманітних граней, аспек­тів проявів сутності, ми неминуче приходимо до поняття цілісності, що розвивається, а отже, — до необхідності розгляду комплексу категорій відповідної сфери буття і пізнання.

 

Категорії сфери цілісності

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 572 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

В моем словаре нет слова «невозможно». © Наполеон Бонапарт
==> читать все изречения...

2216 - | 2176 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.