1.Основні етапи культури протослов’янських племен
2.Характеристика трипільської культури
3.Скіфське мистецтво, його специфіка
Завдання для обговорення в аудиторії:
Поняття „геосоціальний організм Україна” та культуротворчі процеси в північному Надчорномор’ї доби палеоліту та неоліту (наукові відкриття ХХ ст. у галузі археології, антропології, етнографії, лінгвістики).
„Трипільска культура”: артефакти та сучасні тлумачення.
Арійські (ведичні) джерела слов’янської міфології та світоглядні уявлення праукраїнців: космогонічний міф „Про золотий плуг, сокиру,чашу”. Нава-Права-Ява („Велесова книга”). Обряди астрального культу (Коляда, Ярило, Купало). Культ Матері-Землі та влада Роду як непорушний лад буття. Культ Предків та вшановування померлих в українській похоронній та поминальній обрядовості (Навський чи Рахманський Великдень).
· Прокоментувати наступний текст. Ваша аргументація?
а) „Після сформування білої раси у 25 тис. до н.е. частина європеоїдів-бореалів залишилась у своєму „етнічному лігві” - Північному Надчорномор’ї (Гіпербореї), а більша частина розселилась по всій Євразії. Не дивлячись на тисячі кілометрів, що їх розділяли, біла раса протягом десятків тисячоліть розвивалась як нерозривна цілісність. Це досягалося завдяки наявності єдиного духовного центру – святилища в гротах Кам’яної Могили на річці Молочній поблизу нинішнього Мелітополя.
На плитах гробів зафіксовані послідовності знаків 12-6 тисячоліть до н.е., які є першим у світі ритуально-магічним письмом. Завдяки зусиллям відомого археолога Юрія Шилова і шумеролога професора Анатолія Кіфішина вдалося розшифрувати значну частину цих записів. У тому числі, і приблизну назву святилища – „Шу-нун”, що перекладається як „Рука-закону володарки” (за розшифровкою А.Г.Кіфішина). Найдавніші розшифровані письмові записи позначені 11582-им роком до н.е. Це перше у світі письмо було піктографічним, а дати за словами А.Кіфішина, позначались різницями циклів Місяця та Сіріуса – найяскравішої після Сонця зірки. Фактично жерці Шу-нуна вели перший у світі міфо-історичний літопис.
Священі записи Шу-нуна копіювалися жерцями європеоїдної діаспори, передусім з Циркумпонтійської зони. Наприклад, фрагмент літопису Шу-нуна, датованого Дж.Меллартом 6200 + 97 роком до н.е. Багато копій цього літопису знаходимо також у бібліотеках Шумера (Сумера)”. (Каганець І. Арійський стандарт. Українська ідея епохи Великого переходу.// Перехід- IV. - №2(4). – 2000. – С.32-33).
· Здійснити критичний порівняльний аналіз текстів. Ваша думка і аргументація.
а) „Зміщення літосфери 10 тисячоліть тому і різкі кліматичні зміни призвели до глобальної кризи. Способом її подолання стало формування раси 3-го рівня, яка народилась на території Північного Надчорномор’я (Гіпербореї) – там само, де і народилась раса 2-го рівня. Ця територія знову стала расотворчим казаном, еволюційним мостом між старим світом і новим. Тому Чорне (Руське) море в давнину називалося Понт, тобто „міст”.
З того часу арійська функція виконувалась у Північному Надчорномор’ї: араттами, трипільцями, кімерійцями, скитами, антами, русичами, козаками. Розселення арійців з українською етнотворчого казана призвело до виникнення феномену індоєвропейців, які в нинішньому світі є найбільшою цивілізаційною потугою”. (Каганець І. Арійський стандарт. Українська ідея епохи Великого переходу. // Перехід- IV. - №2(4). – 2000. – С.68-69).
б) „Багато архаїчних елементів козацької культури, як і української традиційної культури взагалі мають дуже глибокі історичні корені, що сягають праіндоєвропейських часів. Багато з них простежуються у культурній традиції арійської Рігведи, що почала формуватися 6000-5000р. тому в українських степах. Сліди деяких з цих архаїчних рис є у культурі інших народів індоєвропейської мовної сім’ї”. (Залізняк Л.Л. Первісна історія України: Навч. посібник. – К., 1999. – С.145).
в) „Ведизм – спільна для всіх орійських народів дієва життєтворча віра. Хто ж такі орії, й коли й де виникла орійська культура? Орії (вживається й написання арії) - самоназва першотворців аграрної світлославної миротворчої культури, що відродилася в польодовикову пору, близько десяти тисячоліть тому, в найсприятливішому для хліборобства гео-кліматичному просторі, Придніпров’ї, де з новою силою виявилась традиція світової аграрної культури, вік якої на Землі налічує близько 40-50 тисячоліть. Згодом оріями стали зватися всі хліборобські народи Євразії, які успадкувавши генотип прапредків, утворили велику етно-культурну спільність індо-орійських (індоєвропейських) народів-колін”.
(О.Шокало. Український світ. // Український світ. – 1992. - №3. – С.7).
· Прокоментувати наступний уривок, висловитися щодо зазаначеної теми.
а) „Білозерські і чонгарські кургани показують, що формування змійовидних образів, божеств, зі стопами і посохами, вогневих ритуалів почалось ще до виникнення перших курганів – у крайньому разі в ІV тисячолітті до н.е., коли тільки народжувались найстародавніші на планеті держави Шумерія і Єгипет. Тоді ж почалось становлення державності в лісостепу між ріками Дніпром і Дунаєм”.
(Ю.Шилов „День Брахми” на Чонгаре //Вокруг света. -1991. -№З. - С. 40-44).
· Здійснити порівняльний культурологічний аналіз текстів, окреслити проблематику, яка в них піднімається.
а) „Кімерійці,скіфи, люди, що не мають імені для нас... І серед них древніші всіляких скіфів ті таємничі трипільці, котрі обпалювали тут горщики на своїх "майданчиках", перш ніж спуститися на Балкани, щоб будувати на узбережжі Архіпелагу Єгейську культуру. Вже вільно думати, що Київські гори були батьківщиною майбутніх еллінів. З цих горбів з черепками в руках, мабуть легше, ніж де б то не було, оглянути найдавнішу історію Європи. Як і у Римі, відчуваєш тут святість грунту, але наскільки глибше вводять тут спогади в сиву древність”. (Федотов Г. //Індо-Європа. -1991. -№1. - С.53).
б) „Наша земля протягом довгих століть належала до антично-грецького кругу, до античної культури Еллади - родовища пізньої культури і Риму, і Европейського Заходу... Наша земля, отже, знаходилась в крузі великої, в своїм універсалізмі, неперевершеної, властиво, єдиної культури, до якої належав старовинний світ і з якого частини, варіянту, відтворилася геть пізніше західня культура”. (Є.Маланюк. Нариси з історії нашої культури. - К., І992. - С.11-12).
· Здійснити порівняльний аналіз текстів, з’ясувати проблематику, яка в них піднімається.
а) „Займаючись довгий час порівнянням арійських мов, я переконався, що малоросійська мова не тільки старша від усіх слов’янських, не включаючи так званої старослов’янської, але й санскриту, грецької, латинської і інших арійських”.
(М.Красуський. Древность малороссийского языка.//Індо-Европа. – 1991. - №1. С. 9-10).
б) „І якщо в епічних пам’ятках на санскриті стільки точок дотикання з Україною, то, поза сумнівом, на нашій давній землі колись звучав і санскрит – мова священнодійств і жерців, мова культури, літератури і науки. Як і пракрит – мова простолюду, мова воїнів і хліборобів. Сліди цих мов і досі зберігаються в нашому фольклорі, побутовій, обрядовій і весільній термінології, в іменах, прізвищах, етнонімах, топонімах і гідронімах. Немає жодного сумніву, найбільші несподіванки й відкриття стануться при зверненні саме до санскриту й санскритських джерел, які чекають своїх дослідників і які здатні пролити яскраве світло на нашу багатовікову історію і культуру, часто-густо обідрану, перекручену й хибно витлумачену. Саме санскрит і санскритські джерела дають змогу по-новому, іноді під незвичним і незвичайним кутом поглянути на давні й сьогочасні українські реалії, які досі або не мали пояснення, або пояснювалися поверхово й малопереконливо.” (Наливайко С. Таємниці розкриває санскрит. – К., 2000. – С.7).
· Визначте, які з цих текстів є колядки, щедрівки, веснянки? З’ясувати зміст та символіку.
а) Ой, як се було на початку світа: Не було тоді ні неба, ні землі Тільки-но було синєє море. На тім синім морі явір зеленесенький, На тім яворойку на горі гніздойко А в тім гніздойку три соколойки. | б) Ой, ти, соловейко ранній Ой, чого так рано із вир’їчка вийшов? Не сам же я вийшов, Дажбог мне вислав з правої ручейки, і ключики видав, з правої ручейки – літо відмикати, а лівої ручейки – зиму замикати. | в) Ой, там за горою та за кам’яною Щедрий вечір! Ой, там виходило та три товарищі; Що перший товариш - ясне сонце Другий товариш - ясен місяць Третій товариш - дрібен дощик. |
· Записати зі слів старших членів родини або інших людей свого краю зразки народної творчості – легенду, пісню, повір’я, кілька приказок тощо.
Контрольні запитання
· Які концепції етногенезу українців Вам відомі?
· Розкрийте зміст поняття “архетипи української культури”?
· Що Ви можете розповісти про трипільські протоміста 1У-Ш тис. до н.е.? Як з погляду сучасної науки описується ця протоцивілізація?
· Хто і коли відкрив трипільську археологічну культуру на території Києва?
· Релігійно-міфологічний світогляд та ритуальна практика “трипільців”.
· Що Ви можете розповісти про скіфо-сарматські впливи на процеси культуротворення, зокрема про скіфів-орачів?