Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Творча діяльність послідовників М. Лисенка




І Іаціонально-демократичні та му-ш'їно-естетичні принципи М. Лисенка іііаіііпли плідне продовження в діяль­ності його послідовників К. Стеценка, Я. Степового, М. Леонтовича, О. Ко­їм и ця, М. Аркаса та інших компози-іоріи Наддніпрянської України. Про-ііідмоіо цариною їхньої творчості за­читалася хорова музика, що охоплю-пл.иа обробки народних пісень, канта-пі, церковні жанри тощо. Саме у цій РІЛузі музичного мистецтва україн-п.к і композитори, передусім К. Сте-цсико і М. Леонтович, досягли найви­щого рівня професійної майстерності.

Кирило Стеценко (1882-1922) -му:іично-громадський діяч, компози-іор і диригент, священик, педагог, УК -Hi) і духовний спадкоємець М. Ли-і ічпса. В образній сфері його музики домінують ліричні та лірико-драматич­ні мотиви. В деяких музичних творах Відображено бурхливі події суспільно-ю життя, відчувається своєрідний іпульс» епохи. До самобутніх зразків української хорової класики належать іори «Сон» і «Прометей», кантати І Шевченкові», «Єднаймося», «У неді-'іічіьку святую», церковна музика (лі-іуріії, «Панахида», «Всенощна»), обробки українських народних пісень, зокрема для дитячих хорів (збірки «Луна», «Шкільні співаники»).

Кантату «Шевченкові» присвячено 100-річчю від дня народження Вели­кого Кобзаря. Вона складається з двох контрастних розділів: першого -лірико-епічного, розповідного харак­теру, і другого - драматичного з уро­чистою кодою.

У витончених і майстерних солоспі­вах К. Стеценка домінують пейзажні та світлі ліричні образи, як, наприк­лад, у «Вечірній пісні» на слова В. Са-мійленка, що стала народною, «Пла­вай, плавай, лебедонько» на вірші Т. Шевченка, «Стояла я і слухала вес­ну» на слова Лесі Українки.

Творчість К. Стеценка стала цін­ним доробком в українську музичну, передусім вокально-хорову культуру.

Яків Степовий (1883-1921) - ми­тець ліричного спрямування, самобут­нього композиторського стилю. Він писав камерну музику - вокальну та інструментальну. Відмітною рисою творчого почерку цього композитора було опосередковане відтворення на­ціонального колориту. В обробках на­родних пісень Я. Степового переважа­ють ліричні та жартівливо-сатиричні образи. І досі залишаються популяр­ними збірки його пісень для дітей («Проліски», «Кобзар» та ін.), во­кальні мініатюри («Пісні настрою»). Для вокальних творів композитора ха­рактерний органічний синтез поетич­ного тексту й музики, який відіграє значну роль у створенні образу.

Одним із вершинних творів Я. Сте­пового став відомий епіко-драматич-ний солоспів «Степ». Він навіть впли­нув на походження псевдоніма компо­зитора. Цей твір увійшов до циклу «Барвінки», до якого також слід від­нести баладу «Три шляхи» на вірші Т. Шевченка.

Фортепіанна спадщина Я. Степово­го охоплює твори великої форми (ср-мата, фантазія) і п'єси-мініатюри. Їй притаманні два струмені музичної об­разності: ніжна лірика («Елегія», «Прелюди») і сповнена радісного від­чуття танцювальність («Мазурка», «Танець»). Фортепіанний стиль ком­позитора вирізняється філігранною відточеністю деталей, лаконізмом музичного вираження, кришталевою прозорістю фактури. Серед драматич­них творів митця - відомий «Етюд пам'яті Шевченка», в якому домінує героїко-трагедійна образна тема.

Мистецька спадщина Я. Степового залишила помітний ислід в історії ук­раїнської музики. Його твори часто виконуються в концертному і педаго­гічному репертуарі.

Микола Леонтович (1877-1921) -видатний майстер хорової мініатюри, автор численних хорових обробок ук­раїнських народних пісень, що увій­шли до золотого фонду української культури: «Щедрик», «Дударик», «Пряля», «Мала мати одну дочку», «Ой з-за гори кам'яної», «За городом качки пливуть» та ін. Хоровій обробці української народної пісні композитор присвятив майже все життя, досягнув­ши у цій царині творчості мистецьких вершин. Взірцем для нього був твор­чий досвід М. Лисенка, а також хоро­ві традиції Д. Бортнянського, музика якого була популярною наприкінці XIX - на початку XX ст. Зазвичай ме­лодію М. Леонтович залишав незмін­ною, зберігаючи інтонаційну чистоту першоджерела. У своїх обробках він використовував засоби гармонії, полі­фонії, фактурно-темброві нюанси.

Стиль композитора можна схарак­теризувати на прикладі пісні «Мала мати одну дочку». Цей твір містить два образи й відповідно складається з двох частин. Перша частина - лірич­на (образ жінки - дочки, яку мати «купала у медочку», сподіваючись на щасливу долю), друга - напружена (образ чоловіка-п'яниці). М. Леонто-вичу вдалося знайти найвлучніші ви­разові музичні засоби, які лаконічно і водночас переконливо відображують конфліктні персонажі цієї пісні-мініа-тюри. Плавна, дещо монотонна мело­дія сопрано з підголоском-відповіддю альтів першої частини налаштовує на спокійний настрій спогадів-жалів про минулу молодість. У другій половині різким контрастом звучить загострена мелодія тенорів на словах «П'є п'яни­ця, п'є, гуляє», що драматизує харак­тер викладу. Так композитор музич­ними засобами поглиблює соціальний зміст тексту: безвихідне становище жінки, долю якої занапастив пропа­щий чоловік, а вона не може його по­кинути, бо має малих діточок. Ця піс­ня, як і деякі інші («Чорнушко душ­ко»), має кілька редакцій-варіантів.

У доробку композитора є також чо­тири високохудожні акапельні хорові поеми: «Льодолом», «Літні тони», «Легенда» і «Моя пісня», опера «Ру­салчин Великдень».

Обробки народних пісень, оригі­нальні вокально-хорові твори та ду­ховна музика М. Леонтовича (літур­гія, серія «Херувимських», «Світе ти­хий», релігійні колядки тощо) нале­жать до кращих зразків української хорової класики.

Отже, XIX ст. увійшло в історію вітчизняної музичної культури як епо­ха національного відродження, ста­новлення професіоналізму в галузі творчості й виконавства, виходу укра­їнської музики на світовий рівень.

1. У чому полягають основні досягнення української музичної культури XIX ст. і які загальноєвропейські художні стилі позначили­ся на її розвитку?

2. Як розвивалась українська народна творчість? Чи вплинула вона на профе­сійну музику?

3. У чому полягає історико-культурне значення діяль­ності М. Лисенка?

4. На що була спрямована просвітницька діяльність західноукраїнських митців XIX ст.? Які основні сфери їхньої творчості?

5. Хто з українських компо­зиторів XIX ст. писав опе­ри, симфонії? Наведіть приклади творів і роз­крийте їх культурне зна­чення.

6. Хто з українських співаків виступав на оперних сце­нах світу?

7. У чому виявилися зв'язки української музики з музичною культурою інших народів, зокрема російського та польсько­го?

8. Прослухайте і порівняйте музику «Заповіту» М. Ли­сенка і М. Вербицького. Як у творах обох компо­зиторів втілено поезію Т. Шевченка?

9. Підготуйте в класі музич­но-літературну компози­цію про кобзарство в Україні «І прадіди в стру­нах бандури живуть».

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 921 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студент может не знать в двух случаях: не знал, или забыл. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2806 - | 2369 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.