Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Перший стаціонарний український театр




Логічним продовженням і водночас завершенням справи корифеїв у XX ст. можна вважати діяльність першого ста­ціонарного українського театру, ство­реного 1907 р. у Києві М. Садовським. Активно допомагала йому М. Занько-вецька, яка залучила до трупи своїх пі­допічних акторів-аматорів з Ніжина. Діяльність цього колективу стала свід­ченням того, як трансформувалася мо­дель українського національного теат­ру, спроектована ще на початку 80-х років XIX ст.

І як режисер, і як театральний ор­ганізатор М. Садовський багато в чо­му послуговувався ідеями М. Стариць-кого, хоча основний кістяк його трупи становили актори - учні М. Кропив-ницького. До репертуару театру вхо­дили і драматичні, і музичні вистави -оперети та опери. До цього принципо­вого бажання М. Садовського не ли­ше зберегти музично-драматичну струк­туру української вистави, а й усклад­нити, розширити її, більшість україн-

ської мистецької інтелігенції нового покоління поставилася вельми нега­тивно. Проте сам М. Садовський не мав наміру зрікатися свого задуму. Отже, репертуар першого українсько­го стаціонарного театру був надзви­чайно широким і строкатим.

Тут продовжували ставити україн­ську класику. Було також здійснено низку спроб втілити західноєвропей­ську драматургію: поставлено кілька творів польських авторів - Б. Горчин-ського, Ю. Словацького, Л. Риделя, ґ. Запольської, голландця Г. Гейєр-манса і австрійця А. Шніцлера. Ши­роко була репрезентована російська драматургія (твори М. Гоголя, О. Ост-ровського, А. Чехова, Л. Андреева), ставилися також п'єси єврейських ав­торів. Така репертуарна політика бу­ла значним кроком уперед порівняно із можливостями театру корифеїв, де через цензурні заборони перекладна

драматургія зовсім не ставилась. Од­нак головним здобутком М. Садов-ського було те, що він, хоча й обе­режно, відкрив шлях новій україн­ській п'єсі модерністичного спряму­вання. Так, упродовж дванадцяти ро­ків існування цього театру на його сцені з'явилися «Брехня», «Молода кров», «Натусь» В. Винниченка, дра­матичні етюди О. Олеся, «Камінний господар» Лесі Українки і кілька тво­рів С. Черкасенка. Значну частину цих постановок становили першопро-читання.

Утім, попри значні успіхи в сценіч­ній реалізації драматургії, яка раніше не виставлялась українськими трупа­ми, найвищі мистецькі досягнення те­атру М. Садовського пов'язані саме з музичними постановками («Різдвяна ніч», «Наталка Полтавка», «Енеїда» М. Лисенка, «Катерина» М. Аркаса, «Сільська честь» П. Масканьї, «Про­дана наречена» Б. Сметани та ін.). Саме в цих виставах найбільшою мі­рою було реалізовано модель україн­ського музично-драматичного театру.

Прагнучи до створення високоякіс­ного синтетичного видовища, в якому образна метафорика українського фольклору поєднувалася б із новітні­ми технологічними можливостями сценічного мистецтва, а рівень драма­тичної гри не поступався рівневі во­кального і танцювального виконав­ства, М. Садовський запрошував до свого театру кращих майстрів суміж­них мистецьких спеціальностей: ху­дожників, хормейстерів, балетмейсте­рів.

У 1919 р. колектив М. Садовсько­го припинив свою діяльність, а з ним перестала діяти и унікальна модель музично-драматичного театру, створе­на на початку 80-х років XIX ст. ко­рифеями українського театру. Саме завдяки цьому типові дійства сфор­мувалася українська акторська шко­ла, видатні представники якої І. Ма-р'яненко, Г. Борисоглібська та ін. продовжили успішно працювати в но­вому українському театрі XX ст.

Здобутки театру корифеїв зумови­ли розвиток вітчизняного театрально-декораційного мистецтва і водночас, як це не парадоксально, поступ укра­їнського сценічного авангарду. Від­так, у 20-ті роки XX ст. український авангард кинув виклик традиційній театральній формі.

 

1. Чому українських теат­ральних діячів другої по­ловини XIX ст. прийнято називати корифеями? Назвіть представників ук­раїнського театру кори­феїв.

2. Де і коли було створеноперший український ста­ціонарний театр?

3. Чим відрізнявся репертуар театру корифеїв від ре­пертуару стаціонарного театру?

4. Підготуйте інсценізований фрагмент п'єси з репер­туару українського театру корифеїв.

 


Тюрменко





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 737 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

80% успеха - это появиться в нужном месте в нужное время. © Вуди Аллен
==> читать все изречения...

2294 - | 2147 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.