Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Україна напередодні 1917 р




Після проголошення маніфесту 17 жовтня 1914 р. царський уряд почав вжи­вати різних заходів для того, щоб об­межити права і свободи народу. Знову стали переслідувати українців, білорусів та євреїв. Керуючись директивами, місцева влада почала утис­кувати українські установи: було закрито "Просвіти", українські клу­би, бібліотеки. У Києві ліквідовано Товариство грамотності. Проте, як завжди трапляється, чим більше переслідувань і репресій, тим актив­ніша зворотна реакція. Після короткого заспокоєння в університетах зно­ву почалися сходки і страйки. Заборонялося приймати на посади вчи­телів-українців і професорів-українців. Службовцям не можна було пе­редплачувати українські газети і журнали.

Україна не була ізольована від зовнішнього світу, на неї впливали події, що відбувались у сусідів. У Галичині Головна Українська Рада оголосила про організацію Українських Січових Стрільців. У декларації говорилось, що всі українці повинні взятися за зброю, щоб визволити Україну і розгромити Росію. Відповідно створити єдину самостійну дер­жаву зі столицею в Києві. Загальна Українська Рада звернулася до "всіх народів цивілізованого світу" із заявою, у якій декларувалася мета ство­рення Української Держави. Але це залишилось у мріях.

Союз Визволення України здійснював велику просвітницьку роботу як у Галичині, так і у країнах Європи. Це викликало у європейців за­цікавленість, але реальних результатів не давало. Більш дієвою була робота СВУ в таборах військовополонених у Фрайштаті, Ганновері, Раштату, Гмюндені. У таборах було організовано школи, бібліотеки, церкви. їх діяльність дала непогані результати. Там завдяки про­світницьким заходам формувались свідомі громадяни України.

На фронтах Першої світової війни майже не було змін. Почалися страйки і заворушення. Рік 1916 розпочався з гасла "Геть війну!". Страйки прокотилися по всій Україні. Такі ж настрої перекинулися на фронт. Цілі полки відмовлялися йти в бій. Йшла велика пропаган­дистська робота всіх партій, які функціонували того часу, — від крайніх лівих до крайніх правих. Починалася Лютнева революція. 27 лютого 1917 р. було створено Тимчасовий Комітет Державної Думи, а 1 березня наказом № 1 ліквідується, можна сказати, дисципліна в армії. З березня 1917 р. було повалено монархію і припинено правління династії І 'омшюпих.

14 березня 1917 р. в Києві офіційно проголошено про падіння мо-ішрхії та встановлення нового уряду.

З цього часу, з цього дня почався новий відлік часу — XX сторіччя.

КОТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

1. Роль і значення становлення капіталістичних відносин в Україні та розвиток культури.

2. Особливості української науки і культури початку XIX ст. І, Які науково-мистецькі товариства діяли в Україні?

4. "Просвіти", їх роль і значення в культурному розвитку народу.

г>. З якими культурними набутками підійшла Україна до революції 1917 року?

 


Масол

Розділ 3. Художня культура України ХІХ – початку ХХ ст.

Вступ

Упродовж XIX ст. у країнах Єв­ропи культура отримує нові соціаль­ні імпульси. Зростають темпи роз­витку науки й техніки, збільшуючи інтелектуальний потенціал європей­ських націй. Нові наукові відкриття змінюють традиційні уявлення про світобудову, руйнують притаманну Просвітництву механістичну картину світу. Усе це прискорює процеси мо­дернізації культури, її заглиблення у сферу людського духу.

У цей період змінюється і культур­ний ландшафт України. Українська культура XIX - початку XX ст. роз­вивалася в доволі складних умовах. У Російській та Австро-Угорській ім­періях український народ зазнавав тяжкого соціального і національного гноблення. Жорстока русифікатор­ська політика царату спрямовувалася на нівелювання української націо­нальної культури: були часи, коли за­боронялося не лише говорити, а й спі­вати рідною мовою (згадаймо Валуєв-ський циркуляр і Емський указ). До аналогічних заборонних заходів вда­вався й австрійський уряд на західно­українських землях - Галичині, За­карпатті, Буковині. В умовах бездер­жавності Україна перетворювалася на культурну провінцію імперій, до складу яких входили її території. Це стало додатковим поштовхом до за­родження загальноєвропейських про­світницьких ідей, їх національно орієнтованого вияву на ґрунті нових со-ціокультурних процесів.

У XIX ст. виникла мережа освітніх закладів - університетів, ліцеїв, гімна­зій, що стали осередками науки і куль­тури. На соціальну арену вийшла на­ціонально свідома інтелігенція, вихо­вана на просвітницьких ідеалах М. Кос­томарова і П. Куліша, Т. Шевченка і М. Гоголя. Прогресивні українці -вихідці з дворянського середовища -цікавилися вітчизняною історією, на­родною культурою.

Велике значення для консолідації української нації мали література, музика, театр - провідні галузі віт­чизняної художньої культури XIX ст. Герої творів «батька української про­фесійної літератури» І. Котляревсько­го заговорили зі сторінок книжок і те­атральної сцени про життя простих людей рідною мовою. Публікація «Енеїди» і «Наталки Полтавки» при­вернула увагу до живого українського слова не лише літераторів, а й широ­ких кіл громадськості.

Нова епоха потребувала нового ти­пу митця - громадського діяча з пере­довими ідеалами демократизму і на­родності. Вищим взірцем такого мит-ця-громадянина став видатний україн­ський мислитель, поет і художник Тарас Шевченко. Глибоко національні постаті Великого Кобзаря, а також Івана Франка, Лесі Українки та інших поетів-патріотів сприяли активізації демократичних тенденцій у мистецтві.

Важливу роль у культурно-просвіт­ницькому русі другої половини XIX ст. відіграла багатогранна діяльність фундатора вітчизняної музики Мико­ли Лисенка - композитора, фолькло­риста, диригента, піаніста й педагога. Палкий патріот своєї Батьківщини, він поєднав різнобічні творчі обдаро­вання з енергією громадського діяча, що мало виняткове значення для під­несення української національної культури.

На західноукраїнських землях мис­тецтво розвивалося в особливих істо­ричних умовах відродження націо­нально-культурного життя. З остан­ньої чверті XVIII ст. ці землі входили до складу Австрійської імперії, де культура і мова українського народу зневажалися. Під впливом революцій­но-демократичних перетворень, що охопили Європу, австрійський уряд зробив перші кроки для становлення українського шкільництва, активізу­валися процеси національного само­усвідомлення. Культурно-просвітниць­ку діяльність у цьому краї очолювало духівництво. Осередками просвітництва стали духовні семінарії у Львові та Перемишлі, Коломийська гімназія, ліцей на Буковині.

Будителями національної свідомо­сті були вихованці Львівської семіна­рії, палкі патріоти Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич та Яків Головацький. У 1833 р. вони заснували про­гресивний гурток «Руська трійця», що мав за мету сприяння розвою української літератури та культури. Музич­но-драматичні гуртки, співочі товарис­тва створювалися і в інших містах Га­личини («Просвіта» імені Тараса Шев­ченка, «Боян»), діяли театри, напри­клад, «Руський народний театр».

Національні художньо-естетичні ідеали втілювали й українські живо­писці. У період, що розглядається, виникла 'реалістична художня школа М. Мураижа; історичній темі присвя­чували свої твори М. Самокиш і Ф. Красицький, жанрова тематика, зокрема українська обрядовість, стала провідною у творчості М. Пимоненка і К. Трутовського, своєрідну живо­писну енциклопедію українського се­ла створили В. Орловський, П. Лев­ченко, М. Кузнецов.

З активізацією художньо-культур-ііого життя високе мистецтво з акаде­мій, аристократичних салонів, пала­ці іі і поміщицьких маєтків виходить на широкий загал. У Києві, Одесі, Харкові, Львові та інших містах відбу­ваються публічні концерти, театральні вистави, відкриваються спеціальні нав­чальні заклади. Це сприяло підвищен­ню професіоналізму митців, зростанню вітчизняних мистецьких кадрів. Укра­їнська художня культура поступово здобувала міжнародне визнання.

Вагомий внесок у розбудову укра­їнської художньої культури зробили засновники українського професійно­го театру М. Старицький, І. Карпен­ко-Карий, М. Садовський, М. Зань-ковецька та інші представники театру корифеїв.

Всесвітньо відомою музою світової вокальної культури стала українська співачка Соломія Крушельницька, яка після дебюту у Львівському театрі (1893) і навчання в Італії з грандіоз­ним успіхом виступала на багатьох оперних сценах світу, зокрема в мілан­ському театрі «Ла Скала», паризькій «Гранд-опера». До програм своїх кон­цертів поряд із шедеврами зарубіжної музики вона включала й українські пісні.

Складна й суперечлива соціокуль-турна ситуація спричинила зароджен­ня нових художніх напрямів. В укра­їнській літературі й мистецтві XIX ст. провідними стали _т^эи_загальноевро-пейські стилі: класицизм, романтизм і реалізм. Усі вони тяжіли до вищих орієнтирів краси, проте йшли до її до­сягнення різними шляхами.

Класицизм, згідно з просвітницьки­ми ідеалами, спирався на універсальні мистецькі зразки, античні й ренесансні естетичні канони. Саме вони визначи­ли його раціонально-логічну зорієнто-ваність на гармонію з ознаками про­порційності, чіткого членування час­тин, симетрії, порядку в усьому. Цей стиль знайшов яскраве втілення в лі­тературі (трагедії Ж. Расіна, комедії Ж.-Б. Мольєра), музиці (симфонії і сонати Й. Гайдна, В. А. Моцарта), ар­хітектурі (паркові комплекси королів­ського Версалю, царського Петергофа), живопису (К. Лоррен, Ж.-Л. Да-від), скульптурі (Е.-М. Фальконе).

Романтизм - художній напрям, протилежний класицизму, з превалю­ванням уявного, емоційного, фанта­стичного; відображує конфлікт між ідеалом і реальністю. Відмовляючись від класичних норм стриманості й су­ворості, романтизм культивує інтуї­тивно-чуттєві поривання людини. Джерелом натхнення для романтиків слугували національна історія, фоль­клор. Надмірному практицизму й ра­ціоналізму вони намагалися протиста­вити емоційно багатий духовний світ людини - особистості яскравої і непе­ресічної, ідеалізували й поетизували природу, історичну минувшину, на­родний побут і міфологію.

Як літературно-художній напрям ро­мантизм набув поширення в Англії (ро­мани В. Скотта, поезія Дж. Байрона, пейзажі Дж. Тернера), Франції (рома­ни А. Дюма і В. Гюго, картини Е. Де­лакруа, симфонічна музика Г. Берліо-за), Німеччині (новели Е. Т. А. Гоф­мана, пісні Ф. Шуберта, пейзажі К. Д. Фрідріха), Італії (творчість скрипаля-віртуоза Н. Паганіні), Поль­щі (поезія А. Міцкевича, музика Ф. Шопена).

Надзвичайно яскраве звучання цей стиль отримав у музиці, давши потуж­ний імпульс формуванню національних композиторських шкіл, зокрема в Угорщині (Ф. Ліст), Норвегії (Е. Гріг) та інших країнах. З-поміж різних ви­дів мистецтва, якими захоплювалися романтики, музиці належала пріори­тетна роль, адже музика - голос сер­ця - здатна передавати багатство і піднесеність почуттів людини, тобто саме те, що прагнули образно відтво­рити митці нового покоління. Найха­рактернішою ознакою романтичної музики є програмність, часто пов'яза­на з літературою.

Реалізм - художній напрям, що, на відміну від романтизму, передбачає правдиве художнє відображення людських характерів за різних соціальних обставин. Він виник як реакція митці и на науково-матеріалістичну картину світу, характерну для індустріального суспільства. Представники напряму намагалися правдиво відображу ват и реальну дійсність, а не вигадувати да лекі від життя образи.

Як класицизм і романтизм, цей ху­дожній напрям знайшов втілення в різних галузях мистецтва - літературі (романи й повісті Ч. Діккенса, О. де Бальзака, М. Гоголя, Л. Толстого), живопису (картини Г. Курбе, І. Рєпі-на), музиці (опери Дж. Верді, М. Му-соргського), театрі (актори Є. Дузс, М. Щепкін, співак Ф. Шаляпін).

На зламі ХІХ-ХХ ст. під впливом нових європейських мистецьких нап­рямів у творчості представників піз­нього романтизму, символізму, імпре­сіонізму, архітектурного модерну по­чинають домінувати туманні й загад­кові алегорії, плинні миттєвості життя, песимістичні" настрої тощо. Яскравим виявом цього стала поезія П. Верлєпа, А. Рембо, Ш. Бодлера, М. Метерліп-ка, творчість художників-імпресіоиіс-тів К. Моне, О. Ренуара, музика Р. Ваг­нера, К. Дебюссі, О. Скрябіна. Ана­логічно оновлюється й палітра вітчиз­няних митців. Інноваційні пошуки відбуваються в українській літературі (М. Коцюбинський), архітектурі та живопису (В. Городецький, брати В. і Ф. Кричевські, С. Васильківський), драматичному театрі (М. Садовський, М. Заньковецька).

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 644 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Есть только один способ избежать критики: ничего не делайте, ничего не говорите и будьте никем. © Аристотель
==> читать все изречения...

2268 - | 2218 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.