Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Образотворче мистецтво мистецтво першої половини XIX ст




Розвиток українського мистецтва першої половини XIX ст. зумовлений змінами, що відбулися в ньому ще наприкінці попереднього століття. У цей час в архітектурі та образотвор­чому мистецтві утвердився новий ху­дожній напрям - класицизм, що ґрун­тувався на античних традиціях мис­тецтва Давньої Греції та Давнього Ри­му. Бурхливість і динамізм бароко змінилися врівноваженістю й просто­тою. Основним принципом архітекту­ри стало застосування античної ордер­ної системи на тлі простих і чітких геометричних форм. У живопису та скульптурі провідного значення набу­ли міфологічні та історичні теми,іде­алізовані зображення людини згідно з давньогрецькими та давньоримськими зразками.

Одночасно з класицизмом і на про­тивагу йому наприкінці XVIII - у першій половині XIX ст. розвивалися такі художні напрями, як сентимеи талізм і романтизм. Вони виявилися переважно в мистецтві живопису та графіки, у портретному, пейзажному та побутовому жанрах. Сентимента­лізм і романтизм мають багато спіль­ного. Однак передусім - це інтерес до духовного світу людини (в тому числі й з нижчих верств суспільства) до її почуттів. Крім цього, романтизмові властиві ще й певна героїка,_лрагнен-ня до зображення сильних пристрас­тей, до свободи особистості.

АРХІТЕКТУРА

Як і в усій Європі, в Україні з кін­ця XVIII ст. будуються поміщицькі маєтки з великими парками, пишними палацами й численними службовими приміщеннями. У цих палацово-пар­кових ансамблях поєдналися ознаки класицизму й романтизму. Саме для романтизму характерне використання таких декоративних паркових споруд, як гроти, арки, вежі. Для представни­ків колишньої української козацької старшини, яка здобула російські дво­рянські титули, видатні тогочасні ар­хітектори зводили величні палаци, навколо яких розбивалися романтичні парки. Так, за проектом архітектора Чарлза Камерона для гетьмана Кири­ла Розумовського було збудовано палац в м. Батурині на Чернігівщині. ИВ єдиний гетьманський палац, що вберігся до сьогодення.

Один із кращих в Україні садибних комплексів збудовано в 20-30-х роках XIX ст. у родовому маєтку Ґалаґанів у г. Сокиринці на Чернігівщині. Більшу частину його території займає парк, ти-ііоііий для доби класицизму. Від євро­пейських парків епохи бароко з їх ре­гулярними низькими насадженнями та кнітниками такі парки відрізняли штучно створені романтичні краєвиди. Палац у Сокиринцях, збудований за проектом архітектора Павла Дубров-с.ького, - типовий зразок класицизму її архітектурі. Його центральний корпус увінчано банею, фасади прикра­шено багатоколонними портиками. Подібні палацово-паркові комплекси було створено також у Качанівці на '[ернігівщині, у Білій Церкві (парк • Олександрія»), в Умані (парк «Со-фіїнка») та інших регіонах України.

У багатьох містах збереглися архі­тектурні пам'ятки класицизму, ство­рені відомими зодчими. Так, в Одесі За проектом Франца Боффо було іібудовано Воронцовський палац, Ста­ру біржу, Потьомкінські сходи та ін. ({красою Києва стали споруди Вікен-і1 і я Беретті - головний корпус універ-СИТету, Інститут шляхетних дівчат.

СКУЛЬПТУРА

Важливу роль у мистецтві класи­цизму відігравала монументальна скульптура. На вулицях і площах міст почали встановлювати пам'ятники, зав-/ дяки чому мистецтво скульптури набу­хло громадського значення. Одним із найвизначніших скульпторів епохи класицизму був Іван Мартос (1754-1835) родом з м. Ічня Чернігівської гу­бернії. Найвідоміший його твір - мону­мент Мініну та Пожарському на Крас-\чній площі в Москві. В Україні скульп­тор виконав надгробки гетьману К. Ро-\ зумовському в Батурині, генерал-фельдмаршалу П. Румянцеву-Задунай-ському в Успенському соборі в Києві, пам'ятник А.-Е. Рішельє в Одесі та ін­ші твори монументального мистецтва. Твори видатного митця вирізняються довершеністю пропорцій, простотою та врівноваженістю композицій, гармо­нійністю та благородством. Творчість І. Мартоса мала великий вплив на роз­виток скульптури в Україні та Росії упродовж усього XIX ст.

Яскравий приклад класицизму в скульптурі - пам'ятник князю Воло-; димиру в Києві, встановлений у 1850-1853 рр6 на ознаменування хре­щення Русі. Його автори - скульпто­ри Василь Демут-Малиновський, Пет­ро Клодт і архітектор Костянтин Тон. Пам'ятник чудово вписується в ланд­шафт пагорбів правого берега Дніпра. Він є окрасою столиці України і в на­ші дні.

У Західній Україні, як і за попе­редньої доби, найзначнішим мистець­ким центром залишався Львів. Там працювало багато місцевих і зарубіж­них майстрів. Значний вплив на їхню творчість справила віденська, худож­ня школа, в якій поєдналися ознаки двох стилів - бароко та класицизму. Великого поширення у Львові в той час набула меморіальна скульптура. Чимало її пам'яток зберігає славно­звісне Личаківське кладовище. Вір­туозним майстром цього виду пласти­ки був Гартман Вітвер, який у своїх меморіальних скульптурах втілював образ зажуреної жінки в античному хітоні (алегорія скорботи). До кра­щих творів з доробку Г. Вітвера нале­жать чотири фонтани на площі Ринок (у Львові з постатями Нептуна, Діани, ■Амфітрити й Адоніса. Визначними майстрами пластичного мистецтва бу­ли також брати Антон та Йоан Шім-зери. Вони прикрасили багато буді­вель Львова вишуканими скульптур­ними оздобленнями і, як і Вітвер, створили галерею цікавих меморіаль­них пам'яток.

ЖИВОПИС

У першій половині XIX ст. актив­но розвиваються жанри станкового живопису: портретний, історичний, пейзажний та побутовий. Поряд з по­пулярним парадним портретом поши­рюється так званий інтимний пор­трет. Основна увага в цьому жанрі зосереджується на правдивому відтворенні зовнішніх і психологічних рис людини.

Творчість двох видатних художни-ків-українців Володимира Борови-ковського та Дмитра Левицького ві­діграла вирішальну роль у становлен­ні російського портретного живопису. А російський художник Василь Тро-пінін багато зробив для українського мистецтва.

. В. Тропінін (1776-1857) був кріпа­ком, майже двадцять років прожив на Поділлі. Україна, її природа та меш­канці дали художникові невичерпний матеріал для творчості. В. Тропінін першим із художників звернувся до образів українських селян. Він зма­льовував їх з великою симпатією, лю­дяністю та етнографічною точністю. Один із кращих творів художника цього циклу - «Дівчина з Поділля», в якому він відтворив поетичний образ чарівної дівчини-українки. Вважають, їдо В. Тропінін написав кілька варіан-1 тів портрета Устима Карме люка. Це образ молодого, вродливого, мужньо­го, чистого душею українського селя­нина. Крім портретів художник малю­вав краєвиди села Кукавки, в якому жив, та інших подільських сіл.

Одним із перших художників в Ук­раїні, які звернулися до життя про­стих людей, був Капітон Павлов (1792-1852). Його творчість сприяла розвиткові демократичних тенденцій в образотворчому мистецтві. Картину Павлова «Розтирач фарб», доля якої, на жаль, невідома, згадує М. Гоголь у повісті «Портрет». Назви картин «Бондар», «Діти читають абетку», «Хлопчик з голубком» та інших свід­чать про звернення художника до так званого жанрового мистецтва, тобто відтворення реальних сцен з життя пересічних людей.

Учнем К. Павлова був Аполлон Мокрицький (1810-1870), який ство­рив галерею портретів своїх сучасни­ків, переважно людей творчої праці, а також жінок. Його твори позначені духом романтичної піднесеності. До кращих з-поміж них відносять «Пор­трет дружини», портрети М. Гоголя, Є. Гребінки, автопортрет.

Василь Штернберг (1818-1845) прожив недовге життя, але залишив яскравий слід в українській культурі. Його вважають одним із зачинателів української школи пейзажного і побу­тового живопису.

В. Штернберг народився в Санкт-Петербурзі. Навчався в Академії мис­тецтв, де познайомився і подружився з Тарасом Шевченком. Особистість Шевченка, його розповіді про У країну глибоко запали в душу молодому художникові. Ще під час навчання в Академії мистецтв він виконав кілька портретів поета, а також гравюру «Кобзар з поводирем» до першого ви­дання «Кобзаря» 1840 р. В. Штерн­берг неодноразово приїздив в Украї­ну, жив у садибі Г. Тарновського в се­лі Качанівка на Чернігівщині.

В. Штернберг був обдарованим порт­ретистом, проте з найбільшою силою його талант живописця виявився в краєвидах і побутових сценах. Його твори «Вітряки в степу», «Табун», «Ярмарок в Ічні», «Пастух», «Пере­права через Дніпро під Києвом» та ін­ші є водночас реалістичними й пое­тичними. Він першим з українських художників став зображувати людей на тлі реальної природи.

Отже, українські митці першої по­ловини XIX ст., долаючи засилля хо­лодного академізму, віддаючи належ­не таким художнім напрямам, як ро­мантизм і сентименталізм, проклада­ли шлях реалістичному стилю. Це бу­ло основною загальномистецькою тен­денцією того часу.

Особливе місце в українському об­разотворчому мистецтві XIX ст. посі­дає творчість Тараса Григоровича Шевченка. Художню освіту він здо­був в Академії мистецтв у Петербурзі, де його наставником був видатний жи­вописець Кар л Брюллов.

Шевченко-художник зажив слави гжніше за Шевченка-поета. Його твор­чість і в літературі, і в образотворчо­му мистецтві позначена духом роман­тизму. Це виявляється в інтересі до духовного світу людини, її почуттів, мальовничих куточків природи, па­м'яток старовини, прагненні передати у своїх творах певний настрій, стан душі, у зверненні до історичного ми­нулого українського народу, образів видатних особистостей. Уперше в ук­раїнському мистецтві з такою силою прозвучало глибоке емоційне співпе­реживання долі простих людей - представників найнижчих соціальних верств. Демократичність - також одна з характерних ознак романтизму.

Т. Шевченко був живописцем і гра­фіком. Він працював у різних жан­рах: побутовому, пейзажному, істо­ричному. Однак особливе місце в йо­го мистецькій спадщині посідає пор­третний жанр. Ще замолоду він став популярним портретистом. Герої Шевченка - його сучасники: чолові-ки, жінки, діти. Найбільша витонче­ність й одухотвореність притаманні його жіночим портретам (Г. Закрев-ської, Є. Кейкуатової та ін.). Кращі портрети художник створив напри­кінці життя. Це образи російського актора Михайла Щепкіна та амери­канського - Айри Олдріджа. Вони приваблюють вільною, невимушеною манерою виконання, глибокою психо­логічною проникливістю.

Полюбляв Т. Шевченко й автопор­трети. У них він наче намагався за­зирнути у власну душу, пізнати себе, осмислити власне життя.

Його перший олійний автопортрет, написаний у 1840 р. - році першої публікації «Кобзаря», овіяний духом романтизму. На ньому зображено мо­їм iv, енергійну, сповнену творчої II її папі людину з натхненним бли- і їм н очах. Таким був Кобзар у кра-и......ісріод свого життя - в роки першого великого успіху, популярності, сподівань на майбутнє. З автопортре­тів останніх років на глядача пильним поглядом дивиться людина, яка зазма-ла тяжких випробувань, проте не занепала духом. На одному з них -«Автопортреті зі свічкою» - худож­ник зобразив себе молодим. Це був погляд у далекі, давно минулі роки, спогад про молодість.

У 1842 р. Шевченко створив вели­ке живописне полотно «Катерина» -своєрідну ілюстрацію до однойменної поеми. Ця картина - абсолютно ори­гінальний витвір мистецтва, не схо­жий на жодну картину Шевченка чи будь-якого іншого художника. В її композиції та яскравому колористич­ному вирішенні простежуються тра­диції українського іконопису, мистец­тва бароко та народної картини. Тема твору також була для того часу не­звичною. У ньому Шевченко першим в образотворчому мистецтві возвели­чив образ жінки, на яку, за законами тогочасної моралі, очікували лише осуд з боку суспільства та тяжкі жит­тєві поневіряння.

Подорожуючи Україною, митець створив велику кількість рисунків та акварелей. У них реалістично змальо­вано краєвиди України, сцени з життя народу, в яких бідність, злидні спі­віснують з чарівною та пишною при­родою. Широковідомі малюнки цієї серії «Хата батьків Шевченка в Кири-лівці», «Вдовина хата на Україні» та ін. На основі художнього матеріалу, зібраного під час подорожі, було на­писано картини «Селянська родина» та «На пасіці».

Поїздка на батьківщину надихнула митця на створення серії графічних робіт «Живописна Україна». За сло­вами самого Тараса Григоровича, вона мала складатися з трьох частин: 1) ви­дів, відомих красою й історичними спогадами; 2) картин народного побу­ту; 3) історичних подій. Художник мріяв про створення серії альбомів, але вдалося видати лише перший з шістьма офортами: «Дари в Чигирині 1649 року», «Судня рада», «Казка», «Старости», «У Києві» та «Видубицький монастир у Києві». Ці твори стали значним внеском у розвиток та­кого виду гравюри, як офорт.

Драматичним етапом у житті та тиорчості Т. Шевченка був тривалий період заслання. Особиста заборона царя писати й малювати означала для Поета й художника втрату сенсу жит­тя, тнорчу загибель. Упродовж десяти років він був змушений постійно обсто-ЮВати власну гідність і право на твор­чість. Незважаючи на «височайшу» іаґюрону, Шевченко продовжував і писати, і малювати.

Перебуваючи на засланні, Тарас Григорович узяв участь у двох геогра­фічних експедиціях. Він створив ве-чику кількість замальовок берегів та ОСГровів Аральського моря, виявивши МЛИКИЙ талант пейзажиста. У цих шорах є й реалістична достовірність, ІІІризм і глибока епічність, і завжди -надзвичайно тонке відчуття різнома­нітних станів природи. Шевченко вір­туозно володів технікою акварелі, и кою створено більшість його краєви-чііі. Л ще він став першим художни-КОМ, який звернувся до^щття_казах-СЬКОГО народу. Людяністю та співчуттям сповнені такі його твори, як «Ка­захи в юрті», «Казахи біля вогню», «Казашка Катя», «Байгуші» та ін.

Наприкінці заслання Т. Шевченко почав працювати над серією малюнків «Притча про блудного сина» (1856-1857), яку вважають однією з вершин його мистецької творчості. Назви ок­ремих аркушів цієї серії - «У шинку», «Програвся в карти», «У хліві», «На кладовищі», «У в'язниці», «Серед розбійників», «Кара колодою», «Кара шпіцрутенами» - свідчать про діапа­зон їх тем: від нерозважливої поведін­ки людини до жорстоких реалій того­часного суспільства.

Після звільнення із заслання Т. Шев­ченко оселився в Санкт-Петербурзі, де продовжував займатися живописом і графікою. У I860 р. рішенням Ради Академії мистецтв за великі досягнен­ня в розвитку графіки він був удосто­єний почесного звання академіка гра­вюри.

Творчість Шевченка-художника ма­ла величезний вплив на весь подаль­ший розвиток образотворчого мистец­тва в Україні. Як і поезія великого Кобзаря, його живопис та графіка да­ли могутній поштовх до пробу­дження національної свідомості. Ук­раїнська тематика стала провідною для наступного покоління митців.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1520 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Неосмысленная жизнь не стоит того, чтобы жить. © Сократ
==> читать все изречения...

2336 - | 2047 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.