Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Українська культура в умовах ствердження національної суверенності




Як зазначалось у попередніх лекціях, україн­ська культура протягом тривалого часу свого існування бу­ла практично культурою боротьби за свою «самість», бо­ротьби кривавої й безкровної не стільки «проти» ворогів, скільки «за» ствердження своєї самоідентичності. І якщо спочатку цей процес відбувався певною мірою неусвідом-лено, стихійно, в лоні народно-фольклорних жанрів, то з розвитком національної самосвідомості на перший план

виходить професійна, науково-теоретична розробка питань української культури, що було нерозривно пов'язано як з вивченням внутрішньо змістовної специфіки цієї культури, так і з визначенням її місця у світовій культурі в цілому.

У середині XIX ст. гуманістично-просвітницькі тенден­ції в українській культурі виникають передусім у межах літературної творчості видатних українських письменників. Водночас, починаючи з 70-х pp. дістає розвиток літератур­на та наукова діяльність, яка гуртувалася навколо київсь­кого центру. Історики В. Антонович та М. Драгоманов, ет­нографи П. Чубинський, І. Рудченко, мовознавці П. Жи-тецький, К- Михальчук та інші отримують дозвіл відкрити так званий «Південно-Західний відділ Російського Геогра­фічного товариства».

За недовгий час свого існування (1873—1876) це това­риство розгорнуло надзвичайно активну діяльність по до­слідженню питань етнографії та економічного життя Ук­раїни. Прилучивши до своєї праці українців із Галичини та Буковини, товариство досягло значних успіхів: видало два томи своїх «Записок», два томи «Исторических песен малорусского народа с объяснениями В. Антоновича и М. Драгоманова» (1873—1874), «Малорусские народные предания» під редакцією М. Драгоманова, збірку чумаць­ких пісень І. Рудченка, три томи творів М. Максимовича. Крім того, скликаний і проведений у 1874 р. Археологічний з'їзд показав високий рівень досягнень цього товариства у справах українознавства — археології, етнографії, мово­знавства, історії.

Значну наукову працю по вивченню етнографії й істо­рії України проводить ряд офіційних наукових установ у вигляді так званих Архівних комісій у Полтаві, Чернігові, Катеринославі, Товариства Дослідників Волині в Житоми­рі, церковно-археологічного Товариства в Кам'янці-Подільському, Товариства дослідників Кубані в Катеринодарі. Му­зеї української старовини й мистецтва організовуються в Києві, Чернігові, Катеринославі, інших містах.

Виникнення української археології тісно пов'язано з іменем В. Антоновича, котрий започаткував цілий напрям наукових досліджень, які з успіхом були продовжені його учнями. Насамперед, це М. Грушевський, а також профе­сор Д. Багалій, який, очолюючи кафедру історії в Харкові, розробляв проблеми історії Слобідської України; О. По­тебня, професор Харківського університету, відомий мово­знавець; його учень і послідовник професор М. Сумцов, що провів значну кількість досліджень з історії старого укра­їнського письменства та етнографії.

Розвиток українського національного руху надзвичайно стурбував царський уряд. Проголосивши ганебний указ від 18 травня 1876 р. про заборону української літератури, Олександр II припиняє й діяльність «Юго-Западного отдела Географического Общества». Це призвело до від'їзду з Ки­єва або ж до еміграції за кордон цілого ряду українських вчених — М. Драгоманова, Ф. Вовка, М. Зібера, С. Подолинського.

Переслідування з боку царського уряду спричинилися до того, що в пошуках національного відродження укра­їнські прогресивні діячі все більше звертаються до Захід­ної України. Тим більше, що вже починаючи з 30-х pp. XIX ст. саме тут значно пожвавлюється національний рух. Так, у Львові формується товариство «Галицько-Руська Матиця», яке ставить перед собою завдання видання кни­жок. «Собор руських учених» проголошує самостійність української мови, установлює основи української грамати­ки і правопису та їх єдність на всій території її поширен­ня. У 1873 р. у Львові кількома культурними діячами ор­ганізовується «Товариство імені Шевченка», яке згодом (1892) перетворюється на Наукове Товариство, а з 1898 р. реформується подібно до академії наук. Таким чином, про­блеми українства виходять за межі просвітницької діяль­ності й набувають конкретно практичного характеру, чому певною мірою сприяло поширення читалень Просвіти, това­риств гімназичних, так званих «Січей» і «Соколів», які широко розгорнули економічну діяльність — організацію позичкових кас, сільськогосподарських товариств, коопе­рацій тощо, спрямованих на підтримку українського гро­мадянства в Австрійській імперії.

Суттєве місце в розвитку української самосвідомості посідає боротьба молоді за право освіти українською мо­вою в Західній Україні. У 60-х pp. це доводилося здійсню­вати приватними засобами, зокрема за рахунок видання товариством «Просвіта» підручників українською мовою. За недовгий час було видано біля 800 освітніх книжечок тиражем біля 4 мли примірників, відкрито кілька шкіл. У 1894 р. у Львові починає працювати кафедра українсь­кої історії, очолювана М. Грушевським, з приходом якого тут розгорнулися значні наукові дослідження.

До першої світової війни товариство видало біля 400 великих томів українською мовою, в тому числі праці І. Франка та монументальну працю М. Грушевського «Іс­торія України-Руси». І хоч у Львівському та Чернівецько­му університетах працювали українські кафедри, студент­ство вело довготривалу і запеклу боротьбу за відкриття у Львові українського університету. Щорічно, починаючи з 1899 p., це питання підіймалося на академічних студент­ських віче.

Польські кола, борючися проти домагань української молоді, не зупинялися перед прямими провокаціями, що призвело до так званої «сецесії» 1902 p., коли студенти-ук-раїнці в знак протесту залишили Львівський університет і перейшли до університетів Відня та Праги, де викликали співчуття та підтримку. Зрештою, п'ять років такого про­тесту ні до чого не привели, і студенти почали застосовува­ти нові форми боротьби — в стінах Львівського університе­ту і на вулицях міста.

Найгірше становище з освітою склалося в Закарпатті, яке входило до складу Угорщини. Тут навчання велося ли­ше мадьярською мовою. Якщо і траплялися українські під­ручники, то вони були надруковані латиною з мадьярським правописом.

У 1908 р. у Києві розпочинає свою роботу «Українське наукове товариство», очолюване М. Грушевським. Вперше в Україні (в межах Російської імперії) починають виходи­ти наукові праці українською мовою, в яких порушуються питання медицини, техніки, будівництва тощо. Починаючи з 1914 p., видається збірник «Україна». Посилення реакції, а також початок першої світової війни припинили діяль­ність україністів. Грушевського було заарештовано і засла­но до Симбірська.

Боротьба за ствердження національної самосвідомості, як правило, набуває політичних форм. Найяскравіше це проявилося в умовах Західної України на базі пожежно-фізкультурних товариств «Сокіл» (перше з них було орга­нізовано в 1894 р. інженером В. Нагірним) та «Січ» (пер­шу «Січ» створив відомий громадсько-політичний діяч К. Трильовський в 1900 р. в селі Заваллі Івано-Франків­ської області). Перед першою світовою війною в Галичині налічувалося близько 900 сокільських організацій і більше 1000 «Січей». У 1911 р. львівські гімназисти започаткува­ли таємний гурток «Пласт».

Зазначені організації керувалися спільною ідеєю, згід­но з якою справа національного самовизначення має здій­снюватися лише своїми власними (аж до збройної бороть­би) силами. Не вдаючися в подробиці практичної діяль­ності цього руху, так званих Українських січових стрільців (УСС), або усусів, який виник після об'єднання всіх цих напрямків у 1914 р. у Львові, варто зазначити, що саме в цьому рухові прагнення до єдності України знайшло свій адекватний вияв.

Потрапивши в складні умови (січовим стрільцям, які об'єднували представників юнацтва Галичини, доводилося брати участь у першій світовій війні на боці свого, тобто австро-угорського, уряду), січовики не зрадили ідеї боро­тьби за національне відродження. Саме тому вони, підтри­мавши в 1920 р. більшовиків, згодом (весною 1920 р.) перейшли на бік поляків, які обіцяли Галичині широку ав­тономію. Трагічні колізії семирічної боротьби січовиків за українську державність призвели їх до поразки. Проте об­винувачувати стрільців у непослідовності чи антипатріо-тизмі не можна, якщо, зрозуміло, розглядати патріотизм не як любов і вірність до поневолювачів (Польщі, Австрії, Росії), а як вірність щодо свого, українського народу. За­слуговує на увагу той факт, що багато рядових стрільців мали середню та вищу освіту, а до старшинського складу війська ввійшло чимало тих, хто мав вчений ступінь докто­ра наук.


Закович





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 478 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Бутерброд по-студенчески - кусок черного хлеба, а на него кусок белого. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2464 - | 2390 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.