Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Розділ третій держава і політика




ДЕРЖАВА 1. Поняття держави та її природа

Що таке держава?

Держава - політична форма організації суспільства. Держава - основний інсти­тут політичної системи, що здійснює управління суспільством, охорону його економічної та соціальної сфери, культури. Державу відрізняє,

по-перше, наявність органів, що здійснюють верховну владу, яка поширюється на все населення;

по-друге, наявність права - сукупності загальнообов'язкових правил поведінки, встановлених або санкціонованих державою;

по-третє, наявність певної території, на яку розповсюджується влада, юрисдикції держави.

Звичайно ж, поняття держави неоднозначне. Під державою ро­зуміється політична організація економічно панівного класу, що має своєю метою охороняти існуючий порядок і придушувати опір інших класів, соціальних верств і соціальних спільностей.

Але під державою розуміється й організація великої соціальної спільності, верстви. У такому випадку держава тотожна суспільству, народу. Якщо цілісність певних внутрішньосуспільних зв'язків та їх форм, тобто структура державного апарату, поняття держава тотожно уряду, адміністрації. І, нарешті, під державою розуміється система органів і формалыю-правових принципів, що визначають їх функціонування. Держава - це особливе явище, що виникає на пев­ному етапі розвитку людства, універсальна організація, яка мае: суве­ренитет і здійснює владу на повній території.

Теорії походження держави

В політичній науці існує велика різно­манітність думок з приводу походження і соціального призначення держави. Роз­пад родоплемінного устрою, поступове відособлення від суспільства верстви вождів та їх близьких і зосеред­ження у них управлінських функцій, засобів влади і спеціальних при­вілеїв під впливом ряду факторів і приводить до виникнення держави. Філософ Платон вважав, що держава - соціальна організація, яка переросла патріархальну і племінну організації в процесі розвитку скотарства, хліборобства, ремесла, торгівлі. В розподілі праці Пла-тон бачив причину виникнення держави. Відмінна риса реальних форм державної організації: нерівність, оформлена законами, що завжди відображають інтереси сильнішого класу, що видаються за загальне добро.

Засновником патріархальної теорії походження держави став Арі-стотель. Держава - продукт природного розвитку родини, роду і племені, виникла в процесі механічного об'єднання родів в плем'я, пле­мен - в більші спільності. Держава розглядається як розвинена форма патріархальної влади, здійснюваної в ім'я всіх і для всезагального доб­ра. За словами Арістотеля, «людина за природою своєю істота полі­тична... В усіх людей природа вселила прагнення до державного спілку­вання і першим, хто це спілкування організував, виявив людству найвидатніше добро». Арістотель не просто визначив державу як при­родну і вищу в порівнянні з родиною і племінними поселеннями фор­му людського співжиття, але й описав існуючі форми правління і дав класифікацію різноманітних держав.

В стародавності, до XVI-XVII століть держава звичайно трактува­лася широко і не відділялася від суспільства, яке організує і представ­ляє. Одним з перших повне тлумачення держави дав Нікколо Макіа-веллі. Раніше для визначення держави вживали різноманітні, більш конкретні поняття: князівство, королівство, республіка, тиранія та ін. Нікколо Макіавеллі ввів правове спеціальне поняття «Stato» для виз­начення держави незалежно від ЇЇ конкретних форм як особливої по­літичної організації суспільства.

Природно, держава - історично перший інститут політичної систе­ми. В умовах нерозвиненого політичного життя існували тривалий пері­од лише формальні і неформальні об'єднання (аристократичні верстви, угруповання, цехові корпорації, чернецькі ордени тощо). Кожній з сус­пільно-економічних систем відповідає особливий тип держави. Пер­ший з них - рабовласницька держава - диктатура класу рабовласників. На зміну рабовласницькій державі прийшла феодальна, що базувала­ся на феодальних виробничих відносинах, основу яких складала власність феодалів на землю, а держава стала диктатурою класу фео­далів. Основною політичною формою держави виступала монархія в різноманітних варіантах. Для феодального типу держави характерна величезна політична і ідеологічна роль церкви, що сприяла здійснен­ню влади феодалів над масою пригнобленого населення. В період абсолютизму, засилля церкви розповсюджується теологічна концепцій походження держави, в рамках якої виникнення держави санкціопумп лося волею божою (Августін Блаженний, Фома Аквінський). Проти гом XVI-XVIII стст. склався буржуазний юридичний світогляд, щм прийшов на зміну теологічному. Суть в тому, що державно-правиш явища розглядалися як первинні. Тоді ж виникають і формуються вчений про природні права і суспільний договір (Туго Гроцій, Бенедикт Спіни за, Томас Гоббс, Жан-Жак Руссо та ін.). Існують права кожної людини і всіх людей, що їм притаманні від народження, і ці права не може відібрати навіть Бог. Серед них право на життя, свободу, власність тощо Ідея природних прав є відображенням принципу рівності всіх і спра ведливості. В тісному зв'язку з ідеєю природних прав виникає і вчення про суспільний договір. Тоді це реакція на релігійні теорії походження держави: держава результат не божественної волі, а угоди між люди ми. Теорія виходить з розуміння держави як результату своєрідного до говору, що укладається між сувереном-володарем і підданими. Причп ни укладення договору пояснюються по-різному. В додержавному стані люди користувались своїми природними правами. Однак, щоб уник­нути реальних і здатних виникнути в майбутньому неподобств, небез­пек, зіткнень (а також з інших мотивів), люди вирішили вийти з при­родного становища і жити в стані громадянському: вони уклали договір і створили державу. Угода людей є основа всякої влади. Вира­ження її - договір. Договір зводиться до того, що кожна людина віддас свою особистість під вище керівництво загальної волі і завдяки цьому стає його учасником. Вся влада переходить до суверену, що утворить­ся зі згоди учасників угоди. Людина здобуває громадянські свободи і право власності. Внаслідок люди рівні в силу права і угоди. Договірні теорії держави відображають деякі реальні факти. Так, договірна сис­тема княжіння існувала в Київській Русі в Чернігівському і Галицько­му князівствах, де із запрошеним для правління князем на певний термін укладали договір. Під впливом теорії суспільного договору ство­рювалася американська держава - СІЛА, Але політичною антрополо­гією доведено, що реальна держава виникла не внаслідок добровільної передачі індивідами частини своїх прав спеціально створеному для за­хисту громадян і суспільного порядку органу, а в ході тривалого при­родно-історичного розвитку суспільства. Ще Арістотель стверджував, що держава подібно родині і селищу «є природна форма співжиття». В XIX ст. виникає насильницька теорія походження держави. Суть її зводилася до того, що держава виникла в первісній формі як ор­ганізація переможців над переможеними, тобто актом насильства. Боротьба між переможцями і переможеними поступається місцем бо­ротьбі між станами, політичними партіями, державами. Ролі завоюван­ня одних народів іншими у виникненні державності і держави приділя­ли увагу соціологи Франц Оппенгеймер, Людвіг Гумплович та ін. В протилежність марксизму, держава, за Оппенгеймером, виникає внаслідок не внутрішнього класового розшарування суспільства, а внас­лідок зовнішніх завоювань і політичного насильства, що поглиб­люють соціальну нерівність, приводять до утворення класів і експлуатації. Держава - це «правовий інститут, насильно нав'язаний однією І руною людей - завойовниками ~ іншій групі - завойованій з метою її експлуатації». Вплив завоювань на утворення і розвиток держави без­сумнівний. Але їх не слід абсолютизувати, упускаючи з виду інші, час­то більш важливі причини: демографічні фактори, зміни в відтворенні самої людини (зростання чисельності і щільності населення), осілий спосіб життя, упорядкування шлюбних відносин між видами, психо­логічні (раціональні і емоційні) фактори. Держава - плід людського ро-.іуму, що виникає під впливом певних потреб і емоцій людини. Страх перед агресією з боку інших людей, побоювання за життя і свободу, майно - домінуючий мотив, що спонукає людину до створення держа­ні і (Гоббс): людський розум, який привів до висновку про необхідність створення спеціального органу - держави, здатного забезпечити при­родні права людей, аніж їх традиційні, додержавні форми співжиття (Локк).

Психологічна теорія походження держави (представники Петра-жицький, Фрейзер, Тард та ін.) пояснює державу особливими власти­востями психіки людей, психологічною потребою людей підкорятися. Держава - це організація, створювана для управління суспільством з боку певних осіб. Відомий соціолог Еміль Дюркгейм не уникнув впливу органіцистських теорій походження держави. Прихильники органі-цистських теорій порівнювали процес розподілу праці з процесом спе­ціалізації різноманітних органів людини. В противагу їм Еміль Дюрк­гейм вважав, що поглиблення розподілу праці викликає появу нових форм влади. Держава виникає скрізь і розвивається за одним і тим же законам, виступаючи відображенням внутрішньої раціональності, що лежить в основі еволюції соціальної структури. На відміну від марк­систів, що розглядали державу і особистість як дві чужі, що протисто­ять одна одній сили, Еміль Дюркгейм бачив соціальне призначення держави в визволенні індивіда, поверненні свободи особистості. Тоді ж формується і марксистська теорія походження держави. Розви­ток матеріальної основи життя суспільства, пов'язаний з розподілом праці, виникненням виробництва, обміну, з необхідністю вів до змін соціальної структури суспільства, виникнення соціальної нерівності, соціальних верств, груп людей, які відрізняються за становищем в системі суспільних відносин, ставленням до засобів виробництва - сус­пільних соціальній: класів. Між класами і майновими верствами почи­нається боротьба за владу з тим, щоб у рішеннях влади знайшли відоб­раження їх інтереси. Відбувається поступова зміна структури влади: з влади всього суспільства вона стає владою верстви, класу. Процес за­вершується з появою особливого суспільного інституту, що отримав назву - держава як продукт економічного розвитку і класових супе­речностей, покликаний служити інтересам економічно панівного кла­су. Виникнення у процесі розвитку суспільного виробництва приват­ної власності, класів і експлуатації, гноблення - одна з причин появи держави. Таку точку зору на походження держави найбільш детально обґрунтовує марксизм. Хоча марксизм і визнає за державою функцію управління, виконання загальних дій, але все ж на передній план в діяльності держави ставить функцію класового придушення, підпоряд­кування. Держава - це машина для гноблення одного класу іншим, машина, щоб тримати в покірності одному класу інші підлеглі класи і соціальні верстви та спільності.

Сучасна наука не заперечує важливого впливу виробничих відно­син та економічних панівних класів на державу. Однак сама поява та існування держави безпосередньо не зв'язується з виникненням при­ватної власності і класів. В деяких країнах утворення держави істо­рично передувало і сприяло класовому розшаруванню суспільства. Так, в Україні поглиблення соціальної нерівності і поява великих власників відбувалася, насамперед, за рахунок збагачення «управлінського кла­су» - князів, їх дружин та оточення. Надалі ж економічно панівні кла­си підпорядковували землі України, придушували її державність, йшли в служіння до російських правителів або іноземних загарбників, і на­селення шукало захисту і заступництва на стороні.

Звичайно ж, держава виникла не в силу однієї причини, а цілого комп­лексу передумов, до яких належить і суспільний розподіл праці, і поява нерівності, приватної власності, ускладнення суспільного організму, і суб'єктивні спрямованості людей. А теоретичні дослідження філософів, юристів, істориків поглиблювали розуміння проблеми, розкриваючи ок­ремі її аспекти. З питань про походження держави випливає і питання про ЇЇ соціальне призначення. Держава - форма організації всього суспільства, інструмент певних соціальних суб'єктів для здійснення своїх інтересів, а також стабілізуючий фактор, який зберігає со­ціальний баланс в суспільстві.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-21; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 447 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Наглость – это ругаться с преподавателем по поводу четверки, хотя перед экзаменом уверен, что не знаешь даже на два. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2675 - | 2239 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.