Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Формування концертних програм. Концертна діяльність хорового колективу – важлива сходинка у розвитку виконавської майстерності




Концертна діяльність хорового колективу – важлива сходинка у розвитку виконавської майстерності. Достойні концертні виступи потребують від виконавців і диригента неабияких зусиль, зібраності, зосередженості. Успіх концерту багато в чому залежить від складеної програми концерту. Тут важливе значення набуває не тільки підбір творів, а й їх поєднання і послідовність. В цій частині роботи будемо говорити про сольні концерти.

Якщо програма складається з двох відділень, то перше відділення необхідно присвятити творам класиків, романтиків, друге – творам менш академічної направленості. Щодо виконання в одному концерті творів із супроводом і творів a'cappella треба бути дуже обережним, особливо з недосвідченими виконавцями. Адже відбувається зміна строїв (зонного і темперованого), що потребує швидкої перебудови хору в інтонаційному плані. Тому в таких випадках краще розмежовувати програму із супроводом і a'cappella різними відділеннями, або розпочинати а капельними творами, а закінчувати творами із супроводом (якщо програма зводиться до одного відділення або до одноразового виступу в концерті). Ще до питання чистого інтонування в концерті: прослідкувати за послідовністю тональностей творів, що йдуть один за одним. Прорахувати всі можливі незручності, що можуть виникнути. Також необхідно зважати на послідовність творів з точки зору вокальних складнощів: після творів із значним вокальним навантаженням, звичайно, краще виконувати твори, на яких виконавці могли б відпочити (у голосовому розумінні). Такий підхід буде запорукою достойного виконання і в художньому і в технічному плані.

При виконанні програми стилістично різнопланової, частіше всього програма концерту будується таким чином: твори виконуються в хронологічному порядку (хронологія стосується стилів епох), твори одного автора часто не розділяються іншими композиторами. Крім випадків, коли один з таких творів – великої форми і виконується у супроводі роялю, оркестру, ансамблю тощо. В такому разі твір виконується після всієї а капельної програми або в іншому відділенні. Часто буває так, що концерт присвячений, наприклад, народній пісні народів світу або духовній музиці. В такій ситуації теж доречний хронологічний принцип побудови програми: архаїчні твори (чи то народна пісня, чи то духовні твори) передують творам композиторів більш пізнього періоду, твори написані сучасними композиторами або є стилізацією (це стосується народних пісень) виконуються вкінці концертної програми.

Вищезазначені випадки – це загальні рекомендації щодо побудови концертних програм. Але кожен керівник – диригент колективу воліє вносити дещо своє з огляду на конкретний колектив, враховуючи всі його позитивні і негативні сторони.

Як вже було зазначено репертуар – обличчя хору. Тому до вибору слід ставитись дуже уважно. Про значення і роль репертуару в житті кожного колективу сказано досить багато. Хорової літератури велика кількість. Але підібрати твір, що за всіма параметрами підходить для хору – дуже складно. І першим завданням керівника колективу є вивчення свого хору (в цілому і кожного окремо взятого співака): можливостей, досвіду, музичної бази, підготовки, музичних смаків і вдосконалення їх за допомогою репертуару. Але з цим треба бути дуже обережними – не відпрацьовувати майстерність на дуже складних для даного колективу творів аби підвищити виконавський рівень майстерності. Це не принесе очікуваних результатів, марна трата часу і зусиль виконавців і диригента, і, що дуже важливо, знівечений твір. Як вже було сказано, керуватись принципом «від простого до складного». Важливим є для диригента бути у вирі музичної культури, цікавитись новими творами (нещодавно написаними), творами нещодавно знайденими або відновленими, відредагованими.

Другою важливою ланкою в роботі з репертуаром – є його виконання. А отже і вміння компонувати концертні програми. Ця робота потребує від диригента знання стилістичних особливостей хорової музики, вміння вибудувати програму тематично, логічно і тонально. Необхідно також зважати і на доречність виконання творів в тому чи іншому концерті. Не останнє місце у складанні програми займає питання слухацького сприйняття. Не можна тримати слух в постійному напруженні, бо рівень сприйняття музики знижується. Це не означає, що виконуватись мають легкі і доступні твори. Адже основна функція мистецтва, зокрема хорового, – виховна, треба пропагувати найкращі зразки музичної культури, не дивлячись на їх складність для сприйняття. Просто при виконанні врахувати цей фактор і поєднати такі твори з такими, на яких слухач може відпочити. Отже використовувати в побудові програми принцип контрастності музичних номерів.

Підсумовуючи все сказане, хочеться ще раз наголосити, що індивідуальність хорового колективу породжує індивідуальність методів роботи з ним.

 

 

ДОДАТОК. РИТОРИКА





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-12-06; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 626 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинайте делать все, что вы можете сделать – и даже то, о чем можете хотя бы мечтать. В смелости гений, сила и магия. © Иоганн Вольфганг Гете
==> читать все изречения...

2286 - | 2070 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.