Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Основні концепції походження та розвитку культури




Концепції походження та розвитку культури є конкуруючими, зорієнтованими на виділення однієї вирішальної підстави: діяльність, гра, символ, божественний задум, психологія людини.

Релігійна концепцій походження культури.Головне питання релігійної філософи стосується ставлення Бога до створеного ним світу, людини та людини до Бога. Традиційна (середньовіч­на) християнська філософія теоцентрична. Її риси - провіден­ціалізм та есхатологізм оновлюються в релігійній філософії XX ст. У неотомізмі (Жак Маритен) людина мислиться подіб­ною до Бога, розумною та вільною; зв'язку божественного бут­тя и царства творіння дається екзистенційна інтерпретація, сутність культурного процесу - у самопіднесенні людини до бога.Тейярд де Шарден поєднує християнське світорозумін­ня з принципом еволюції, енергія духовного початку в усьому світі (панпсихізм) і спрямовує розвиток культури до фінальної мети - "точки Омега". Ця точка символізує собою Христа й знаменує стан єднання душ людей після завершен­ня історії. Христогенез здійснюється завдяки Християнській любові. Дещо інакше підходять до цієї проблеми протестантські теологи.

Пауль Тилліхвважає релігію сутністю культури: будь-яке культурне досягнення за змістом глибоко релігійне. Земна істо­рія засвідчує певні взаємини: або релігія панує над культурою, або культура відокремлюється та замикається; ідеальними жє гармонійні відносини між культурою та релігію (християн­ство може оновити світську культуру).

У концепції "деміфологізованого християнства " Бультмана Бог є трансцендентним світу, біблейський міф - застарілим хоча виконує функцію залучення до Бога. Міф підлягає антро­пологічному тлумаченню, Бог постає нероздільним із справжнім існуванням людини.

Бонхьоффер стверджує "безрелігійне християнство": любов до ближнього не вимагає релігійності, але потребує актив­ної діяльності.

Арнольд Джозеф Тойнбі розуміє культуру як багатоактну відповідь на виклик Божественного логосу, здійснену творчою меншістю.

Символічна концепція. Символ, згідно з філософією Ернста Кассирера, є формальний синтез чуттєвої різноманіт­ності. Питання про реальність поза символом містичне. Куль­турна проблема вирішується через розкриття формувального принципу. Стародавній міф не є спогадом про космічне дійство, він відкриває правила власної граматики. Культура зберігаєть­ся, засвоюється та розвивається саме через символ.

Психологічна концепція Зигмунда Фрейда культура - це механізм соціального примусу та сублімації несвідомого. Мердок: культурний зразок є реальний механізм пристосування індивіда, що дозволяє вирішувати актуальні завдання, засвоє­ний зразок стає навичкою. Карл Юнг: існування колективного несвідомого представлене в індивідуальній свідомості через образи –архетипи (образ землі-матері, мудрого старця тощо). Культурна спільність - архетип спонтанно породжується інварі­антними для всіх часів та народів нейродинамічними структурами мозку (чи є формувальним елементом сприймання, чи існує самостійно, подібно ідеям Платона,виконуючи функції першооснови світу та фундаментальних структур психіки).

Діяльнісна концепція (діалектико-матеріалістична).Джере­ло культури - праця, що перетворює дійсність в саму людину.Людство є універсальний суб'єкт культури, а в конкретно-історичних обставинах культуру створюють окремі люди, спільності та їх асоціації. Людська діяльність спирається на традицію та новаторство, має творчий характер, опредмечується в куль­турному продукті.

Ігрова концепція Йоганна Гейзинга в книзі "Ноmо ludens" стверджує, що людська культура постала в грі та як гра. Гра давніша за культуру, людська цивілізація не додала жодної істотної риси до загальної ідеї гри.Уже прості форми тварин­ної гри містять церемонійний момент, прикидання, величезні позитивні емоції. Більш розвинуті форми гри тварин мають моменти змагальності, театральності, захопленості глядачів. Гра, на думку Гейзинга, є більшою за фізіологічне явище чи психологічний рефлекс.Перевищуючи безпосередні життєві потреби, гра надає дії певного сенсу, щось означає.

Гра є універсальною основою людського буття. ЇЇ цивіліза­торська роль-у наслідуванні за власною згодою встановлених правил, в опануванні афектів. Гра антиавторитарна, припускає можливість вибору, у ній відсутня вага "серйозного", абсолют­ного, необхідного. Гра є основою новаторства, джерелом культуротворчості. Висока культура пов'язана із самосвідомістю вільного відповідального індивіда як члена спільності та фор­муванням відповідного стилю й ритму життя суспільства.

Архетипові види діяльності пройняті грою. Саме з міфу та ритуалу народжується право й порядок, наука й торгівля тощо. Культова дія відтворює бажану космічну подію, спонукаючи богів до здійснення її насправді. Обрядова гра первісної людини пе­ретворюється на примітивні форми урядування. Лад, напруга, рух, урочистість, ритм захоплення, відгороджений певного замкненого простору святковість, символічність, розва­жальність, піднесення над повсякденним життям - усі ці ознаки гри виявляються в культуротворчості.

Ще в XVII ст. поети стверджували подібність людського світу до великого театру. Гейзинг обґрунтував ігровий чинник у роз­витку ''серйозних" речей культури - правосуддя, війни, знання, філософії, мистецтва, поезії (причому не тільки як архаїчний, а як обов’язково сучасний чинник). Агоністичний характер гри є невловимою таємницею культури. Культура передбачає добровільне дотримання правил чесної гри.

Найпопулярнішою сьогодні є символічна теорія культури.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 361 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2268 - | 2092 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.