Революційний рух 1848 p., знаний як Весна Народів, захопив також Угорщину, яка в межах свого королівства мала багато слов'ян. Крім русинів і словаків на півночі, знаходилися ще й землі південних слов'ян, в тому числі Хорватія. Усі ці слов'янські народи Угорщина хотіла змадяризувати, насильно запроваджуючи в їх школах й урядах мадярську мову. У справу втрутився центральний уряд у Відні, ставши на боці слов'янських народів. На тому тлі у вересні 1848 р. вибухло збройне повстання мадярів проти Габсбургів під проводом Лайоса Кошута, якого мадяри проголосили президентом незалежної Угорщини. Не маючи власних сил, щоб задушити мадярське повстання, молодий австрійський цісар Франц Иосиф І запросив на допомогу Росію. Російський цар Микола І вислав до Угорщини понад стотисячну армію, під командою генерала Івана Паскевича, яка в серпні 1849 р. побувала на Закарпатті та задушила повстання. Кошут мусів рятувати своє життя втечею до сусідньої Туреччини.
Під час революції періоду 1848 р. панщина була теоретично скасована законом угорського сойму, але насправді існувала аж до 1853 р. Це й було одною з причин, чому українське населення Закарпаття не підтримало мадярське повстання й залишилося лояльним Австрії. Закарпатська інтелігенція, що складалася головно з духовенства, домагалася автономії для своєї країни в межах Угорщини. Однак, переконавшись, що уряд Кошута не думає задовольнити потреб слов'янських народів, на чолі з Адольфом Доб-рянським (1817—1891) і священиком Олександром Духновичем (1803—1865) висунула ідею автономної Угорської Руси й об'єднання її з українською частиною Галичини.
З приходом на трон Франца Иосифа на початку 1849 р. А. Доб-рянський виїхав на чолі української депутації до Відня і вручив цісареві прохання — створити автономну Угорську Русь й об'єднати всі українські землі під Австрією в одну адміністративно-політичну цілість1.
Після проголошення березневої конституції в 1849 р. Доб-рянський розвинув широку діяльність з метою об'єднання Закарпаття з Галичиною. Він опрацював окремий меморіал у тій справі і, зібравши під ним підписи на Закарпатті, відправився до Львова, де представив свій план Головній Руській Раді. Рада той план схвалила й 20 квітня 1849 р. меморіал вручила губернаторові Галичини графові Агенору Голуховському, щоб він передав його цісареві.
Ідея такого об'єднання Закарпаття з Галичиною в одне "Руське воєводство" знайшла широкий відгомін по обох боках Карпат. Най-
1 Мелышкопа И. Н. Вказ. праця.—С 272.
краще обгрунтування тій ідеї дав Олександср Духнович у своїй статті в "Зорі Галицькій" "Состояние русинів в Угорщині". Згадуючи про те, як мадяри-азіяти прийшли в долину ріки Тиси, відірвали "забес-кидських русинів" від інших руських племен, що проживали на схід від Карпат, він ствердив, що вони свобідних 700 тисяч русинів перетворили в рабів Угорщини. Обговоривши факти конечности територіального об'єднання Закарпаття з Галичиною, Духнович закінчив свою статтю словами: "Русини угорські давніше з галицькими з'єднані були (а) в самій Угорщині, як самобутній нарід визнаний, бо в XIV ст. руським воєводою обдарований. Русь Угорська має історичні права на бажаний союз і для того вважала за потрібне про те до Головної Ради Руської у Львові, як і до Його Імператорської Величності просьбу подати в надії, що уряд просьбу ласкаво прийме і обіцяну всім народам рівноправність і на угроруське племя ізволить"1.
Однак об'єднання всіх українських земель під Австрією в одну адміністративну провінцію не вдалося зреалізувати через великі впливи польських аристократів у Відні, які хотіли зберегти у своїх руках усі галицькі землі й виступили проти поділу Галичини на українську — на сході, та польську на заході. У цьому вони дістали повну підтримку від мадярів і румунів, які теж не хотіли втратити українських територій. За те австрійський уряд поставився прихильно до першого проекту закарпатських русинів і в 1850 р. створив т.зв. "Руський Дистрикт" із заселених українцями земель Угорщини, зі столицею в Ужгороді. Вже в 1849 р. у Відні назначили Дцоль-фа Добрянського, одного з найбільших борців за національно-політичні права Закарпаття, заступником наджупана цього "Руського Дистрикту" й на тому пості він був у 1850—51 pp.2. "Руському Ди-стриктові" не визначено тоді герба, але сам А. Добрянський і його прибічники вважали синьо-жовті кольори національними барвами Закарпаття. У 1855 р. в Марамороській жупі введено також синьо-жовті кольори, тому що, як це записано в протоколі Мараморось-кої жупи, "добрі дві третини населення жупи є русини, а з уваги на те, що й на інших руських землях синя і жовта барви є прийняті, хай так буде і в Марамороші."
Мукачівська греко-католицька єпархія більше як 150 літ уживала синьо-жовтих барв як своїх кольорів. Коли в 1818 р. з Мукачівської єпархії виділено Пряшівську єпархію, вона так само задержала синьо-жовті барви3. Це свідчить, що населення Закарпаття завжди вважало себе складовою частиною русько -українського народу. З відновленням конституції в Австрії в 1860 р. мадяри домоглися скасування Руського Дистрикту, який був їм не наруку.
1 Там. же- С 273.
1 ШтефанА. Вказ праця. — С 97.
5 Там же.— С 103.
А. Добрянський, обнявши нову посаду, заводив українську мову в урядах і школах, планував заснувати в Ужгороді "руську академію". Здавалось, що все було на добрій дорозі. На жаль, сам Добрянський попсував всю справу, бо, ставши намісником, він замість ширити національну свідомість та розбудовувати українську культуру, почав класти підвалини під москвофільство1.
* * *
Москвофільство існувало на Закарпатті ще з кінця XVIII ст., а в 1848—1849 pp. було підсилене постоєм російської армії, яка придушувала мадярське повстання. Головними діячами москвофільства були згадуваний уже Адольф Добрянський, а також греко-католицький священик Іван Раковський (1815—1885), що редагував "Церковный вестник для русинов Австрийской Державы" і прищеплював ідеї московського месіянізму. Під впливом Адольфа Добрянського в 1850—60-тих pp. на Закарпатті цілковито запанувало москвофільство, так що крізь нього не могла пробитися українська національна ідея. "Коли опісля наступив державний дуалізм і мадяри почали змагати до асимілювання немадярських народів, москвофіли відразу піддалися сій течії й потрапили погодити москвофільство з мадярон-ством",— твердив В. Гнатюк2. Так, завдяки москвофільству, з одного боку, а мадярам з другого, які поборювали українську народну мову, мова закарпатських українців московщилась й робилися намагання створити окремішню мову для Закарпаття, мішанину церковнослов'янської і московської мови3. Але москвофільство на культурнім полі цілком провалилося, бо народові й інтелігенції на Закарпатті московська мова й література були цілком чужі. Зате москвофільський месіанізм пагубно вплинув на релігійне життя народу, підкопуючи авторитет Риму — Ватикану. Це давало мадярам нагоду щораз то більше знущатися над народом і втручатися в його релігійне життя. Таким способом москвофільство загострювало мадяризацію Закарпаття4.
Одною з найбільш видатних постатей Закарпаття у XIX ст. був священик Олександср Духнович (1803—1865), який дав початок національному відродженню на Закарпатті. Родом з Пряшівщини О. Духнович був громадським і культурним діячем, письменником і публіцистом, істориком, учителем і поетом, який у своїх патріотичних поезіях закликав зберігати традиції, культурні надбання й не цуратися свого народу. "Я русин був, єсьм і буду",— писав він
1 Полоиська-Василеако Н. Історія України.— Мюнхен, 1976.— Т. 2. — С 338.
2 Гнатюк В. Національне відродженнє австро-угорських українців (1772—1880 pp.).
Відень. 1916.— С 46.
3 Лужтщькнй Г. Вказ. праця. — С.514.
4 Пекар А.В. Вказ. праця.- Т. 1. - С.115.
в одній зі своїх поезій, а його вірш "Підкарпатськії Русини" служив як гімн Закарпаття аж до 1939 р.
Духнович заснував товариство "Літературноє заведеніє Пряшівсь-коє", яке проводило культурно-освітню роботу й видавало популярні книжки для народу. Це, очевидно, не подобалося мадярам і вони 27 квітня 1849 р. арештували Духновича в Пряшеві та під строгим конвоєм відправили до Кошицької тюрми. Однак 9 травня мусіли його звільнити, бо він не робив нічого незаконного. Духнович ціле своє життя працював серед молоді Пряшівщини й обороняв свій народ перед мадяризацією.
Піц кінець свого життя Духнович присвятив багато уваги організації культурно-освітнього товариства "Общество св. Василія Великого" з осідком в Ужгороді, яке мало працювати над освітою народу та боронити церковні й національні традиції перед мадяризацією. У цьому допомагали йому мукачівський єпископ Василь Попович (1796—1864) та пряшівський єпископ Иосиф Гаганець (1793—1875), який започаткував національно-релігійне відродження Пряшівщини. Першим головою товариства був священик Іван Раковський (1815— 1885), а почесним головою Адольф Добрянський. Воно згуртувало близько 500 священиків і світської інтелігенції й зайнялося видавничою діяльністю. На жаль, товариство не здійснило свого завдання, бо під головуванням І. Раковського ширило москвофільство, а потім потрапило під впливи мадярофілів і в половині 1870 pp. занепало.
Шляхом Духновича та гуртка письменників, що працювали разом з ним, як поет Олександер Павлович (1819—1900), автор "Церковної історії" Андрій Балудянський, видатний проповідник Степан Мустянович, пішли й деякі інші діячі, зокрема молодшого покоління. Деякі, хоча й віддані патріоти, не могли зважитися, якою мовою писати. Наприклад, греко-католицький священик Олександер Митрак був етнографом і лексикографом і як письменник елегійні й патріотичні вірші писав народною мовою, а нариси з життя закарпатських селян — язичієм, хоча йому не можна закинути брак патріотизму. Навпаки, він уже як ЗО-літня людина, збагнув трагедію свого народу, на що вказує його допис в ужгородському часописі "Свет" у 1867 р. Там він помістив свої враження з Вер-, ховини, в яких висловив цікаві міркування: "Я стояв на самій межі Галицької та Угорської Руси і звертав мій зір то на Галицьку, то на Угорську Русь. Бідна Русь. І тут і там мертва тишина серед гір, цих гробів нашого народу, в яких закопана і доля наша. А чи воскресне вона? Гори однакові, нарід один, мова одна, одна кров, а люди розлучили нас і назвали одного угром, другого поляком, так що кінець-кінців і ми самі в те повірили"1.
1 МитракО. Путевые впечатления на Верховине // Свет.—1867.— Ч. 14.; Рудловчак О. Хрестоматія Закарпатської української літератури XIX ст.— Кошіце, 1985.— Ч. 2.— С 107.
Закарпатські літератори другої половини XIX ст. продовжували писати твори дивовижним жаргоном, мішаниною російської, церковнослов'янської та народної мов, які мало хто розумів. Ці твори були далекі від громадських, соціальних і культурних інтересів народу і ще більше поглиблювали ізоляцію Закарпаття від Галичини.
Мадяризаційна політика на Закарпатті знищила у зародку національне, культурне й господарське життя, а народові відбирала його інтелігенцію. І не дивно, що на Закарпаттю наставав зворот, подібно як і в Галичині, до москвофільства, що стало самообороною перед національним знищенням1.
У другій половині XIX ст. на Закарпатті почали з'являтися також різні часописи, але їхній вік був короткий, бо, по-перше, не було досить читачів через неграмотність населення, а по-друге, мова тих часописів не була зрозумілою для населення. У 1856—1858 pp. мадярське "Общество св. Стефана" в Будапешті видавало для закарпатських русинів "Церковную Газету", за редакцією священика Івана Ра-ковського, відомого москвофіла, і тому з його газети, як це писав один історик, "віяло духом православія і благоросположенія ко Росії"2. Першим українським часописом на Закарпатті був тижневик "Світ" в Ужгороді, який видавало "Общество св. Василія" в 1867— 1871 pp., а від 1871—1872 р. "Новий Світ", що їх редагували професори гімназії в Ужгороді Юрій Ігнатко, Кирило Сабов та Віктор Ки-мак. У 1873—1886 pp. виходив тижневик "Карпати" за редакцією М. Гомичкова, в якому від 1882 р. більшість статтей була мадярською мовою. Від 1885 до 1903 р. з'являвся півмісячних "Листокь", за редакцією греко-католицького священика Євгена Фенцика (1844—1903), письменника русофільського напрямку. Мова тих часописів була мертвою мішаниною церковнослов'янської, російської з домішкою народної, і такий самий мертвий був їхній зміст. Отже, нічого дивного, що вони з'являлися й заникали, не знайшовши доступу до широкого загалу читачів.
Конституція та мадяризація
У 1867 р. під тиском мадярів австрійську імперію переорганізовано на дуалістичну державу, Австро-Угорську Монархію, в якій Угорщина стала ^окремим королівством із власним парламентом й урядом. Франц Иосиф І коронувався також на короля Угорщини, яку відтоді з Австрією єднала особа монарха. Але успіх мадярів був нещастям для Закарпаття, яке залишилося в межах Угорського Королівства. Тому що закарпатські русини не підтримали мадярського повстання, як і тому, що російські війська задушили його, ма-
1 ЛужніщькийГ. Вказ. праця.— С. 514.
г Волошин А. Спомини.— Ужгород, 1923. — С. 41—42.
дяри перенесли всю свою ненависть, якою палали до росіян за погром у 1849 р., на закарпатських русинів. "Нищити русинів зробилося немов патріотичним обов'язком мадярським"1. Українські здобутки з 1848—1860 pp. угорський уряд ліквідував і почав нагінку на українську Греко-Католицьку Церкву, намагаючись поставити її на службу запланованої мадяризації українського, чи пак, руського населення Закарпаття. Мовою в урядах і в школах, замість української, стала мадярська мова. У духовній семінарії в Ужгороді, де від 1809 р. виклади відбувалися латинською мовою, заведено ще й мадярську. Те саме сталося в Гїряшівській семінарії—українську мову усунено зовсім2. Папа 1866 р. під впливом угорського уряду іменував Стефана Панкевича на мукачівського єпископа, який через сім років свого єпископства виявився ренегатом-мадяроном. Після нього єпископами були іменовані тільки надійні для Будапешту особи.
У 1863 р. мадяри повели пропаганду за введення мадярської мови до літургії, яка мала служити як один із засобів мадяризації. "Але Апостольський Престіл не допустив до того, щоб до церкви запровадити політику,— писав о. Августин Волошин,—і на Закарпатті залишилася старослов'янська мова"3. Наступ мадярів на церкву переконав закарпатців, що настала вже вирішальна боротьба за їхнє існування. Підступне введення мадярської мови до літургії, створення "політичної" мадярської єпархії, вирішальне слово мадярів у назначуванні церковних провідників, персбрання владою контролю над церковними школами,— все це й подібне засвідчувало, що Рим не був у силі спинити мадярщення Церкви4. Реакцією проти мадяризації Греко-Католицької Церкви був доволі численний поворот до православ'я, що в 1919 р. охопив майже третину населення Закарпаття5.
На літературно-мовному відтинку народовецький рух у третій чверті XIX ст. розпочав учитель гімназії в Будапешті Василь Чо-пей (1856—1935), упорядник підручників для народних шкіл Закарпаття, в тому числі й української читанки. Він також автор "Русько-мадярського словаря" (1883 р.), у передмові до якого доводив незалежність української мови від російської, чим заперечував москвофільські твердження. У той же час на науковому горизонті з'явився етнограф священик Юрій Жаткович (1855—1920) та інші гре-ко-католицькі священики, які підтримували народовецький рух.
1 Лужніщький Г. Вказ. праця.— С 514.
2 ГиатюкВ. Вказ. праця.— С. 24.
3 Волошина. Спомини; релігійно-національна боротьба карпатських русинів-україн-
ців проти мадярського шовінізму.— Филадельфія, 1959.—С. 18—20.
4 Пекар А. В. Вказ. праця.—С 111.
5 Федорів Ю. Вказ. праця.— С 282.
Свою журналістську діяльність 1900 p. розгорнув молодий священик Августин Волошин.
Проти мадяризаційної політики Угорщини на Закарпатті виступили й політичні та суспільно-громадські кола Галичини, які в 1896 р. з нагоди мадярського відзначення тисячоліття угорського королівства опублікували у Львові "Протест Галицьких Русинів проти мадярського тисячоліття" під назвою "І ми в Європі". Автори "Протесту" відстоювали думку, що закарпатські українці не окрема народність, а жива і діяльна частина українського народу, "тої нації, до котрої належать своїм походженням, своєю історичною і духовною традицією"1.
У другій половині XIX ст., коли національні суперечності особливо загострилися, щоб обгрунтувати свою політику національного гноблення, мадяри звернулися до філософічних теорій визначення нації. Вони 1868 р. схвалили навіть окремий "Закон про права національностей", який стверджував, що "всі громадяни Угорщини в політичному відношенні становлять одну неподільну угорську націю, рівноправними членами якої є всі громадяни країни, незалежно від того, до якої національности вони належать." Така теорія захищала ідею територіяльної цілосте Угорщини, утримання в її межах усіх національностей, що проживали в королівстві2.
Про розміри мадяризаційної політики на Закарпатті найкраще засвідчують дані про шкільництво. Під кінець XVIII ст. на Закарпатті було 300 українських шкіл, в 1868 р. — 479, у 1874 р — 571, а в 1888 p.— вже тільки 353 українських, а 265 мадярських. У 1900 р. залишилося бл. 500 шкіл на 2918 сільських громад із присілками. На загальну кількість 134 280 дітей шкільного віку, до школи ходило тільки 52 477, тобто 39,9%. Одночасно статистика виявила, що заледве 25 000 українців уміло говорити по-мадярськи, а трохи менше число мадярів — по-українськи. Писати й читати по-українськи вміло тільки 7% чоловіків та 4% жінок3. У 1905 р. залишилося 23 українські школи, але законом з 1906 р. скасовано всі не-мадярські школи, й українські діти мусіли вчитися тільки по-мадярськи. У 1913 р. не було жодної української школи, тільки в 34 школах дозволено вживати староруську мову для навчання церковного співу4. Унаслідок такої політики у 1913 р. було 20 000 дітей, що взагалі не ходили до школи. До 1910 р. на 472 тисячі українців Угорщини закінчило середню школу лише 274 особи. У 1913/14 навчальному році в усіх середніх школах Угорщини налічувалося лише 39 українців, у тому числі: в Марамароші — 6, Пряшеві — 18,
1 Одохівська Т.О. З історії українсько-угорських зв'язків другої половини XIX ст. //
Український історичний журнал.— 1971.— № 10.— С 96.
2 Там же.-С. 92.
3 Дорошенко Д. Угорська Україна.— Прага, 1919.—С.8.
4 Шандор В. Вказ. праця // Свобода.—1984.—Ч. 47.—13 березня.
Ужгороді — 4, Мукачеві — 8 та в Кошицях — 3і. Отже, нічого дивного, що перед вибухом Першої світової війни на Закарпатті було 60% неписьменних. Коротко кажучи, мадяризаційна політика Будапешту на Закарпатті знищила започатковане там національне відродження і довела країну до культурного занепаду.
Майже до кінця XVIII ст. Закарпаття населяло відносно мало жидів, але коли в 1782 р. цісар Йосиф II видав відомий "Толеран-ційний Едикт", який дозволяв їм поселятися тут, з цього права ско-ристало багато галицьких жидів. У скорому часі жиди стали важливим соціальним й економічним чинником Закарпаття. Оскільки там української середньої верстви не було, професійні зайняття, як право, медицина, дентистика і т.п., до певної міри опанували жиди, бо в деяких місцевостях їх було більше як мадярів. У жидівських руках знаходилося також шевство, кравецтво, годинникарство тощо2. Торгівля, як звичайно, знаходилася у руках жидів, так само як і шинки та корчми, яких на Закарпатті було дуже багато. Великі зиски мали жиди від шинків і корчми, де вони споювали селян, даючи горілку в борг.
На Закарпатті, як це стверджував угорський економіст Еґан, найнижча процентова ставка становила 30%. Але як тільки боржник не встигав віддати вчасно гроші, лихвар негайно підносив процен-тову ставку до 1 золотого ринського від 10 золотих тижнево, що давало 520% річних. Міністер справедливості Угорщини видав розпорядження — переслідувати лихварство. Але воно процвітало приховано, бо лихварі застосували свого роду економічний терор- супроти боржників. Коли боржник подав лихваря до суду, тоді стратив кредит на майбутнє і в суді селянин боявся признатися, які відсотки він платить лихвареві, а коли приходило до ліцитації селянського грунту — тоді вже було запізно.
Якщо до суду справу від імені селянина подавав священик чи урядовець, то лихварі на ньому металися, підпалюючи обійстя або вбивали. Наприклад, "Василь Ряшко позичив від Е. Герша з Бу-ковця 5 золотих, які мав повернути до кінця року з 30% надвиш-кою. Та Ряшко не міг заплатити на час і, щоб уникнути екзекуції, зобов'язався заплатити до кінця 1876 року — 40 золотих і сплачував лише частками, 5, 10, 14 зол., тоді, коли міг. Не мав грошей — приніс збіжжя. Коли Герш натиснув на нього — привів коня, потім ще п'ять корів і 15 овець. Коротко кажучи, з позичених Ряш-кові 5 зол. довгу зробилося 600. Справа пішла до суду і Герш заперечив, що він позичив Ряшкові тільки 5 зол, а також заперечив, що дістав 600 зол. Навпаки, він твердив, що не знає, скільки Ряшко
1 Сміян Н.К. Революційний та національно-визвольний рух на Закарпатті кінця XIX—
початку XX ст.— Львів, 1968.— С 74.
2 ШтефанА. Вказ. праця.—С. 272.
позичив і скільки від дістав від нього звороту. Через брак доказів справу припинено"1.
За несплату боргів жиди забирали у селян їхні господарства. В окремих селах Закарпаття, зокрема гірських районах, 80—90% селянських дворів були боржниками жидів-лихварів; у деяких округах за борги перейшло в руки лихварів 60% селянської землі2.
Нагромаджуючи капітал із лихварства, жиди винаймали в оренду великі посілості та державні землі, полонини, сіножаті тощо, а потім віднаймали їх дрібними клаптиками за подвійну, чи потрійну ціну. Малоземельний русин-українець Закарпаття для свого прожитку міг винайняти потрібні йому угіддя виключно через жида-посередника, що забирав йому весь зиск для себе. Ані приватні великі земельні посілості, ані державні землі не здавалися в оренду прямо корінному населенню, а тільки через посередника-жида3.
Боротися з лихвою було дуже трудно, бо лихварі були готові на все й не перебирали в засобах. У Мармароськім комітаті по деяких селах засновано задаткові каси й організовано споживчі крамниці на зразок галицьких. Про це дізналися лихварі й зараз вислали двох людей до священика в Долішній Бистрі, що очолював цю кооперативу з пропозицією, щоб негайно відмовився від головування. І коли священик не послухав, то в скорому часі його обійстя підпалено з чотирьох кутів, внаслідок чого він утратив весь свій маєток4.
У державній адміністрації працювали в основному мадяри, але мадярська адміністрація була назагал байдужа до долі українського селянства. її бюрократизм полегшував жидівству нестримно визискувати закарпатців, яким не в стані були прийти з допомогою ні війт, ні священик.
Але не всі жиди нелюдськи використовували закарпатських селян і були лихварями. Це робили, звичайно, лише корчмарі, купці й посередники, які становили заледве 25% жидівського населення. Але й між цими жидами було багато таких, які чесно й законно виконували свою професію. Решта, тобто 75%, працювало в хліборобстві, як робітники, малі й більші землевласники, в лісівництві. Були й такі жиди, які безкорисно допомагали людям, що були в матеріальних скрутах і ставилися до своїх односельчан краще, ніж мадярські або навіть свої пани. "Взявши під увагу всі від'ємні й додатні сторінки діяльности жидів на Закарпатті,— писав Августин Штефан,— неупе-реджений дослідник ствердить, що вони виконали позитивну роботу в підвищенні добробуту населення Закарпаття"5.
1 Мицюк О. Жидівська економіка на Україні за доби реакції // Розбудова Нації.—
1932.— Ч. 5- 6.- С 122.
2 СміянН. К. Вказ. праця.—С 23.
3 Мицюк О. Вказ. праця // Розбудова Нації.—1932.- Ч. 3-4.- С 78.
4 Там же.— С 124.
5 Штефан А. Вказ. праця.— С. 272.
Єпископ Фірцак і "Рутенська акція"
У 1892 р. мукачівським єпископом став Юлій Фірцак (1836— 1912), і завдяки йому відновлено діяльність "Общества св. Василія Великого". Відновлене "Общество" мало за мету розвивати культурну діяльність серед населення Закарпаття й тому спершу видало "Буквар" для шкільної дітвори. З 1897 р. стало видавати популярний часопис "Наука", за редакцією о. Юлія Чучки, спершу щодва тижні, а від січня 1904 р. щотижня. "Наука" була газетою народовецького напрямку, друкувалася етимологічним правописом і мовою, зближеною до народної. З 1903 р. її редактором був о. Августин Волошин. Часопис "Наука" втримався аж до вибуху війни 1914 р. і спричинився чимало до культурного розвитку Закарпаття.
Єпископ Фірцак уболівав над трагічним станом українського населення Закарпаття, боровся проти мадяризації, й тому підтримував "Общество св. Василія", але під тиском державної адміністрації мусів його розв'язати. Функції "Общества..." перебрало ново-створене акційне товариство "Уніо"1. Фірцак уболівав також і над економічним станом населення й тому у квітні 1896 р. звернувся до уряду з проханням, щоб уряд перевірив, в якому економічному стані перебуває населення Закарпаття.
Остаточно на домагання єпископа Ю. Фірцака угорський уряд вислав на Закарпаття свого уповноваженого, вищого урядовця Міністерства хліборобства, Едмунда Еґана, родом ірландця, для перевірки ситуації. Еґан подорожував від села до села, приглядався до життя-буття закарпатських селян сам, не чекаючи від нікого окремих звітів, і ствердив катастрофічний стан українського населення під нестерпним визиском місцевих корчмарів-лихварів, внаслідок чого населення масово емігрувало до СНІ. Пізнавши жахливе положення українського селянина на Закарпатті, він написав спеціальний "меморандум" до угорського міністерства хліборобства, в якому змалював дійсний стан. Еґан звертав особливу увагу на постійне голодне життя сільського населення й на систематичний визиск його з боку жидів, що довів закарпатських селян до повної господарської руїни. "Цей нарід буде поволі занепадати матеріально й морально щораз то нижче, доки не загине зовсім", — відзначає Еґан2. Якщо уряд думає допомагати русинам,— писав Еґан міністрові хліборобства, і хоч би частину їх урятувати від смерти, необхідно терміново взятися за оздоровлення всього недужого організму"3. І це трохи допомогло.
Мадярський уряд позитивно зареагував на меморандум Еґана, і тодішній міністр хліборобства Дарані започаткував цілий ряд ре-
1 Волошин А. Вказ. праця.— С. 15—16.
2 Закарпаття в очах мандрівника // Самостійна Думка.— 1935.—Ч. 5.— С. 374.
5 Еґан Е. Економічне положення руських селян в Угорщині.— Львів, 1901.— С 37.
форм, відомих під назвою "Верховинська Акція", яку спочатку запровадив у Свалявській окрузі, потім поширив на Верховину, а в 1900 р. — на все Закарпаття. Завдянням "Верховинської Акції", яку часом називали також і "Ругенською Акцією", було поліпшити економічний стан закарпатських русинів. У скорому часі появився закон про лихву, який гальмував жидівські зловживання так, що в 1914 р. жидівська комерційна діяльність практикувалася здебільшого в межах законів1. Безземельних селян почали наділяти землею, засновувалися сільськогосподарські курси, промислові школи та позичкові каси дрібного кредиту. Так само почали привозити на Закарпаття расову худобу й будували на полонинах державні стайні й колиби2. З 1898 р. угорський уряд почав видавати народною мовою тижневик "Неділя" (поучительно-господарска газета для уг-ро-руского народа), завданням якої було духовно прив'язувати закарпатців до мадярської держави. Але цей часопис нехотячи сприяв також і пробудженню приспаної свідомості мас. Незважаючи на байдужість тодішньої закарпатської інтелігенції до долі села, серед народу пробудилася самодіяльність, організувалися споживчі крамниці, читальні та просвітньо-аматорські гуртки3. Запровадженням "Рутенської Акції" були незадоволені лихварі й торгівці, які раніше могли безкарно визискувати селян. Вони ставили урядові всілякі перешкоди у здійснюванні того плану, а 20 вересня 1901 р. вбили й самого Еґана4.
Великим лихом для Закарпаття були часті неврожаї, де селяни і так збирали найнижчий урожай порівняно з іншими частинами Угорщини, ба навіть Європою. Не менше шкоди селянам Закарпаття завдавали і стихійні лиха, зокрема повені, які нищили не тільки урожай, але й весь господарський дорібок. У 1903—1904 pp. Закарпаття впало жертвою великої посухи, від якої загинула кукурудза, що була головним продуктом харчування багатьох селян. Унаслідок низьких урожаїв зернових культур і картоплі, частих неврожаїв і шкоди від стихійних лих, селянство жило в злиднях й напівголоді5. "Життя закарпатських селян,— писав В. Гнатюк,— не можна назвати навіть життям, а скоріше животінням"6.
Хоча народ Закарпаття бідував, його край мав великі природні багатства, якого власниками були чужинці. Були там величезні лісові простори, які надавалися не тільки для будівельної індустрії, але також і для хімічної. Хімічну промисловість почали розбудову-
1 Зеркаль С Національні й релігійні відносини на Закарпатті.— Нью-Йорк, 1956.—
С. 27.
2 Там же.- С 374.
3 Закарпаття в очах мандрівника // Самостійна Думка.— 1935.—Ч. 5.—С. 234.
4 Сміян Н.К. Вказ. праця.— С. ЗО.
5 Там же.— С. 36—37.
6 Український вісник.—1906.— Ч. 5.— С 297.
вати з 1870 р. коштами Америки, Англії, Німеччини і Франції. З деревини, зокрема бука, стали виробляти деревне вугілля, оцет, ме-тиль, алкоголь, ацетон та різні інші хімічні продукти.
Наприкінці XIX ст. на Закарпатті почали видобувати з надрів землі граніт, каолін, мармур, вогнетривкі та гончарні глини, вапняк тощо. Велике значення мало добування бурого вугілля та кам'яної солі з осередком у Солотвині — найбільшої соляної копальні в Україні, що давала 200 000 т щорічно, тобто бл. 20% усієї соляної продукції України. Було там також декілька нафтових копалень, ґуралень, броварень тощо1. При наявності такого розвитку промисловості здавалося, що надвишку робочих рук на селі повинна б абсорбувати зростаюча промисловість. На жаль, цього не сталося, а законодавство не забезпечувало інтересів закарпатського робітництва й воно бідувало не менше від селянства.
Початок XX ст. характеризувався трьома важливими процесами: а) посиленням мадярського утиску, б) новою хвилею москвофільської пропаганди, г) виникненням народовецької, тобто національної української течії, що її репрезентувала група молодшої світської і духовної інтелігенції. Згідно з угорською конституцією, найвищим законодавчим органом був парламент, який складався із виборних народом послів. На жаль, кандидати на послів, навіть українського роду, не виступали під фірмою української національної групи. Вибраний посол, чи посли-родовиті українці, ніколи не творили своєї національної групи, а завжди входили до мадярських національних партій й публічно виступали як мадяри2.
Статистичні дані про населення Закарпаття дуже контроверсій-ні. У 1826 р. налічувалось бл. 800 тис. і з кожним роком воно чисельно зменшувалось. За даними Я. Головацького, 1828 р. було 476560 українців3. Багато з них підлягало асиміляції, як також мадяри фальшували статистичні дані перепису населення, і в 1880 р. начислювано вже тільки 395 тис. осіб. Перепис населення в 1900 р. виявив 537 тис, а в 1910 р. — 605 тис. осіб. Це був раптовий природний зріст населення, який спричинив земельну кризу, що була одиноким засобом прожитку сільського населення. Селянам належало тільки 35% усієї площі Закарпаття, а великим власникам — мадярам і державі — 64%. Один тільки граф Шенбурн-Бухгайм мав коло 100 тис. га, себто близько 20% усієї території Закарпаття4. Серед селян переважали т.зв. карликові господарства, половина яких становила по 2—5 га (5 — 7,5 акрів). Багато людей було зовсім беззе-
1 Др. Володимирів та Г.П. Промисловість України // Розбудова нації.—- 1931.—
Ч. 11-12.-С. 297.
2 Гнатюк В. Вказ. праця.—С 58.
3 Дорошенко Д. Угорська Україна.—Прага, 1919.— С 3—4.
* Полопська-Василенко Н. Історія України.— Мюнхен, 1976.— Т. 2.— С. 432.
мельних, що жили з праці рук у панських і державних лісах. Згідно з державною статистикою, у 1910 р. 23% українців були наймитами чи сільськогосподарськими робітниками, або жили з праці рук у панських і державних лісах. Ремісники з помічниками становили тільки 3%, а купці — 0,07% серед українського населення1.
Асиміляційні, чи пак, денаціоналізаційні процеси також шкідливо відбилися на закарпатських русинах-українцях. Коли ж 1900 р. відбувся загальний перепис населення Угорщини, то він виявив уже тільки 429 447 осіб українського роду. "Але українські вчені, які спеціально працювали над обчисленням угорських українців, доводять, що це число має бути побільшене принаймні ще на кілька десятків тисяч,— писав історик Дмитро Дорошенко,— так, що в тому часі було їх принаймні з пів мільйона. Це вказувало на те, що на протязі останніх 75 років XIX ст. багато русинів пословачилося, а ще більше помадярилося"2.
Незавидний економічний стан змусив закарпатській русинів-ук-раїнців до масової еміграції за океан, зокрема до СІЛА, початок якої можна датувати 1877 р. Емігрували переважно бідніші селяни, люди молодшого віку, без родин, з наміром заробити трохи грошей і повернути назад у рідні сторони3. У 1905—1907 pp. із Закарпаття емігрувало удвоє більше людей, як у тому самому часі народилося. В Америці 1897 р. вже налічувалося бл. 100 тис. угорських українців (разом з пословаченими греко-католиками з Пряшівщини), які на американців робили враження "найбільш темних, найбільш убогих і пригнічених з поміж усіх іммігрантів, які приїжджали з Австро-Угорщини.'3 За даними чехословацького міністра закордонних справ того часу, Мілана Годжі, напередодні першої світової війни із Закарпаття емігрувала третина населення4.
Невідрадні економічні умови, які в перших роках переживали закарпатські емігранти в Америці, використали російські православні священики й доволі успішно пропагували серед них перехід на православіє. Цей рух щедро підтримував Російський синод, посилаючи до Америки місіонерів, гроші й навіть видавав часопис "на малоросійськом наречи", тобто українською мовою, якою не вільно було нічого публікувати на українських землях під Росією. Очевидно, що в парі з православієм ширилося й москвофільство5.
При переписі населення в 1910 р. до списку угорського населення були зараховані всі ті закарпатські русини, які хоч трохи розуміли мадярську мову. Внаслідок того відсоток українського на-
селения Закарпаття значно понизився. Міністерство внутрішніх справ видало розпорядження про перейменування ряду сіл з українських назв на мадярські. В одному тільки Ужанському комітаті було змінено назви 76 сіл. Від українців вимагалося зміняти їхні слов'янські прізвища на мадярські1. Ще наприкінці XIX ст. з ініціативи угорського уряду на Закарпатті почали творитися "культурні товариства", що їх завданням було мадяризувати українські прізвища. Вони розгорнули доволі успішну діяльність, але не серед українського населення. За офіційними даними у першій половині 1900 р. 2500 закарпатців перемінили своє прізвище, але це були в основному жиди та німці, українців між ними було дуже мало.
Першим представником модерного українства, що поцікавився і взяв собі до серця долю закарпатських українців, був Михайло Драгоманов, який двічі відвідував Закарпаття (1875 і 1876 pp.) і поінформував своїх земляків про їх нужденне становище. Услід за тим, починаючи з 1890 pp., Закарпаттям зацікавилися галицькі вчені: письменник Іван Франко, етнограф Володимир Гнатюк, природознавець і філолог Іван Верхратський, історик Степан Томашівський та інші, які зробили свій вклад в національне відродження тої занедбаної землі. Федір Вовк провадив гам антропологічні дослідження. Під їхнім впливом співпрацювали з Науковим Товариством ім. Шевченка у Львові історик священик Юрій Жаткович, дослідник літератури Г. Слипський та ін.
У таких жахливих політичних, культурних й економічних умовах під мадярським пануванням захопив Закарпаття вибух першої світової війни у серпні 1914 р. Українська молодь Закарпаття була мобілізована до угорської армії, щоб проливати кров і вмирати за інтереси держави, яка їх переслідувала.
.' Там же.—С. 8.
1 ШтефанА. Вказ. пращ-— С. 278. 1 Дорошенко Д. Вказ. праця.—С. 3—4.
3 Енциклопедія українознавства (словникова частина).—Париж—Нью-Йорк, 1955—
1957.-Т. 2.- С 724.
4 Сміян Н.К. Вказ. праця.— С. 77.
5 Дорошенко Д. Вказ. праця,—С 10.
•242
Розділ IV
ПІД РОСІЙСЬКОЮ ЗАЙМАНЩИНОЮ (1861-1914 pp.)
Доба великих реформ
Остаточно Державна Рада прийняла проект реформи, на підставі якого Редакційна Комісія підготувала відповідне "Положення", що його цар Олександр II підписав 19 лютого (3 березня за н. ст.) 1861 р. Водночас був проголошений офіційний маніфест про скасування кріпацтва, але звільнення селянства мало настати щойно через два роки. Вони діставали персональну свободу і двір із присадибною землею, але орну землю мали отримати тільки через 20 років, тобто 1881 р. після викупу її від дідичів.
Програма реформи стверджувала, що: 1) селяни дістають особисту свободу і включаються до вільного селянського стану; 2) в адміністративному відношенні селяни організують сільські громади, які вибиратимуть органи громадського правління; 4) поміщик договорюється з громадою, а не з поодинокими особами; 4) помимо забезпечення селянина земельним наділом у вічне користування, конечно надати йому можливість викупити той наділ на власність. З тією метою уряд допомагатиме селянам шляхом організації кредитів; 5) необхідно регламентувати терміново зобов'язане положення1.
Українські губернії були поділені на три окремі групи: Лівобережні, Правобережні та Південні, в яких розподіл землі відбувався за трьома "Місцевими Положеннями", що відповідали земельним відношенням між поміщиками й селянами.
Частково у Південній Україні, і в деяких повітах Харківської та Чернігівської губерній, переважало т.зв. "общинне землеробство"*, зокрема у місцевостях з російськими поселенцями. Звільнення селян з кріпацтва мало відбуватися поступово протягом трьох років. Вони мали дістати ту землю, на якій вони до реформи працювали у панів. Але на ділі так воно не сталося, бо на Лівобережній і Південній Україні пани затримували в себе у середньому 27,6% се-
1 Отмена крепостного права на Украине: сборник документов и материалов.—Киев, 1961.- С. 17.
* Община — форма громадського землеволодіння і землекористування в Росії, в якій землею розпоряджалась громада і періодично розподіляла поодиноким дворам-ро-цинам для користування. По якомусь часі перерозподілювано землю знову поміж усі двори пропорційно до кількості т.зв. "ревізійних душ", тобто до розміру родини та інших обставин. Іншими словами, ніхто не мав власної землі.
лянської землі. Цей відсоток різнився не тільки між окремими губерніями, але навіть між повітами, залежно від якості землі та характеру господарства. У середньому по цілій Україні наділ землі на особу чоловічої статі становив 4,5 десятини й цю землю оцінено на 45% більше її справжньої вартості1. Поміщики отримали за ту землю повну ціну з державного скарбу, як відшкодування, а селяни мали ті гроші повернути державі протягом 20 років. Крім того, селяни мали платити "оброк" — податок поміщикові замість колишньої панщини, на Ліво- і Правобережжі — по 5 рублів і 10 коп. від садиби щорічно, а в Південній Україні — по 9 рублів від наділу землі, якщо він був вищий, ніж передбачала земельна реформа. За одиницю робочої повинності було обрано робочий день чоловіка на десятину земельного наділу селянина, яка також не була всюди однакова. Наприклад, у Чернігівській губернії за кожну десятину землі селянин мусів відробити від 12 до 21 днів, у Полтавській — від 16 до 21, а в Харківській — від 12 до 19 робочих днів. У правобережних губерніях селяни мали відробляти в літні місяці три п'ятих панщизняних днів та дві п'ятих — у зимові2.
Селяни могли викупляти свої садиби, коли їм хотілося, але коли йшлося про земельні наділи, то їх селяни могли викупляти тільки за згодою поміщика, який при тому тратив робітника. І коли поміщик згодився на те, то в основу розміру викупу бралася до уваги не ринкова ціна землі, і не прибутки з сільського господарства, а розмір тогочасних повинностей селянина супроти поміщика. Іншими словами, селяни мали викупляти не так землю, як вартість їхньої робочої сили, яку вони були зобов'язані віддати землевласникові3. Крім того, були ще й інші зобов'язання супроти панів і держави, так що селянин був вільним тільки номінально, а насправді й далі залежав від пана.
Становище селян в Україні у цілому було гірше ніж у Росії, бо в Україні селянські земельні наділи до реформи були більші, ніж ті, які вводила реформа. Загалом у Полтавській і Катеринославській губерніях селяни втрачали по реформі 37% свого попереднього наділу, а в Харківській — 31%. На Лівобережній Україні в Конотопському, Ніжинському, Остсрському і Зміївському повітах вони перевищували 40% надільного землекористування. За даними офіціальної статистики, відрізки з селянських наділів на користь поміщиків становили понад 2365 тис. десятин, або 48,8%, так що поміщики збільшили свою посілість землі на 18%4. Наприклад, у правобережних губерніях наділ був нижчий, ніж встановлювали "Бі-
1 Дорошенко Д. Нарис історії України.—Мюнхен, 1966.— Т. 2.— С. 292. г Отмена крепостного права на Украине.—С. 22—24. 3 Там же.— С 25. 1 Там же.—С. 21-22.
біковські інвентарі" 1848 p. Наслідком реформи було катастрофічне збільшення числа малоземельних селянських господарств, які мали до трьох десятин. На Лівобережній Україні таких господарств було 43,3%, а в Південній Україні 27,6%.
У додатку до того, селяни, які на землі не працювали, але з волі панів працювали на їх дворах і тому звані "дворовими", або "двораками", землі зовсім не одержали1. Унаслідок того понад 200 000 селян України чоловічої статі залишилися безземельними, а близько 100 тис. отримали мізерні наділи до однієї десятини на особу; 1600 тис. — від 1 до 3 десятин і заледве 742 649 — дістали наділи більше трьох десятин землі на особу2.
Після реформи селяни, хоча і ставали особисто вільними, не діставали усіх громадських прав, з яких користали інші верстви російського суспільства. Вони були поставлені під опіку провінціаль-ної адміністрації, зв'язані волею тієї сільської громади, до якої кожний був приписаний; нижчий сільський суд мав право карати селян різками, тимчасом як для інших громадян тілесна кара була скасована3.
Крім того, на селянські маси покладено тягар всіх прямих і посередніх податків. У 1862 р. з загальної суми 292 млн. рублів податку в Росії, 223 млн. припадало на селян і ремісників. У 1872 р. на десятину поміщицьких земель всіх повинностей і зборів припадало від 10 до ЗО копійок, тоді як селяни платили за десятину гіршої землі від 2 до 5 рублів. Наприклад, у Катеринославській губернії платежі з приватновласницьких земель становили лише 1,5 — 2% їх прибутковості, а з наділів колишніх державних селян — 27—39%, з наділів колишніх поміщицьких селян з вищим наділом — 80—109% і з нижчим наділом — 157—229%4.
Дещо інакше виглядала реформа на Правобережній Україні, чи як цс офіційно називалося, у Південно-Західному краю, куди належало три губернії: Київська, Волинська й Подільська, в яких існували особливі умови. їх Росія приєднала після третього розподілу Польщі й тут у селі населення було здебільшого українським, з них 3 070 000 звільнених з кріпацтва, з невеликою домішкою католиків т.зв. ходачкової шляхти, які за мовою і звичаями були ближчі до українського селянства, як до поляків. Вищу верству становила польська шляхта-дворянство, якої налічувано 67 000 осіб. Хоча порівняно дворян було не багато, їм належало більше половини всіх земель і з кожнорічного доходу в кишенях цієї невеликої гру-
1 Дорошенко Д. Вказ. праця.—Т. 2.— С. 292.
2 Отмена крепостного права на Украине.— С. 22.
3 Дорошенко Д. Вказ. праця.— С. 292.
4 Теплицький В. Реформа 1861 року і аграрні відносини на Україні 60—90-ті роки XIX
ст.—Київ, 1959.- С 267-268.
пи осідало до ЗО млн. рублів. У середньому це становило для кожного поміщика близько 5000 рублів річного доходу. Було тут і українське та російське дворянство, але воно володіло заледве однією п'ятою дворянських земель1.
Уряд мав на меті обмежити значення польського поміщицького елементу та поліпшити стан українського селянства, яке вороже поставилося до польського повстання. Указ від 30 липня 1863 р. припиняв дотеперішні обов'язкові приписи селян до поміщиків. При генерал-губернаторстві у Києві засновано комісію під головуванням поміщика з Чернігівської губернії Григорія Галагана для проведення реформи. Г. Галаган був назначений разом зі своїм приятелем Василем Тарновським до Комітету поліпшення життя поміщицьких селян, де він гаряче відстоював звільнення селян з кріпацького стану.
Комісія працювала більше року (від 8 січня 1864 р. до 26 лютого 1865 р.) й випрацювала низку важливих постанов на користь селянства, які цар затвердив. Для проведення в життя цігх постанов покликано нових виконавців. Мирові посередники, що раніш працювали у краю, набиралися з поміщиків та захищали свої інтереси. Після реформи нові посередники набиралися з людей, які відстоювали інтереси селянства. Серед них були такі відомі громадські діячі, як Олек-сандер Русов, Митрофан Ковалсвський, Микола Зібер та ін2.
Реформи Олександра II ввели деякі зміни в адміністрації держави. Цар 1 січня 1864 р. підписав "Положення про губернські та повітові земські установи", згідно з яким утворювалися губерніальні й повітові земські зібрання — розпорядчі органи та земські управи, виконавчі управи. Вибори до земських зібрань відбувалися на основі майнового цензу та куріальної системи. Головою земського зібрання обирався для губернії — губерніяльний голова дворянства, а для повіту — повітовий. Земства займалися будівництвом і ремонтом шкіл та лікарень, наглядали за розвитком місцевої промисловості та станом ґрунтових доріг.
У 1864 р. реформовано судівництво. Суд став триступеневим: мировий суд, до якого суддів обирало саме населення, та державні суди, які поділялися на цивільні та карні. Вину підсудного встановлювали присяжні судці, вибрані населенням. Вони мали вирішувати судові справи згідно зі своїм сумлінням. Судові засідання були відкриті й у них брали участь зацікавлені сторони, прокуратор та оборонці.
Реформи Олександра II передбачали створення земств. Земства були органами місцевої самоуправи й поділялися на губерніальні
1 Труды этногр.— статистической экспедиции, снаряженной Имп. русск. геогр. обще
ством. Юго-Западный отдел.— Киев, 1878.— Т. 7.—Вып. 1,— С. 291.
2 Щербина В. І. Нариси з історії Київа, 1654—1914.— 'Київ, 1926.—С. 26.
та повітові. Вони утримувалися з оподаткування населення від кожної десятини землі й доглядали та будували місцеві дороги, опікувалися хліборобством, торгівлею, промисловістю, медично-суспільними справами, частково й освітою. Земства організували різного типу школи, початкові, чотирирічні, професійні та технічні гімназії, курси українознавства та підвищення освіти учителів. Фінансову допомогу в цьому надавало міністерство освіти, яке передало все адміністрування шкільництва на селі в завідування земства, але нагляд над програмою навчання тримало під своїм контролем. Міністерство освіти покривало 14% коштів утримання школи, 2% давало духовенство, а 86% — земства1. Медичну допомогу населення діставало безплатно, незалежно від того, чи пацієнт платив земський податок.
У той час земства були введені тільки у Лівобережній та Південній Україні, а на Правобережжі — щойно 1911 р. У земствах були представлені три суспільні стани: дворяни, міщани й селяни. Вони представляли не кількість людей, а майно, яким ті стани володіли, тобто дворянство, як найбагатший стан, було найчисельні-шим. Селяни мали тільки половину тих голосів, що дворяни, а міщани і всі інші — тільки одну третину порівняно з дворянами. З часом це співвідношення ще більше змінилося на користь дворян і в 1903 р. в українських повітових земствах вони становили 83%, селяни — 9,3%, інші — 7,7%, а в Херсонській губернії в повітових земствах були тільки дворяни.
Земства вибирали на три роки, збори земств відбувалися звичайно раз на рік, під головуванням дворянина. Отже, селяни не могли очікувати справедливості від земств, де верховодили дворяни.
Видатними діячами Земства були історик Іван Лучицький (1845— 1918), довголітній професор Київського університету, Василь Тар-новський, Олександер Русов, Ілля Шраг, Борис Грінченко, Володимир Самійленко, Михайло Коцюбинський, родина Дорошенків, Олександер Лашкевич (1842—1889) та багато інших. Земську роботу в Україні провадили головно середньозаможні землевлас-ники-дворяни, серед яких наприкінці XIX ст. було багато революційно настроєних свідомих українців. Крім того, великі землевласники давали найбільший фінансовий вклад у земства, але користь від земських установ мали передусім селяни та дрібні землевласники2.
Дворянство — шляхетство в Україні, зокрема на півдні й сході України, було чужонаціональне, здебільшого російське (а на Правобережжі — польське), яке було не тільки ворожим українському селянству, але ще більше українському національному відроджен-
ню. Отже, це була не лише соціальна, але й національна несправедливість, в імені українського народу, позбавленого своєї власної аристократії, шляхти-дворянства, виступала завжди чужонаціональна, польська або московська аристократія, яка виражала інтереси Російської імперії, чи польського національного відродження. Тому що в основному тільки аристократія могла здобувати високу освіту і подорожувати по світі, вона всюди популяризувала свої власні національні інтереси коштом українського народу.
У 1870 р. уряд провів реформу міського самоврядування і в кожному місті діяла міська рада, членів до якої обирало все населення, що платило податки (власники будинків, крамниць, підприємств тощо). Але тому що в містах України населення було переважно неукраїнське, а головно росіяни й жиди, то роль міста в українському національному русі була незамітною1. У 1874 р. заведено загальну військову службу, час якої обмежено від 4 до 5 років, замість дотеперішньої практики — 25 років.