Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Лекція 3. Походження держави і права




Виникнення держави і права – це складний, багатоаспектний процес. Формування держави і права відбувається в конкретно-історичних умовах, під впливом релігійних, природно-кліматичних. Техніко-економічних, демографічних, антропологічних, психологічних та інших чинників. Розмаїття теорій, які намагаються пояснити причини виникнення держави і парва, зумовлене історичними розбіжностями в світоглядних позиціях авторів концепцій, різним розумінням сутності, функцій та соціального призначення держави і права, впливом відповідних історичних епох.

Теорії виникнення держави:

1. Теологічна (Фома Аквінський, ХІІІ ст.) – держава результат прояву волі Бога, відстоює її недоторканість, залежність від релігії, закликає до підкорення всіх державній владі.

2. Патріархальна – держава походить від родини. В основі теорії лежить природний потяг людей до спілкування. Держава – це найвища форма політичного спілкування людей. Конфуцій – ототожнював владу батька в сім’ї та владу правителя держави, вимагаючи, щоб правитель ставився до своїх підданих з батьківською турботою. Аристотель – держава виростає з сільської общини, основу якої становить сім’я. Роберт Фільмер – прибічник абсолютної монархії; влада короля аналогічна владі батька в сім’ї, тому не підлягає критиці, а тим більше поваленню.

3. Договірна (Гуго Гроций, Бенедикт Спиноза, Томас Гоббс, Джон Локк, Жан Жак Руссо, ХVІІ – ХVІІІ ст.) – держава є продуктом суспільного договору, у відповідності до якого люди відмовилися від частини природних прав на користь держави, задля того, щоб держава їх захищала.

4. Теорія насильства (Шан Ян, Євген Дюринг, Людвіг Гумплович, Карл Каутський) – зовнішнє та внутрішнє насильство. Внутрішнє – економічне насилля однієї частини суспільства над іншою. Зовнішнє – завоювання одного народу іншим (завоювання, поневолення).

5. Органічна (Герберт Спенсер) – держава є результатом еволюції природи. Будучи частиною природи, людина вела боротьбу за виживання. Засобом виживання та пристосування до навколишньої природи стало об’єднання людей в єдиний організм – державу. Подібно живому організму держава створюється, розвивається, старіє та помирає.

6. Класова (економічна) (Карл Маркс, Фрідріх Енгельс) – держава та право виникло одночасно в силу появи приватної власності та розколу суспільства на верстви. Держава та право стали інструментом захисту інтересів економічно господарюючих класів.

7. Психологічна (Лев Петражицький) – виникнення держави пов’язано з необхідність людини жити в колективі, психологічній залежності більшості людей від думки і авторитета лідера. Право виникло з емоцій та переживань людини, її уявлень про правильну чи неправильну поведінку.

8. Расова (Ж.Гобіно, Ф.Ніцше, ХІХ ст.) поділ суспільства за расовою ознакою вважався основною передумовою виникнення і розвитку держави. У світі існують «вищі» раси, які покликані володарювати, та «нижчі2, яким природно бути в підкоренні у «вищих» рас, а виникнення держави необхідне для забезпечення панування одних рас над іншими.

9. «Гідравлічна» («іригаційна») теорія ( Вітфогель) – передумовою ранньої державності був перехід до іригаційного землеробства. Його впровадження сприяло не тільки зростанню обсягу с/г продукції, а ще й створювало необхідні організаційні умови розгалуженого державного апарату (регіональний характер – з жарким кліматом).

10. Теорія інцесту (Карл Леві-Строс) – головним чинником виокремлення людини із світу природи стала заборона на кровозмішення. Збереження людського роду і подальший його розвиток вимагали створення спеціальних органів всередині родової общини, здатних контролювати додержання заборони інцесту і застосовувати примус до її порушників. Ці контролюючі органи з часом стали виконувати й інші громадські функції, виступаючи прообразом майбутньої державної організації.

11. Демографічна (Мальту) – зростання народонаселення.

Теорії виникнення права:

1. Теологічна теорія (Фома Аквінський, Жорж Мартен, ХІІ ст.) – право було створене Богом і дароване людині через пророка чи правителя. Воно виражає волю бога, вищий розум, добро і справедливість.

2. Теорія примирення (Г.Берман, Е.Аннерс) – необхідність впорядкування відносин між родами. В розв’язанні конфліктів між родами було зацікавлене все первісне суспільство. Договори про примирення спочатку в усні формі укладалися за допомогою народних зборів, ради старійшин. З часом такі договори через повторення ситуації однорідного характеру поступово переросли в правила, юридичні норми.

3. Теорія природного права (Конфуцій, Аристотель, Цицерон, Т.Гоббс, Дж.Локк, Ж.-Ж.Руссо та ін., ХVІІ – ХVІІІ ст.) – природне право на відміну від позитивного (встановленого з волі держави) виникає як закон доброчесності, як право справедливого розуму. Природне право належить людині від народження, однак будь-який закон потребує гарантій. Тому люди відмовилися від можливості самостійно захищати свої права і домовилися створити державу, яка має право видавати закони і супроводжувати їх санкціями.

4. Історична школа права (Г.Гуго, Ф.Савін’ї, Г.Пухта, ХІХ ст.) право виникає спонтанно, як мова народу. Воно виростає з національного духу, народної свідомості і набуває специфічного характеру, притаманному тільки певному народові в найбільш ранні періоди його історії. Законодавча діяльність – заключна стадія утворення права, законодавці тільки виражають в юридичній формі те, що диктує народний дух.

5. Психологічна теорія (Л.Петражицький, Т.Тард, ХІХ ст.) – пов’язувала витоки права з різними проявами людської психіки (індивідуальної або колективної). Серед них – потреба у впокоренні, почуття наслідування, бажання і вірування, вольові імпульси, пристосування як спосіб розв’язання суперечностей та ін.

6. Марксистська теорія (К.Маркс, Ф.Енгельс, ХІХ ст.) – спиралася на історико-матеріалістичне про суспільство і суспільний розвиток. Генезис права пов’язується із класовою боротьбою. Клас, що панує в суспільстві, змінює звичаї на свою користь, пристосовує їх до власних потреб, а в разі необхідності цілеспрямовано створює нові закони, в яких виражається його воля. Право є знаряддям створення жорстких рамок діяльності для пригніченого класу.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 494 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Надо любить жизнь больше, чем смысл жизни. © Федор Достоевский
==> читать все изречения...

2300 - | 1987 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.