Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Державно-церковні відносини в Україні та їх правове




Забезпечення

Література: 8, с. 244 - 258, 261 - 178; 13, с. 204 - 213; 14,
с. 356-383. с£/

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Правове регулювання свободи совісті в нашій країні пе­редбачає, зокрема, аналіз ставлення держави до своїх громадян залежно від їхніх релігійних чи антирелігійних (атеїстичних) поглядів. Водночас аналітичних підхід вимагає розглянути чинні нормативно-правові документи держави, в яких викладено ос­новні постулати свободи совісті.

В юридичному аспекті свобода совісті розглядається як правовий інститут, тобто сукупність правових норм, що регу­люють суспільні відносини, які виникають у процесі здійснення свободи.

Інститут свободи є сукупність норм, які закріплюють право кожної людини "мати, приймати і змінювати релігію або переконання за своїм вибором і свободу одноособово чи разом з іншими сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, відправляти релігійні культи, відкрито виражати і вільно по­ширювати свої релігійні або атеїстичні переконання", - наго­лошено в Законі України "Про свободу совісті та релігійні ор­ганізації".

Аналіз ст. З цього Закону дозволяє виокремити основні права, які конкретизують свободу совісті: по-перше, мати, виби­рати і змінювати релігію або переконання за власним вибором; по-друге, свободу одноособово чи разом з іншими сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої. Ці два основні права

реалізуються громадянами довічно і постійно. Вони забезпечу­ють недопустимість неправомірного примусу над совістю люди­ни, усувають незаконне втручання у сферу її життя й переко­нань, надають можливість вільного вибору між релігією чи ате­їстичним сприйняттям.

У свою чергу, право сповідувати будь-яку релігію забез­печується рівністю всіх релігій перед законом і відсутністю привілеїв, наданих якій-небудь конфесії. Зазначене право перед­бачає також можливість змінювати віру, приєднуватися до іншого релігійного віровчення. Врешті, громадяни мають нале­жати тільки до одного релігійного об'єднання, тобто бути чле­нами однієї громади.

В Україні вільне відправлення релігійних обрядів забез­печується тим, що воно:

а) не порушує громадського порядку;

б) не пов'язане з посяганням на права інших громадян;

в) не заподіює шкоди здоров'ю населення.

Окрім основних прав, з яких складається інститут права свободи совісті, існує ще ряд норм, які презентують систему правових гарантій свободи совісті. До них належать:

• заборона примусу відносно громадян під час визна­чення ними свого ставлення до релігії, до сповідання чи неспо-відання віровчень, до участі чи не участі в богослужіннях, релі­гійних обрядах і ритуалах тощо. З огляду на це заборонено встановлювати обов'язкові переконання і світогляд;

• право батьків чи осіб, які їх заступають, за взаємною згодою виховувати своїх дітей відповідно до власних переконань і ставлення до релігії;

• рівність громадян перед законом у всіх галузях еконо­мічного, політичного, соціального і культурного життя неза­лежно від ставлення громадянина до релігії;

• заборона втручання релігійних організацій у діяльність інших релігійних організацій, проповідування в будь-якій формі ворожнечі, нетерпимості до невіруючих і віруючих інших віросповідань.

Слід особливо наголосити на двох інших гарантійних нормах інституту свободи совісті: відокремлення церкви (релі­гійних організацій) від держави та відокремлення школи від церкви (релігійних організацій).

Норма відокремлення церкви (релігійних організацій) від держави означає:

^ невтручання держави в діяльність релігійних орга­нізацій, здійснювану в межах закону, а також відмова фінан­сувати діяльність будь-яких організацій, створених за ознакою ставлення до релігії;

•^ рівноправність усіх релігій, віросповідань релігійних організацій перед законом;

^ не дозволяються і не встановлюються будь-які пере­ваги чи обмеження однієї релігії, віросповідання чи релігійної організації щодо інших;

^ релігійні організації не допускаються до виконання державних функцій;

^ заборону релігійним організаціям брати участь у ді­яльності політичних партій, надавати політичним партіям фінан­сову підтримку, висувати кандидатів до органів державної влади, вести агітацію або фінансування виборчих кампаній кандидатів до цих органів. Водночас священнослужителі мають право на участь у політичному житті нарівні з усіма грома­дянами; держава надає релігійним організаціям й інші гарантії.

Норма відокремлення школи від церкви (релігійних організацій) виявляє:

• світський характер державної системи освіти і цільний доступ до різних видів і рівнів освіти, що надається громадянам незалежно від їхнього ставлення до релігії;

• вилучення обмежень на ведення наукових досліджень, у тому числі фінансованих державою, пропаганду їхніх резуль­татів або включення їх до загальноосвітніх програм, за ознакою відповідності чи невідповідності положенням будь-якої релігії чи атеїзму;

• дозвіл громадянам опановувати релігійне віровчення та здобувати релігійну освіту індивідуально або разом з іншими, вільно обираючи мову навчання;

• дозвіл релігійним організаціям відповідно до своїх внутрішніх настанов створювати для релігійної освіти дітей і дорослих навчальні заклади і групи, а також проводити навчання в інших формах, використовуючи для цього приміщення, що їм належать або надаються в користування.

Дотримуючись установленого в Україні правового режи­му відокремлення церкви від держави, релігійні організації не втручаються у сферу діяльності держави та її органів, не вико­нують державних функцій. "Релігійні організації не беруть учас­ті у діяльності політичних партій і не надають політичним партіям фінансової підтримки, не висувають кандидатів до ор­ганів державної влади, не ведуть агітації або фінансування виборчих кампаній кандидатів до цих органів" (ст. 5 вищезга­даного Закону). Відсутні будь-які правові форми союзу церкви й держави в різноманітних сферах суспільного життя. Церковні постанови не мають юридичної сили відносно держави і не по­винні суперечити її законам.

Будучи суб'єктом правових відносин, релігійні організації не мають права втручатись у правотворчу, правозастосовну і правоохоронну діяльність державних органів, у механізм право­вого регулювання суспільних відносин, а також у систему правосуддя. Особливість релігійних організацій як суб'єкта пра­вових відносин виявляється в тому, що їхня правосуб'єктність обмежується чітко визначеними правовідносинами, вступ у які є необхідним і неминучим для здійснення функціональних обо­в'язків. Останні в структурі державно-правового порядку визна­чаються законодавством про свободу совісті та релігійні орга­нізації.

Помилковою є думка, що діяльність релігійних організа­цій має бути скерована виключно на задоволення релігійних по­треб віруючих. Відокремлення церкви від держави, суспільно-релігійна діяльність конфесій в Україні базуються на принципах

свободи совісті й віросповідання, які гарантують релігійним організаціям, окрім зазначеної діяльності, інші широкі повно­важення.

Режим відокремлення церкви від держави не забороняє соціально-культурної та ідеологічної діяльності релігійних орга­нізацій у суспільстві, співробітництва останніх із державними та громадськими організаціями з питань культурно-виховної, добродійної роботи тощо. "Релігійні організації, - наголошує вищеназваний Закон, - мають право брати участь у громадсько­му житті, а також використовувати нарівні з громадськими об'єднаннями засоби масової інформації... Священнослужителі мають право на участь у політичному житті нарівні з усіма гро­мадянами" (ст. 5). Отже, правовий статус відокремленої від держави церкви не виключає участі останньої в соціально-куль­турній сфері, а священнослужителям не забороняє брати участь у державно-політичних відносинах. Водночас залишаються не-визначеними роль і місце церкви як інституту в державно-полі­тичному процесі. Як інтегральний чинник у державі, особливо за розбудови національної державності, церква та релігійні органі­зації беруть активну участь у політиці держави (наприклад, зовнішній), зокрема впливають на внутрішньополітичну стабі­лізацію суспільства. Відповідно до цього кожна держава по­винна мати певну концепцію політики стосовно церкви, нада­вати моральну та організаційно-політичну підтримку національ­ним церквам, залучати до окремих політичних акцій.

Принцип відокремлення церкви від держави покладено в основу державно-правових інститутів України і, зокрема, в основу інституту права на свободу совісті. Тому релігійні організації зобов'язані додержуватися вимог чинного законо­давства і правопорядку. Жодна релігійна організація в Україні не може діяти, якщо вона не дотримується або порушує режим відокремлення церкви від держави. Відповідно до ст. 16 згадуваного Закону, в разі порушення цього режиму релігійною організацією, що є юридичною особою, її діяльність припи­няється в судовому порядку.

Теми рефератів

1. Шляхи розвитку України як багатоконфесійної держави.

2. Забезпечення повноцінного правового статусу церкви в Україні.

Запитання для самоперевірки

1. Які законодавчі акти регулюють свободу віроспо­відання в Україні?

2. Які основні положення визначені в галузі релігійного життя в Україні?

3. Яким чином розподіляються права і обов'язки між церквою і державою в Україні?

4. Охарактеризуйте основні положення Закону "Про свободу совісті та релігійні організації".

5. Яким чином вирішуються кадрові питання в релігійних організаціях? Чи припустиме втручання держави до релігійних організацій?

Література

1. Алексеев В.П., Панин А.В. Философия. - М.: Проспект, 1999.

2. Андрущенко В.П., Михальченко М.І. Сучасна соціальна філософія. — К.: Генеза, 1996.

3. Бичко А.К., Бичко І.В., Табачковський В.Г. Історія філософії. - К.: Либідь, 2001.

4. Бичко І.В., Бойченко І.В., Табачковський В.Г. Філо­софія. -К.: Либідь, 2002.

5. Введение в философию / Авт. коллектив И.Т. Фролова-М.: Политиздат, 1989.

6. Вступ до філософ.ії / За ред. Г.І. Волинки - К.: Вища школа, 1999.

7. Горський В.С. Історія української філософії. - К.: Наукова думка, 1997.

8. Ерьішев А.А. Религиеведение. -К.: МАУП, 2001.

9. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство. - К.: Наукова думка, 1998.

10. Лубськип В.І. Релігієзнавство. - К.: Вілбор, 1997.

11. Петрушенко В.Л. Основи філософських знань. - К.: Каравела, 2002.

12. Причепій С.М., Чернгй А.М., Чекаль Л.А. Філософія. -К.: Академвидав, 2003.

13. Релігієзнавство. /За ред. М.Ф. Рибачука - К.: Освіта, 1997.

14. Релігієзнавство /За ред. С.А. Бублика - К.: Юрінком Інтер, 1999.

15. Спиркин А.Г. Философия. - М.: Гардарика, 1998.

16. Філософія. І За ред. М.І. Горлача. - Харків: Консум, 2000.

17. Філософія І За ред. І.Ф. Надольного - К.: Вікар, 2001.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 460 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Самообман может довести до саморазрушения. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2537 - | 2391 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.