Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Людська діяльність як особливий спосіб саморуху об'єктивної та суб'єктивної реальності




Література: 1, с. 446 - 450; 5, с. 56 - 68 (т. 2); 17, с. 140 -

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Діяльність поєднує людину зі світом. Саме через діяль­ність людина демонструє свої духовні здібності, і до того яс­кравого виявлення набувають природні процеси, що включені в людську діяльність.

Говорячи про зв'язок саморуху матерії та активності людини, слід пояснити суть поняття "людська діяльність". Сво­єю діяльністю людина впливає на природу та соціальний світ, з іншого боку - зміни у світі, саморух об'єктивної та суб'єктивної реальності змінюють і саму особистість. Під цією дією одні риси людини змінюються суттєво, інші - незначним чином, треті -деградують. Слід зазначити, що характер та форми цього взає­мозв'язку залежать від історичних умов, природи того чи іншого суспільного устрою, рис даної особистості.

Становище людини у світі є перебуванням на перехресті двох нескінченностей: з одного боку - нескінченність Космосу, Всесвіту, природи, а з іншого - нескінченність людських влас­них проявів. Саме людина одночасно прилучена до кінцевого та нескінченного, існуючи на перехресті одвічних буттєвих аль­тернатив: духу і тіла, неба і землі, одиничності та всезагальності, свободи та необхідності. Кожне людське життя фактично є ва­ріантом вирішення та поєднання названих альтернатив. Людина є особливою істотою у світі, бо саме людська діяльність є своє­рідним способом саморуху об'єктивної та суб'єктивної реаль­ності.

Слід зазначити, що у сучасному світі вплив людини на природу має відверто руйнівний характер. Руйнівна діяльність людини може спричинити загибель усього живого на Землі.

Теми рефератів

1. Зміни в особистості під впливом змін у світі.

2. Людська діяльність на межі кінцевого і нескінченного.

Запитання для самоперевірки

1. У чому полягає особливість людської діяльності?

2. Яким чином діяльність поєднує людину зі світом?

3. Яким чином людська діяльність є варіантом вирішен­ня буттєвих альтернатив?

4. Чому людська діяльність загрожує фізичному існуван­ню людства?

Тема 1.6. Філософське вчення про розвиток. Закони діалектики

Самостійна робота 6

Питання 1

Сутність альтернативних концепцій діалектики (метафізика, "негативна" діалектика, софістика, еклектика, догматизм, релятивізм)

Література: 5, с. 105 - 107 (т. 2); 16, с. 650 - 667; 17, с. 166 -174;

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ'

Діалектика є загальною теорією розвитку всього сущого, яка адекватно відображає еволюцію у своїх законах, категоріях та принципах. Поняття "діалектика" має величезну кількість ви­значень:

1) мистецтво суперечки, вміння вести полеміку;

2) компромісний стиль мислення;

3) теорія розвитку "абсолютної ідеї" та "абсолютного ду­ху" (за Г. Гегелем);

4) вчення про зв'язки об'єктивного світу;

5) теорія розвитку матеріального світу (К. Маркс);

6) наука про загальні закони розвитку природи, суспіль­ства і пізнання;

7) логічне вчення про закони і форми відображення об'єктивного світу;

8) теорія пізнання, яка враховує його складність і супе­речливість, використовуючи при цьому закони, категорії і прин­ципи діалектики;

9) загальний метод, методологія наукового пізнання, творчості взагалі.

Метафізика є антиподом діалектики як теорії розвитку, В історико-філософському аспекті поняття "метафізика" має кілька значень:

1) вчення про недоступні досвідові принципи і начала буття;

2) синонім філософії;

3) щось малозрозуміле, абстрактне (в переносному розу­мінні);

4) наука про з'ясування світоглядних питань, які не осягаються за допомогою конкретних наук;

5) концепція розвитку, метод пізнання, який є альтер­нативний діалектиці.

Діалектика та метафізика як альтернативні концепції є протилежними за рядом важливих показників: джерелом розвитку, руху та зміни; розумінням зв'язку старого і нового; механізмом переходу від старої якості до нової; спрямованістю розвитку; розумінням суті істинного знання, суті пізнання; за стилем самого мислення та побудовою наукової картини світу.

Критичний, негативний бік діалектики перебільшували, абсолютизували представники "негативної" діалектики (Т. Адорно, Ж.-П. Сартр). Можна визначити такі основні поло­ження і принципи "негативної" діалектики:

1. Діалектика взагалі може бути зрозумілою тільки як "негативна", що проявляється у різноманітних формах запе­речення.

2. "Негативна" діалектика властива суб'єкту, не має об'єктивного значення і має відношення лише до свідомості. При цьому осторонь залишається об'єктивна діалектика, яка панує в природі.

3. Єдиним джерелом заперечення виступає "Я", свідо­мість. Здатність людини заперечувати становить зміст існування.

4. "Негативна" діалектика є суб'єктивною, бо суб'єктом заперечувальності є людина.

5. "Негативна" діалектика дає таке уявлення про один із основних законів діалектики ("заперечення заперечення"), яке за будь-яких обставин не може перейти у позитивність (Т. Адорно).

6. "Негативна" діалектика є тотальною критикою всього сущого. Мова йде про критику лише як знищення, руйнацію.

Отже, "негативна" діалектика є суб'єктивістською кон­цепцією, яка виходить з абсолютного заперечення всього сут­нього, тотального критицизму, самозаперечення, а тому не ви­ходить за межі метафізики. "Негативна" діалектика - це анти-діалектика.

Альтернативами діалектики є софістика і еклектика.

Софістика (від грец. зорпізіез - "мудрець") була вченням представників школи софістів, що склалася у другій половині Уст. до н.е. в Афінах. Софісти вчили використовувати набуті знання у сфері дискусії та полеміки. Софістика використовує міркування, засновані на навмисному порушенні законів логіки, і за багатьма своїми ознаками наближається до метафізики.

Еклектика (з грец. - "обираю") є алогічною концепцією, що грунтується на свавільному виборі, на випадковому поєд­нанні різних сторін речей, на суб'єктивістському поєднанні еле­ментів, положень різних вчень, концепцій, поглядів тощо. Образно кажучи, еклектика с "мішаниною", саме тому вона не вважається ані теорією розвитку, ані теорією пізнання, ані ме­тодом, ані світоглядом.

Догматизм (з грец. - положення, що сприймається на віру, без доведення) є абстрактним способом розгляду теоре­тичних і практичних проблем, коли при їх вирішенні не вра­ховуються ні обставини місця, ні обставини часу. Догматизм став однією з причин появи кризових явищ в економіці, со­ціальній та духовній сферах, тому що авторитарні судження стали беззаперечними істинами. Фактично догматизм веде до оманливості.

Зворотним боком догматизму є. релятивізм.

Релятивізм (з грец. - "відносний") - теоретико-пізна-вальна концепція, яка виходить з однобічного з'ясування суті

істини, перебільшення моменту її відносності, тобто інтер­претації результатів процесу пізнання.

Таким чином, якщо розглядати діалектику як теорію розвитку, то її антиподами є метафізика і "негативна" діалек­тика"; якщо розглядати діалектику як логіку, то її альтернативою є софістика і еклектика; якщо розглядати діалектику як теорію пізнання, то її альтернативою виступають догматизм і реля­тивізм.

Теми рефератів

1. Софістика і еклектика - альтернативи діалектики як логіки.

2. Догматизм як альтернатива діалектики. Його наслідки.

Запитання для самоперевірки

1. Пояснити сутність альтернативних концепцій діалек­тики.

2. Особливості метафізики як альтернативи діалектики.

3. Особливості "негативної" діалектики.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1877 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Так просто быть добрым - нужно только представить себя на месте другого человека прежде, чем начать его судить. © Марлен Дитрих
==> читать все изречения...

2497 - | 2245 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.