Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Єдність предметно-діяльного формування і саморозвитку людини, матеріальне буття і небуття




Література: 11 с. 138 - 142;17, с. 330 - 333.

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Проблема буття - це проблема сутності всього існую­чого, а також проблема єдності світу як цілого.

Буття постає як абстракція високого, навіть гранично ви­сокого рівня. Усвідомити, що таке буття, "схопити" його змісто­вий центр у думці надзвичайно важко. Навіть послідовно проду­мати, який зміст несе проста часточка "є", що ми її вживаємо майже в усіх наших судженнях, настільки непросто, що з цього приводу існують різні підходи та тлумачення. Отже, у самому понятті буття прихований певний парадокс: це давнє, а тому й дуже широко вживане поняття, а з іншого боку, воно настільки складне, що майже не піддається охопленню.

Фундаментальність проблеми буття для філософії пов'я­зана насамперед із тим, що філософія виконує функцію люд­ського світоорієнтування, а буття - це найширше філософське поняття, і тому воно постає як граничний, цільовий, стратегіч­ний людський орієнтир.

Коли ж ми маємо справу з людським світоорієнтуванням, то ми повинні мати на увазі кілька принципово важливих його аспектів.

Передусім, орієнтири нашого життєвого самоутвердження повинні фіксувати певні виміри, прояви або характеристики світу, в якому ми перебуваємо.

Поняття буття має фіксувати певні характеристики сві­ту, а також і певні ознаки, за якими ми могли б відрізняти буття від небуття. У цьому аспекті ми, з одного боку, спираємося на дані сучасної науки про світобудову, з іншого боку - на її істо­ричний досвід, що засвідчує певну відносність наших уявлень про сутність, стани та форми проявів буття. Крім того, у питанні про ознаки буття ми змушені виходити за межі науки, тому що саме це питання перебуває у залежності від розуміння і тлума­чення сутнісних коренів буття. Цей вихід здійснюється у сфери філософії, метафізики та теології.

Умовою визначення буття як гранично широкої категорії є зіставлення його з небуттям. Але в реальному життєвому досвіді ми ніде і ніколи безпосередньо не стикаємося із небуттям як таким. Коли зникають певні матеріальні речі, змінюється природа, явища, вмирають живі істоти, ми розуміємо, що все це ще не є переходом у небуття, адже при цьому немає повного зникнення, а є лише перетворення певних форм та вимірів того, що існує, в інші форми та виміри.

Отже, у такому розумінні й небуття, і всі матеріальні форми, що підлягають змінам, постають як відносні. Вони визначають не буття як таке, а лише його прояви. Для того, щоб визначити буття, слід було б знайти його не відносні, а абсолютні межі. З такими межами конкретні науки ніколи не стикаються хоча б тому, що для них с саме поняття. Коли філософія ставить питання про абсолютні межі буття, вона намагається вивести на рівень людського розуміння те, що не є предметом або елементом практичного та пізнавального досвідів. Тому тут починається та галузь знання і пізнання, яка дістала назву метафізики, тобто галузь знання, що перевищує фізику, перебуває над фізикою.

Життєві орієнтири, якими керується людина, лише тоді можуть бути надійними, коли вони є не скороминущими, не частковими, а фундаментальними за значенням, обсягом та кон­центрацією наших знань і прагнень. Оскільки філософське розу­міння буття відповідає усім названим вимогам, воно й постає водночас і фундаментальним, і універсальним, і цільовим орієн­тиром для людини.

Усі названі характеристики поняття буття перетворюють його і на чинник сенсоутворення у людській свідомості. Справді, якщо це поняття охоплює усі аспекти людського знання та до­свіду, воно все це водночас і концентрує, об'єднує, а тому надає усьому певного кінцевого спрямування, що для свідомості по­стає у статусі отримання певного сенсу. У зв'язку з цим роз­криваються людські виміри проблеми буття: буття постає як універсальна цінність.

Зазначений аспект проблеми буття досить очевидно по­стає у рамках релігійної свідомості та теології. У більшості розвинених релігій основною життєвою метою людини є або досягнення вищого буття, або його збереження від небуття та руйнування. Наприклад, у релігійному напрямі індійського джай­нізму запорукою спасіння людської душі та досягнення стану блаженства є відсутність насильства, незаподіяння шкоди будь-чиєму життю. У християнстві вважається, що людина своєю вірою та непохитним бажанням позбутися гріха може врятувати не лише себе та свою душу, а й змінити стан усієї природи, сприяти переходу її до існування у стані гармонійного та нічим не ушкодженого буття. Це релігійно-теологічне прозріння у XX ст. набуло загального визнання: загрозлива еко­логічна ситуація, що стала наслідком науково-технічного прогресу, наблизила людство до загибелі та до розуміння саме такої міри відповідальності - відповідальності людини за стан буття взагалі. Отже, людина опинилася віч-на-віч із буттям; тепер вона змушена ставитися до буття не лише як до аб­стракції, а як до реального складника своєї життєдіяльності. Звичайно, що за таких обставин людина вже не може задоволь­нятися надто туманними уявленнями про буття; з'явилася необхідність визначити більш однозначно, що можна вважати підвалинами буття та яким чином людина з ними пов 'язана. Звернемося ще до одного важливого аспекту в людському вимірі буття. Річ у тім, що для людини питання про буття ор­ганічно поєднане з питанням про смерть. Врешті-решт, із не­буттям людина ретельно стикається через факт смерті. Тілесно, фізично людина, коли вмирає, вступає у світовий кругообіг речовини та енергії. Але людина і людське буття, як вже за­значалося, не зводяться до життя організму. Куди зникає саме те, у чому концентрується людський початок буття? Що залиша­ється від людини після закінчення її фізичного існування? З давніх часів люди сповідували тезу про те, що ніщо в цьому світі не виникає з нічого (таке, як відомо, можливе лише в акті божественного творення світу) і не зникає без наслідків. Отже, і те основне, що становить центр і зосередження буття людини людиною, також не може зникнути безслідно. Факт смерті, його усвідомлення, осмислення змусив людину вже в давні часи замислитися над проблемами буття та небуття і зрозуміти ці проблеми як свої глибинні, вихідні, поза якими для людини навряд чи можливе свідоме регулювання своєї життєдіяльності.

Ці проблеми настільки важливі і фундаментальні, що де­які культурологи вважають: культуроутворення починається ли­ше після того, коли здійснюється свідоме поховання людини, тобто коли смерть усвідомлюється як явище надзвичайне, особ­ливе, а людина при цьому не зводиться до тілесного існування.

граничне широке загальне поняття
що фіксує характеристики та прояви світу

та ознаки буття через зіставлення з небуттям  
БУТТЯ

 

 
 


І постає як чинник сенсоутворення, найвища цінність для людини  
Та як міра її моральності відповідально ті

Проблема буття - це передусім проблема, що виникає і розкривається перед нами в гамлетівському окресленні: бути чи не бути! Що означає бути і як можна утриматися у бутті за умов мінливості та минущості будь-яких форм сущого? Чи може людина вважати себе чимось особливим щодо цих процесів, чи може уникнути розпаду та зникнення у світових метаморфозах? Усі ці питання належать до вічних і фундаментальних.

Питання З





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 599 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

80% успеха - это появиться в нужном месте в нужное время. © Вуди Аллен
==> читать все изречения...

2294 - | 2147 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.