Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Поняття міжнародної правосвідомості




С

учасні доктрини міжнарод­ного права по-різному став­ляться до питань міжнародної правосвідомості: від повно­го ігнорування її як явища, властивого міжнародному праву, до певної ідеалізації її можливостей у вирішенні проблем сучасності. Не склалося в сучасній науці міжна­родного права одностайності навіть щодо самого термі­на «міжнародна правосвідомість».

Одні автори гадають, що там, де йдеться про «міжна­родну правосвідомість», краще говорити про громадську думку (на різних етапах її об'єктивізації — від малих со­ціальних груп до міжнародних рухів та об'єднань) з при­воду того чи іншого міжнародно-правового явища. Інші автори вважають за краще говорити не про «міжнародну правосвідомість», а про «міжнародний правовий світогляд» або «юридичний світогляд на міжнародні відносини».

Навіть серед прихильників терміна «правосвідомість» (а це, як правило, здебільшого вчені колишньої радян­ської школи міжнародного права) немає одностайності: в одних відповідне явище охоплюється терміном «міжна­родна правосвідомість», у других — «правосвідомість на-


Поняття міжнародної правосвідомості

родів», у третіх — «міжнародно-правова свідомість», у чет­вертих — «демократична правосвідомість прогресивного людства» тощо, залежно від ідеологічної заангажованості авторів.

Багато науковців не схильні вбачати в «міжнародній правосвідомості» цілісного, системного характеру усвідом­лення сучасних міжнародно-правових явищ, а тому відда­ють перевагу термінам «міжнародно-правова свідомість народів», «міжнародно-правова свідомість держав», «між­народно-правова свідомість населення», «міжнародно-правова свідомість світового співтовариства» тощо — аж до «міжнародно-правової свідомості державних діячів, ди­пломатів, членів парламенту» (І. І. Лукашук); «міжнарод­но-правова свідомість не суб'єктів міжнародного права, а їх представників» (Ю. Я. Баскін, Д. І. Фельдман); «міжна­родна форма правосвідомості» (Ю. М. Колосов, В. 1. Куз­нецов) та ін.

Варто зазначити, що радянські вчені, хоч і не домов­лялися про визнання спільного терміна, майже були од­ностайні в тому, що явище міжнародної правосвідомості (або іншої відповідної назви) характерне для міжнарод­но-правової надбудови всіх етапів розвитку міжнародного права.

«Міжнародна форма правосвідомості, — зазначає Ю. М. Колосов, — виникла не менш як п'ять тисяч років тому як результат усвідомлення людьми свого інтересу»1. Дещо інакше, але знову-таки з виникненням міжнарод­ного права пов'язує становлення міжнародної правосвідо­мості І. І. Лукашук: «Фундамент сучасного міжнародного права було закладено Статутом ООН». Час зародження міжнародного права він також вважає значно пізнішим, а про появу міжнародно-правової свідомості пише так: «На всіх етапах функціонування міжнародного права важлива роль належить міжнародно-правовій свідомості»2.

Для радянської науки міжнародного права було харак­терне й інше доктринальне вирішення співвідношення в часі «міжнародна правосвідомість — міжнародне право». Окремі автори (С. В. Черниченко, М. Ш. Пацація та ін.) вважали, що міжнародна правосвідомість не завжди ви­никає там і тоді, де і коли виникає міжнародне право,

1 Международное право. М., 1995. С. 9—10.

2 Лукашук И. И. Международное право. Общая часть. М., 1996. С. 162.


Глава XI Міжнародна правосвідомість


Поняття міжнародної правосвідомості


 


зокрема його норми, що її відлік слід починати від періо­ду виникнення держави до появи норм міжнародного права. Причиново-наслідковий зв'язок появи міжнарод­ної правосвідомості та її сутність вказані автори розкри­вали так: «Суттєве значення для становлення міжнарод­но-правової свідомості мало виникнення держав. Ще до появи міжнародного права перед ними постала потреба в особливій регламентації відносин між собою. 1 цю потре­бу було реалізовано завдяки міжнародно-правовій свідо­мості, яка склалася і розвивалася на основі налагодження матеріальних, економічних відносин між державами, що не мали ще правової форми, а виступали як «обмін речей між різними націями».

На думку зазначених авторів, різний час появи тер­мінів «міжнародної правосвідомості» та «міжнародного права» має значення не стільки часової пріоритетності, скільки розуміння сутності як міжнародного права, так і міжнародної правосвідомості.

На ранньому етапі розвитку класового суспільства, зазначають ці автори, а також у періоди соціальних ка-таклізмів місце правових норм через їх відсутність посіда­ла правосвідомість. Інакше кажучи, конкретні ситуації вирішувалися, коли це визнавалося необхідним владами держав, виходячи з їхніх уявлень про правомірне і про­типравне. Причому такі рішення були юридично значу­щими, розглядались як обов'язкові і забезпечувалися при­мусовою силою держави.

У подібних випадках правовідносини виникали за відсутності правової норми (точніше — фактичні відно­сини, які вже виникли або які складалися) в результаті владних рішень і розглядалися як правовідносини. У зв'яз­ку з цим постає цікаве загальнотеоретичне запитання, що має важливе значення і для теорії міжнародного права: чи можна визначати міжнародне право тільки як систе­му норм? Як правило, цим і обмежуються. Але якщо на якихось етапах розвитку людського суспільства в будь-якому разі фактичні відносини стають правом, а право­свідомість виступає замість правових норм як регулятор суспільних відносин, то чи не доцільно їх охопити таки­ми визначеннями?1

1 Див.: Черниченко С. В. Международное право: современные теоре­тические проблемы. М., 1993. С. 15—16.


Автор дав негативну відповідь на своє запитання: між­народна правосвідомість, будучи формою суспільної сві­домості, тобто будучи частиною правової надбудови, разом з тим не входить у поняття міжнародного права як системи правових норм. Але інші питання, як-от: чи варто обмежу­вати визначення міжнародного права тільки через систему норм, що таке міжнародна правосвідомість тощо не були вирішені. І залишаються дискусійними до цього часу.

В радянській науці міжнародного права підтримували­ся два принципово різні розуміння сутності міжнародної правосвідомості: 1) як усвідомлення класової неоднорід­ності міжнародного права і 2) як сукупності міжнародно-правових поглядів, уявлень, ідей на міжнародне право.

Перше розуміння було превалюючим, незважаючи на його деструктивність. Його автори штучно поділяли між­народну правосвідомість на: а) соціалістичну, б) імперіа­лістичну і в) загальнодемократичну. Співвідношення між цими «компонентами» міжнародної правосвідомості її ав­тори (М. Ш. Пацація) вбачали таким: імперіалістичні по­гляди посідають у загальній структурі міжнародно-право­вої свідомості дедалі менше місця («залишки минулого»); основна маса ідей, понять, оцінок сучасної міжнародно-правової свідомості має загальнодемократичний характер («основи теперішнього»). Попри всю прогресивність за­гальнодемократичної свідомості, вже сформувалися ще більш передові міжнародно-правові уявлення — соціалі­стичні («початки майбутнього»).

Звичайно, за такого розуміння складових міжнародно-правової свідомості її головна тенденція вбачалась у зрос­танні ролі соціалістичних поглядів на міжнародній арені, в боротьбі з «імперіалістичною міжнародною правосвідо­містю». А звідси вимога класової боротьби і пошук «зов­нішнього ворога» стали домінуючими для «соціалістичної міжнародної правосвідомості». Власне, аналіз проблем, властивих міжнародній правосвідомості, був згорнутий за рахунок висування на передній план проблем «класової, ідеологічної боротьби в міжнародному праві».

Цим, до речі, можна пояснити, чому соціалістична наука міжнародного права так мало досягла в розкритті сутності міжнародної правосвідомості порівняно з буржу­азними вченими, більшість яких взагалі вважали цю про­блему надуманою і її спеціально не вивчали.


 




Глава XI Міжнародна правосвідомість


Суб'єкти міжнародно-правової свідомості


 


Коли радянські вчені (Г. 1. Тункін, Р. Л. Бобров та ін.) в основі соціалістичної міжнародної правосвідомості вбачали «політичну боротьбу між державами двох проти­лежних суспільних систем», «ідеологічну боротьбу між соціалістичними і капіталістичними державами», то, оче­видно, можна було передбачити результат такої боротьби.

І згодом нещирим було зізнання окремих авторів у своїх помилках, бо воно вкотре звелося до пошуку зов­нішнього ворога. «Звичайно, — визнавав Г. І. Тункін, — ідея мирного співіснування вмішувала два елементи. Пер­ший елемент, практично політичний, означав добросу­сідські відносини. Другий елемент — ідеологічний — оз­начав світову революцію. Мирне співіснування розгляда­лось як засіб забезпечення світової революції; вважалося, що в мирних змаганнях із капіталізмом соціалізм доведе свої переваги і таким чином переможе.

Ідеологічний елемент ідеї мирного співіснування пе­ребував у суперечності з її першим елементом... Проте за­хідні держави відкинули ідею мирного співіснування двох протилежних систем, що спричинило конфронтацію в міжнародній системі»1.

Але ж не вони (західні держави) нав'язали ідею класо­вої, ідеологічної боротьби, світової революції. Революція, боротьба є відносинами відокремленості. їх право не ре­гулює. Право може функціонувати тільки у відносинах зв'язку. 1 коли йдеться про розвиток боротьби, то одно­значно йдеться про згортання права. Єдиним винятком у цій закономірності є боротьба за право.

У міжнародній правосвідомості виокремлення класо­вих відмінностей не може бути коректним і продуктив­ним, адже у своїй основі, у своїй головній спрямованості воно є деструктивним, таким, що поділяє її на антагоні­стичні компоненти, а це веде до руйнації взагалі.

Тому потребує суттєвого переосмислення класичний радянський підхід до визначення міжнародної правосвідо­мості «як специфічної галузі правової форми свідомості, а відповідно й частини особливої міжнародно-правової надбудови, яка виражає у формі відомих правових ідей, понять, оцінок індивідуальних і соціальних суб'єктів су­спільних відносин різної класової природи об'єктивну

1 Международное право. М., 1994. С. 44—45.


соціальну потребу в певному міжнародно-правовому ре­гулюванні міждержавних відносин»1.

За різних класових підходів до регулювання міжнарод­них відносин, як правило, один результат — нульовий. Міжнародна правосвідомість — це спільність ідей, понять і поглядів. Інакше вона не склалася б як окреме явище. Тим більше таке, що суттєво впливає як на правотвор-чість, так і на правозастосування в міжнародному праві. Явище, яке внутрішньо роздирається суперечностями, мо­же мати лише негативний вплив іззовні. А такий прояв міжнародна правосвідомість якщо й має, то він не є для неї головним і закономірним.

Отже, враховуючи досягнення і недоліки у встанов­ленні сутності поняття міжнародної правосвідомості, її можна визначити як сукупність поглядів, уявлень, ідей учасників міжнародних відносин щодо сутності необхід­них міжнародного права, міжнародної законності та між­народного правопорядку.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-12; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 460 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Своим успехом я обязана тому, что никогда не оправдывалась и не принимала оправданий от других. © Флоренс Найтингейл
==> читать все изречения...

2407 - | 2227 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.