Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Західна Україна в складі Австро-Угорської імперії в другій половині ХІХ ст.




Після придушення революції 1848 р. в Австрії почався наступ реакції. Галичина до травня 1854 р. трималася на воєнному стані. В Австрії був відновлений абсолютистський режим, введена цензура, громадські організації заборонялися. Управління Галичиною здійснювалося намісником, якому підпорядковувалася адміністративно-поліцейська влада.

Наростання селянського руху, незадоволення австрійської буржуазії, національне пробудження поневолених народів змусило уряд Австрії приступити до розробки конституції (конституція 1849 р. так і не була введена). За прийнятою у 1867 р. конституцією Австрійська імперія перетворювалася на дуалістичну Австро-Угорську монархію і ділилася на 2 частини: Ціолейтанію (до якої входили Галичина і Буковина) і Транслейтанію (якій передавалася Закарпатська Україна). Офіційно конституція проголошувала національну рівноправність, право на вільний розвиток. Але фактично влада у Східній Галичині знаходилася в руках польського панства, що продовжувало наступ на українців.

За реформою 1848 р. (скасування панщини) держава викуповувала у поміщиків селянські землі, але за це селяни, починаючи з 1858 р., сплачували державі борг протягом 40 років. Внаслідок реформи селянське землеволодіння у Східній Галичині зменшилося (2/3 селянських господарств мали менше 10 моргів землі, а 1/4 до 2 моргів). Зберігалося велика поміщицька земельна власність, що складала 41,1% земельної площі Східної Галичини.

Змінився характер робочої сили на селі. Якщо у перші пореформені роки були поширені відробітки селян за орендовану землю, то наприкінці ХІХ ст. почала переважати вільнонаймана робоча сила (у 1900 р. у сільському господарстві Галичини працювало 160 тис. постійних і 173 тис. поденних робітників). Новітня сільськогосподарська техніка (кінні молотарки, віялки, сівалки, парові плуги, локомотиви та ін.) з’являлася лише в окремих господарствах, а решта користувалися старими знаряддями праці.

У промисловому відношенні західноукраїнські землі залишалися найвідсталішими провінціями Австро-Угорщини і фактично перетворилися на колоніальний придаток більш розвинутих частин імперії.

З відміною панщини зросла кількість найманих робітників. У промисловості переважали постійні, а в сільському господарстві поденні робітники. Матеріальне становище промислових робітників було скрутним: зарплата не задовольняла їхніх життєвих потреб, в окремих випадках вона частково замінювалася сіллю, горілкою, пивом чи іншими товарами. Незважаючи на закон про 11 - 12-годинний робочий день, він подекуди тривав 13 – 16 годин.

У зв’язку з усім цим у 70-х роках ХІХ ст. у Східній Галичині значного поширення набрав страйковий рух. І якщо спочатку страйкарі висували в основному загальні економічні вимоги (підвищення заробітної плати, скорочення тривалості робочого дня тощо), то після проведення об’єднаного з’їзду соціал-демократичної партії Австрії 31 грудня 1888 року, на якому була прийнята програма дій, вимоги стали більш конкретними (введення загального виборчого права для осіб, що досягли 21 року, 8-годинного робочого дня, заборони праці дітей віком до 14 років, зменшення робочого дня для підлітків до 6 годин на день і т.п.).

На селі відповіддю на несправедливе вирішення земельної проблеми стали захоплення селянами панських угідь, потрави і вирубки поміщицьких посівів і лісів та інше. Регіональною особливістю селянського руху на західноукраїнських землях наприкінці ХІХ ст. стала його політизація, яка проявлялася в боротьбі за рівні політичні й національні права українського населення. З’явилася нова форма протесту – віча (мітинги), на яких селяни наполягали на введенні загального виборчого права, припиненні конфіскації прогресивних газет і журналів, а також висувалися економічні вимоги – зниження цін на сіль, створення фонду ліквідації заборгованості селян і т.п.

Суспільно-політичний рух на західноукраїнських землях у другій половині ХІХ ст. був надзвичайно строкатим, суперечливим і активним. Одну з течій суспільно-політичного руху становили москвофіли, які не визнавали існування українського народу та його мови, пропагували ідею “єдиної неподільної російської народності” від Карпат до Камчатки. Такі ідеї цілком влаштовували правлячі кола Росії, й вони надавали москвофілам таємну грошову допомогу для публікації їхніх видань.

Протилежну їм позицію на західноукраїнських землях займали народовці, які у вирішенні внутрішніх проблем орієнтувалися на український народ, доводили, що українці - це окрема нація, і намагалися підвищити культурно-освітній рівень та національну свідомість українського народу. Народовці пропагували твори класиків нової української літератури Т.Шевченка, І.Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка та інших. Із народовцями підтримували тісні зв’язки наддніпрянські громадівці. Діяльність народовців виявлялася у двох формах: 1) пропаганда національних і культурно-освітніх ідей у періодичних виданнях (журнали “Вечорниці”, “Мета”, “Русалка”, “Правда”); 2) пропаганда національних ідей через створювані ними різні товариства, установи, гуртки, культурно-освітні заклади тощо (це насамперед товариство “Просвіта”, створене у 1868 році, і Літературне товариство ім.Т.Г.Шевченка, засноване у 1873 році).

Згодом народницький рух розділився на угодівців і радикалів. Угодівці проголосили “нову еру” у відносинах з австрійським урядом. Вони підтримували його політику, за що австрійський уряд йшов українцям на певні поступки. Радикали створили Українську національно-демократичну партію, що висунула своїм завданням боротьбу з “новоерівцями”, а також прагнула до утвердження ідеалів наукового соціалізму, демократизації суспільного життя тощо.

Розвивалася і соціалістична течія суспільно-політичного руху. Активним популяризатором марксизму на початковому етапі своєї діяльності був І.Я.Франко (1856 – 1916). І.Франко – людина широкого творчого діапазону. Він був автором численних віршів, прозових творів, п’єс, критичних статей та рецензій. У 1899 році на базі Галицької соціал-демократичної партії з’явилася Українська соціал-демократична партія.

Тема 25. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ В ХІХ ст.

Дворянський період національно – культурного відродження.

Народницький період.

Розвиток духовної культури.

Мистецтво.

Дворянський період національно-культурного відродження

В кінці ХVIII - на початку ХІХ ст. у середовищі освіченого українського дворянства пробуджується інтерес до історичного минулого свого народу, що проходить під гаслом: “лицем до козаччини”. Розпочинається збирання літописів, хронік та ін., на основі яких з’являються праці з історії України (“Історія Малої Росії”, “Землеописания о Малыя России”). У 1846 р. друкується визначний анонімний історичний твір “Історія русів” – перша політична історія України. Потяг до побуту, звичаїв, традицій і обрядів українського народу призвів до появи праць із фольклористики. У 1818 році з’являється “Грамматика Малорусского наречия” – перша граматика живої української мови. В 1805 р. у Харкові відкривається український університет, в якому створюються наукові товариства. Основоположником української прози став Г.Квітка – Основ’яненко (“Сватання на Гончарівці”). Разом з ним у літературу приходять історик і письменник М.Костомаров, поети Метлинський та Є.Гребінка. Центрами театрального мистецтва стали Харків і Полтава. Талановитий актор М.Щепкін перейшов від класичної манери гри до реалістичної. В архітектурі панував класицизм, а на початку ХІХ ст. – ампір. Одним з найталановитіших скульпторів цього періоду вважається І.Мартос (пам’ятники Мініну і Пожарському в Москві та А.Рішельє в Одесі). У 1853 році в Києві споруджено пам’ятник князю Володимиру Великому (проект Демут-Малиновського та Толя, спорудив П.Клодт). У розвиток живопису важливий внесок зробили Шевченко, Жемчужников, Трутовський.

Народницький період

Ділиться на романтичний – діяльність Кирило-Мефодіївського братства, і світський – діяльність “Старої Громади”. Проходить під гаслом: “лицем до народу”.

У 1834 р. в Києві був відкритий університет, навколо якого згуртувалися романтики на чолі з професором М.Костомаровим, а також П.Кулішем, В.Білозерським, М.Гулаком та Т.Марковичем. У грудні 1845 року вони заснували таємну політичну організацію “Кирило-Мефодіївське братство”. У квітні 1846 року до товариства увійшов Шевченко. Програмний документ - “Книга буття українського народу”. Мета: утворити слов’янську федерацію з центром у Києві, перебудувати суспільні відносини на засадах християнства. У 1847 році товариство було розгромлене, а більшість членів заарештовані.

У 50-х рр. студенти Київського університету створили таємний гурток “хлопоманів”. Його мета: зблизитися з селянством, ліквідувати царизм, кріпацтво, встановити республіканський устрій. У 50-х – 60-х рр. в Україні панує народництво. Його представники були переконані в тому, що християнська мораль і національна культура збереглися лише в селян. Створилися громади для поширення освіти. Перша “Українська Громада” виникла в Києві під керівництвом історика Антоновича. За її прикладом подібні організації виникають у Харкові, Полтаві, Чернігові, Одесі. Громади створили на Україні цілу мережу недільних шкіл з українською мовою навчання, видавали підручники з української мови. У 70-х рр. відбулося відродження народництва. Учасники громад – українофіли - були також і соціалістами –демократами. З’являються праці з історії Марковича, Костомарова, Куліша; у Києві діє історичне товариство В.Антоновича. У 1873 р. в Києві відкрито відділ географічного товариства, яке проводило фольклорну і етнографічну роботу. Чубинський пише вірш “Ще не вмерла Україна” (опублікований у 1863 р. з нотами Вербицького).

Розвиток духовної культури

У розвитку мовознавства провідна роль належить О.О.Потебні. Його праці “Думка і мова”, “Замітки про малоруське наріччя”, “Мова і народність” актуальні і зараз. Глибокий слід в духовній культурі українського народу залишив поет і художник Т.Г.Шевченко. що своїми віршами та поемами розбудив історичну пам’ять українців. Шевченко бачив майбутнє України у рівноправній слов’янській федерації. Ідеї Шевченка продовжив М.П.Драгоманов, що виступив проти денаціоналізації; йому належать праці з історії, фольклору, етнографії та літературної критики. Важливе значення мала “філософія серця”, представник якої П.Д.Юркевич позначав сферу духовного життя “серцем”: душа знаходиться в глибині людського серця, вона є вічною, як і людина, що повністю залежить від Бога.

Мистецтво

У 60-х рр. “Артистичне товариство” в Єлисаветграді вперше поставило п’єсу Шевченка “Назар Стодоля” та оперу С.Гулака-Артемовського “Запорожець за Дунаєм”. У 1882 році в Єлисаветграді створено професійний театр, де грали М.Садовський, П.Саксаганський, М.Заньковецька, О.Вірина.

Серед архітектурних споруд виділяються оперні театри в Одесі, Києві та Львові. У скульптурі в реалістичному напрямі працювали Л. Позен, П.Забіла. У жанрі пейзажу реалістичний напрямок пропагували В.Орловський, С.Світославський, П.Левченко, С.Васильківський.

У музиці світову славу здобув композитор М.В. Лисенко, автор опер “Наталка Полтавка”, “Різдвяна ніч”, “Утоплена”, “Тарас Бульба”.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-12; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 525 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Стремитесь не к успеху, а к ценностям, которые он дает © Альберт Эйнштейн
==> читать все изречения...

2223 - | 2171 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.