Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Труднощі релігійного життя вірмен




24 жовтня 1681 р. вмирає Торосовим — останній єпископ національної Вірменської церкви в Україні та перший вірме-но-католицький архієпископ-митрополит. Після смерті То-росовича становище архієпископа в Україні значно ускладнилося. У провінціях унію було прийнято поверхово. Кам'янецькі уніати ще в 1672 р. покинули місто після його захоплення турками. Однак збільшилися інші вірменські колонії в Україні, зокрема в Станіславі, де стараннями священика Григорія Бальзамовича унія зміцніла. Утворилася вірменська парафія в Тисмениці.

Складніше було з єпископом, яким мав стати коад'ютор Хунаніан. Та ечміадзінський патріарх не відпускав Хунаніана з Великої Вірменії, сподіваючись, що за час його відсутності противники унії візьмуть гору і вірменські парафії в Україні повернуться в лоно національної Вірменської церкви. Але Вірмено-католицька церква вистояла завдяки старанням Габріеля Сахновича, а особливо Богдана Нерсесовича. У 1684 р. Нерсесович несподівано з'являється у Львові для виконання обов'язків адміністратора як апостольський вікарій. Він раз і назавжди ламає привілеї старійшин і звільняє Вірмено-католицьку церкву з-під їхньої опіки та контролю.

Таким чином, Вірмено-католицька церква почала звільнятися від впливу світських елементів. Однак ця акція Нерсесовича викликала сильне незадоволення вірмен, що відіграло певну роль у відкликанні його до Риму.

Переговори вірменських патріархів з королем Яном III Собеським дали змогу Хунаніану 3 жовтня 1686 р. повернутися до Львова. Зразу по поверненні Хунаніан почав приведення до унії всіх молдавських та валаських вірмен. У Львівській архідієцезії він провів реорганізацію на нових засадах усього церковного життя, звернувши особливу увагу на перебудову єдиного в Європі жіночого вірменського ордену. Історія цього ордену розпочалася ще в XVI ст., але до цього часу він не мав ані свого статуту, ані офіційного визнання. Остаточно статут ордену затверджено папою лише в 1690 р.

Крім цього, Хунаніан зайнявся упорядкуванням літургії та зміцненням дисципліни серед вірменського кліру. З цією метою він почав регулярно скликати місцеві синоди Вірмено-католицької церкви, перший з яких відбувався під його керівництвом у Львові в 1691 р. З цього часу у Вірмено-католицькій церкві поступово зникають залишки православного обряду.

На початку XVII ст. утворилися нові парафії вірмен у Городенці та Бережанах. Архієпископом-митрополитом стає Ян Тобіуш Августинович. В 1719 р. він їде в Рим, де йменується асистентом папського престолу, домашнім прелатом папи Климента XI, графом Римським.

Після повернення з Риму Ян Августинович заснував у Тисмениці братства св. Григорія Просвітителя та Непорочного зачаття Діви Марії, а також банк, прибутки якого допомагали місцевим священикам. При банку було також утворено (не без допомоги київського воєводи Юзефа Потоцького) нову вірменську парафію в Кутах. За Яна Августиновича світський елемент остаточно усунули від участі в церковних виборах. 27 лютого 1736 р. вперше без участі світських осіб Якуба Стефана Августиновича обрано коад'ютором Яна Августиновича, оскільки останній добровільно склав із себе обов'язки архієпископа.

У 1772 р. Галичина після першого розподілу Польщі потрапляє під владу Австро-Угорщини, але львівський архієпископ зберігає за собою юрисдикцію над усіма вірменськими парафіями колишньої Речі Посполитої. На той час у львівській архідієцезії налічувалося 17 парафій: три у Львові — кафедральна, св. Анни і св. Хреста, дві у Кам'янці-Подільському і по одній в Бережанах, Городенці, Яз ловці, Кутах, Луцьку, Лисецьку, Обертані, Станіславі, Снятині, Тисмениці, Замості та Золочеві. Оскільки економічне становище вірменського духовенства, особливо порівняно з греко-католицьким і католицьким, було надто скрутним, то Марія-Терезія 14 грудня 1773 р. виділила вірменам кошти на утримання архієпископа та священиків.

Реформи цісаря Иосифа II боляче вдарили по Вірмено-католицькій церкві. У 1784 р. закрили колегію театинців. Відтоді вірмени були змушені віддавати своїх дітей на навчання в центральну (головну) семінарію у Львові. В цьому ж році ліквідовано всі львівські вірменські парафії, крім кафедральної. На 1787 р. залишилося лише сім вірменських парафій: у Львові, Лисецьку, Тисменці, Станіславі, Кутах, Снятині та Городенці. Чисельність священиків влада обмежила до 14 (без архієпископа). Зберігся ще монастир вірменських бенедиктинок, в якому на 1791 р. були послушниці не лише з України, Польщі, Семиграду, а й з Криму, Стамбулу і навіть з Татарії. В 1792 р. вірмени з дозволу влади створили свій банк, який підпорядковувався львівському капітулу.

У 1803 р. львівський архієпископ Симонович одержав папський дозвіл на утворення вірменського капітулу. Архієпископ приділяв значну увагу науці: був деканом факультету теології у створеному в 1784 р. Йозефінському університеті. Після перенесення університету наприкінці 1805 р. до Кракова стає директором теологічної студії в новоствореному ліцеї. Симонович одержав дозвіл готувати в ньому докторів теології. Водночас архієпископ відкрив філософську студію в Станіславі, піклувався про підвищення її навчального рівня.

Для реального контролю за вірменськими уніатськими парафіями, що перебували під владою Росії, Симонович з дозволу імператора Олександра І у 1810 р. висвячує Юзефа Кристофовича на вірмено-католицького єпископа з місцеперебуванням у Могилеві. Але після смерті Кристофовича у 1816 р. вірмено-католицький єпископат в Росії ліквідовано, а вірмени-уніати стали підпорядковуватися католицьким єпископам. Крім цього, Симонович з часом втратив право висвячувати священиків у Сем и граді та Угорщині: цю функцію взяли на себе віденські мхітаристи.

Яскравою особистістю в життєдіяльності Вірменської церкви в Україні був Самуїл Кирило Стефанович (1732—1858). У 79 років його обрали архієпископом-митрополитом Львівської архідієцезії. За час правління Стефановича становище Вірмено-католицької церкви значно зміцнилося. Помітними в цей час були успіхи Вірмено-католицької церкви на Буковині. Утворено і зміцнено вірменську парафію в Чернівцях. Завдяки старанням Стефановича вдалося врятувати монастир вірменських бенедиктинок. Архієпископ домігся, щоб влада не втручалася в регулювання чисельності вірменського духовенства і в його роботу. Він вів особисте листування з багатьма відомими людьми (наприклад, з письменником А.Міцкевичем), був популярним сповідником та проповідником. У 1854 р. Йому присвоїли титул екселенції. До 105 року свого життя Стефанович обходився без суфрагана (помічника). І лише у 1857 р. папа римський сам призначив йому коад'ютором Григорія Шимоновича.

Для Вірменської церкви знову настали тяжкі часи: австрійська влада вирішила ліквідувати Вірмено-католицьку церкву й перевести все її духовенство під юрисдикцію львівського католицького архієпископа. Але Рим був проти цього, а тому й призначив Стефановичу коад'ютора всупереч бажанням Відня. За часи правління нового архієпископа Шимоновича кількість вірменських парафій та священиків значно зменшилася. Владика брав участь у роботі І Ватиканського собору у 1869 р. і голосував за догмат непогрішимості папи. Помер архієпископ у 1875 р.

Під час правління церквою Миколи Ісаковича (1882—1901) вірменський Освітній заклад отримує постійний суспільний статус і дозвіл на відкриття найвищого 9 класу. Зміцнюється й становище монастиря вірменських бенедиктинок. Ісаковича високо цінували в Римі: під час його подорожі до Апостольської столиці у 1886 р. йому присвоєно звання домашнього прелата, асистента папського престолу та графа Римського. Цісар, із свого боку, називав його своїм таємним радником і дарував архієпископу титул екселенції. Ісакович був надзвичайно талановитим проповідником, за що його називали Златоустом. Три міста — Львів, Станіслав та Тернопіль — внесли архієпископа до числа своїх почесних мешканців, а Краківський університет присвоїв йому звання доктора теології.

Визначною особистістю був також наступник Ісаковича на митрополичому престолі з 1902 р. Юзеф Теофіл Теодорович. Він активно працював для розвитку церкви. У Львівській архідієцезії на той час налічувалося близько 4 тис. вірмен-католиків. Теодорович поліпшив становище вірменського духовенства, збільшив його чисельність. З його ініціативи проведено реставрацію та реконструкцію львівського вірменського кафедрального собору. Сам Теодорович багато працював, писав, проповідував, був відомим не лише релігійним, а й громадським та політичним діячем.

Внаслідок Першої світової війни вірменські парафії, особливо в провінції, постраждали. Буковина відійшла до Румунського королівства. Було зроблено спробу створити вірменську уніатську дієцезію для буковинських вірмен, але спроба не вдалася. Конкордат 1925 р. Польщі з Ватиканом не владнав справи вірмено-каталицького обряду, а лише встановив його суспільно-правовий статус.

Друга світова війна значно ускладнила становище вірмено-католицької церкви в Україні. Після смерті в 1938 р. Теодоровича вибори нового архієпископа стали фактично неможливими, тому згідно з канонічним правом тимчасово виконуючим обов'язки архієпископа-митрополита було обрано капітульного вікарія, яким став о. Діонісій Каетанович. 4 травня 1945 р. у Львові заарештовано керівників вірменської архідієцезії — капітульного вікарія Д.Каетановича, а також усіх вірменських священиків. Вірменську католицьку церкву на українських землях було ліквідовано.

У наш час у межах України проживає близько 60 тис. вірмен. Відновлено українську єпархію, але не вірмено-католицької, одна громада якої є у Львові, а національної Вірменської церкви, котру зареєстровано 28 листопада 1991 р. Очолює її висвячений в Ечміадзіні архімандрит Натан Оганесян (місцеперебування у Львові). Церкву утворюють нині 15 громад.

5. РЕЛІГІЙНИЙ СВІТОГЛЯД ЦИГАН В УКРАЇНІ

Цигани в Україні

Перша згадка про появу циган на території Європи датується 1322 р. Про час появи їх тут стало відомо із записок двох монахів-францисканців Симона Симіоніса та Хуго Освіченого, які бачили на острові Кріт людей, котрі жили в шатрах і дотримувалися обрядів Грецької православної церкви. Саме в Греції, перед тим як потрапити в Європу, цигани отримали назву аттіганос (атсиганос), що означає віщун, ясновидець.

Початком розселення циган в інших країнах Європи стало нашестя турецьких військ на Балканський півострів у 1418 р. За 11 років цигани розселяються по всіх країнах континенту.

Перша згадка про появу циган на території сучасної України датується початком XV ст. їхнє перше поселення було в місті Ужгороді. Згодом у Центральну Україну переміщуються польські цигани. Вони розселяються в районах, де за часів Богдана Хмельницького стостерігався великий попит на ковальський та зброярський промисли. Ці цигани дотримувалися католицьких обрядів, їхній релігійний світогляд був суто свій, язичницький з елементами християнства. З часом певна частина їх, асимілювавшись з місцевим православним населенням, стала дотримуватися вже православних обрядів.

В Україні, за останніми даними, проживає 15 етнічних груп циган. Це — серви, келдерари, ловари, кримці, сінті, унгріко рома, словацькі цигани, расейці (гімпени), кишенівці, урсари та ін.. Кожна з цих груп дотримується релігійних обрядів населення того регіону, серед якого вони живуть.

Циганські роди складалися з двох груп родичів —осідлих та кочівників, що позначається на сприйнятті ними релігійних вірувань.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-07; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 318 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

В моем словаре нет слова «невозможно». © Наполеон Бонапарт
==> читать все изречения...

2218 - | 2181 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.