Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Історичні типи демократії, їх особливості. Й. Шумпетер – основоположник сучасних теорій демократії




Виникла демократія разом із появою держави. Вперше це поняття згадується в працях мислителів Давньої Греції (Демокріта). У класифікації держав, запропонованій Аристотелем, воно означало «правління всіх», на відміну від аристократії («правління обраних»), і монархії («правління одного»).

Кожному історичному типові держави, кожній суспільно-економічній формації відповідала своя форма демократії. У рабовласницькій демократії (Афіни, республіканський Рим) раби були вилучені з системи громадянських відносин. Тільки вільні громадяни користувалися правом обирати державних чиновників, брати участь у народних зборах, володіти майном тощо. За феодалізму елементи демократії почали зароджуватися у формі представницьких установ, що обмежували абсолютну владу монархів (парламент в Англії, Генеральні штати у Франції, кортеси в Іспанії, Державна Дума в Росії, Військова Рада в Запорозькій Січі). Великий прогрес у розвитку демократії започаткували утвердження капіталізму й перемога буржуазних революцій в Англії, Франції, інших країнах. Ліквідація кріпацтва і скасування феодальних привілеїв зумовили появу комплексу демократичних інститутів і процедур, більшість із яких використовується й нині.

Життя розвінчало міф про «соціалістичну демократію», яка нібито була вищим типом демократичного устрою суспільства. За часів «тоталітарного соціалізму» сталося не розширення і збагачення змісту демократії, а навпаки — різке його збіднення, звуження і згортання (репресії, обмеження прав і свобод та ін.). Демократизм суспільства був фальшивим і декоративним, хоча пропаганда й нав'язала значній частині населення ілюзію народовладдя. Розпочатий у роки хрущовської «відлиги» процес демократизації суспільного життя було спершу загальмовано, а потім і взагалі згорнуто. Непослідовним виявився курс на демократизацію і в перебудовний період. Значною мірою труднощі переходу до демократичних форм організації нашого суспільства зумовлені дією тоталітарних і авторитарних традицій.

Звернувшись|обертатися| до проблеми взаємозв'язку між соціалізмом і демократією, Шумпетер розробив власну її концепцію, що залишила помітний слід в соціальних науках, особливо англосакських країн.

У його| трактуванні демократії функціональний момент явно домінує над ціннісним. По Шумпетеру, демократія - "це всього лише|усього лише| метод, так би мовити, певний тип інституційного пристрою|устрою| для досягнення законодавчих і адміністративних політичних рішень|вирішень|". Демократія зовсім не означає, що народ безпосередньо управляє; вона "означає|значить| лише те, що у народу є можливість|спроможність| прийняти або не прийняти тих людей, які повинні їм управляти". Важливим|поважним| критерієм демократії як методу є|з'являється| вільна конкуренція за голоси виборців між претендентами на роль лідерів.

Щоб|аби| розкрити суть демократії, Шумпетер часто удається до аналогій між політикою і економікою: "Дороги|колії|, за допомогою яких формується воля суспільства|товариства| по тих або інших питаннях, і самі ці питання в точності збігаються із|із| способами дії комерційною рекламою". Ефективна аргументація в політиці зводиться до психотехнічних прийомів. Партійні принципи і програми викликають|спричиняють| в|біля| Шумпетера асоціації з|із| товарами, що продаються в універмагах. Більш того|більше того|: "психотехніка управління партією, її рекламна кампанія, гасла|лозунги| і марші - це все не прикраси|прикрашання|. Це і є суть політики".

Шумпетер упевнений, що його власна теорія демократії - він назвав|накликав| її теорією конкурентного лідерства - сповна|цілком| задовільно пояснює|тлумачить| демократичний процес і дозволяє розгадати таємницю співвідношення демократії і соціалістичного порядку|ладу|. Між ними, наполягає учений, немає жорсткого зв'язку. Вони можуть існувати один без одного. В той же час між ними немає і несумісності.

Але|та| навіть у в'язці|зв'язці| з|із| демократією соціалізм в|біля| Шумпетера виглядає не дуже привабливо: "На практиці соціалістична демократія може врешті-решт|зрештою| виявитися лицемірнішою, ніж будь-коли|коли-небудь| була капіталістична". І вже в усякому разі|у всякому разі| "ця демократія не означатиме збільшення особистої|особової| свободи". Фактично "демократичний соціалізм", по Шумпетеру, - це поєднання конкуруючих еліт з|із| державним контролем над економікою.

Віденський джентльмен старої школи явно недооцінив життєві сили ліберальної західної демократії, глибину її соціально-політичного, правового і духовного коріння. Він був подібний до доктора|лікаря|, що уловив багато важливих|поважних| реальних симптомів хвороби, але|та| що поставив помилковий діагноз. Самого Шумпетера зовсім не залучала|приваблювала| соціалістична перспектива, а для багатьох сучасників висновку|умовисновку| ученого звучали сигналом тривоги, спонукаючим до захисту ліберально-демократичних цінностей.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 614 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Вы никогда не пересечете океан, если не наберетесь мужества потерять берег из виду. © Христофор Колумб
==> читать все изречения...

2358 - | 2156 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.