Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Тема: Іван нечуй-левицький




ПОВІСТЬ “КАЙДАШЕВА СІМ’Я”

 

План:

 

1. Історія написання твору. Життєва основа. Композиційно-сюжетні особливості.

2. Кайдаші як вияв духовного занепаду українського селянства пореформеного періоду, його причини і витоки.

3. Проблема руйнування і розпаду патріархального устрою української родини (батьки і діти; конфлікт поколінь).

4. Пластичність змалювання народних характерів:

а) Омелько та Маруся Кайдаші: відстоювання законів патріархальної української родини:

– працелюбність, господарність;

– вплив кріпацтва на світогляд і звички;

– намагання утвердити батьківський авторитет (Омелько); співчутливе ставлення автора до свого героя, його негативних звичок, забобонності (Омелько);

– материнські почуття (Маруся); висміювання автором пихатості, манірності, безпідставного гонору Марусі Кайдашихи, її сварливості, лукавства, непоступливості.

б) Карпо і Лаврін: риси “нової” ментальності:

– почуття індивідуалізму, що переростає в егоїзм;

– практичність, прагнення збагачення;

– наполегливість, рішучість (Карпо);

– поетичність душі (Лаврін);

в) Мотря й Мелашка – “заручники” дріб’язкових, індивідуалістських, егоїстичних стосунків у сім’ї:

– працьовитість;

– впевненість, яка переростає у самовпевненість, зверхність (Мотря);

– лагідність характеру, поетичність душі, які згодом розгубилися у сварках (Мелашка);

5. Функції сміху у творі: доброзичливий, жартівливо-безтурботний. ліричний, сатирично-викривальний, дошкульний.

6. Українознавство в повісті: народні ремесла, буденний і святковий одяг селян, інтер’єр селянського житла, устрій селянського життя, народні обряди, забави сільської молоді, звичаї ”вулиці”, українська фантасмагорія.

7. Художні особливості:

– майстерність, віртуозність у створенні пейзажних картин;

– зорові, слухові образи, вміле використання при цьому синонімічних рядів;

– деталізовані, індивідуалізовані портретні характеристики;

– динамізм, жвавість діалогічного мовлення;

–мовне багатство (розмовно-побутова лексика, гумористичні, народнопоетичні звороти, прислів’я, приказки, епітети, порівняння, метафори);

– легкість, зручність фрази.

 

Запитання і завдання:

 

1. Повість свого часу зазнала цензурних втручань, з неї вилучалися цілі уривки. Це принципово міняло погляд на твір. Прочитайте (див. ДОДАТКИ) першоваріант початку “Кайдашевої сім’ї”, знайдіть в ньому історіософські вкраплення і визначте їх роль.

2. Радянське літературознавство причини дріб’язковості Кайдашів вбачало в існуванні приватної власності на землю (ідея твору визначалася так: “показати, що доки буде приватна власність на землю, доти буде існувати ворожість між людьми”). Висловіть свою думку з цього приводу.

3. Чим зумовлений, на вашу думку, “кайдашизм”: суспільно-історичними чинниками чи рисами ментальності українців? Обгрунтуйте свою думку посиланнями на текст.

4. Що дало підстави В.Скуратівському вважати, що “ Кайдашева сім’я” демонструє […]не так своєрідну “національну ментальність” […], як драму народу”?

5. К.Г. Юнг зазначав: “Психологія окремої людини відповідає психології нації. Що робить нація, те робить і кожний окремо, а оскільки це робить кожен окремо, то це саме робить і нація...” Узявши за основу зміст повісті “Кайдашева сім’я”, спростуйте або підтвердіть цю думку.

6. Висвітлюючи найтемніші, найзгубніші сторони селянського життя, письменник ніде не глумиться над своїми персонажами. Лагідна посмішка з якимось прихованим співчуттям чи жалем пронизує всю повість. І скільки любові пробивається крізь той сміх. Особливо тоді, коли щоденні родинні чвари хоч зрідка поступаються згадкам про історію України, доля якої асоціюється із страсними муками Хреста. Знайдіть відповідні місця у тексті.

 

Література:

1. Абрамова І. Біля витоків української ідеї (Нечуй-Левицький і формально-національний напрям) // Слово і час. – 1999. – №12. – С.56–58.

2. Білецький О. Зібр. праць: У 5-ти т. – К., 1964. – Т.2. – 317 –367.

3. Бондаренко Ю. “Кайдашева сім’я” І Нечуя-Левицького в контексті національного виховання школярів // Дивослово. – 1998. – №9.

4. Власненко В. Художня майстерність І.Нечуя-Левицького. – К., 1969.

5. Горик Н. Тематичні розробки уроків з української літератури. 10 клас // Дивослово. – 1997. – №7. – С. 45-48.

6. Демчук О. Багата палітра прози І.С. Нечуя-Левицького // Українська мова і література в школі. – 2001. – №4. – С.26–28.

7. Єфремов С. Історія українського письменства. – К., 1995.

8. Зборовська Н. Український світ у творчості Нечуя-Левицького: гендерний підхід // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та коледжах. – 2000. – №5. – С. 54–65.

9. Історія української літератури ХІХ ст. Книга третя / За ред. М.Т. Яценка. – К., 1997. С.114-117.

10. Історія української літератури 70–90 рр. ХІХ ст.: У 2 кн. / За ред О.Д. Гнідан. – К.: Вища школа, 2003. – Кн. І. – С. 195–238.

11. Погребенник В. Українська література кінця ХІХ століття: творчість чільних репрезентантів // Українська мова та література. – 2004. – №21–24 (373–376). – С. 23–26.

12. Походжук Д. Лицар української ідеї крізь призму сьогоднішнього бачення (До 160-річчя від дня народження І.Нечуя-Левицького) // Літ. Україна. – 1998. – 26 листопада.

13. Скуратівський В. І.Нечуй-Левицький (Проспект до майбутньої дисертації) // Дивослово. – 1998. – №12.

14. Шавловський І.І. Вивчення творчості І.С. Нечуя-Левицького в школі. К., 1969.

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №5

 

ТЕМА: СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ РОМАН ПАНАСА МИРНОГО “ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ?”

 

План:

1. Життєвий і творчий шлях Панаса Мирного. Світоглядні, естетичні принципи. Внесок у розвиток української прози.

2. Життєва основа роману ”Хіба ревуть воли, як ясла повні?”. Історія написання. Три етапи роботи над твором. Співпраця з І.Біликом.

3. Жанрово-композиційна структура: наявність інтриги, ретроспекції. Сюжет та позасюжетні елементи. О. Білецький про архітектоніку твору.

4. Проблематика. Широта представлення народного життя. Історичні виміри зображуваної дійсності.

5. Головна сюжетна лінія. Зовнішній і внутрішній конфлікт.

6. Ідейно-смислове навантаження ІІ частини в романі:

– Кому і за які “заслуги” було подаровано Піски?

– Як зустріли звістку про неволю реєстрові козаки і хлібороби?

– зверхнє, презирливе ставлення новоявлених господарів до українців;

– моральне, національне виродження українців через військо;

– моральний і економічний розклад дворянства;

– психологічні наслідки довголітнього перебування українців у неволі.

 

Запитання і завдання:

1. Яким чином такі композиційні елементи, як інтрига, ретроспекції, сприяють глибшому розкриттю авторського задуму.

2. У ІІ частині роману селяни порівнюються з отарою. Як цей прийом пояснює суть і світоглядний рівень громади?

3. У романі багато разів згадується віл. Він є глибинно-багатогранною деталлю-метафорою, винесеною в заголовок. Символом чого виступає образ вола у творі?

4. Проілюструйте прикладами з тексту твору логічний ряд, що вимальовується з ІІ частини: неволя – приниження – пияцтво – злочинність.

 

Література:

1. Білецький О. Панас Мирний // Білецький О. Від давнини до сучасності. Зібр. праць: У 2-х т. – К., 1965. – Т.1,2.

2. Горик Н. Тематичні розробки уроків з української літератури. 10 клас // Дивослово, – 1997. – №8 – С.31-46.

3. Грицай М.С. Панас Мирний: Літературний портрет. – К., 1986.

4. Ільницький О. Конфлікт між козацьким і селянським світоглядом у романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” // Слово і час. – 1990. – №4. – С.50–57.

5. Історія української літератури ХІХ ст. Книга третя / За ред. М.Т. Яценко. – К., 1997. – С. 131-160.

6. Історія української літератури 70–90 рр. ХІХ ст.: У 2 кн. / За ред. О.Д. Гнідан. – К.: Вища школа, 2003, – Кн.І. – С. 303–358.

7. Кодак М.П. Психологізм соціальної прози. – К., 1980.

8. Кузнецов Ю.Б. Розвиток психологізму в українській прозі кінця ХІХ – початку ХХ ст. // Проблеми історії та теорії реалізму української літератури ХІХ – початку ХХ ст. – К., 1991.

9. Міщук Р.С. Реалізм Панаса Мирного і проблема художньої розповіді // Проблеми історії та теорії реалізму української літератури ХІХ – поч. ХХ ст. – К., 1991.

10. Погребенник В. Українська література кінця ХІХ століття: творчість чільних репрезентантів // Українська мова та література. – 2004. – №21–24 (373–376). – С. 30–39.

11. Сиваченко М. Історія створення роману “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” – К., 1957.

12. Турчин М. Пропаща доля внука. Ще одне прочитання образу Чіпки // Дивослово. – 2004. – №9. – С. 23–25.

13. Хропко П.П. Широкий та вільний розмах думки як константа романного мислення Панаса Мирного // Індтивідуальні стилі українських письменників ХІХ – поч. ХХ ст. – К., 1987.

14. Черкаський В.М. Художній світ Панаса Мирного. – К., 1989.

15. Черкаський В.М. Вивчення творчості Панаса Мирного в школі. – К., 1983.

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №6

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 687 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Логика может привести Вас от пункта А к пункту Б, а воображение — куда угодно © Альберт Эйнштейн
==> читать все изречения...

2283 - | 2212 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.