Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Соціологічні теорії гендера: з 1960- х рр. по теперішній час




Взаємозв’язок теорії фемінізму й соціології очевидна щонайменше, у двох ключових областях. Перше значиме зіткнення, роль якого протягом останніх п’яти років усе більш зростає, - це вплив феміністської теорії на найважливіші предмети, розглянуті соціологією: проблему девіантної поведінки (Barry, 1995; Bergen, 1996; Stіglmayer, 1994), сімейному життя (Mcmahon, 1995; Stacey, 1996), зайнятості й професійної діяльності (Pіerce, 1995; Wіllіams, 1995), на політичну соціологію (Fraser, 1997;Jackman, 1994; Stetson & Masur, 1995), питання про соціальні рухи (Ferree & Martіn, 1995; Taylor, 1989; Whіttіer, 1995; "Гендер і суспільство", 12, р. 6,1998 and 13, р.1,1999) і страти- фикации (Ferree and Hall, 1996; Rіdgeway, 1997). Другою гранню їх зіткнення й головною темою сьогодення роздягнула є роботи, що ставляться до соціологічних теорій гноблення (див. у збірнику, під ред. England, 1993, критичний розгляд взаємозв’язку фемінізму із соціологічними теоріями; див. також: Chafetz, 1997). У більшості робіт, що співвідносять фемінізм із існуючими соціальними теоріями, досліджуються питання гендера. Пропоноване нами обозрение таких праць побудоване на основі їх класифікації на макросоціальні й мікросоціальні теорії гендера.

Макросоціальні теорії гендера

На перше питання фемінізму - "А як щодо жінок?" - були дані оказавшиеся істотними відповіді теоретиків, що дотримуються трьох найважливіші макросоціальних підходів, більш докладно описані в інших главах книги, - структурного функціоналізму (розділ 3), теорії конфлікту (розділ 3) і неомарксистской теорії світових систем (розділ 4). Усі ці теоретики прибігають до однакового процесу аналізу, звертаючись до питання про гендере в рамках загального теоретичного опису великих соціальних явищ. По-перше, вони визначають останні в якості системи взаємозалежних і взаємодіючих структур, які розуміються як "шаблоновий, регулярний порядок людської поведінки" (Chafetz, 1984, р. 23). Функціоналісти й прихильники аналітичної теорії конфлікту вивчають державно-національні утворення, а також (це особливо властиво аналітичної теорії конфлікту) попередні нинішнім співтовариствам. Теорія світових систем досліджує глобальний капіталізм як транснаціональну систему, у якій державно-національні об’єднання виступають як важливі структури. Відмінності між цими теоріями пов’язані з тем, яким окремим структурам і системним процесам надається основне значення. По-друге, ці теоретики намагаються знайти місце жінок усередині описаних систем. Теоретики всіх трьох напрямків приходять до тому самому висновку: основне місце жінок, а воно розуміється в якості чисто жіночої "сфери" у рамках усіх культур - це будинок/родина. Це положення споконвічне, і жінки ніколи не переступають за його рамки, однак вони проявляють активність, відвойовуючи в структурі суспільства й інші важливі позиції, що більшою мірою проявляється при ринковій економіці. Звідси випливає інше питання - про розуміння функцій будинку/родини в соціальній системі й схемі взаємозв’язки між домашнім господарством і економікою. По-третє, кожна згадана група теоретиків гендера прагне пояснити гендерну стратифікацію - розглянуту як соціальне зло для жінок - з погляду структурного утвору, що має вид трикутника: будинок/родина - економіка - загальні потреби й процеси в соціальній системі.

Функціоналізм

Основною прихильницею функціоналізму в теорії гендера є Світиам Джонсон (Johnson, 1988,1989,1993). Поборниця функціоналізму й феміністка, вона, насамперед, визнає нездатність першого задовільним образом проаналізувати невигідне становище жінок у суспільстві. Джонсон уважає, що в теорії родини, яку висунув Талкотт Парсонс, ненавмисно позначився дискримінаційний крен і що функціоналізм залишає за рамками свого розгляду аспекти соціальної нерівності, панування й придушення. Ця тенденція корениться в споконвічному інтересі, що проявляється функціоналізмом до соціального порядку. При цьому Джонсон переконливо демонструє, що много-гранность і складність парсоновского функціоналізму необхідні при аналізі гендерних питань, оскільки ця теорія має гігантський аналітичний розмах і гнучкість. У своїх працях Джонсон досліджує співвідношення багатьох ключових типологий Парсонса з питаннями гендера: роль як основна одиниця соціальної системи; експресивні рольові орієнтації в протиставленні інструментальним; родина як інститут, пов’язаний з іншими інститутами; функціональні передумови соціальної системи (адаптація, досягнення мети інтеграція й збереження латентної структури); аналітичні рівні соціальної дії (соціальний, культурний, особистісний і поведінковий); стадії социетальных змін (диференціація, адаптивне відновлення, інтеграція й генералізація цінностей).

Найбільш значиме для розуміння гендера в рамках функціоналізму використання Джонсон парсоновского поняття експресивних ролей у їхнім протиставленні інструментальним, його тези про взаємозв’язок родини з іншими інститутами й моделі функціональних передумов. Джонсон бачить джерела виникнення гендерної нерівності в структурі патріархальної родини, відмічуваної майже у всіх відомих суспільствах. Родина виконує функції, відмінні від функцій економіки й інших "суспільних" інститутів: це завдання соціалізації дітей і емоційного збагачення дорослих членів родини, що має істотне значення для соціальної солідарності й відтворення цінностей (інтеграція й збереження ціннісного зразка). Споконвічне становище жінки в структурі родини визначається тим, що вона з’являється основним виконавцем цих значимих функцій. І їй слід бути експресивної, мати емоційний настрой і чуйність до родички. Функції жінок у родині й експресивність позначаються на тому, що вони виконують у всіх інших соціальних структурах, особливо в економіці. Наприклад, що підходять для жінок вважаються відверто експресивні заняття, у типово чоловічих професіях від жінок очікують експресивності, але одночасно застосовують до них за таку поведінку санкції; крім того, участь жінок в економічному житті обмежене їхньою відповідальністю за родину.

Однак жодна з описаних вище функцій не веде з неминучістю до гендерної стратифікації, яка знецінює й принижує становище жінок. Для того щоб зрозуміти, чому вона виникає, потрібно звернутися до патріархальної родини. У такому світі жінки, опікуючись про дітей, діють завдяки наявному в них ваги, авторитету, прилучаючи й хлопчиків, і дівчинок до свого розуміння "загальної гуманності". Рамки, які продиктовані особливостями культури й соціальних інститутів, припускають, що жінка слабка й податлива чоловікові, чия економічна конкурентоспроможність, опосередкована наявністю ряду засобів (інструментів), дозволяє йому добитися для своєї родини певного рівня економічної безпеки. Оскільки для дітей жінка перед- стає в ролі "слабкої дружини", вони засвоюють шанобливе відношення до патріархату й недооцінюють таку батьківську установку, як емоційність, у порівнянні з якої инструментальность чоловіків видасться могутнішої й значимою. Ця оцінка чоловічих способів як більш ефективних, чому жіноча експресивність, проникає в культуру. Але така позиція ніяк не підтверджується на практиці - хіба тільки в тому випадку, коли вона сформована патріархальною ідеологією. Джонсон, зокрема, розраховує, що жіночий рух сприяє змінам суспільного й культурного плану, які, у свою чергу, приведуть до загальносистемної переоцінки експресивності.

Однак Джонсон доводиться стосуватися й питання про те, чи функціональні патріархальні структури в створенні системної рівноваги й соціального порядку. Джонсон припускає (Johnson, 1993), що ми запитаємо: "Функціональні для кого?" Подібне питання видаляє від парсоновской позиції, згідно з якою функціональність повинна розглядатися з погляду системи. Питання "функціональні для кого?" висуває проблему нерівного володіння владою й конфлікту інтересів і вказує скоріше на критичну, ніж ценностно- нейтральну установку теоретика - установку, протилежну функціоналізму. Питання про жінок - гендерний аспект - став, як часто буває, останньою краплею, що переповнила чашу.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-03-25; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 447 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2239 - | 2072 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.